تحول انرژی های تجدید پذیر با فولاد ضد زنگ

1

جهان با سرعتی تصاعدی در حال توسعه است و نیاز به انرژی‌های تجدید پذیر روز به روز افزایش می‌یابد. پاسخگویی به این نیاز در عین حصول اطمینان از پایداری، یک کار چالش برانگیز است و به نوآوری زیادی در نحوه عملکرد احتیاج دارد.
فولاد ضد زنگ، برای تأمین انرژی‌های تجدید پذیر مورد نیاز جهان، بسیار حیاتی است. استنلس استیل در فناوری هسته‌ای، باد، خورشید، زمین گرمایی یا حتی سوخت‌های فسیلی و در تولید و توزیع انرژی در صنایع مختلف نقش مهمی برعهده دارد.

 تحول انرژی های تجدید پذیر با فولاد ضد زنگ

کاربرد فولاد ضد زنگ در صنعت انرژی‌های تجدید پذیر

کاربرد انرژی‌های تجدید پذیر در همه صنایع روز به روز در حال رشد است. برای ساخت تجهیزات مورد نیاز این انرژی و بهره‌وری بهینه از آن، از انواع مختلف فولاد ضد زنگ شامل لوله استیل، ورق استیل و… استفاده می‌شود. نمونه‌هایی از کاربرد فولاد ضد زنگ در صنعت انرژی‌های تجدید پذیر در ادامه بیان شده است:

انرژی خورشیدی

در نیروگاه‌های انرژی خورشیدی، از فولاد ضد زنگ برای هر دو پوسته داخلی و خارجی مخازن آب، پمپ ها، بالشتک‌های جاذب، قاب‌ها و بست‌ها استفاده می‌شود. آنها به اشکال پیچیده‌ای ساخته می‌شوند تا انتقال حرارت را به حداکثر برسانند. برای اطمینان از اینکه جذب نور خورشید به حداکثر می‌رسد، پوشش‌هایی نیز اعمال می‌شود.

فولاد ضد زنگ در صنعت انرژی های زیست توده

انرژی زیست توده

در تولید بیوگاز، ترکیبات خورنده به عنوان یک محصول جانبی تولید می‌شوند. برای جلوگیری از آسیب به تجهیزات، از فولاد ضد زنگ در این کارخانه‌ها برای پمپ‌ها، لوله‌ها، شیرها، اتصالات و مخازن هاضم استفاده می‌شود. علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی، استفاده از فولاد ضد زنگ برای مخزن هاضم مزایای دیگری نیز دارد. مخزن هاضم را می‌توان در عرض یک هفته تکمیل کرد و پس از پایان عمر استفاده از آن در کارخانه، وارد چرخه بازیافت نمود.

انرژی آبی

فولاد ضد زنگ به طور گسترده‌ای در تولید برق آبی استفاده می‌شود زیرا طول عمر بالایی دارد و نگهداری از آن آسان است. استفاده از فولاد، سیستم را از خوردگی آب دریا، سایش و رسوب زیستی محافظت می‌کند.

انرژی باد فراساحلی

ماهیت خورنده آب دریا که آسیاب‌های بادی دریایی در آن قرار دارند، استفاده از مواد مقاوم در برابر خوردگی را می‌طلبد. بنابراین فولاد ضد زنگ به خصوص میلگرد استیل در کاربردهایی مانند اتصال‌دهنده‌ها، کابل‌های ایمنی، جرثقیل‌های داویت و اتصالات استفاده می‌شود. فولاد ضد زنگ طول عمر توربین‌های بادی را پنجاه سال یا بیشتر تضمین می‌کند و تعمیر و نگهداری را به حداقل می‌رساند.

انرژی زمین گرمایی

آب گرم چشمه‌های طبیعی، یکی از قدیمی‌ترین اشکالی است که بشر از آن به عنوان انرژی‌های تجدید پذیر استفاده می‌کرده است. از آنجایی که آب تولید شده در منابع زمین گرمایی بسیار داغ است، استفاده از مواد مقاوم در برابر خوردگی به منظور اطمینان از عملکرد ایمن و مستمر اجزایی مانند مبدل‌های حرارتی، کندانسورها، لوله‌ها، فیلترها، پمپ‌ها و شیرها بسیار مهم است. فولاد ضد زنگ که در برابر خوردگی بسیار مقاوم است بهترین انتخاب برای این تجهیزات است.

کاربرد استنلس استیل در صنعت انرژی زمین گرمایی

انرژی هسته‌ای و انرژی مبتنی بر سوخت فسیلی

فولاد ضد زنگ برای ساخت تجهیزات معدنی، استخراج و تولید نفت و گاز طبیعی و خطوط لوله استفاده می‌شود. همچنین برای ساخت مخازن ذخیره‌سازی و نیروگاه‌ها کاربرد دارد. حرارت و توان ترکیبی (CHP) اجازه می‌دهد تا گرمای اتلاف در نیروگاه‌ها، برای تولید برق به عنوان انرژی گرمایی استفاده شود و در نتیجه بازده کلی نیروگاه‌های سوخت فسیلی افزایش یابد. این گرمای اتلاف منحصراً در لوله‌های فولادی منتقل می‌شود.

جمع‌بندی

فولاد زنگ نزن همچنین در توزیع انرژی تولید شده از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال، ترانسفورماتورها ولتاژ را از نیروگاه‌ها به ولتاژ خانگی کاهش می‌دهند. هسته مغناطیسی ترانسفورماتور از فولاد ضد زنگ و ورق استیل ساخته شده است. علاوه بر ترانسفورماتورها، کابل ها، ژنراتورها، شبکه‌های حمل و نقل مانند پل‌ها، تونل‌ها، خطوط ریلی و غیره نیز به شدت به استفاده از فولاد متکی هستند.

از این رو، فولاد در تغییر جهانی از انرژی‌های تجدیدناپذیر به منابع تجدیدپذیر بسیار مهم است. شرکت‌های انرژی‌های تجدید پذیر بیشتر در حال تبدیل شدن به بخشی از این تغییر هستند و فولاد در حال تغییرانرژی‌های تجدید پذیر است./۲۰۲۶۳۳

1 دیدگاه در “تحول انرژی های تجدید پذیر با فولاد ضد زنگ

  1. نسیم گفت:

    سلام
    اینکه بشه از فناوری‌های نوین برای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر بهره برد و به حفظ محیط زیست کمک کرد، خیلی عالی به نظر می‌رسه، فقط امیدوارم کشور ما هم به سمتی بره که حفاظت از محیط زیست اولویت اولش بشه.

نظرات