آشنایی با سرکه بالزامیک در بارداری

0

آشنایی با سرکه بالزامیک در بارداری

سرکه بالزامیک اگرچه دارای طعم و مزه بسیار خوبی می باشد اما بستگی به ذائقه مادر باردار دارد چون با اضافه نمودن مقدار اندکی از این سرکه به مواد غذایی بیش از اندازه شیرین خواهند شد و همچنین طعم آن نیز دگرگون خواهد شد.

سرکه بالزامیک در بارداری

آشنایی با سرکه بالزامیک در بارداری

همانطور که می دانید سرکه بالزامیک از دسته فرآورده های طبیعی محسوب می شود که که مصرفی دارویی و خوراکی دارد و در ترشیجات نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل اغلب زنان باردار از سرکـه بـالزامیک در تهیه انواع سالاد ها،ترشیجات،سبزیجات سرخ کرده و رشته فرنگی استفاده می کنند. اما زنان باردار بهتر است بدانند که مصرف بیش از اندازه این ماده غذایی باعث بالا رفتن فشار خون در بدن خواهد شد و به همین منظور بایستی مقدار مصرف این فرآورده را نسبت به سایرین محدود کنید.

فواید سرکه بالزامیک در بارداری

بر اساس لیست انجمن بارداری کشور آمریکا در مورد مصرف و یا عدم مصرف برخی مواد غذایی در دوران بارداری سرکـه بـالزامیک به عنوان یک ماده ناامن شناخته نشده است و این جمله بدین معنی است که زنان حامله می توانند از این ماده غذایی در حد متعادل استفاده نمایند. اگرچه در مورد اندازه و مقدار مجاز آن صحبتی نشده اما توصیه می شود که شما حتما پیش از مصرف با پزشک خود در مورد آن مشورت نمایید.بهتر است بدانید که سرکـه بـالزامیک در درجه اول به عنوان یک چاشنی برای غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که نه تنها به آن ها طعم جدید خواهد بخشید بلکه ارزش غذایی آن ها را نیز دو چندان خواهد کرد. سرکـه بـالزامیک دارای ویتامین ها،آنتی اکسیدان ها،مواد معدنی و پلی فنول هایی می باشد که به شکل عجیبی برای سلامتی مادر و جنین مفید خواهد بود و همچنین این ماده غذایی سدیم کمی دارد و فاقد هرگونه چربی نیز می باشد.بهتر است بدانید که این سرکه از طریق فشرده سازی و کاهش حجم انگور سفید ساخته می شود و منشا آن به مودنای ایتالیا باز می گردد. قدمت مصرف سرکـه بـالزامیک به سال ۱۰۴۶ باز می گردد و امروزه به دلیل طعم غنی و رنگ مخملی اش مورد توجه اغلب آشپز های حرفه ای قرار گرفته است. معدود افرادی برای کهنه تر شدن سرکـه بـالزامیک آن را به مدت ۳ الی ۱۲ سال درون بشکه هایی قرار می دهند و به همین منظور طعم و غلظت آن بر حسب میزان کهنگی اش متفاوت خواهد بود. همچنین بهتر است بدانید که سرکـه بـالزامیک دارای طبعی سرد و خشک می باشد.

فواید خوردن سرکه در دوران بارداری:

همانطور که می دانید مصرف هر ماده غذایی در دوران بارداری اگر به اندازه باشد مشکل ساز نمی شود و حتی سودمند خواهد بود و به همین منظور در ادامه به بیان فواید مصرف به اندازه سرکـه بـالزامیک در بارداری پرداخته ایم:

برطرف کردن حالت تهوع زنان باردار با مصرف سرکـه بـالزامیک:

بهتر است بدانید که زنان باردار می توانند با اضافه کردن یک قطره سرکه به برخی از غذاهای خود در صبح به راحتی در طول روز از شر حالت تهوع خلاص شوند. همچنین توجه داشته باشید که زنان باردار می توانند در پخت قطعات استخوان از سرکه نیز استفاده نمایند زیرا این روش باعث می شود تا کلسیم موجود درون استخوان ها به صورت مایع درآید و داخل قابلمه پخش گردد.به طور کلی می توان گفت که مصرف کمی از سرکـه بـالزامیک در صبح شما را از تهوع صبگاهی نجات خواهد داد. همچنین مصرف سرکه همراه با مواد غذایی به جنین داخل بدن مادر کمک خواهد کرد تا بتواند کلسیم های اضافی را جذب کند و روند رشد استخوان های خود را سریع تر طی کند.

