ثعلب چیست ؟ ( آشنایی با خواص ثعلب )

0

ثعلب چیست ؟ ( آشنایی با خواص ثعلب )

نام‌های دیگر آن: خصیة الثعلب، سعلب، شاطریون، سحلب، ثعلب مصری، اركیده، اركید، سه‌برگ، سالپ، ونیله، تولكی، كوكره، لومیری، اوركیس ماسكولا، سورقطون، كوكهری و گل دختر ملكه آفتاب می‌باشد. ثـعلب گیاهی‌ است‌ پایا و چندساله‌ و دارای‌ گلهای‌ خوشه‌ای‌ و برگهای‌ پهن‌،برگهای‌ تحتانیش‌ به‌ نوك‌ باریك‌ و تیزی‌ منتهی‌ می‌شوند و برگهای‌ فوقانیش‌ معمولاًدارای‌ لكه‌هایی‌ به‌ رنگ‌ قهوه‌ای‌ است‌. ثعلب به دلیل ماده موکوس مانندی که دارد به درمان مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل، نفخ شکم و سو هاضمه کمک کرده و برای درمان اسهال، به ویژه در کودکان مفید می باشد.

آشنایی با خواص ثعلب

گلهایش‌ صورتی‌ یا سفید با خطوط‌ و نقاط‌بنفش‌ یا ارغوانی‌ است‌. رنگ‌ پوسته‌ غدد زیرزمینی‌ صورتی‌ و داخل‌ آن‌ سفید است‌. طعم‌ آن‌ كمی‌ شیرین‌، لزج‌ و كمی‌ تند است‌. معمولاً محل رویش این گیاه داخل باغها و بیشه هاست و زمان گل دهی آن از اواخر فروردین تا اواخر خرداد است. معمولاً غده‌ ثـعلب در اوایل‌ تابستان‌ می‌رسد.ثـعلب دارای‌ ئیدرات‌ کربن‌، قند، مقداری‌ موسیلاژ شبیه‌ باسورین‌، آمیدون‌ تغییرشکل‌ یافته‌، مواد پروتئیدی‌، و در آردی‌ که‌ از فکول‌ غده‌ به‌نام‌ ثـعلب بدست‌ می‌آید.

آشنایی با خواص ثعلب

این گیاه پیازی دارد كه پیاز آن مورد استفاده است. گیاهی با گلهای آبی واژگون است. از پیازاین گیاه بعد از خشك و پودر كردن برای بستنی سازی استفاده می شود زیرا این گیاه دارای مواد نشاسته ای می باشد. معمولاً غده‌ ثـعلب در اوایل‌ تابستان‌ می‌رسد.ثـعلب دارای‌ ئیدرات‌ كربن‌، قند، مقداری‌ موسیلاژ شبیه‌ باسورین‌، آمیدون‌ تغییرشكل‌ یافته‌، مواد پروتئیدی‌، و در آردی‌ كه‌ از فكول‌ غده‌ به‌نام‌ ثـعلب بدست‌ می‌آیدمقدار زیادی‌ مواد لعابی‌ (موسیلاژ) و ماده‌ای‌ شبیه‌ صمغ‌ غربی‌ و نشاسته‌ و مواد رنگی‌ و مقدار كمی‌ املاح‌ معدنی‌ و مقدار جزئی‌ اسانس‌ است‌ كه‌ پس‌ از خشك‌شدن‌ گیاه‌ به‌صورت‌ كومارین‌ درمی‌آید.

آشنایی با خواص ثعلب

بهتر است بدانید که ثـعلب پودری است که از آسیاب کردن غده گونه هایی از گیاهان تیره ثعلبیان به دست می آید و در زبان عربی با نام ارکیده مشهور شده است. توجه داشته باشید که این گیاه بومی مرکز و جنوب اروپا و ترکیه بوده و دارای گل های خوشه ای به رنگ بنفش و گاهی سفید می باشد. جالب است بدانید که دانه های گیاه ثـعلب در واقع جز کوچک ترین دانه های گیاهی در جهان محسوب می شود و تاکنون ۲۵ گونه از این گیاه شناخته شده است که حدود ۱۰ نوع آن در ایران و در مناطقی مثل آذربایجان، لرستان، خوزستان،کردستان و سواحل دریای خزر به صورت خودرو رشد خواهند کرد و همچنین این گیاه استفاده زینتی نیز داشته و می تواند جذابیت فراوانی برای باغچه ایجاد نماید.

