سامانه سعدی چیست؟ +آدرس و راهنمای فروش سهام عدالت در سامانه سعدی

0

سامانه سعدی نخستین سامانه رسمی استعلام و فروش اینترنتی سهام عدالت است که از ۱۰ خرداد ماه ۹۹ تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و توسط کارگزاری فارابی در دسترس مشمولان سهام عدالت قرار گرفته است.

سامانه سعدی چیست؟ +آدرس و راهنمای فروش سهام عدالت در سامانه سعدی

در ادامه لینک مستقیم و نحوه ورود و ثبت نام و بطور کلی سامانه سعدی بورس چیست و چگونه میتوان ثبت نام کرد و کاربری و خدمات کلی آن چیست را در ابن مقاله میخوانید. با مجله حرف تاره همراه باشید تا نحوه ورود و مراحل فروش سهام عدالت را در این سامانه را آموزش دهیم

سامانه سعدی چیست؟

سامانه سعدی کارگزاری فارابی، تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار جهت ارائه خدمات مورد نیاز دارندگان سهام عدالت راه‌اندازی شده است. با راه‌اندازی این سامانه میلیون‌ها نفر از مشمولان سهام عدالت در سراسر کشور می‌توانند از طریق اینترنت، مدیریت سهام عدالت را در دست گرفته و نسبت به فروش سهام عدالتشان اقدام کنند.

سامانه سعدی به عنوان اولین سامانه برای استعلام و فروش سهام عدالت وارد بورس ایران شد و مشمولین سهام عدالت می‌توانند در این سامانه معاملات مربوط به سهام عدالت از جمله فروش سهام عدالت، سرمایه گذاری مجدد سهام عدالت و مشاهده سهام خود را انجام دهند.

نحوه فروش سهام عدالت در سامانه سعدی

پس از ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت که توسط مقام معظم رهبری صادر شد، به مشمولان اعلام می‌شد می‌توانند یکی از دو روش مستقیم یا غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کنند.

روش مستقیم: به عبارت دیگر مشمولان می‌توانند تا ۲۹ خردادماه با مراجعه به درگاه اینترنتی www.samanese.ir روش مستقیم را انتخاب کنند. یعنی در روش مستقیم سهام‌دار مالک شرکت‌های سرمایه‌پذیر است و می‌تواند نسبت به روش این سهام اقدام کند،

به ابن معنا که در روش مستقیم، مدیریت سهام عدالت که مرکب از ۴۹ شرکت شامل ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیربورسی است، توسط خود سهامدار و در بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود و در گام اول آزادسازی سهام عدالت، افراد می‌توانند تا سقف تعیین شده از ترکیب سهام خود را از طریق سامانه سعدی با آدرس اینترنتی edalat.farabixo.com به فروش برسانند.

روش غیر مستقیم: عدم مراجعه سهام‌داران به این درگاه و انتخاب روش مستقیم به معنی انتخاب روش غیرمستقیم است. یعنی در روش غیرمستقیم سهام‌دار مالک شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خواهد بود.

درحال حاضر امکان فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت فقط برای سهام‌دارانی امکان پذیر است که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند. در این راستا، مشتریان به سه روش می‌توانند اقدام به فروش سهام عدالت خود کنند.

راهنمای فروش سهام عدالت در سامانه سعدی

روش اول فروش سهام عدالت

*روش نخست: روش الکترونیک است که توسط شرکت‌های نرم افزاری برای کارگزاری‌ها پیاده سازی شده و روی سایت آن‌ها قرار گرفته است. در این روش مشتری از طریق این سامانه می‌تواند ضمن رعایت ملزوماتی از قبیل اینکه شماره تلفن همراه و شماره حسابی که به نام خود فرد باشد، وارد شده و پرتفوی خود را مشاهده کند.

*در این روش اطلاعات مشتری برای کارگزار ارسال می‌شود و مشتری می‌تواند درمورد فروش هر بخش از سهام تصمیم بگیرد. البته باید توجه داشته باشد که سفارشات از سی درصد از ارزش پرتفو بیشتر نشود. پس از آن سفارشات از طریق سامانه برای شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال می‌شود و همان روز توسط این شرکت تجمیع می‌شود. پس از آن و در روز آینده توسط کارگزار قابلیت معامله خواهد داشت.

