هیومات پتاسیم چیست؟

0

هیومیک اسید که هیومات پتاسیم نیز نامیده می‌شود، یک ترکیب پیچیده از مولکول‌های آلی معدنی است که در زغال‌سنگ، خاک و سایر مواد آلی پیدا می‌شود. این ماده از ساختار تجزیه شده موجودات زنده و گیاهان در طی سالیان طولانی به دست می‌آید. هیومیک اسید مخلوطی از اسیدهای آلی معدنی و دارای خواص شیمیایی و فیزیکی متنوع است که به‌صورت پرک، پودر و مایع موجود است. محصولات مبتنی بر اسید هیومیک در سال‌های اخیر، برای تضمین پایداری تولید محصولات باکیفیت در کشاورزی استفاده می‌شوند.

موارد مصرف هیومات پتاسیم

کاربرد هیومات پتاسیم در کشاورزی و باغبانی بسیار زیاد است، زیرا به طور مؤثر کیفیت خاک و رشد بهینه گیاه را افزایش می‌دهد. تحقیقات گسترده نشان می‌دهد که هیومات پتاسیم اثرات مثبتی بر ویژگی‌های خاک از جمله جنبه‌های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی دارد. این اثرات شامل بهبود در بافت خاک، ساختار، ظرفیت نگهداری آب، ظرفیت تبادل کاتیونی، سطح pH، محتوای کربن خاک، فعالیت آنزیم، چرخه نیتروژن و دردسترس‌بودن مواد مغذی است. استفاده از هیومیک اسید همچنین باعث افزایش تخلخل خاک، افزایش ماکرو دانه‌ها در خاک‌های شنی تخریب‌شده و بهبود پایداری سنگ‌دانه‌ها در خاک‌های لومی اسیدی و سدیمی می‌شود. تمامی این ویژگی‌ها در بهبود خواص خاک و در نتیجه افزایش بهره‌وری خاک جهت کشت محصول بسیار مناسب هستند.

هیومیک اسید

اثرات هیومیک اسید بر گیاهان

اسید هیومیک اثرات مثبت متعددی بر گیاهان دارد. استفاده از این ماده، جذب مواد مغذی را افزایش می‌دهد، رشد و نمو گیاه را تحریک می‌کند و تحمل استرس و تنش گرما یا سرما را در گیاهان بهبود می‌بخشد. با خرید هیومیک اسید و  افزودن آن به خاک همچنین حاصلخیزی و ساختار خاک و مقاومت گیاهان به بیماری‌های مختلف را افزایش می‌دهد. در مجموع، اگر کشاورزان در باغ یا زمین کشاورزی خود از هیومیک اسید استفاده کنند، رشد بهتر گیاه، جذب مواد مغذی، بهره‌وری محصول و در نهایت افزایش سوددهی باغ را برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت.

نحوه مصرف هیومیک اسید

هیومیک اسید یا هیومات پتاسیم را می‌توان به روش‌های مختلفی برای گیاهان و درختان استفاده کرد. این روش‌ها در ادامه به‌اختصار توضیح داده می‌شوند:

یکی از این روش‌ها کودآبیاری است که در این روش هیومیک اسید را با نسبت ۲ تا ۳ به‌صورت محلول در هزار لیتر آب، به مخزن آبیاری تزریق می‌کنند.

روش دیگر را با نام چالکود می‌شناسند. در این روش چاله‌ای در نزدیکی درخت حفر می‌شود و مقداری هیومیک اسید به‌صورت ترکیب شده با دیگر کودهای دامی در داخل گود ریخته می‌شود و سپس روی آن را با خاک می‌پوشانند.

روش استفاده دیگری برای هیومیک اسید وجود دارد که آن را با نام بذر مال می‌شناسند و مختص به کشت دیم است. در این روش اسید هیومیک با غلظت یک و نیم کیلوگرم در هزار لیتر آب حل می‌شود. سپس بذرها را به مدت ۲۰ دقیقه در این محلول قرار می‌دهند. پس از آن بذرها در محلی خنک برای خشک‌شدن قرار داده می‌شوند و پس از خشک‌شدن کامل، کاشته می‌شوند.

نحوه دستپاش‌کردن هیومیک اسید نیز مخصوص به کشت دیم است. در این روش، یک کیلوگرم از کود هیومیک اسید پرک را با ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم از کود سرک به‌صورت نم‌دار مخلوط کرده و آنها را در زمان قبل از بارندگی، در زمین کشاورزی دست‌پاش می‌کنند.

مقدار مصرف هیومیک اسید

اکنون که با روش‌های متنوع مصرف هیومیک اسید آشنا شدید، بهتر است مقدار مصرف آن برای محصولات مختلف را نیز بدانید تا به‌سهولت از این کود پرخاصیت برای گیاهان و درختان خود استفاده کنید. نسبت استفاده از هیومیک اسید پرک ۵ تا ۸ کیلوگرم در هکتار است. به‌عبارت‌دیگر، دو گرم هیومیک اسید به‌صورت پرک در ۱۰۰۰ میلی‌لیتر آب مخلوط می‌شود. اما برای استفاده از هیومیک اسید مایع، باید ۵۰ میلی‌لیتر از آن را در ۱۰۰۰ میلی‌لیتر آب مخلوط کرد. پیشنهاد می‌شود مقدار مورد استفاده را به سه قسمت تقسیم کرده و آن را در سه مرحله در طی فرایند رشد به گیاهان کودآبیاری کنید.

هیومات پتاسیم

بهترین هیومیک اسید در ایران

امروزه هیومیک اسید به ماده‌ای شناخته شده در بین کشاورزان و باغداران ایران تبدیل شده است. آنها برای بهبود ساختار و سلامت خاک و همچنین برای تأمین مواد غذایی مورد نیاز گیاهان برای رشد، از هیومیک اسید استفاده می‌کنند. بهترین برند کود هیومیک اسید در ایران، هیومیک اسید آبادیس است که حاوی مواد مغذی آلی برای رشد بهتر گیاهان و کمک به افزایش باردهی آن‌ها است. بسیاری از کشاورزان، از هیومیک اسید به روش‌های متنوعی برای باغات خود استفاده می‌کنند و از سلامت گیاهان و افزایش باروری و میوه‌دهی آنها رضایت دارند.

نحوه خرید هیومیک اسید

آبادیس اولین و تنها تولیدکننده اسید هیومیک باکیفیت به فرم پرک در ایران است. با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد هیومیک اسید، اگر قصد خرید این کود پرخاصیت از شرکت آبادیس را دارید، می‌توانید به‌سادگی از طریق وب‌سایت این شرکت، اقدام به خرید نمایید. این ماده، سلامت ریشه، افزایش رشد و باروری گیاهان و درختان را برای کشاورزان و باغداران به ارمغان می‌آورد. آبادیس با بهره‌گیری از تیم متخصص خود و عرضه هیومیک اسید باکیفیت، به رفع دغدغه‌های کشاورزان، و حل مشکلات مسائل مربوط به خاک و رشد درختان می‌پردازد. برای خرید بهترین هیومیک اسید ایران همین امروز با این شرکت تماس بگیرید و در کمترین زمان ممکن، این محصول را در محل خود تحویل بگیرید.

نظرات