دیدنی های فومن که هوش از سرتان میبرد!

0

شهر فومن، با داشتن گذشته تاریخی و فرهنگی، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان گیلان شناخته می‌شود. فومن درواقع یک شهرستان در شمال ایران است که آب و هوایی معتدل دارد. به دلیل داشتن آب‌های زیبا و مناظر طبیعی فوق‌العاده، فومن به یکی از مقاصد گردشگری محبوب ایران تبدیل شده است. در این مقاله، به معرفی دیدنی‌ های فومن می‌پردازیم که هوش شما را از سرتان می‌برد.

جاهای دیدنی فومن

فومن یکی از دیدنی های گیلان و بهشت رویایی ایران است. در این شهر زیبا می‌توانید از ییلاق‌های سرسبز، آبشار، چشمه‌های پر آب و جنگل‌های زیبا لذت ببرید یا چند روزی را در روستاهای آن ریلکس کنید و از آرامش طبیعت لذت ببرید. در ادامه برخی از دیدنی های فومن را برایتان معرفی می‌کنیم تا اگر قصد سفر به شمال کشور را دارید و می‌خواهید از دیدنی های گیلان لذت ببرید، فومن را هم در برنامه خود بگنجانید.

ماسوله، توریستی ترین دیدنی فومن

یکی از جاذبه‌های گردشگری فومن، روستاهای قدیمی این منطقه هستند. در این روستاها، می‌توانید با سنت‌ها و فرهنگ مردمان این منطقه آشنا شوید و از آرامشی لذت ببرید که در محیطی خارج از شلوغی شهری به دست می‌آید.

روستای پلکانی ماسوله را می‌توان یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین جاذبه فومن دانست. در این روستا که معماری پلکانی دارد، سقف هر خانه، حیاط خانه بالا است. در این روستا می‌توانید از آسمان آبی و جنگل سرسبز لذت ببرید.

شما می‌توانید یک شب را در خانه‌های ماسوله استراحت کنید، به بازارچه سنتی بروید و عروسک‌های محلی یا زیورآلات سنتی بخرید. بعد از گشت و گذار در بازار خود را به میرزاقاسمی یا کباب مهمان کنید و کنار غذایتان از انواع ترشی و دوغ محلی لذت ببرید.

اقامتی خاطره انگیز در ماسال

یکی دیگر از جاهای دیدنی فومن، روستای ماسال است که طبیعت آن هرساله میزبان گردشگران بسیاری می‌شود. شما می توانید برای اقامت در این روستا و لذت از دشت‌های هموار و طبیعت سرسبز آن از سایت علی بابا اقامتگاه‌های بومگردی یا خانه‌های روستایی را رزرو و در طبیعت استراحت کنید.

جاهای دیدنی فومن

قلعه رودخان، دژ افسانه‌ای

قلعه رودخان، یکی دیگر از دیدنی‌های فومن به‌حساب می‌آید که با توجه به قدمت آن، به یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان فومن تبدیل شده است. قلعه رودخان در شمال شهرستان فومن، بالای کوه قرار دارد. قدمت این قلعه به دوره ساسانیان باز می‌گردد و در دوره قاجاریه، به‌عنوان یکی از پایگاه‌های ارتش از آن استفاده می‌شد. این قلعه به‌دلیل داشتن دیواره‌های ضخیم و سیستم دفاعی محکم، به یکی از جاذبه‌های توریستی و محبوب شهرستان فومن تبدیل شده است.

جنگل‌های هیرکانی در گشت رودخان

برای دیدن بخشی از جنگل‌های هیرکانی به منطقه حفاظت شده گشت رودخان بروید و چشمان خود را میهمان چشم‌انداز بی‌نظیر مزارع چای، رودهای متنوع، درختان انبوه و گیاهان متنوع کنید.

در این منطقه می‌توانید پرنده نگری کنید و از دیدن پرواز قرقاول‌ها لذت ببرید، در این منطقه حیواناتی همچون خرس قهوه‌ای، گربه جنگلی، پلنگ، سیاه گوش و … زندگی می‌کنند. برای دیدن گشت رودخان غذا و آب آشامیدنی خود را همراه برده و صبح زود به جنگل‌های هیرکانی بروید و تا عصر از طبیعت زیبا لذت ببرید.

غار خون فوشه، جاذبه‌ای حیرت‌انگیز

در ۲۲ کیلومتری فومن، روستایی در دل طبیعت سر بر افراشته و میزبان عاشقان طبیعتگردی است. بسیاری از مسافران برای تجربه شب‌مانی در جنگل، روستای فوشه را انتخاب ترجیح می‌دهند. در این روستا می‌توانید درمیان درختان توسکا، افرا و راش استراحت کنید.

یکی از جاذبه‌های این روستا غار خون فوشه با دالان‌های بزرگ است که حوالی رودخان قرار دارد؛ این دالان‌ها هرکدام به راه‌های مختلف می‌رود. برای دیدن این غار و دالان‌های عجیبش حتما باید با راهنمای محلی همراه شد. این غار محل زندگی خفاش‌ها است و درون آن بقایایی از زندگی مردم و اشیایی همچون سفال‌های شکسته پیدا کرده‌اند.

جاهای دیدنی فومن

مسجد جامع فومن

مسجد جامع فومن، یکی از مهم‌ترین اثرهای تاریخی و مذهبی شهرستان فومن است. این مسجد در قلب شهر فومـن و نزدیکی بازار فومـن قرار دارد. مسجد جامع فومـن با داشتن معماری زیبا و آثار نقاشی دستی داخل آن، به یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان فومن تبدیل شده است.

بازار فومن

یکی از دیدنی های فومـن بازار پر هیاهوی آن است. این بازار متنوع در همه روزهای هفته فعالیت دارد؛ اما محبوب‌ترین آن سه‌شنبه بازار است. در سه‌شنبه بازار مردم محلی محصولات کشاورزی، دامی، سبزیجات و میوه های خود را می‌فروشند.

همان‌طورکه گفتیم فومـن منبع عظیمی از جاذبه های دیدنی طبیعی و تاریخی است که برای معرفی همه آن‌ها در این مقاله مجالی نیست. از دیگر دیدنی های فومن و دیدنی های گیلان می‌توان به چشمه زمزم (چشمه علی زاخونی)،آبشار کوشم، ییلاق زودل سر،کوهستان فومن، ییلاق آندره، امام زاده ابراهیم شفت، آبشار لار چشمه، رودخانه پلنگ ور، ییلاق ماکلوان، منطقه کوهستانی گسکره و درخت آقادار اشاره کرد.

سخن آخر

در نهایت، بازدید از دیدنی های فومـن می‌تواند تجربه‌ای فوق‌العاده برای گردشگران باشد. این مناطق طبیعی با مناظر زیبا، تنوع گونه‌های گیاهی و حیوانی و آثار تاریخی، جذابیت بسیاری برای گردشگران دارند. در کل، بازدید از فومن می‌تواند یک سفر بسیار جذاب و خیال‌انگیز را برای شما به ارمغان آورد. شما می‌توانید تجربه سفر خود به فومـن را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

نظرات