مشمولان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در بخشنامه ۱۴۰۲

0

مشمولان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در بخشنامه ۱۴۰۲ اعلام شدند. افرادی که برای طرح تعویض خودرو فرسوده در سال جاری اقدام کرده‌اند، می‌توانند در زمان مقرر برای پیگیری فرایند ثبت‌نام خود از طریق سایت khodrofarsoodeh.com پیگیری کنند. مالکان خودروهای فرسوده برای اسم‌نویسی در طرح تعویض خودرو فرسوده، باید واجد شرایط اعلام شده باشند و در صورت برخورداری از شرایط می‌توانند به صورت حضوری و یا با مراجعه به سایت خودرو فرسوده در این طرح اسم‌نویسی کنند. مدارک لازم برای حضور در طرح جایگزینی خودرو فرسوده و استعلام قیمت خودرو در این سامانه وجود دارد و افراد می‌توانند پس از بررسی شرایط در این طرح شرکت کنند. اما از آنجا که بسیاری با بخشنامه جدید برای ثبت‌نام خودروهای فرسوده آشنایی ندارند، در ادامه به مشمولان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اشاره خواهیم کرد.

 جایگزینی خودروهای فرسوده

معرفی سامانه طرح جایگزینی خودروهای فرسوده

همانگونه که می‌دانید خودروهای فرسوده باعث آلودگی بسیار زیاد شهرها خواهند شد. تعویض خودروهای فرسوده با یک خودرو نو برای مالکان آنها ممکن است هزینه‌های زیادی داشته باشد. دولت برای کمک به افراد، طرح تعویض و جایگزینی خودروهای فرسوده را ایجاد کرده است. مالکان خودرو می‌توانند در سامانه طرح جایگزینی خودروهای فرسوده ثبت‌نام کنند و مراحل آن را طی نمایند.

لازم به ذکر است که پیگیری نتایج ثبت‌نام خودرو فرسوده سایپا و اسم‌نویسی در طرح جایگزینی ایران خودرو در سایت‌های هرکدام از این شرکت‌ها صورت می‌گیرد. در حال حاضر مشمولان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اعلام شدند و افرادی که واجد شرایط باشند، می‌توانند در این طرح شرکت کنند. در ادامه بیشتر به معرفی در ارتباط با این شرایط توضیح خواهیم داد.

 آشنایی با شرایط ثبت‌نام در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده

آن دسته از متقاضیانی که در سامانه khodrofarsoodeh.com ثبت‌نام کرده‌اند، باید ابتدا شرایط دقیق را برای نوع خودرو خود مشاهده کنند. یکی از شروط مهم در ثبت‌نام طرح تعویض خودروهای فرسوده این است ساکن تهران یا البرز باشید. چراکه در حال حاضر فقط ساکنین این دو شهر می‌توانند برای ثبت‌نام آنلاین اقدام کنند. افراد متقاضی ساکن شهرستان‌ها باید برای تعویض خودرو خود به صورت حضوری به شرکت‌های خودروسازی مراجعه نمایند.

عمر مفید خودروهای سنگین تا ۲۰ سال و ماشین‌های دیگر تا ۱۰ سال می‌باشد. عمر خودرو به میزان کارکرد آن بستگی دارد. برخی از خودروها زودتر فرسوده می‌شوند و قابل استفاده نیستند. ماشین‌هایی که پس از سال ۱۳۸۵ تولید شدند، در طرح تعویض خودروهای فرسوده قرار نخواهند داشت. شرکت در تعویض خودروهای سبک فرسوده به این صورت است که خودرو مدل باید بین سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۸۵ باشد.

برای اسم‌نویسی در سامانه خودرو فرسوده متقاضیان باید به دنبال مدل‌های زیر سال ۱۳۸۵ باشند.

برای خودروهای سنگین، مدل‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۸۵ در طرح تعویض و جایگزینی خودروهای فرسوده قرار می‌گیرند. بنابراین تمام سیستم‌ها و خودروهای پشتیبانی شده در سامانه khodrofarsoodeh.com قرار دارند. در صورتی که متقاضیان سیستم خودرو خود را از جمله تاکسی در آدرس سایت نمی‌توانند ببینند ،یعنی واجد شرایط تعویض خودرو فرسوده نیستند.

پس از اینکه افراد در طرح جایگزینی تعویض خودرو جایگزینی خودروهای فرسوده ثبت‌نام می‌کنند، یکی از مجریان طرح از جمله ایران خودرو یا سایپا، خودرو فرسوده را با شرایط اقساطی با خودرو نو تعویض خواهد کرد. افرادی که در طرح نقدی ثبت‌نام کردند، می‌توانند براساس قیمت خودرو فرسوده، مبلغ را به صورت نقدی پرداخت نمایند.

