طرز تهیه مربای انجیر درسته با انجیر تازه زرد یا سیاه

0

طرز تهیه مربای انجیر درسته با انجیر تازه زرد یا سیاه

مربای انجیر : انجیر یکی از میوه های بسیار خوشمزه و پرطرفدار تابستانی است که مربای آن نیز لذیذ و خوشمزه است. با آموزش پخت این مربای تابستانی همراه باشید.

مربای انجیر

 

مواد لازم مربای انجیر :

انجیر ۱ کیلو
شکر ۷۰۰ گرم
چوب دارچین ۱ تکه کوچک
دانه هل ۲ عدد
آبلیمو ۱ ق م
آب ۲ تا ۳ لیوان

طرز تهیه مربا انجیر :

انجیرها را تمیز شسته و داخل آبکش یا روی پارچه نخی قرار دهید تا آب آنها گرفته شود.
شکر را با آب داخل قابلمه ریخته و روی شعله متوسط قرار دهید تا شکر کاملا حل شود و شربت اندکی غلیظ شود، این مرحله حدودا ۱۵ دقیقه طول میکشد.
بعد از این زمان یک تکه چوب دارچین را با دانه های هلی که به وسیله چاقو در آنها یک سوراخ ایجاد کرده اید در قابلمه انداخته و انجیرها را به آرامی اضافه کنید و درب قابلمه را بسته و اجازه دهید انجیرها با شعله ملایم بپزند و نرم شوند و شهد کاملا داخل آنها نفوذ کند و طلایی رنگ شوند.
با توجه به نوع انجیر و سفتی و نرمی آنها زمان پخت متفاوت است، برای انجیرهای سبز و زرد که تقریبا سفت هستند پخت حداقل یکساعت طول میکشد، انجیرهای سیاه و نرم در زمان کمتری میپزند پس حین پخت حتما چک کنید.
اگر انجیرهای شما سفت هستند حتما ۳ لیوان آب بریزید تا در زمان پختی که تقریبا طولانیست به خوبی بپزند و شربت مربا کم نشود، برای انجیرهای رسیده و نرم آب کمتری در نظر بگیرید.
در حین پخت گاهی سر بزنید و کف های سیاهی که روی مربا جمع شده است با کفگیر یا قاشق چوبی بردارید و دور بریزید.
هر زمان انجیرها پختند و غلظت شربت به حد مطلوبی رسید آبلیمو را اضافه کنید و بعد از چند دقیقه شعله را خاموش کنید و اجازه دهید مربا یک شبانه روز داخل قابلمه بماند و روز بعد آنرا به شیشه انتقال دهید.

پ.ن: از هم زدن شربت و مربا خودداری کنید که باعث شکرک زدن میشود، در صورت نیاز قابلمه را تکان دهید یا از قاشق چوبی استفاده کنید.
پ.ن: طعم و رنگ مربای انجیر را با اضافه کردن گلاب و زعفران و ادویه ها از بین نبرید، این مربا به اندازه کافی خوشمزه و خوشرنگ هست و نیاز به هیچ افزودنی ندارد.
پ.ن: بجای آبلیمو میتوانید از کمی جوهرلیمو استفاده کنید.
پ.ن: اگر انجیرها شیرین نیستند، هم وزن انجیر، شکر بردارید.
پ.ن: از قابلمه مناسبی استفاده کنید که انجیرها به راحتی کنار هم در شربت قرار گیرند.
پ.ن: اگر حین پخت متوجه شدید شربت مربا خیلی کم شده، کمی آب جوش اضافه کنید.

منبع : پیج اینستاگرام آشپزی @marjan_rezazadeh

نظرات