یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۲ اسفند ۹۸

0

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دو دور به تاریخ‌های ۲ اسفند ۱۳۹۸ و ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد. همچنین اولین انتخابات میان‌دوره‌ای دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری استان‌های تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، استان فارس و قم نیز به صورت همزمان برگزار خواهد شد.

انتخابات مجلس

تعداد کرسی‌های مجلس یازدهم ۲۹۰ نفر است و این تعداد با مخالفت نمایندگان با افزایش تعداد صندلی‌ها در خرداد ۹۸ ثابت ماند. نکته قابل بحث این است که این وضعیت بر خلاف قانون است و توزیع نمایندگان مورد نقد واقع شده‌است. به عنوان مثال یک استان مانند البرز به ازای هر ۴۹۳ هزار نفر حائز شرایط رای دادن یک نماینده به مجلس می‌فرستند اما استان سمنان به ازای هر ۱۲۳ هزار نفر یک نماینده دارد.

با توجه به آنکه تعداد واجدین شرایط رای دادن در مجموع حدود ۵۵ میلیون نفر است به ازای هر ۱۹۰ هزار نفر یک نماینده در مجلس ایران حضور دارد.

به گفتهٔ دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور تعداد حوزه‌های انتخابیه در انتخابات آتی ۲۰۸ حوزه است که بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۵ مجلس یک حوزه افزایش یافته و حوزه انتخابیه میاندوآب، شاهین دژ و تکاب به دو حوزه انتخابیه مستقل تقسیم شده‌است.

نام‌نویسی داوطلبان ۶–۱۰ آبان انجام شد.

به گفتهٔ دبیر ستاد انتخابات کشور، داشتن حداقل سن ۳۰ و حداکثر ۷۵ سال، مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن که دارای ارزش استخدامی باشد، داشتن مدرک پایان خدمت نظام وظیفه، و التزام عملی به اسلام و تابعیت ایرانی از شرایط نام‌نویسی داوطلبان است.

موسوی، با اشاره به اینکه همزمان با یازدهمین دوره انتخابات مجلس، انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری هم در ۵ استان کشور برگزار می‌شود، افزود: نام‌نویسی داوطلبان انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری از ۱۵ تا ۲۱ آذر انجام می‌شود.

نتایج این دوره از انتخابات بزودی در همین مطلب بروز رسانی خواهد شد…

نظرات