علت روشن نشدن ماشین | بررسی علت استارت نخوردن ماشین

0

علت روشن نشدن ماشین | بررسی علت استارت نخوردن ماشین

علت روشن نشدن ماشین / یکی از مشکلاتی که هر راننده ای ممکن است با آن روبه رو شود عمل نکردن استارت ماشین است که ناشی از مشکلاتی در خودرو است و دلایل مختلفی دارد. در این مقاله قصد داریم تا دلایل مشکل در استارت خودرو را بررسی کنیم.خودرو ی شما ممکن است بنا به علت هایی استارت نخورد و روشن نشود. در این مطلب از جمله دلایل مهم نزدن استارت ماشین و روش های برای حل آن عنوان کرده ایم تا بتوانید در هنگام مواجهه با این مشکل بهترین راهکار را داشته باشید.

علت روشن نشدن ماشین

باتری ماشین
یکی از علت های مهم در استارت نخوردن خودرو خوابیدن و یا از کار افتادن باتری آن است. همانطور که می دانید برق مورد نیاز برای خودرو از باتری آن تامین می شود و در زمان حرکت ماشین دینام باتری را شارژ می کند و اگر این عمل به درستی انجام نشود ماشین استارت نمی زند. برای مشاهده نشانه های ضعیف شدن باتری کلیک کنید

دلیل علت استارت نخوردن ماشین

دلایل از کار افتادن باطری می تواند روشن ماندن چراغ جلو در طولانی مدت، قطعی در سیم ها، بخار شدن اب موجود در باتری، تمام شدن عمر باتری و تاریخ انقضای آن باشد. و برخی از نشانه های از کار افتادن باطری روشن شدن چراغ باطری، کار نکردن بخش های برقی ماشین مثل رادیو و چراغ ها، استارت نخوردن است. حال در زمان استارت نخوردن اولین کار این است که با استفاده از کابل مخصوص عمل باتری به باتری را انجام دهید که اگر خودروی شما روشن شد مطمئنا مشکل از باتری بوده و نسبت به تعویض ان اقدام کنید. در غیر این صورت موارد دیگر را بررسی کنید.

مشکل در استارت و سوئیچ ماشین
بعد از بررسی باتری و اطمینان از سالم بودن آن عملکرد سویچ را بررسی کنید با روشن کردن چراغ ها علت استارت نخوردن ماشین را مشخص کنید. اگر چراغ های جلو روشن شود باتری سالم است و مشکل در موتور یا عملکرد سوئیچ است. و ممکن است سیم کشی استارت قطع شده باشد یا کلا استارت خراب باشد. اگر در زمان استارت زدن صدای تق تق بلند شود ممکن است دلیل روشن نشدن خودرو، استارت خراب باشد. در زمان چرخاندن سویچ چراغ ها روشن می شود و بعد از چرخاندن سویچ به طور کامل چراغ های هشدار دهنده خاموش می شوند . در صورتی که این عمل به درستی انجام نشد سوئیچ مشکل داشته و باید تعویض گردد. در بعضی مواقع پیچ و مهره ی شل در استارت خودرو مانع از روشن شدن ماشین می شود.

فیلتر سوخت
در زمان کثیفی فیلتر سوخت و مسدود شدن آن بنزین به موتور خودرو نمی رود و ماشین نمی تواند سوخت مورد نیاز برای روشن شدن را بگیرد. زمان تعویض فیلتر های سوخت بین ۱۵ تا ۲۰ هزار کیلومتر است. با تعویض به موقع فیلتر ها از بروز مشکل جلوگیری نمایید.

خالی بودن باک
شاید به نظر شما این مسئله احمقانه باشد اما در بعضی موارد ممکن است از پر یا خالی بودن باک ماشین اطلاع نداشته باشیم و حواسمان به آن نباشد. پس برای حل این مشکل بنزین بزنید.

روغن موتور
روغن موتوری که نامرغوب باشد و یا با موتور ماشین شما هماهنگ نباشد باعث می شود لایه ای ضخیم بر روی قطعات موتور ایجاد شود و از حرکت نرم قطعات و روشن شدن خودرو جلوگیری کند. در انتخاب روغن موتور خودروی خود دقت کافی را داشته باشید.

قفل شدن موتور
با چسبنده شدن یاتاقان های میل لنگ یا شاتون، شکستن دنده استارتر و گیر کردن آن در فلایویل و همچنین خراب شدن سلکتور گیر بکس اتومات در ماشین های اتوماتیک، یا خراب شدن سلکتور گیر بکس اتوماتیک ممکن است باعث استارت نخوردن ماشین شود. اگر علت قفل شدن موتور از شکستن دنده استارتر باشد استارتر را از موتور باز کنید و ماشین را در حالت دنده ۵ قرار دهید و آن را هل داده و به حرکت در آورید اگر ماشین حرکت کند مشکل در استارتر بوده است و در غیر این صورت قفل شدن موتور به خاطر شکستن قطعات آن، شاتون یا میل لنگ بوده است.

علت روشن نشدن ماشین

کلاه توزیع
خیلی کم اتفاق می افتد که مشکل در کلاه توزیع باشد. ولی در بعضی مواقع وجود کمی رطوبت یا شکستگی در آن موجب استارت نخوردن می شود. برای حل این مشکل کلاه توزیع را از جای خود در آورده و اگر نم یا رطوبتی در آن بود با پارچه ای تمیز آن را خشک کنید. و در صورت داشتن ترک یا شکستگی آن را تعویض نمایید.

سیم پیچ
در هنگام عمل نکردن استارت ماشین علت می تواند در سیم پیچ آن باشد پس سیم های اتصالی در سیم پیچ را چک کنید. برای تست کردن درست سیم پیچ و اندازه مقاومت آن به مولتی متر احتیاج داریم در صورت دسترسی نداشتن به مولتی متر از ابزار دستی کمک بگیرید و در صورت درست کار نکردن سیم پیچ آن را تعویض نمایید.

چک کردن فیوز ها
در بعضی از خودرو ها فیوزی برای استارت وجود دارد که ممکن است در صورت داشتن مشکل ماشین استارت نزند. بهتر است قبل از انجام تست باتری فیوز را چک کرده و از سالم بودن آن اطمینان پیدا کنید. تعویض فیوض به سادگی امکان پذیر است.

انژکتور معیوب
اگر انژکتور ماشین مشکلی داشته باشد به خصوص در زمانی که موتور خودرو گرم باشد سوخت به موتور نمی رسد و در نتیجه استارت نمی زند.
سوپاپ سرد و خراب در استارتدر زمان سرد بودن موتور خودرو شیر خراب استارت می تواند دلیل عمل نکردن استارت ماشین باشد. این مشکل ممکن است در زمان گرم بودن موتور نیز به وجود آید.

چرخ دنده حلقه ای
استارت ماشین به وسیله چرخ دندانه های موجود در چرخ دنده یا چرخ لنگر رنده عمل می کند. که اگر دندانه ای در آن خراب شده باشد و از بین رفته باشد در زمان استارت صدای آزار دهنده ای شنیده می شود و به درستی عمل نمی کند.

ECU یا MAF مشکل دار
مشکل در کامپیوتر اصلی موتور و یا سیستم های الکترونیکی می تواند دلیل استارت نخوردن ماشین شما باشد. که برای رفع آن باید از تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.

نظرات