ارتفاع و اندازه شکم در ماههای مختلف بارداری چقدر است؟ + جدول

0

ارتفاع و اندازه شکم در ماههای مختلف بارداری چقدر است؟ + جدول

اندازه شکم در بارداری از ماه اول شروع به تغییر میکند که این تغییرات و اندازه به عوامل و دلایل زیادی بستگی دارد و بزرگی شکم و دور شکم در همه خانم های حامله یکسان نیست.

اندازه شکم در بارداری از ماه اول تا نه ماهگی با عکس کامل + جدول

با ما همراه باشید تا در این مقاله، میزان بزرگ شدن متعادل و نرمال شکم از ماه اول بارداری تا نهم را برای شما مادران عزیز بیان کنیم تا از نگرانی احتمال کم رشد کردن جنین تان فارغ شوید.
اندازه شکم نشان دهنده اندازه رشد جنین دد بطن مادر است که پزشکان مامایی ،ارتفاع فوندوس ( بالای رحم) را اندازه می گیرد و از روی این ارتفاع موقعیت جنین و میزان رشد آن تا حدی قابل تشخیص است.

اندازه جنین در ماههای مختلف حامگلی

ماه اول تا سه ماهگی: با اینکه سه ماهه اول بارداری از مهمترین دوران است ، اما شکم در این مرحله رشد زیادی نمیکند و بزرگ نمی شود و حتی ممکن است که اصلامشخص نباشد. یعنی تا سه ماهه دوم بارداری و ماه چهارم بارداری، منتظر تغییری در اندازه شکم تان و جلو آمدنش نباشید.

اندازه و بزرگی شکم در ماههای مختلف بارداری

اندازه شکم از ماه چهارم تا ششم بارداری

از ماه چهارم ببعد، اندازه دور شکم ، کم کم شروع به تغییر میکند و بارداری شما مشخص میشود و خانواده و اطرافیان نیز این تغییر را مشاهده میکنند و لباس های شما نیز مانند سابق بر تنتان نخواهد رفت، مخصوصا شلوارهای چسب و تنگ.
در هفته شانزدهم بارداری، ارتفاع فوندس در حدود ۱۴ تا ۱۸ سانتیمتر است. در از هفته پانزدهم بارداری ببعد، هرروز احساس می کنید که شکمتان نسبت به روز قبل بزرگتر شده و در هفته بیستم نیز این ارتفاع به ۱۸ تا ۲۲ سانتیمتر می رسد. در آخر ماه ششم بارداری، این ارتفاع بین ۲۵ تا ۲۷ سانتی متر است.

اندازه شکم از ماه هفتم تا نهم بارداری

از ماه هفتم بارداری ببعد، جنین شما صورت ناگهانی رشد زیادی پیدا میکند و در نتیجه بیشتر از قبل شکمتان بزرگ می شود. در هفته بیست و هشتم بارداری، این ارتفاع به ۲۶ تا ۳۰ سانتیمتر و در هفته سی و دوم بارداری نیز اندازه ارتفاع بین ۳۰ تا ۳۴ سانتیمتر و در هفته سی و ششم بارداری، ارتفاع فوندوس به ۳۴ تا ۳۸ سانتی متر می رسد.

علت پایین بودن شکم در دوران بارداری

در ماه نهم اتفاق جدیدی برای شما می افتد و شما احساس می کنید که شکمتان افتاده شده و این به دلیل این است که کودک، خود را بسمت کانال زایمان حرکت می دهد. در ابتدا سر نوزاد به کانال زایمان می رسد تا مراحل زایمان فرا رسد.

اندازه رحم در هفته های مختلف حاملگی

آیا اندازه شکم در همه مادران حامله یکسان است‌؟

مادران جوان عزیز، توجه کنید که اندازه شکم در همه یکسان نیست و هیچ وقت تغییرات شکم خود را با دیگر مادران مقایسه نکنید و این نکته را در نظر داشته باشید که هر قدر شکم بزرگ تر باشد به معنای بزرگ تر بودن جنین نیست.
مثلا اگر دوست شما و شما در هفته های یکسان بارداری هستید اما شکم او از شما بزرگتر است نگران نباشید.

عوامل موثر در اندازه شکم در بارداری

اندازه شکم هر فرد در بارداری به عوامل مختلفی مانند عوامل زیر بستگی دارد:

• توده عضلانی بدن مادر
• جثه مادر
• شلی عضلات
• سفتی عضلات
• قد و وزن مادر
• موقعیت جنین
• قبل از بارداری
• مایع آمنیوتیک
• بارداری اول
• فضای داخلی شکم
• اندازه جنین

در صورت متفاوت بودن اندازه سایز شکم شما با اعدادی که در بالا گفته شد، حتی اگر تفاوت ۲ سانتیمتری وجود داشته باشد پزشک برایتان سونوگرافی تجویز می کند تا بررسی دقیق تری انجام شود و خیالتان راحت باشد.

