مبلغ عیدی سال ۹۹ کارگران قراردادی کی واریز می شود؟

0

مبلغ عیدی کارگران قراردادی کی واریز می شود؟

عیدی کارگران قراردادی / علی رغم اینکه مطابق قانون کارگران باید به تعداد روزهایی که کارکرده اند مستحق دریافت عیدی و سنوات باشند، ولی هستند کارگرانی که عید را بدون دریافت عیدی و سنوات و گاهی با معوقات حقوق سپری می کنند بهمن ماه که فرا می رسد، برای کارگران با استرس هایی همراه است. از یک سو میزان افزایش دستمزد سال آینده باعث نگرانی کارگران می شود و از سوی دیگر بخشی از کارگران نگران قراردادهای کاری خود هستند،که با پایان سال تمدید نمی شود.

عیدی کارگران قراردادی

طبق آمارهایی از سوی نمایندگان کارگران گفته می شود بیش از ۹۶ درصد قراردادهای کار در حال حاضر موقت است. زمانی که صحبت از قرارداد موقت می شود، قراردادهای سفید امضا، کوتاه مدت،سه ماهه،یک ماهه و در بهترین حالت یک ساله را شامل می شود.اما این روزها مشکل مدت قرارداد در کنار حقوق های معوق در بخش زیادی از کارگاه ها به مشکل کارگران افزوده شده است. مشکلی که خیلی هم نمی توان گفت مستقیماً به کارفرما ربط دارد. واحدهای تولیدی در حال حاضر تحت تأثیر شرایط اقتصادی حال و روز خوبی ندارند و مشکلات زنجیره وار آنها به کارگران هم رسیده و در حال حاضر بخشی از کارگران با حقوق های معوق ۴ تا ۵ ماهه به پایان سال نزدیک می شوند. این کارگران در بهترین حالت سال نو را به گونه ای آغاز می کنند که حقوق های معوق خود را دریافت کرده اما به دلیل کمبود بودجه در واحد تولیدی خود عیدی و سنواتی دریافت نکرده اند.

اما کارگرانی که قرارداد مشخص و در چارچوب قانون کار ندارند معمولاًً از سنوات بی بهره می شوند چرا که کارفرمایان با هدف فرار از بیمه کردن نیروی کار، پرداخت نکردن سنوات و واریز کمتر عیدی قراردادهای کار را در چارچوب قانون کار منعقد نمی کنند.علی رغم اینکه مطابق قانون کارگران به سنوات و تعداد روز‌هایی که کار کرده‌اند مستحق دریافت عیدی هستند و میزان عیدی و پاداش پایان سال بسته به مدت قرارداد و کارکرد آن‌ها متفاوت است، اما هستند کارگرانی که در واحدهای مختلف به بهانه های مختلف از این حق قانونی محروم می شوند.

عیدی کارگران قراردادی

زمان و مبلغ عیدی کارگران
علی خدایی عضو شورای عالی کار و نماینده کارگران در این شورا در مورد زمان پرداخت عیدی کارگران گفت: معمولاً عیدی کارگران اسفند ماه پرداخت می‌شود، البته منعی ندارد که با حقوق بهمن نیز پرداخت شود، اما مهلت قانونی برای عیدی همان اسفند ماه است.وی در مورد میزان عیدی کارگران در سال جاری گفت: میزان عیدی هر سال به نسبت حداقل دستمزد کارگران تعیین می‌شود یعنی دو برابر حقوق پایه به شرط این که از سه برابر حد اقل مزد تجاوز نکند که امسال حداقل عیدی کارگران دو برابر حداقل دستمزد کارگران یعنی به میزان ۳ میلیون و ۳۲ هزار تومان و حداکثر عیدی ۴ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان خواهد بود.عضو شورای عالی کار و نماینده کارگران در مورد میزان حداقل دستمزد کارگران در سال جاری گفت: حداقل دستمزد امسال یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان است.

نظرات