آشنایی با خواص شگفت انگیز بیدمشک

0

آشنایی با خواص شگفت انگیز بیدمشک

گیاه بیدمشک با نام علمی salix aegyptiaca متعلق به خانواده بید می باشد و اندازه آن از بید معمولی کوچک تر است. این گیاه درختچه ای بوده و دارای سنبله هایی با اسانس معطر می باشد و گلهای آن قبل از برگ ها ظاهر می شود. اسانسی که از این درختچه گرفته می شود به نام عرق بید مشک شناخته می شود و برای معطر کردن شربت بکار می رود و همچنین دارای فواید درمانی زیادی نیز می باشد.

خواص شگفت انگیز بیدمشک

آشنایی با خواص شگفت انگیز بیدمشک

بید مشک درختچه ای دو پایه ای و زینتی است البته گاهی به صورت درخت نیز مشاهده می شود. ارتفاع این درختچه به طور متوسط از ۸ متر بیشتر نمی شود. پوست درختچه بـیدمـشک با برحستگی های تیزی همراه است. برگ های بـیدمـشک در پایه های نر و ماده متفاوت بوده و روی برگ به رنگ سبز تیره و پشت آن کرکدار و روشن می باشد. گل های این گیاه در پایه ماده بیضی شکل و پهن تر از برگ آن می باشد. گلهای بـیدمـشک معطر نیز هستند. از مهمترین مواد در بـیدمـشک که اثرات دارویی دارند می توان سالیسیلات،سالیکورتین، سالیگنین را نام برد. این گیاه دارای خواص و فواید فراوانی بوده که در ادامه به آن اشاره می شود.

خواص شگفت انگیز بیدمشک

فواید مصرف پوست بـیدمـشک

۱. پوست بـیدمـشک سرشار از اسید سالیسیلیک می باشد که می تواند در درمان بیماریهای روماتیسمی و آرتروز موثر واقع گردد.

۲. پوست بـیدمـشک خاصیت ضد تب و ضد درد داشته و به طور معمول در گذشته برای بهبود دردهای ناشی از دندان درد یا سردرد مورد مصرف قرار می گرفت.

۳. از دیگر موارد استفاده از پوست بـیدمـشک برای قطع خونریزی و همچنین بهبود اسهال می باشد. و در صورت استعمال بیرونی جهت مداوای زخم و بهبود التهاب و صدمات و دردهای جزئی مفید واقع می گردد.

۴. ترکیب پوست بـیدمـشک با سرکه در درمان زگیل مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های مفید بـیدمـشک

۵. جوشانده پوست یا برگ بـیدمـشک در دفع انگلها و کرمهای روده موثر می باشد.

۶. با توجه به این که پوست گیاه حاوی مقدار زیادی تانن است عصاره پوست آن می تواند گلو درد را درمان نماید.

۷. دمنوش یا چای تهیه شده با پوست بـیدمـشک می تواند در درمان سوزش سر دل یا بیماری های معده موثر باشد و همچنین مسمومیت های غذایی یا گرگرفتگی های مرتبط با یائسگی را کاهش دهد.

۸. برای درمان کم اشتهایی ۱۰گرم گل بـیدمـشک را با ۱۰ گرم برگ و ۱۰ گرم پوست همراه با یک لیوان آب سرد روی حرارت قرار دهید تا یک جوش بزند سپس به مدت سی دقیقه دم نمایید و بعد از شیرین کردن با عسل به مدت چهار روز دو مرتبه بعد از هر غذا میل کنید.

خواص شگفت انگیز بیدمشک

فواید مصرف عرق بـیدمـشک

۱. عرق بیدمشک مقوی قلب بوده و برای سلامتی آن مفید و موثر می باشد.

۲. از دیگر خواص عرق این گیاه می توان به خاصیت تب بری و کاهش تب اشاره نمود. همچنین عرق بـیدمـشک موجب کاهش قند خون نیز می شود.

۳.عرق بـیدمـشک دستگاه عصبی را تقویت نموده و جوشانده برگ آن به همراه عسل تسکین دهنده اعصاب است. همچنین جوشانده گل بـیدمـشک نیز در درمان بیماریهای عصبی، افسردگی، بیماریهای روماتیسمی و دردهای عضلانی موثر است.

۴. استفاده از عرق بـیدمـشک دستگاه گوارش را تقویت نموده و سبب افزایش اشتها می شود.

۵.برای رفع عرق ناشی از ضعف عرق بـیدمـشک را با شربت بهار نارنج مخلوط نمایید و به مدت چهل روز هر صبح و شب یک لیوان بنوشید.

۶.مصرف عرق بـیدمـشک درد و خستگی ناشی از فعالیت زیاد و کار را برطرف می سازد.

۷. مصرف عرق بـیدمـشک به همراه گلاب به خصوص اگر مقداری زعفران نیز به آن اضافه شود برای قلب و اعصاب مفید می باشد.

۸. جهت درمان بی خوابی ۵۰ گرم بـیدمـشک خشک شده (گل یا برگ) را در یک لیتر آب جوش به مدت دو دقیقه جوشانده و سپس اجازه دهید ۱۰ دقیقه دم بکشد. بعد آن را صاف نموده و هر روز سه مرتبهیک فنجان بنوشید.

خواص شگفت انگیز بیدمشک

نکته:

با توجه به این که عرق بـیدمـشک قند خوان را پایین می آورد بهتر است با یک شیرین کننده آن را مصرف کنید.
مصرف بـیدمـشک در دوران بارداری توصیه نمی شود زیرا که این دوران بسیار حساس و مهم بوده و ممکن است موجب آسیب رسیدن به جنین شود.
مصرف این گیاه برای کودکان زیر دو سال نیز با احتیاط انجام شود.

 

نظرات