*کارگزار می‌تواند معاملات را در ساعت مقرر که در حال حاضر ۱۲:۴۵ دقیقه تا ۱۴ است به قیمت پایانی یا در معاملات بلوک طی روز انجام دهد و وجوه مربوطه را یا به حساب مشتری واریز کند یا درصورت تمایل مشتری، نزد کارگزاری بماند.

مشمولان سهام عدالت که طی اعلام قبلی روش سهامداری مستقیم را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند با ورود به «سامانه سعدی» وضعیت سهم‌های موجود در سبد دارایی‌هایشان را مشاهده کرده و برای بهره‌مندی از منافع سهام عدالت تصمیم‌گیری کنند.

روش دوم و مراجعه حضوری فروش سهام عدالت

روش دوم، مراجعه حضوری است. درواقع آن دسته از سهام دارانی که شماره همراه ندارند یا شماره همراه به نام خودشان نیست می‌توانند از طریق مراجعه حضوری به شعب کارگزاری درخواست خود را ارسال کنند. در این روش کارگزار باید مشتری را احراز هویت و سفارش فروش سهام عدالت را دریافت کند. سپس سفارش باید از طریق سامانه برای شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال شود.

روش سوم فروش سهام عدالت از طریق بانک

روش سوم، دریافت سفارش از طریق سیستم بانکی است که معمولا به صورت حضوری خواهد بود. بانک سفارشات دریافت شده را برای کارگزار ارسال می‌کند و کارگزار باید سفارشات را وارد سامانه کرده و برای شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال کند. این روش برای مشمولانی که برای فروش سهام خود عجله دارند، اما کد بورسی ندارند، توصیه می‌شود.

آدرس سامانه سعدی کارگزاری فارابی برای فروش سهام عدالت

نحوه ورود به سامانه edalat.farabixo.com

در پایان لازم به ذکر است جهت استفاده از سامانه سعدی نیازی به مراجعه، احراز هویت حضوری و داشتن کد بورسی نیست. همه مشمولان سهام عدالت می‌توانند پس از انتخاب روش سهامداری مستقیم، به سادگی و بدون هرگونه محدودیتی از مزایای «سامانه سعدی» بهره‌مند شوند.

راهنمای فروش سهام عدالت در سامانه سعدی

با راه‌اندازی این سامانه سهامداران عدالت در سراسر کشور می‌توانند به‌صورت غیرحضوری و صرفا از طریق اینترنت، مدیریت سهام عدالت خود را در دست گرفته و نسبت به فروش سهامشان اقدام کنند.(برای فروش سهام عدالت روی edalat.farabixo.com کلیک نمایید)

بر این اساس چنانچه دارنده سهام عدالت هستید و روش آزادسازی مستقیم را انتخاب کرده‌اید، می‌توانید با ورود به سامانه سعدی به‌سادگی دارایی‌های خود را مشاهده یا نسبت فروش سهام عدالت و دریافت وجه آن اقدام کنید.

بر این اساس مشمولان سهام عدالت می‌توانند تا پایان مهلت تعیین شده با مراجعه به سایت samanese.ir روش سهامداری مستقیم را انتخاب و پس از آن از طریق سامانه سعدی نسبت به فروش اینترنتی سهام یا مشاهده دارایی‌های خود اقدام کنند.

تفاوت فروش از طریق بانک با کارگزاری

تفاوت روش دریافت سفارش از طریق سیستم بانکی و از طریق نمایندی کارگزاری‌ها در این است که زمانی که سهام‌دار از طریق بانک اقدام به فروش سهام خود می‌کند اختیاری در انتخاب سهم‌هایی که می‌فروشد ندارد. همچنین یا باید ۳۰ درصد سهام خود را بفروشد یا اصلا سهامی نفروشد. درواقع نمی‌تواند تا ۳۰ درصد سهام خود (مثلا ۲۰ درصد سهام خود) را بفروشد.

اما زمانی که فرد برای فروش سهام خود از طریق کارگزاری اقدام می‌کند، مختار است هر میزان از هر یک سهام خود را انتخاب کند. مشروط بر اینکه ارزش آن از ۳۰ درصد بیشتر نشود.

نظرات