شرایط و نحوه ثبت نام کارت هوشمند اتباع خارجی + محل مراجعه و عکس

0

شرایط و نحوه ثبت نام کارت هوشمند اتباع خارجی + محل مراجعه و عکس

کارت هوشمند اتباع خارجی با قابلیت‌های بانکی، هویتی و سیم‌کارت در کلیه دفاتر کفالت کشور پخش و توزیع میشود. واجدین شرایط دریافت کارت هوشمند اتباع و مهاجران خارجی می توانند به دفاتر کفالت کشور در تهران و شهرستان ها مراجعه کنند. در ادامه نحوه ثبت نام کارت هوشمند اتباع و مهاجران خارجی همراه با عکس و جزئیات کامل بخوانید:

کارت هوشمند اتباع خارجی

نحوه ثبت نام کارت هوشمند اتباع خارجی

به گزارش روابط عمومی سازمان ملی مهاجرت، صدور کارت هوشمند اتباع و مهاجران خارجی آغاز شد. وی افزود: فراخوان اتباع جهت دریافت و تحویل کارت های هوشمند، متناسب با شرایط قانونی اتباع درحال انجام است. این کارت های هوشمند قابلیت‌های بانکی، هویتی و سیم‌کارت برای مهاجرین افغانی و دیگر اتباع خارجی می باشد.

محمد جلالی فرد روز یکشنبه گفت: همانطور که از قبل اطلاع‌رسانی شده بود از روز شنبه ۲۰ آبان ماه پخش و توزیع کارت های هوشمند در کلیه دفاتر کفالت کشور آغاز شده است. کارت هوشمند اتباع‌خارجی، متناسب با سیاست‌ها و نیازهای اتباع دارای کارت های آمایش و دانش‌آموزی به ترتیب در حال صدور است.

امکانات و خدمات

کارت های هوشمند دارای قابلیت‌های بانکی، هویتی و سیم‌کارتی هستند، افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، به مرور در اختیار اتباع و مهاجران مجاز داخل کشور قرار خواهد گرفت.

منظور از ارائه خدمات، آن ۱۸ خدمتی است که در کارت های هوشمند اتباع و مهاجران خارجی تعبیه شده و جای مدارک هویتی که قبلا استفاده می‌شد را به مرور زمان می‌گیرد و تمام خدمات تنها با این کارت ارائه خواهد شد.

جلالی فرد تصریح کرد: مطابق با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و در تعامل با سایر دستگاه‌های ذی‌نقش در حوزه امور اتباع و مهاجران، سامانه دستگاه‌های خدمت‌رسان در حال اتصال به سامانه وزارت کشور و سازمان ملی مهاجرت هستند و در آینده نزدیک، ارائه خدمات گوناگون به اتباع خارجی در موضوعات مختلف از این طریق صورت خواهد پذیرفت.

تصویر و عکس کارت هوشمند مهاجرین و اتباع خارجی

شرایط و نحوه ثبت نام کارت هوشمند اتباع خارجی + محل مراجعه و عکس

علت صدور کارت هوشمند برای مهاجرین در ایران

صدور کارت‌هوشمند برای مهاجرین و اتباع‌خارجی در ایران در روز ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ رسمی شد. علت آن تعدد مدارک هویتی و مراجع صدور مدارک اقامتی برای اتباع و مهاجرین خارجی در سالیان و دهه‌های اخیر، یکی از معضلات مدیریت مهاجرین در ایران بوده است. دستگاه‌های خدمت‌دهنده در ایران در رابطه‌ با اتباع ایرانی از یک کد ملی واحد استفاده می‌کنند. اما برای ارائه‌ی خدمت به مهاجرین بیش از ۲۰ نوع کد و شماره‌ی شناسایی وجود دارد. همین امر باعث اختلالات بسیار در ارائه‌ی خدمات به مهاجرین دارای مدرک اقامتی معتبر در ایران بوده است. این مشکل به اندازه‌ای حاد است که عملا برای بسیاری از مهاجرین در ایران قانونی و یا غیرقانونی بودن هیچ تفاوتی ندارد.

اصغر بلوکیان، مدیر کل اداره‌ی امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت به مشهد رفت تا مدیر جدید اداره اتباع استان خراسان رضوی را معارفه کند. بلوکیان در این مراسم از صدور کارت هوشمند برای مهاجرین و اتباع خارجی خبر داد. او هدف از این اقدام را «ارائه قانونمند خدمات و جلوگیری از سرگردانی مراجعه کنندگان خارجی در دستگاه های خدمات‌رسان در زمینه‌های مختلف همچون خدمات تحصیلی، درمانی، بهداشتی و تردد» اعلام کرد.

کارت آمایش

پیش از صدور کارت‌هوشمند برای مهاجرین و اتباع خارجی این افراد با کارت آمایش فعالیت می کردند. کارت آمایش یکی از معتبرترین مدارک اقامتی اتباع خارجی در ایران است. دارندگان این کارت در مجامع بین‌المللی جزء پناهندگان ساکن در ایران معرفی می‌گردند. طبق آخرین آمار حدود ۷۸۰ هزار نفر از مهاجرین ساکن ایران خدمات بر مبنای این کارت، با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو است. اما دارندگان این کارت خود را تحت حمایت سازمان ملل متحد می‌دانند و از این که به ناگهان از ایران اخراج نمی‌شوند اطمینان خاطر دارند. صدور کارت آمایش برای افراد جدید سال‌هاست که متوقف شده و تنها کسانی که پدر و مادرشان دارای کارت آمایش باشد می‌توانند در ایران کارت آمایش دریافت کنند. حال وزارت کشور برای تمدید اعتبار این کارت‌ها به مانند ۱۷ دوره‌ی گذشته عمل نکرده است. بلکه خبر از صدور مدرک هویتی جدیدی به نام کارت هوشمند داده است. آیا کارت هوشند همان کارت آمایش است؟ آیا کارت‌های آمایش برچیده می‌شوند؟ این‌ها سوالات بودند که با اطلاعیه‌ی جدید وزارت کشور ایجاد شده بودند. اما هنوز کسی از کارت هوشمند و ماهیت آن خبر نداشت.

