دستور کوکوی لوبیا سبز تبریزی؛ غذای مجلسی تبریز

0

دستور کوکوی لوبیا سبز تبریزی؛ غذای مجلسی تبریز

کوکوی لوبیا سبز یکی از مجلسی ترین غذاهای لذیذ شهر تبریز است . البته در سایر شهر ها و استان های کشور نیز سبک های مختلفی از این کوکو تهیه میشود.

معمولا در اکثر مهمانی های خانوادگی در شهر تبریز به عنوان پیش غذا، کنار سوپ که جزو لاینفک سفره تبریزی هاست، این کوکو نیز سرو میشود.

 

مواد لازم کوکوی لوبیا سبز برای ۴ نفر:

لوبیا سبز خرد شده ۴۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
هویچ خرد شده ۲ عدد متوسط
سیب زمینی خرد شده ۱ عدد متوسط
تخم مرغ ۲–۳ عدد
مغز گردو خرد شده نصف استکان
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذا خوری
پیاز داغ ۱ قاشق غذا خوری
شیر ۱ قاشق غذا خوری
بکینگ پودر ½ قاشق چای خوری
زرد چوبه، نمک، فلفل به مقدار لازم

 

روش تهیه کوکو لوبیا سبز :

لوبیا سبز را بعد از پاک کردن و شستن ، کاملا خشک کنید و به اندازه های یک سانتی متری خرد کنید. هویچ و سیب زمینی را پوست بگیرید و نصف اندازه لوبیا خرد کنید.

لوبیا را با یک چهارم لیوان آب به مدت ۱۰ دقیقه بپزد و بعد کمی با روغن تفت می دهیم و بعد در کاسه ای ریخته تا سرد شود.
بعد از این مدت هویچ خرد شده را به تابه اضافه کنید و ۱۰ دقیقه دیگر مواد را بپزید . ( دقت کنید که حرارت زیر مواد به حدی نباشد که آب آن کشیده شود و مجبور به اضافه کردن آب شوید ) و بعد مثل لوبیا تفت می دهیم.
بعد از ۱۰ دقیقه، سیب زمینی نگینی خرد شده را نیز اضافه کنید و بعد از ۵ دقیقه حرارت زیر مواد را خاموش کنید و صبر کنید مواد کمی سرد شوند. گوشت را هم تفت می دهیم همراه باپیاز(من از قارچ هم استفاده کرده ام).

در یک کاسه متناسب با اندازه مواد ، ۲ عدد تخم مرغ را بکشنید، با چنگال تخم مرغ ها را هم بزنید تا مخلوط شوند، بعد بکینگ پودر ، پیاز داغ ، ادویه مورد نظر ، شیر ، مغز گردو و زعفران را اضافه کنید و مواد را کاملا با هم مخلوط کنید.

سبزیجات پخته را به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید و با قاشق هم بزنید. توجه کنید هم زدن به اندازه و شدتی نباشد که مواد را له کند. در حدی که مواد کاملا با هم مخلوط شوند کافی است.

بعد از مخلوط شدن مواد اگر احساس کردید مایه کوکو غلظت لازم را ندارد یک عدد تخم مرغ باقیمانده را نیز به مواد اضافه کنید.

در یک تابه نچسب، مایه کوکو را داخل تابه بریزید ، روی آن را کاملا صاف کنید. این کوکو احتیاج به روغن برای سرخ شدن ندارد چون قبلا همه مواد موقع سرخ شدن به حد کافی روغن جذب کرده اند. برای تزیین من از مخلوط پوره سیب زمینی و مقداری خامه و زعفران استفاده کردم.

نظرات