 ثبت‌نام طرح جایگزین خودرو فرسوده ایران خودرو

همانگونه که اشاره شده متقاضیان شرکت در طرح جایگیزنی خودروهای فرسوده، پس از ثبت‌نام در سامانه khodrofarsoodeh.com می‌توانند از طریق یکی از شرکت‌های خودروسازی سایپا یا ایران خودرو، برای تعویض و جایگزینی ماشین خود با شرایط اقساطی اقدام کنند.

ثبت‌نام خودرو فرسوده ایران خودرو در سال جاری به دو شکل طرح جایگزینی یا طرح نقدی می‌باشد. خودروهای فرسوده با کارکرد نامناسب، تولید آلایندگی برای طبیعت مضر می‌باشند.

مالکان خودرو در صورت تمایل در پیش فروش خودرو جدید، در سامانه خودرو فرسوده اسم‌نویسی خواهند کرد. حتی در طرح بیان شده است که ۱۰ درصد خودروهای قرعه‌کشی باید به دارندگان خودروهای فرسوده تعلق می‌گیرد. اگر گواهی اسقاط خودرو تحویل داده شده باشد، این سهمیه بسیار خوبی برای افرادی که مایل به جایگزینی خودروهای خود هستند، به حساب می‌آیند.

تاریخ ثبت‌نام در سامانه ایران خودرو به نشانیesale.ikco.ir  براساس بخشنامه طرح تعویض خودرو فرسوده برای طرح نقدی و پیش فروش انتشار خواهد یافت و در آن شرایط اسم‌نویسی برای خودرو جدید، رنگ و مدل آن، قیمت و زمان تحویل، چگونگی احراز هویت و اعلام نتایج برندگان قرعه‌کشی نیز در این سامانه اعلام می‌شود.

باید بدانید که زمان تحویل خودرو براساس اولویت برندگان خواهد بود. برای پیگیری ثبت نام  شرکت در طرح جایگزین خودرو فرسوده ایران خودرو متقاضیان باید به سایت ایران خودرو مراجعه کنند. پس از وارد کردن کلمه عبور، وارد صفحه ثبت‌نام می‌شوند و در آنجا می تواننئ ماشین خود را انتخاب کنند. در این بخش باید ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و وارد صفحه احراز هویت شوند و اطلاعات پروفایل خود را ثبت کنند.

اطلاعات خودرو فرسوده حتماً باید درست ثبت شود و کد پیگیری آن نزد متقاضی ذخیره شود. پس از قرعه‌کشی مالک می‌تواند از طریق سایتesale.ikco.ir  نتایج را پیگیری نماید. یکی از راه‌های اطلاع رسانی ایران خودرو در ارتباط با برندگان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سامانه پیامکی شرکت ایران خودرو به شماره ۳۰۰۰۹۶۴۴۰ است که از طریق آن به ثبت‌نام کنندگان اطلاع رسانی خواهد شد.

پس از ثبت‌نام برای طرح جایگزین خودروهای فرسوده، اطلاعات توسط ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور ثبت خواهد شد و پس از اعلام نتایج قرعه‌کشی ایران خودرو، مالکان تا دو ماه فرصت دارند اسقاط خودرو را انجام دهند. اگر در مدت زمان معین هزینه مربوط به اسقاط خودرو پرداخت نشود، ثبت‌نام مالک ماشین عملاً لغو می‌شود.

جایگزینی خودروهای فرسوده

 شرکت در طرح جایگزینی خـودروهای فرسوده سایپا

در طرح تعویض و جایگزینی خودروهای فرسوده سایپا متقاضیان می‌توانند با ثبت‌نام برای جایگزینی ماشین، از تسهیلات ۷۰ میلیون ریالی با بازپرداخت بلندمدت بهره ببرند. متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر می تواننند به نمایندگی مجاز گروه خودروسازی سایپا در سراسر کشور مراجعه کنند.

همان گونه که اعلام شد در حال حاضر فقط ساکنان شهر تهران و البرز می‌توانند از طریق سامانه خودرو فرسوده اقدام به ثبت‌نام در طرح خودروهای فرسوده کنند و سایر متقاضیان باید از طریق نمایندگی‌های مجاز در شهرستان خود پیگیر فرایند اسم‌نویسی خود باشند.

لازم است بدانید که مدت زمان اسم‌نویسی در طرح جایگزین خودروهای فرسوده سایپا، به دلیل محدودیت ظرفیت اعطای وام بانک‌ها محدود می‌باشد. بنابراین متقاضیان باید هرچه سریعتر مراحل ثبت‌نام خود را برای شرکت در طرح یکپارچه جایگزینی خودروهای فرسوده انجام دهند تا سهمیه خود را برای جایگزینی از دست ندهند.

