فوت شدگان کرونا چطور دفن میشوند؟ +‌حکم شرعی غسل و تدفین اجساد کرونایی

0

فوت شدگان کرونا چطور دفن میشوند؟ +‌حکم شرعی غسل و تدفین اجساد کرونایی

فوت شدگان کرونا در تهران در بهشت زهرا (س) و در دیگر شهرها در آرامستان ها و بر اساس موازین دینی و شرعی دفن می‌شوند و اگر امکان غسل نباشد تیمم انجام میشود و حکم رهبر انقلاب و مراجع تقلید را در مجله حرف تازه بخوانید

نحوه کفن و دفن فوت شدگان کرونا

فوت شدگان کرونا، مانند سایر افراد بر اساس موازین دینی و شرعی از جمله خواندن نماز میت و تلقین انجام می‌شود و هیچ اقدام خاص و جدیدی برای دفن انجام نمی‌شود؛ ضمن اینکه قطعه‌ای جداگانه‌ای برای این افراد در نظر گرفته نشده است.

  فوت شدگان کرونا چطور دفن میشوند؟ +‌حکم شرعی غسل و تدفین اجساد کرونایی

متوفیان کرونا را چگونه غسل میدهند؟

یک کارشناس احکام شرعی گفته: بیماری که بر اثر کرونا فوت کرد، اگر واقعا غسل برای او ممکن نبود، لازم است سه بار با دست خودش او را تیمم کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده، آخرین نظر فقهی ارائه شده درخصوص چگونگی غسل و کفن و دفن میتی که بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست داده است را تشریح کرد.

وی گفت: در میان سوال‌های مکرری که از افراد مختلف، حوزه‌های علمیه، مراکز بهداشتی، آرامستان‌های کشور و بازماندگان افراد متوفی می‌شود، مسئله غسل، تیمم و کفن و دفن آن‌ها بار‌ها تکرار شده است. به همین دلیل جلسه‌ای در دانشگاه علوم پزشکی قم با حضور معاون این دانشگاه که اکنون ریاست کمیته آموزش بحران کرونا را در استان قم بر عهده دارد و همچنین مسئول نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی قم، نمایندگانی از دفتر مقام معظم رهبری، نماینده‌ای از بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری، نماینده‌ای از موسسه موضوع شناسی احکام فقهی حوزه علمیه قم و مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی قم، در هماهنگی با نمایندگی برخی از مراجع تقلید، تشکیل شد.

دفن بر اساس موازین شرعی و دینی

افرادی که به واسطه کرونا از دنیا می‌روند، تجهیز میت – غسل، حنوط، کفن، نمازخواندن و دفن میت – تا جایی‌که ممکن باشد غسل انجام شود و اگر غسل دادن با صرف هزینه و اندکی تاخیر باشد یا آب را بتوانند در جایگاه خاصی کنترل کنند تا بیماری منتقل نشود، غسل انجام شود، اما اگر واقعا این کار سختی و مشقت دارد نوبت به تیمم می‌رسد.

تیمم اجساد کرونایی در صورت امکان غسل ندادن

لازم است یک نفر طلبه مرد و یک خواهر که آشنا به این مسائل باشد با هماهنگی بیمارستان‌ها و حوزه‌های علمیه حضور داشته باشند. بلافاصله بعد از مرگ آن بیمار با دست خود میت، سریع او را سه بار تیمم بدهند.
• نخستین بار، بدل از غسل با آب سدر
• دومی بدل از غسل با آب کافور
• سومی با آب خالص، و میت را با دست خودش تیمم و حنوط کنند.
میت را با لباس -اگر امکان بیرون آوردن لباس نباشد- کفن کنند و در کاور بگذارند و به طور خلاصه برای او نماز میت خوانده و برای دفن انتقال داده شود.
با این روش، همه واجبات شرعی انجام شده و فقط غسل تبدیل به تیمم شده است که در مواقعی که امکان غسل نباشد میت را باید تیمم کرد

حکم شرعی غسل و تدفین فوت شدگان کرونا

حکم شرعی غسل و کفن فوت شدگان کرونا

رهبر معظم انقلاب در پاسخ به اسفتناء درباره غسل، کفن و نماز بر میت فوت شده بر اثر کرونا انجام حداقل واجب را ضروری دانستند.

متن سؤال و پاسخ استفتاء:

سؤال: اگر شخصی بر اثر بیماری واگیردار کرونا ویروس که طبق نظر متخصصان، سرایت سریعی دارد، فوت کند در خصوص غسل، کفن و نماز چنین میتی وظیفه چیست؟

جواب: مجرد ابتلای به این بیماری، موجب سقوط احکام واجب مربوط به میت نمی‌شود. بنابراین با مراعات کامل نکات بهداشتی و استفاده از تجهیزات ایمنی، هر چند با صرف هزینه، باید حداقل واجب در مورد غسل، حنوط، کفن، نماز میت و دفن انجام گیرد.

در صورت عدم امکان غسل ترتیبی، باید به صورت ارتماسی، غسل داده شود و در صورت عدم امکان غسل، با دست میت، میت را به ترتیب، بدل از غسل با آب و سدر، غسل با آب و کافور و غسل با آب خالص، تیمم داده و حنوط کنند و هر چند از روی لباس کفن کرده و دفن نمایند

اجساد فوت شدگان کرونا چطور غسل و کفن و دفن میشوند؟

به گزارش حرف تازه از خبرگزاری تسنیم، اخباری مبنی بر پاشیدن آهک روی اجساد افراد مبتلا به ویروس کرونا، در برخی رسانه‌ها منتشر شد و حتی رضا گلپیرا، رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت مدعی شد متوفی را طبق پروتکل بهداشتی خاص دفن می‌کنیم، به‌طوری که فرد را در بیمارستان به صورت کامل کاور می‌کنند و دیگر کسی حق ندارد کاور را باز کند. در نهایت متوفی با نظارت بهداشتی دفن می‌شود، نه اینکه او را به خانواده تحویل دهند.

سالن تطهیر جداگانه برای فوت شدگان کرونا

در همین رابطه پیگیری ها از بهشت‌زهرا حکایت از آن دارد که شایعات درباره شیوه خاص تدفین متوفیان مبتلا به کرونا به هیچ عنوان صحت ندارد.
سالن تطهیر جداگانه‌ای با حضور غسال و یا غساله‌ها و با لباس‌های خاصی برای شستن این افراد پیش بینی شده است.

نظرات