طرز تهیه خورشت ریواس کنگر ویژه فصل بهار

0

طرز تهیه خورشت ریواس کنگر ویژه فصل بهار

خورشت ریواس کنگر : ریواس و کنگر گیاهانی هستند که در فصل بهار به وفور در ایران یافت میشوند و به راحتی میتوانید خورشت های لذیذ و بسیار مقوی با آنها بپزید.

 

مواد لازم خورشت ریواس کنگر برای ۳ تا ۵ نفر :

پیاز ۱ عدد
سیر ۱ حبه
گوشت ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم
کنگر ۲۰۰ گرم
ریواس ۱۰۰ گرم
لیمو عمانی چند عدد
سبزی نعناء جعفری حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم
نمک، فلفل، زردچوبه و روغن

 

طرز تهیه :

پیاز نگینی خرد شده و سیر رنده شده را در کمی روغن تفت دهید تا سبک و شفاف شود سپس زردچوبه و گوشت را اضافه کنید و تفت دهید.
چند لیمو عمانی را با نوک چاقو یا چنگال سوراخ کنید و در کاسه آب قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود.
بعد از اینکه گوشت کاملا تفت خورد و رنگ آن تغییر کرد، حدود یک ۱/۵ لیتر آب گرم اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید تا گوشت با شعله ملایم بپزد.
بعد از اینکه گوشت پخت، سبزی نعنا جعفری سرخ شده را به خورشت اضافه کنید و زمان دهید تا سبزی و گوشت با هم بپزند و خورشت طعم بگیرد.
یکساعت پایانی پخت، نمک و فلفل و کنگر و ریواس و لیموعمانی ها را اضافه کنید و زمان دهید تا کنگر و ریواس بپزند و خورشت جا بیفتد.
در اواخر پخت چنانچه ترشی خورشت کم بود میتوانید از آبلیمو یا آبغوره یا دانه های غوره یا چند گوجه سبز استفاده کنید تا ترشی خورشت اندازه شود.
خورشت را به همراه پلوی زعفرانی سرو کنید.

پ.ن: برای داشتن خورشتکنگر فقط از کنگر استفاده کنید.
پ.ن: برای داشتن خورشت ریواس فقط از ریواس استفاده کنید.
پ.ن: این خورشت را میتوانید مانند خورشت قیمه یعنی با رب بپزید و سبزی را حذف کنید.
پ.ن: به جهت غلظت خورشت و مزه های بیشتر میتوانید از حبوبات مانند لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی یا لوبیا عروس در خورشت استفاده کنید.

 

آموزش پاک کردن ریواس و کنگر :

برای پاک کردن کنگر، اول سر کنگرهارو که پر از خار (تیغ) هست با چاقو جدا کنید. پوست های سیاه و اضافه اطراف کنگر رو با دست جدا کنید.
با کمک چاقو به آرامی بالای کنگر بکشید تا خارهای ریز جدا شوند، ساقه های کنگر به راحتی جدا میشوند و میتوانید آنها را به سایز دلخواه خرد کنید.

در صورت تمایل میتوانید خارهای نازک و نرم را نگه دارید و در خورشت استفاده کنید.
کنگرها را داخل آب ریخته و خوب دست بکشید تا گل آنها شسته شود سپس آبکش کنید.
در کمی روغن برای چند دقیقه تفت دهید و بعد از اینکه خنک شدند در کیسه فریزر یا زیپ لاک بریزید و فریز کنید و برای خورشت استفاده کنید.

برای تمیز کردن ریواس، با چاقو نوک ریواس بکشید تا جدا شود سپس به راحتی بکشید تا انتها کنده شود، به همین ترتیب تمام پوست ریواس را به آسانی جدا کنید.
به سایز دلخواه خرد کنید و بشویید و آبکش کنید.
در کمی روغن برای چند دقیقه تفت دهید و بعد از اینکه خنک شدند در کیسه فریزر یا زیپ لاک بریزید و فریز کنید و برای خورشت استفاده کنید. ‌

منبع : پیج اینستاگرام آشپزی @marjan_rezazadeh

نظرات