جایگزینی خودروهای فرسوده

لازم به ذکر است خودروهای جایگزین در طرح خودروهای فرسوده سایپا شامل خانواده ایکس ۱۰۰، تیبا برای خودروهای سواری فرسوده و وانت نیسان تولیدی شرکت زامیاد می‌باشد.

چنانچه در ارتباط با مشمولان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده براساس بخشنامه ۱۴۰۲ سؤال و ابهامی دارید، کافی است از طریق شماره ۹۰۹۹۰۷۵۳۰۷ با کارشناسان مجموعه مشورت در ارتباط باشید تا به بهترین شکل ممکن شما عزیزان را راهنمایی کنند.

چگونگی پیگیری ثبت‌نام در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده

افرادی که مراحل ثبت‌نام در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده را انجام داده‌اند، شرایط لازم برای پیگیری ثبت‌نام خود را از طریق سامانه khodrofarsoodeh.com دارند. متقاضیان پس از اسم‌نویسی در طرح تعویض خودرو فرسوده و پس از اعلام نتایج قرعه‌کشی، می‌توانند پیگیری نتایج از طریق سامانه‌های شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو باشند. برای دسترسی به این بخش سایت افراد می‌توانند از لینک khodrofarsoodeh.com استفاده کنند.

متقاضیان برای پیگیری ثبت‌نام تعویض خودرو فرسوده خود می‌توانند از طریق کد رهگیری و یا کد ملی وارد سامانه شده و پیگیری نتایج را انجام دهند.

افرادی که از طریق طرح خودرو فرسوده ایران خودرو وارد قرعه‌کشی شده‌اند، برای پیگیری ثبت‌نام در سایت ایران خودرو باید وارد سایتesale.ikco.ir  شوند. با توجه به اینکه شرکت سایپا ممکن است گاهی طرح ثبت‌نام خود را برگزار کند، افراد پس از ثبت‌نام در سامانه saipa.iranecar.com  می‌توانند پیگیری ثبت‌نام خود در همین آدرس انجام دهند. بنابراین مراحل پیگیری ثبت‌نام خودروهای فرسوده در سایت‌های ایران خودرو و سایپا متفاوت است که افراد باید مراحل لازم را طی کنند تا بتوانند نتیجه برنده شدن خود را در قرعه‌کشی مشاهده نمایند.

اگر در خصوص نحوه پیگیری ثبت‌نام طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در هر کدام از شرکت‌های ایران خودرو و سایپا نیازمند دریافت اطلاعات بیشتر هستید، می‌توانید از با کارشناسان ما در مشورت از طریق شماره ۹۰۹۹۰۷۵۳۰۷ تماس بگیرید تا شما عزیزان را یاری کنند.

 سؤالات متداول

شرایط شرکت در طرح جایگزینی خـودروهای فرسوده چیست؟

در این مقاله به شرایط شرکت در طرح جایگزین خـودروهای فرسوده اشاره کردیم.

طرح جایگزین خودرو فرسوده از طریق کدام شرکت‌های خـودروسازی انجام می‌شود؟

معمولاً شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در طرح جایگزینی خـودروهای فرسوده حضور دارند.

پیگیری ثبت‌نام خودروهای فرسوده از چه طریقی امکان‌پذیر است؟

برای پیگیری ثبت‌نام خـودروهای فرسوده برای شرکت‌های سایپا و ایران خودرو باید مراحل جداگانه‌ای را طی کنید و وارد سامانه‌هایی که در این مقاله معرفی کردیم وارد شده و مراحل پیگیری ثبت‌نام را انجام دهید.

خلاصه مطالب

در این مقاله مشمولان طرح جایگزینی خـودروهای فرسوده براساس بخشنامه ۱۴۰۲ و شرایط شرکت در این طرح را بررسی کردیم. مالکان خـودروهای فرسوده برای اینکه بتوانند در طرح تعویض و جایگزینی خودرو خود شرکت کنند، باید از طریق سامانه khodrofarsoodeh.com مراحل ثبت‌نام خود را انجام دهند.

لازم به ذکر است ثبت‌نام آنلاین در حال حاضر تنها برای ساکنان تهران و البرز امکان‌پذیر است و سایر افراد باید با مراجعه حضوری به نمایندگی‌های سایپا و ایران خودرو مراحل پیگیری اسم‌نویسی خود را انجام دهند. در این مقاله سعی کردیم توضیحاتی در خصوص شرایط شرکت در طرح تعویض خودرو براساس بخشنامه ۱۴۰۲ و همچنین مراحل پیگیری ثبت‌نام ارائه کنیم. چنانچه شما عزیزان نیازمند دریافت اطلاعات تکمیلی در ارتباط با مطالب این مقاله هستید، می‌توانید با کارشناسان مجموعه مشورت از طریق شماره ۹۰۹۹۰۷۵۳۰۷ در تماس باشید تا شما عزیزان را در سریعترین زمان ممکن راهنمایی کنند.

نظرات