ارتفاع رحم و سن حاملگی

ارتفاع شکم و رحم+سن حامگلی

چند دلیل باعث میشود تا اندازه شکم با اندازه جنین مساوی نباشد:

قد و زن موثر در اندازه شکم در بارداری

شکم یک زن بلند قد به دلیل قدی که دارد، به بیرون رشد نمیکند و اندازه جنین به نظر کوچکتر می آید. زیرا شکم این فرد فضای بیشتری برای جنین دارد. به این ترتیب، جنین به جای رشد به سمت بیرون به سمت بالا رشد می کند.
اما یک زن کوتاه قد ، فضای کمتری بین ناف و پایین ترین دنده ها وجود دارد. بنابراین فضای کمتری برای رشد جنین وجود دارد و شکم به سمت بیرون رشد می کند.

اندازه شکم در بارداری اول

در حاملگی اول ، بدن برای اولین بار بزرگتر می شود و شکم عضلات سفتی دارد و تاکنون کشش نداشته، اکنون در حال گسترش هستند. به این ترتیب، جنین از آنچه انتظار داشتید کوچکتر به نظر می رسد.

اندازه جنین و رحم و شکم در هفته های بارداری

موقعیت جنین

در پایان بارداری، موقعیت جنین به صورت سر به سمت پایین می باشد، اما با توجه به فعالیت های جنین، ممکن است موقعیت او تغییر کرده و سرش به سمت بالا قرار بگیرد و این تغییر موقعیت می تواند اندازه شکم شما را تغییر دهد.

تاثیر فضای داخلی شکم در اندازه و بزرگی آن

هنگامی که جنین در رحم شما رشد می کند،سایر اعضای بدن باید با توجه به موقعیت جنین خود را سازگار کنند. در این صورت جفت به روده یا اندام های داخلی فشار وارد می کند و آن ها را به سمت عقب هل می دهد. به همین دلیل شکم نسبت به جنین بزرگتر به نظر می رسد.

قبل از بارداری

عضلات شکم معمولا در اولین تجربه بارداری سفت می شوند. اما در دوران بارداری دوم، عضلات شکم شل هستند و به راحتی کشیده می شوند و فضای کافی برای جنین فراهم می کنند. چنین شرایطی ممکن است باعث بزرگتر شدن شکم شود. با این حال، به این معنا نیست که اندازه جنین شما بزرگ است؛ در واقع این مسئله به این خاطر است که شکم انعطاف پذیر شده است و به راحتی بزرگ می شود.

مایع آمنیوتیک

مایع آمنیوتیک جنین مایعی است که جنین داخل آن قرار دارد. در ۲۰ هفته اول بارداری بدن زن مایع آمنیوتیک تولید می کند و پس از آن جنین این مایع را از ریه ها ترشح می کند. بنابراین، مقدار این مایع آمنیوتیک در شکم نیز می تواند بر اندازه شکم تاثیر بگذارد.
میزان این مایع باید متعادل باشد و کم یا زیاد بودن بیش از حد آن می تواند مشکل ساز باشد.

بزرگی رحم در هفته های حاملگی

اندازه و بزرگی و کوچکی جنین

ژنتیک در تعیین اندازه نوزاد نقش مهمی دارد. مثلا اگر والدین قد بلند باشند، کودک نیز با صفات مشابهی متولد خواهد شد. اولین نوزاد در مقایسه با دومین نوزاد کوچک تر است. همچنین رژیم غذایی مادر در طول بارداری و قبل از آن نیز بر اندازه جنین تاثیر می گذارد.

آیا اندازه شکم در بارداری مهم دارد؟

اندازه شکم در بارداری مهم نیست و در هر فردی متفاوت است. تا زمانی که در دوران بارداری چاق نباشید، مشکلی نیست. اندازه شکم شما نباید برای شما نگران کننده باشد، زیرا حتی پزشک نمیتواند مدت زمان بارداری را از طریق اندازه شکم و بدون معاینه تعیین کند.

اندازه شکم شما دقیقا مرحله بارداری شما را نشان نمی دهد. زنان مختلف دارای بدن های متفاوت هستند. بنابراین مراحل بارداری و وضعیت جنین و مادر باید بر اساس معاینات دقیق پزشکی انجام شود.

جدول بزرگی و اندازه شکم در بارداری

در این جدول مقدار رشد اندازه جنین در هر هفته از بارداری و اندازه شکم طبق رشد جنین، به طور دقیق آورده شده است:

جدول بزرگی و اندازه شکم در بارداری

گرداوری در مجله حرف تازه

منبع: اوما

نظرات