خواص روغن شی باتر در سلامت پوست | ویژگی های شی باتر

0

خواص روغن شی باتر در سلامت پوست | ویژگی های شی باتر

روغن شی باتر نوعی روغن نیمه جامد می باشد که از آجیل نوعی درخت آفریقایی به نام شیا کاریته استخراج می شود. این روغن سرشار از ویتامین های A ، E، و F و همچنین اسید های چرب ضروری مثل اسید لینولئیک، اسید اولئیک و اسید استئاریک می باشد و مواد مغذی مورد نیاز پوست جهت کلاژن سازی را تولید می نماید. درخت شی بوکب کشورهای سنگال و سودان است و درختی مقدس در آفریقا به شمار می رود. سالیان سال است که مردمان آفریقا از خواص این روغن برای سلامتی پوست و موهایشان استفاده می نمایند. در ادامه به معرفی برخی از خواص مهم این روغن می پردازیم.

خواص روغن شی

خاصیت ضد التهابی
اسیدهای چرب موجود در شی باتر و ویتامین K آن موجب شده تا این روغن خاصیت ضد التهابی داشته باشد. با استفاده از این روغن تورم و قرمزی پوست برطرف خواهد شد. همچنین مصرف این روغن باعث درمان سریعتر پوسن می گردد و خاصیت ضد التهابی آن اثبات شده است. مصرف این روغن به خصوص در زمان هایی که آب رسانی به پوست به درستی انجام نمی شود بسیار مفید می باشد.

حفاظت طبیعی از پوست
اغلب مواد آرایشی و بهداشتی مثل کرم ها، لوسیون ها و مواد آرایشی چشم و لب دارای مواد غیر طبیعی و شیمیایی هستند که ممکن است باعث آسیب به پوست شود. در صورتیکه روغن شی باتر ماده ای طبیعی با خاصیت مرطوب کنندگی است که در پوست ایجاد درخشش می نماید. شی باتر باعث آبرسانی به پوست شده و رطوبت پوست را حفظ می کند. در نتیجه بهتر است از خود روغن یا محصولات حاوی شی باتر استفاده نمایید.

خاصیت نرم کنندگی
روغن شی باتر یک دست و نیمه جامد بوده که سبب می شود در دمای اتاق ذوب شده و به راحتی جذب پوست گردد. مواد مفید و مغذی این روغن در پوست باقی مانده و حالتی نرم و هموار به پوست می دهد تا بهتر بتواند رطوبت را به خود جذب نماید. ویژگی رطوبت زایی این روغن تا ساعت ها بر روی پوست باقی مانده و برخلاف دیگر نرم کننده ها اثری طولانی دارد.

خواص روغن شی

مرطوب کننده پوست سر و موها
شی باتر مانند روغن نارگیل بر روی پوست و مو تاثیر می گذارد و باعث مرطوب شدن موها و پوست سر می شود بعلاوه در از بین رفتن شوره سر نیز مفید عمل می کند. برای استفاده از شی باتر بر روی موها روغن را به آرامی گرم کنید تا نرم شده و بعد پوست سر و موها را به آن آغشته نمایید. برای تاثیر بیشتر اجازه دهید تا حدود نیم ساعت بر روی مو باقی بماند و بعد با شامپو بشویید و در نهایت از نرم کننده مو استفاده کنید.

خاصیت ضد پیری شی باتر
یکی دیگر از خواص شی باتر خاصیت ضد پیری آن می باشد. شی باتر به دلیلی داشتن سطح بالایی از اسید اولئیک، لینولئیک و استئاریک با استرس اکسیداتیو که بر اثر سموم محیطی در پوست ایجاد می شوند مبارزه کرده و سلول های جدید را در پوست ایجاد می کند. در حالیکه ساختار و پیوستگی پوسن به خوبی حفظ می شود. همچنین ویتامین E موجود در آن باعث می شود تا پوست از اشعه فرابنفش خورشید محافظت شود. البته در زمان استفاده از آن ضد آفتاب را کنار نگذارید. این روغن با حفظ رطوبت پوست و نرم کردن آن و هم چنین قابلیت باز سازس سلول ها باعث می شود تا چروک ها کمتر شده و با تولید کلاژن از پیری و چروک پوست جلوگیری می نماید.