تمدید اعتبار کارت آمایش ۱۷ و کارت هویت ۱۶ تا زمان صدور کارت‌هوشمند اتباع و مهاجرین خارجی بود. در هفتم تیر ماه سال ۱۴۰۲ وزارت کشور طی ابلاغیه‌ای اعلام کرد که:

«با توجه به طراحی و پیاده سازی نظام حکمرانی هوشمند و ضرورت ایجاد هماهنگی های لازم فرادستگاهی اعلام می گردد: کارت های آمایش ۱۷ و هویت ۱۶ اتباع خارجی تا اطلاع بعدی معتبر می باشد .لذا به منظور جلوگیری از ایجاد وقفه در ارایه خدمات به پناهندگان جمعی (بیمه ، تحصیل ، خدمات بانکی و …) مقرر گردید مراتب به واحد های مرتبط در هر وزارتخانه ابلاغ گردد».

پایان اعتبار کارت‌های آمایش ۱۷ و هویت ۱۶ اتباع خارجی در پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۲ باعث بروز مشکلاتی برای دارندگان این کارت‌ها شده بود. به عنوان مثال به این دلیل که اعتبار کارت‌های بانکی این دسته از مهاجران برابر با اعتبار مدرک اقامتی آنان است، از ۱ تیر ماه خدمات الکترونیک بانکی برای آن‌ها دچار وقفه شد.

موارد استفاده

به گفته‌ی زارعی، پس از معرفی اپلیکیشن فوق، در مرحله‌ی اول اتباع دارای کارت آمایش بایستی وارد آن شوند و مشخصات خود را وارد کنند. سپس این اطلاعات با تطبیق در سامانه‌ی وزارت کشور راستی‌آزمایی می‌شود و پس از آن بانک سپه به عنوان عامل صدور کارت هوشمند مهاجرین، برای تبعه کارت صادر خواهد کرد. یک حساب بانکی بر روی کارت هوشمند صادره درج می‌شود و همانند کارت‌های بانکی دارای نوار مغناطیسی جهت استفاده در تراکنش‌های روزانه همانند خرید و امور بانکی می‌باشد. همچنین در کنار کارت هوشمند ملی مهاجرین یک سیمکارت همراه‌ اول یا ایرانسل با پیش‌شماره‌ی مشخص نیز به تبعه داده خواهد شد.».

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی قم، اولین گام اجرای طرح حکمرانی هوشمند مهاجرین را صدور کارت یکپارچه برای تمامی اتباع خارجی دانست و گفت: اتباع خارجی در این طرح دارای یک شناسه ملی می‌شوند.

مدیر کل امور اتباع استان کرمانشاه در رابطه با ارائه‌ی خدمات بر اساس کارت هوشمند در فاز آزمایشی اعلام کرد که با کارت هوشمند اتباع می توانند به راحتی در بانک سپه حساب بانکی باز کنند و سیم کارت همراه اول داشته باشند.

چه کسانی کارت هوشمند اتباع خارجی دریافت می کنند؟

در فاز اول این پناهندگان هستند که در حال دریافت کارتهای هوشمند اتباع خارجی هستند. اما سایر گروه‌های مهاجر دارای مدارک اقامت قانونی در ایران هم به تدریج کارت هوشمند اتباع خارجی دریافت می‌کنند. در این رابطه حمزه سلیمانی در مورد فاز آزمایشی طرح گفته است که:

«پس از صدور کارت‌هوشمند برای دارندگان کارت هویت در ادامه تمام گذرنامه های خارجی نیز به کارت هوشمند متصل خواهند شد به عنوان نمونه دانشجویان و دانش آموزان خارجی مقیم استان نیز که با گذرنامه اقامت دارند به کارت هوشمند متصل می شوند. در مجموع ۶ هزار نفر از اتباع خارجی مجاز در استان ساکن هستند که شامل دانشجویان و دانش آموزان نیز می شود».

دارندگان برگه‌ی سرشماری

مدیر کل اداره‌ی اتباع استان قم هم پیش از این گفته بود:

«در مرحله‌ی اول اجرای این طرح، اتباع دارای کارت آمایش و هویت مدنظر قرار می‌گیرند که به جای کارت‌های آمایش و هویت برای آنان کارت هوشمند ملی مهاجرین صادر می‌شود. در ادامه طرح نیز افراد دارای برگه‌های سرشماری و گذرنامه مشمول اجرای طرح خواهند شد.

این مقام مسئول با اشاره به صدور انواع مدارک اقامتی بنا بر اقتضای زمان در سالیان گذشته برای اتباع خارجی گفت که کارت هوشمند ملی مهاجرین برای تک تک اعضای خانواده‌ها صادر می‌شود و جایگزین تمامی مدارک موجود اقامتی خواهد شد.»

نظرات