شهرت جهانی گلاب قمصر

0

قمصر مرکز گلاب و عرقیات گیاهی صادراتی است. پایتخت گل و گلاب ایران، شهری که صدها سال است که عطر گلاب نابش آوازه‌ای جهانی پیدا کرده است. علاوه بر گلاب و عرقیات گیاهی، عطر گل محمدی نیز به کشورهای اروپایی صادر می شود. گلاب قمصر شهرت جهانی دارد و هر ساله خانه کعبه با آن شسته می شود.

 گلاب قمصر

شهری ییلاقی در دل کویر که خاستگاه بهترین نژاد گل محمدی در دنیاست. قمصر کاشان شهری با طبیعت کوهستانی، زیبا و چشم نواز، هوای مطبوع، آرامش بخش و گلستان های گل محمدی و کارگاه‌های گلاب گیری فراوان است. اردیبهشت ماه بهترین زمان برای بازدید از شهر زیبای قمصر و گلستان های گل محمدی است. موزه گلاب، سرای خاتون، باغ پرندگان و کاروانسرای عباسی از دیگر جاذبه های گردشگری قمصر است.

بیش از ۴۰ نوع از انواع عرقیات گیاهی سنتی و دو آتیشه از جمله گلاب، عرق نعناع، عرق کاسنی، عرق بهارنارنج و عرق بیدمشک در قمصر پایتخت گل و گلاب تولید می شوند. این عرقیات و گیاهان دارویی خواص فراوانی دارند.

هرچه کیفیت مواد اولیه به کار رفته در تولید عرقیات گیاهی و گلاب بالاتر باشد و از نوع مرغوب و ارگانیک گیاهان دارویی برای تولید استفاده شود، کیفیت گلاب و عرقیات گیاهی تولید شده هم بالاتر خواهد بود. شهر قمصر یکی از بهترین تولیدکنندگان گل محمدی در ایران می باشد. گل محمدی قمصر به دلیل کیفیت بالایی که دارد در گلابگیری و روغن گیری حرف اول را می زند زیرا عطر و بوی آن عالی است و در واقع عطر گل محمدی قمصر یکی از ویژگی های منحصر به فرد آن به شمار می رود. بنابراین از گذشته تا به امروز گل محمدی قمصر کاشان به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد معروف بوده است.

گلاب قمصر

گل محمدی در هنگام سپیده دم صبح و قبل از طلوع آفتاب بهترین شرایط را برای تولید گلاب دارد. برای تهیه بهترین گلاب در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، باید گل‌های محمدی قبل از طلوع آفتاب چیده شوند و به دستگاه‌های گلابگیری منتقل شوند. تازگی و کیفیت بالای گل محمدی یکی دیگر از مزایای گلاب دو آتیشه قمصر است. به دلیل چیده شدن زود هنگام گل و فاصله کم مزارع گل محمدی با کارگاه گلابگیری، حداکثر کیفیت گل محمدی جهت تولید گلاب ناب حفظ می‌شود.

به صورت کلی گلابگیری در قمصر به ۳ روش سنتی، نیمه سنتی و صنعتی صورت می پذیرد که روش سنتی یکی از محبوب ترین و معروف ترین روش ها به شمار می رود. از مهم ترین روش ها برای گلاب گیری سنتی روش تقطیر است. برای گلاب گیری به صورت سنتی از دیگ های مسی استفاده می کنند به این صورت که گل ها را به همراه آب به داخل دیگ مسی می ریزند و درب دیگ را می گذارند و اجاق کوره ای را روشن می کنند هنگامی که آب جوش می آید بخار آب همراه با عطر و بوی گل از لوله هایی که روی درب دیگ تعبیه شده است به مخزنی که داخل آب سرد گذاشته اند می رود و به مایع تبدیل می شود و گلاب مورد نظر به دست می آید. گلابگیری قمصر کاشان از اواسط اردیبهشت شروع می‌شود و تا اواخر خرداد ادامه دارد.

گلاب قمصر

گلاب خواص فراوانی دارد و برای سلامتی، زیبایی، پوست و مو و آرایش صورت هم کاربرد دارد. این خواص برای نخستین بار توسط ایرانیان شناخته و مورد استفاده قرار گرفت. گلاب سرشار از ویتامین، آنتی اکسیدان و مواد قندی گیاهی است. درمان جوش صورت از پرکاربردترین خواص گلاب برای زیبایی است. از گلاب می توان به عنوان پاک کننده آرایش صورت، لوسیون بدن و نرم کننده و حالت دهنده مو استفاده کرد. گلاب سرشار از ویتامین ث است و برای بهبود گلودرد و ناراحتی های گوارشی مفید است.

گلاب با عیارهای مختلف توسط گلابگیران تولید و به بازار عرضه می شود. به عنوان مثال گلاب ۱۲ عیار که حاصل تقطیر ۱۲ کیلوگرم گل محمدی است یا گلاب ۳۰ عیار که حاصل تقطیر ۳۰ کیلوگرم گل محمدی است. گلاب ممتاز به‌ دلیل غلظت خوب و کیفیت بالا مناسب­ ترین گلاب برای مصرف خانگی است و به‌ عنوان گلاب ممتاز یا درجه یک شناخته می‌شود. برای تهیه گلاب ممتاز تقریبا ۸۰ لیتر آب داخل دیگ مسی می‌ریزند و بعد از جوش‌آمدن آن، ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم گل سرخ به آن اضافه می‌کنند. به این فرایند تقطیر می گویند. برای تولید گلاب دو آتیشه فرآیند تقطیر دوبار انجام می‌شود. گلاب دو آتیشه با دو کیفیت ۲۴ عیار و ۳۰ عیار موجود است. گلاب ۳۰ عیار یعنی برای تولید گلاب دو آتشه از ۳۰ کیلوگرم گل محمدی در هر دیگ مسی استفاده شده است.

گلاب قمصر

کیفیت و طبیعی بودن مهم‌ترین اصل در تولید است. مهم است که گلاب با کیفیت، مطمئن و با قیمت مناسب باشد. اینکه گلاب اصل باشد و با اطمینان خرید کنید. برای خرید عمده گلاب می توانید به وب سایت گلاب و عرقیات گیاهی صالحیان مراجعه کنید.

فروش عمده گلاب و عرقیات گیاهی به طور مستقیم توسط تولید کننده معتبر در قمصر با امکان ارسال به سراسر ایران انجام می شود. در حال حاضر، فروش ویژه گلاب قمصر با قیمت عمده به صورت گالن ۲۰ لیتری به عطاری‌ها، قنادی‌ها، شیرینی فروشی‌ها، بستنی فروشی‌ها، گز فروشی، سوهان‌پزی، کافی شاپ و شربت خانه‌ها انجام می شود. گلاب اصل و طبیعی قمصر از مرغوب‌ترین نوع گل‌محمدی در جهان تولید می‌شود و دارای عطر خاص و بی‌نظیری است. راحت‌ترین راه برای شناسایی گلاب خالص، چشیدن آن است. گلاب اصل و طبیعی طعم تلخ و گس دارد، شفاف و بی رنگ و دارای عطر ملایم است./۲۱۳۱۳۵

نظرات