خواص روغن شی

پاک کننده جای زخم، خطوط و سلولیت پوست
برخی بر این باورند که فقط با استفاده از لیز و رتین-آ می توان از شر خطوط و سلولیت های روی پوست رها شد. اما باید بدانید که شی باتر با خاصیت های درمانی و آبرسانی به پوست باعث برطرف شدن خطوط و سلولیت های روی پوست می شود. شی باتر پوست بدن را نرم و صاف کرده و جای خطوط چاقی و لاغری روی بدن را برطرف می کند.

بهبود تحریکات پوستی در نوزاد به خاطر پوشک
روغن شی باتر دارای خاصیت ضد التهابی و ضد قارچی می باشد به همین دلیل ماده ای مفید و مناسب برای برطرف کردن آزردگی در پوست کودکان می باشد. این روغن باعث بهبود جریان خون در پوست کودک شده و سلول ها را باز سازی می نماید و همچنین باعث تولید کلاژن در پوست نیز می شود. کلاژن و باز سازی سلولی باعث برطرف شدن تحریکات پوستی در کودک می شوند.

رفع خشکی پوست و آفتاب سوختگی و بادزدگی پوست
روغن شی باتر خالص و طبیعی باعث از بین رفتن خارش های پوستی و آزردگی در پوست در فصل سرما می شود. به دلیل داشتن خاصیت مرطوب کنندگی باعث حفظ رطوبت پوست شده و از بادزدگی آن جلوگیری می نماید. همچنین استفاده از آن برای ترک کف پا، خشکی پاشنه و پوست دست و زبری زانوها و آرنج بسیار مفید و اثر بخش می باشد. شی باتر دارای SPF برابر با ۶ بوده که یک ضد آفتاب طبیعی و عالی ار آن می سازد که در زیر آرایش نیز قابل استفاده است.

خواص روغن شی

خاصیت های شی باتر برای سلامت بدن
علاوه بر خواص گفته شده در بالا شی باتر دارای خاصیت هایی برای سلامت بدن نیز می باشد از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تسکین دهنده درد: این روغن برای درد های رماتیسمی و آرتروز مفید بوده است. برای استفاده از آن کمی روغن شی باتر را با اسطوخودوس یا بابونه مخلوط کرده و به مفاصل خود بمالید تا درد را تسکین دهد. استفاده از روغن شی باتر برای ماساژ بعد از تمرینات ورزشی مفید بوده و گرفتگی عضلات را برطرف می کند.

درمان سرماخوردگی و سینوزیت: بیماران زیادی در نیجریه برای درمان گرفتگی بینی و التهابات سینوسی در سرماخوردگی از روغن شی باتر استفاده می نمایند.

کاهنده کلسترول خون: درست است که گفته شده این روغن مصرف خوراکی ندارد ولی مردم آفریقا از آن در پختن غذا استفاده می نمایند و از خاصیت ناشناخته آن یعنی کاهش کلسترول بهره می برند.
ویژگی های شی باتر

درمان اسهال: از دیگر خواص شی باتر درمان طبیعی برای اسهال می باشد.

تسکین دهنده جای نیش حشرات: از این روغن در طب سنتی برای برطرف کردن خارش و درد ناشی از نیش حشرات مثل پشه و زنبور عسل استفاده می شود.

نکته: استفاده از شی باتر ممکن است در برخی از افراد ایجاد حساسیت نماید. پس قبل از استفاده از آن حساسیت خود را نسبت به این روغن بررسی نمایید.

نظرات