عوارض کرونا در بارداری و شیردهی + آیا کرونا از مادر آلوده به جنین منتقل میشود؟

0

عوارض کرونا در بارداری و شیردهی + آیا کرونا از مادر آلوده به جنین منتقل میشود؟

عوارض کرونا در بارداری و شیردهی و نوزادان از جمله دغدغه های خانم های باردار و شیر ده است که این روزها با شیوع کرونا ویروس نگران شدند و این سوال برای آنها پیش می آید که:

آیا کرونا میتواند از رحم به جنین منتقل شود یا نه؟

آیا مادری که آلوده به کرونا ویروس باشد، می‌تواند همچنان به نوازد خود شیر بدهد؟

آیا مادر باردار آلوده به کرونا ،میتواند این بیماری را به نوزادش در رحم منتقل کند؟ با ما همراه باشید تا جواب سوالات را بر اساس توصیه های مهم یونسف بخوانید تا خیالتان راحت شود

عوارض کرونا در بارداری و شیردهی + تاثیر کرونا رو زنان باردار و نوزادان

عوارض کرونا در بارداری و زنان حامله

در جواب این سوال باید گفت که هنوز شواهد کافی مبنی بر اینکه ویروس بتواند در دوران بارداری از مادر به جنین منتقل شود وجود ندارد و در حال حاضر این موضوع در دست برسی است و نتایج در آینده مشخص خواهد شد

آیا ویروس کرونا از رحم به جنین منتقل کنند؟

اما زنان باردار باید موارد احتیاطی را برای محافظت از خود و جنین خود در برابر ویروس را به عمل بیاورند و چنانچه علائمی مانند تب، سرفه یا تنگی نفس در خود مشاهده کردند، سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

تاثیر کرونا روی زنان باردار و نوزادان

با توجه به مزایای تغذیه با شیر مادر و نقش کمرنگ شیر مادر در انتقال ویروس‌های تنفسی، مادر می‌تواند ضمن رعایت کلیه راهکارهای احتیاطی لازم همچنان به شیردهی ادامه دهد. اما حتما همه مادران شیر ده و حامله ای که در مناطق آلوده و پرخطر که علائمی چون تب، سرفه یا تنگی نفس دارند، سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند

اما درمورد مادرانی که علائم بیماری را دارند و به این ویروس آلوده هستند، شیردهی مشکلی ندارد، به شرط اینکه به هنگام در آغوش گرفتن کودک و نزدیک بودن به کودک از جمله هنگام شیردهی ماسک بزنند، دست‌ها را قبل و بعد تماس با کودک (از جمله هنگام شیردهی) بشویند و سطوح آلوده را تمیز و ضدعفونی کنند

نکته مهم: اگر مادر به شدت بیمار باشد، باید او را به دوشیدن شیر و دادن آن به کودک با فنجان تمیز یا قاشق تشویق کرد و در تمام این مراحل همان روش‌های جلوگیری از عفونت را نیز رعایت کنند.

تاثیر کرونا روی زنان باردار و شیرده

آیا بچه ها و کودکان کرونا میگیرند؟

هنوز درباره اینکه این ویروس، چه تأثیری بر کودکان یا زنان باردار خواهد گذاشت اطلاعات علمی موثقی له دست نیامده و اما امکان دارد افراد در هر سنی به این ویروس آلوده شوند، اما تاکنون موارد نسبتاً کمی از COVID-۱۹ در بین کودکان گزارش شده است.

 

عوارض کرونا در بارداری و شیردهی

اگر فرزندم علائم کرونا داشت چه اقدامی انجام دهم؟

اگر فرزندتان علائم کرونا داشت، حتماً درمان پزشکی را شروع کنید، رعایت نکات بهداشتی دست‌ها یعنی شست‌ وشوی مرتب دست‌ها و بهداشت تنفسی را ادامه دهید و واکسیناسیون کودکان خود را به موقع انجام دهید تا کودک‌ درمقابل سایر ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا در امان باشد.

در مورد سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی از جمله آنفلوآنزا، اگر خودتان یا کودکتان علائمی دارد، از همان ابتدا کمک پزشکی بگیرید و سعی کنید از حضور در اماکن عمومی مانند محل کار، مدارس و وسایل نقلیه عمومی خودداری کنید، تا از سرایت به دیگران جلوگیری شود.

منبع: unicef.org

عوارض کرونا در بارداری و نوزاد به دنیا آمده

خانمی در مازندران با علائم سرماخوردگی در خانواده به یکی از بیمارستان‌های بابل مراجعه کرد که پس از انجام سی‌تی اسکن و آزمایشات مربوطه احتمال ابتلاء به بیماری کرونا در وی بسیار بالا تشخیص داده شد.

با توجه به اینکه از قبل پیش‌بینی اتاق عمل ویژه برای زایمان این گونه مادران مشکوک به کرونا را در نظر گرفته بود؛ زایمان این مادر باردار با احتمال بسیار بالای ابتلا به کرونا صورت گرفت.

این مادر باردار به علت پارگی کیسه آب در ۳۶ هفته اعلام شد و زایمان توسط تیم زنان و زایمان دانشگاه به سرپرستی دکتر پهلوان با موفقیت انجام شد و نوزاد سالم با وزن ۳ کیلو و ۴۰۰گرم به دنیا آمد.

اما در خبری یک مادر مبتلا به کروناویروس در ووهان در استان هوبی نوزادش را به دنیا آورد و پزشکان ۳۰ ساعت بعد از تولد این نوزاد با انجام آزمایش‌های مربوطه اعلام کردند این نوزاد نیز به این ویروس مبتلا است و ابتلای این نوزاد به کروناویروس جدید این نظریه را ایجاد کرده است که ممکن است یکی از مسیرهای احتمالی انتقال این ویروس از مادر مبتلای باردار به نوزاد باشد.

علائم شامل تب، سرفه و تنگی نفس است. در مواد حادتر عفونت می‌تواند منجر به سینه پهلو (پنومونی یا همان عفونت ریه) یا مشکلات تنفسی شود. در موارد نادر این بیماری کشنده خواهد بود.

علائم بیماری شبیه آنفلوآنزا یا سرماخوردگی معمولی است، که بسیار شایع تر از COVID-۱۹ هستند. به همین دلیل برای تایید این که کسی COVID-۱۹ گرفته باشد، باید آزمایش شود.

نظرات