کیک اسفنجی پایه خامه یا گاناش کشی و زیرساز فوندانت

0

کیک اسفنجی پایه خامه یا گاناش کشی و زیرساز فوندانت

کیک اسفنجی (به انگلیسی: Sponge cake) نوعی کیک است که مواد اصلی آن را آرد، شکر، تخم‌مرغ تشکیل می‌دهد. در این نوع کیک با استفاده از خاصیت کف‌کنندگی تخم مرغ، خمیر تهیه شده و پخت می‌شود.

منشأ نام این کیک اسفنج دریایی است و علت نامگذاری آن اینست که هنگامیکه کیک بریده شود، مانند اسفنج دریایی بافت این کیک نیز از تعداد بی‌شماری حباب‌های هوایی تشکیل شده‌است. معمولاً این کیک پس از پخت به تنهایی صرف نمی‌شود بلکه با خامه، کرم کره، باواروا، موس یا انواع میوه ترکیب می‌شود. این کیک یکی از غنی‌ترین کیک‌ها از نظر داشتن انواع است و همچنین یکی از کیک‌های اصلی و پایه در شیرینی‌پزی آمریکایی-اروپایی به‌شمار می‌آید.

کیک اسفنجی

 

مواد لازم کیک اسفنجی :

تخم مرغ ۶ عدد
آرد ۲ پ
آب سرد ۱/۴ پ
شکر ۱ پ
روغن مایع ۱/۴ پ
عسل ۱ ق س
بکینگ پودر ۱/۲ ق چ
وانیل ۱/۴ ق چ
نمک ۱ پنس

 

طرز تهیه کیک اسفنجی :

فر را با دمای ۱۸۰ روشن کنید.
دیواره قالب را تا جاییکه قرار است با مایه کیک پر شود با کره چرب و آردپاشی کنید و کف قالب کاغذ روغنی قراردهید.
آرد،نمک،بکینگ پودر و وانیل را ۳بار الک کنید.
آب سرد و عسل را در ظرفی مخلوط کنید.
زرده و سفیده را با دقت جدا کنید و حتما تخم مرغها سرد باشند.
سفیده های خنک را با دورتند همزن بزنید تا پف کند، شکر دانه ریز را اضافه کنید و حدود ۴ دقیقه به زدن ادامه دهید و دور همزن را کند کنید و زرده ها را یکی یکی به سفیده اضافه و مخلوط کنید و بعد از مخلوط شدن زرده ها مجددا دور همزن را زیاد کنید و ۲ دقیقه مواد را بزنید.
مخلوط تخم مرغها را به ظرف آب و عسل اضافه کنید و سپس مواد خشک الک شده را به آرامی اضافه کنید و با لیسک به حالت دورانی مخلوط کنید تا مواد یکدست شود.
مخلوط کردن را به آرامی و با حوصله انجام دهید تا پف مواد نخوابد.
روغن را نیز اضافه و آرام مخلوط کنید.
مواد را در قالب ریخته و دو سه بار به سطح میز بکوبید تا حباب های هوا خارج شوند و برای ۴۵ دقیقه در فر قرار دهید و بعد از ۴۰ دقیقه با خلال چک کنید و هر زمان پخته بود فر را خاموش کنید و اجازه دهید چند دقیقه داخل فر خاموش خنک شود سپس خارج کنید و روی توری قرار دهید و بعد از خنک شدن از قالب درآورید و کاغذ روغنی را جدا کنید.
کیک اسفنجی شما آماده خامه کشی یا گاناش کشی می باشد، اگر قصد دارید در روز بعد کیک را تزیین کنید ، آنرا داخل سلفون ببندید و در یخچال قرار دهید و در روز تزیین، کیک را برش بزنید و برای کار آماده کنید.

منبع : پیج اینستاگرام آشپزی @marjan_rezazadeh

نظرات