سرکه بالزامیک در بارداری

سرکه منبع غنی از آنتی اکسیدان برای زنان باردار:

از آنجایی که سرکـه بـالزامیک دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان می باشد مصرف آن در دوران بارداری زنان بسیار مناسب می باشد. به طور کلی می توان گفت که این آنتی اکسیدان موجود در داخل سرکه نه تنها از سلول های مادر در برابر رادیکال های آزاد مراقبت خواهد کرد بلکه از جنین نیز در برابر آسیب های رادیکال های آزاد محافظت خواهد کرد. همچنین رسیدن آنتی اکسیدان به بدن مادر باردار کمک خواهد کرد تا بدن خود او و جنین داخل بدنش از هرگونه استرس اکسیدتیو دور شوند. به طور کلی می توان گفت که مصرف این ماده غذایی در بارداری از مادر و جنین کامل محافظت خواهد کرد.

سرکه یک طعم دهنده مناسب و فاقد سدیم برای زنان باردار:

توصیه می شود که زنان باردار در این دوران میزان مصرف سدیم را کنترل کنند و هر خانم بارداری تنها به دریافت ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم در طول روز نیاز دارد البته ممکن است بدن برخی از مادران باردار به سدیم بیشتری نیاز پیدا کند که این مقدار اضافی از طریق مصرف تنقلات تامین خواهد شد. ولی توجه داشته باشید که این روش بسیار خطرناک می باشد زیرا دریافت سطح بالایی از سدیم برای بدن منجر به بروز عوارض جانبی شدیدی در بدن مادر خواهد شد.

استفاده از سرکـه بـالزامیک به عنوان طعم دهنده غذا

با این وجود توصیه می شود که زنان باردار مقداری سرکه به مواد غذایی اضافه کنند تا طعم آن را عوض کند و اینگونه سدیم اضافی نیز وارد بدن نخواهد شد. البته توجه داشته باشید که سرکه در انواع و طعم های مختلف در دسترس است و شما می توانید آن را در برنامه های غذایی خود قرار داده و به مصرف آن ها بپردازید.

عوارض مصرف سرکـه بـالزامیک در دوران بارداری:

اگر قصد دارید بدانید که آیا مصرف سرکه در دوران بارداری مناسب یا خیر بهتر است بدانید که اگر مصرف این ماده غذایی به صورت محدود باشد نه تنها صدمه ای وارد نخواهد کرد بلکه دارای فواید نیز خواهد بود. توجه داشته باشید که افراط در مصرف سرکـه بـالزامیک در این دوران به مادر و جنین آسیب خواهد زد.

سرکه بالزامیک در بارداری

برخی از نکات مهم در مصرف سرکه در دوران بارداری:

بر اساس گزارش انجمن بارداری زنان آمریکا مصرف سبزیجاتی که با سرکه مخلوط شده اند برای زنان حامله بسیار مفید خواهد بود به ویژه اگر این سبزیجات همراه با سایر مواد غذایی مورد مصرف قرار بگیرند.

عوارض اندک مصرف سرکه بـالزامیک در بارداری

از یاد نبرید که بایستی تمامی زنان باردار از مصرف غذاهای دریایی خام و یا نیمه خام مانند صدف که با سس سرکه همراه هستند اجتناب کنند. توجه داشته باشید که در صورت مصرف اگر سرکه مشکلی برای مادر و جنین به وجود نیاورد مصرف غذاهای دریایی نیمه پخته می تواند برای سلامتی هر دوی شما خطری جدی تلقی شود.

نظرات