آشنایی با خواص ثعلب

به طور کلی ثـعلب یکی از گیاهان دارویی است که خواص درمانی فراوانی دارد. قسمت زیرزمینی این گیاه دارای دو غده است که ریشک ها از آن خارج خواهند شد و یکی غده توخالی که مولد و منشا گیاه در آن در حال رشد خواهند بود و دیگری غده توپر خواهد بود که برای تولید و رشد در سال آینده کاربرد دارد و در واقع همین قسمت است که به عنوان دارو و خوردنی مورد استفاده قرار می گیرد. طعم ثـعلب کمی شیرین،لزج و تند است و همچنین دارای ترکیبات شیمیایی اعم از املاح معدنی، مواد قندی، مواد لعابی، نشاسته، اسانس و لوروگلوسین می باشد.

آشنایی با خواص ثعلب

اکنون قصد داریم تا به بیان چندی از فواید ثـعلب برای استفاده بیشتر از آن بپردازیم:

  • از بین برنده جوش و آکنه:

توجه داشته باشید که در طب سنتی ثـعلب به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان اغلب بیماری های پوستی اعم از آکنه و جوش شناخته می شود.

  • افزایش قوای جنسی مردان:

بهتر است بدانید که در طب سنتی ثـعلب به عنوان یک داروی مقوی برای افزایش قوای جنسی مردان کاربرد دارد و مطالعات نشان می دهد که عصاره این گیاه به درمان اختلالات نعوظ و ناتوانی جنسی در مردان کمک فراوانی خواهد کرد.

  • جوان سازی پوست صورت:

بهتر است بدانید که ثـعلب به پاکسازی سلول های پوستی کمک شایانی خواهد کرد و باعث سفت تر شدن پوست صورت خواهد شد و همچنین چین و چروک های روی صورت را نیز به طور کامل از بین خواهد برد.

  • درمان کننده درد های عصبی:

بهتر است بدانید که پودر ثـعلب به عنوان یک تونیک عصبی شناخته می شود که می تواند به درمان درد های عصبی کمک فراوانی بکند و استرس بر روی اعصاب بدن را کاهش دهد.

  • چاق کننده:

توجه داشته باشید افرادی که دارای وزنی کمی هستند می توانند برای چاق شدن سریع از پودر ثـعلب استفاده نمایند مخصوصا توصیه می شود که در عصر های تابستان همراه با بستنی میل نمایند.

  • درمان کننده اسهال:

توجه داشته باشید که پودر ثـعلب به دلیل مقدار لعاب فراوانی که دارد به بهبود حرکات روده کمک فراوانی خواهد کرد و در واقع از دسته بهترین روش های طبیعی برای رفع اسهال در کودکان محسوب می شود.

  • درمان کننده ریزش مو:

به طور کلی در طب سنتی از ثـعلب به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد برای تقویت فولیکول ها و درمان ریزش مو استفاده خواهد شد. شما می توانید برای استفاده از این روش مقداری پودر ثـعلب را با روغن زیتون ترکیب نمایید و بر روی موها و پشت سر خود بمالید و اجازه دهید تا ۱۵ دقیقه بر روی موها باقی بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.

  • تقویت کننده سیستم ایمنی بدن:

توجه داشته باشید که ثـعلب دارای خواص ضدمیکروبی قوی است که می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی بکند و خطر ابتلا به سرماخوردگی و سرفه را تا حدود زیادی کاهش دهد.

آشنایی با خواص ثعلب

عوارض مصرف گیاه ثعلب

اگرچه تاکنون هیچ گونه عوارض جانبی برای ثـعلب گزارش نشده است اما توصیه می شود که برخی از افراد مانند افراد مبتلا به وریسکول در مصرف آن دقت داشته باشند. همچنین هیچ اطلاعات دقیقی مبنی بر اینکه ثـعلب چه تاثیری بر روی زنان باردار خواهد گذاشت وجود ندارد اما عقیده هایی وجود دارد که مصرف ثـعلب در طول دوران بارداری منجر به سقط جنین خواهد شد به همین منظور اغلب متخصصان توصیه می کنند که زنان باردار از مصرف آن خودداری نمایند.

نحوه مصرف ثعلب:

بهتر است بدانید که پودر ثـعلب به دلیل لعابی که دارد و همچنین به دلیل طعمی که به غذا می دهد برای آشپزی و تهیه انواع دسر استفاده می شود و شما می توانید در تهیه مربا،پودینگ،بستنی و شیرموز از پودر ثـعلب استفاده نمایید.همچنین از پودر این گیاه برای تهیه چای و دمنوش و انواع نوشیدنی ها نیز استفاده می کنند.

نظرات