چرا باید تهویه بالای سر مسافر در هواپیما باز باشد؟

0

پرواز با هواپیما، یک تجربه هیجان‌انگیز است که به وسیله آن، مردم به نقاط مختلف دور و نزدیک در جهان، سفر می‌کنند. در میان سفرهای جذاب و آسان هوایی، رعایت برخی نکات برای داشتن سفر راحت و ایمن، ضروری است.

 تهویه بالای سر مسافر در هواپیما

یکی از این موارد باز بودن سیستم تهویه بالای سر هر یک از مسافران است. اما شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا باید تهویه بالای سر مسافر در هواپیما باز باشد؟ در این مقاله به اهمیت تهویه باز بالای سر مسافران در طول پرواز، می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ضرورت باز بودن تهویه بالای سر مسافر در هواپیما

موارد مختلفی نشان دهنده ضرورت باز بودن تهویه بالای سر مسافر در طول هر پروازی است که در زیر به مهم‌ترین آن‌ها، اشاره خواهیم کرد:

۱ . بهبود کیفیت هوا

حفظ کیفیت هوای خوب در فضای بسته‌ای مانند کابین هواپیما، بسیار مهم است. باز کردن تهویه بالای سر مسافران، امکان جریان و گردش مناسب هوا را در طول پرواز، فراهم می‌کند. به این ترتیب هوای تازه و تمیز به‌طور مداوم به داخل کابین وارد می‌شود، درحالی‌که هوای کهنه، بوها و ذرات بالقوه مضر به سرعت دفع خواهند شد.

این تبادل هوای تازه با کهنه، نقشی اساسی در جلوگیری از گسترش بیماری‌های تنفسی و ویروسی، کاهش خطر ناراحتی تنفسی و افزایش رفاه کلی در طول پرواز ایفا می‌کند.

اگرچه برخی از مسافران ممکن است از پیش مشکلات تنفسی خاصی داشته باشند و در این خصوص باید پیش از سوار شدن به پرواز، دارو و اسپری‌های تنفسی خود را به همراه داشته و تنها به سیستم تهویه اکتفا نکنند.

۲ . تنظیم دما در طول پرواز

هواپیماها اغلب به دلیل عوامل مختلفی مانند تغییرات ارتفاع، شرایط آب‌وهوایی خارجی و تعداد سرنشینان، نوسانات دمایی دارند. دریچه‌های قابل تنظیم تهویه بالای سر مسافران، باعث می‌شود تا دمای هوا در محدوده صندلی هر مسافر پرواز، مطبوع‌تر شده و احساس راحتی بیشتری به مسافر بدهد.

به این شکل که باز کردن دریچه بالای سر، به هر یک از مسافران اجازه می‌دهد تا جریان هوا را تنظیم کرده و دما را مطابق میل خود کنترل کنند. خواه هوا گرم و دم کرده باشد و بخواهید کمی از گرمای هوا کم کنید یا هوا سرد شده و مایل به دریافت هوای گرم باشید، تهویه بالای سر مسافر، به شما کمک خواهد کرد.

تهویه بالای سر مسافر در هواپیما

۳ . کاهش حالت تهوع و سندروم پرواز

بسیاری از افراد در طول پرواز از سندروم پرواز یا حالت تهوع رنج می‌برند. تهویه کافی کابین با کاهش گرفتگی و جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع، به کاهش این علائم کمک می‌کند. در واقع هوای تازه و با گردش خوب، نقش مهمی در جلوگیری از شروع یا کاهش اثرات سندروم پرواز ایفا می‌کند. به این شکل مسافر در طول پرواز احساس بهتری داشته و مشکلات تهوع و بی‌قراری ناشی از پرواز و ارتفاع، کاهش پیدا می‌کند.

جالب است بدانید که حتی افرادی که معمولاً بلیط چارتر هواپیما خریداری کرده و عادت به سفرهای هوایی دارند، نیز ممکن است از این عارضه حالت تهوع، رنج ببرند. معمولا در پروازهای طولانی مانند بلیط تهران کیش !

۴ . کاهش خطر خواب آلودگی و عارضه جت لگ

پروازهای طولانی مدت اغلب به دلیل اختلال در الگوهای خواب منظم، منجر به خواب آلودگی و جت لگ می‌شوند. حفظ یک سیستم تهویه باز، باعث می‌شود تا این عوارض به حداقل برسد. جریان مداوم هوای تازه، نه تنها به مسافران کمک می‌کند تا بیدار و هوشیار بمانند، بلکه موجب سازگاری آن‌ها با تغییر مناطق زمانی کمک می کند.

دریچه‌های باز بالای سر مسافران با فراهم کردن فضایی بهینه، باعث می‌شود تا سطح خواب‌آلودگی غیرطبیعی کاهش پیدا کرده و پدیده جت لگ نیز تا جایی که ممکن است، کاهش پیدا کند. البته این بدان معنا نیست که تنها با باز بودن سیستم تهویه بالای سر مسافر در طول پرواز، می‌توان از جت لگ، به عنوان یک عارضه در سفرهای هوایی طولانی، جلوگیری کرد. این تنها کمک می‌کند تا عوارض کمتر شده و مسافر احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

البته زمانی که بلیت هواپیما را به مقصد خود خریداری می‌کنید، از پیش فاصله زمانی تا شهر مورد نظر خود را برآورد کرده و می‌توانید تنظیم برنامه خواب برای جلوگیری از جت لگ را به درستی انجام دهید.

۵ . رهایی از اضطراب و کلاستروفوبیا

سفر هوایی می‌تواند باعث ایجاد اضطراب و احساسات کلاستروفوبیک در برخی از مسافران شود. این در حالی است که با باز ماندن تهویه بالای سر، مسافران حس کنترل بر محیط اطراف خود را به دست می‌آورند. در واقع این مسیر رد و بدل هوایی کوچک، می‌تواند با فراهم کردن جریان هوای تازه و یادآوری بصری دنیای بیرون، اضطراب و کلاستروفوبیا را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در واقع تهویه باز فضای راحت و آرام‌تری را ایجاد کرده و به تجربه سفر مثبت کمک می‌کند.

تهویه بالای سر مسافر در هواپیما

البته سطح اضطراب و کلاستروفوبیا، معمولاً در پروازهای طولانی رخ می‌دهد و به‌طور مثال اگر بلیط هواپیما تهران اصفهان را در اختیار داشته باشید، کمتر دچار استرس در پرواز خواهید شد. اطلاع داشتن مسافر از کوتاه بودن سفرهای هوایی داخلی، معمولاً باعث می‌شود تا احساس بهتری داشته و کمتر اضطراب را تجربه کند.

نتیجه‌گیری

در نتیجه، تهویه باز بالای سر مسافران برای یک سفر راحت و ایمن در هواپیما حیاتی و ضروری به نظر می‌رسد. باز بودن سیستم تهویه بالای سر مسافران در پرواز، باعث می‌شود کیفیت هوا بهتر شده و به لحاظ دمایی نیز فضا معتدل باشد. همین‌طور حالت تهوع مسافران کمتر شده و میزان اضطراب و سطح خواب آلودگی، کاهش پیدا می‌کند. برای خرید بلیط هواپیما و پشت سر گذاشتن یک سفر هوایی ایده‌آل، می‌توانید بلیت هواپیما مورد نظر خود را از اپلیکیشن اسنپ تریپ، به‌صورت آنلاین خریداری کنید./۲۲۳۳۸۳

نظرات