طرز تهیه انواع املت ایرانی و بین المللی خوشمزه و آسان + نکات مهم آموزش املت

0

طرز تهیه انواع املت: این غذا معمولا در ایران به صورت درست کردن با گوجه، تخم مرغ خانگی و قهوه‌خانه‌ای و حتی نوع تخم مرغ با رب بسیار مشهور است انواع دیگری هم دارد. ما به همین جهت آموزش ۷ مدل املت ویژه ۱۴۰۲ را برای شما آماده کرده ایم. همراه ما باشید.

طرز تهیه انواع املت

طرز تهیه ۷ نوع املت ایرانی و بین المللی خوشمزه و آسان + نکات مهم آموزش املت

املت گوجه فرنگی :

مواد لازم :

گوجه‌فرنگی: ۸ عدد متوسط

کره: ۵۰ گرم

شنبلیله تازه: ۱ قاشق غذاخوری

آویشن: ½ قاشق چایخوری

نمک، فلفل و زدرچوبه: به مقدار دلخواه

پخت :

رای تهیه یک املت گوجه‌فرنگی قهوه‌خانه‌ای حرفه‌ای و خوشمزه حتما باید گوجه‌فرنگی‌ها را بعد از شستن «بلانچ» کنید. روش بلانچ کردن گوجه‌فرنگی که پیش از این گفته‌ایم به این صورت است که بعد از جوش آوردن آب در یک قابلمه گوجه‌فرنگی‌ها را به آب جوش اضافه کنید و به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در آب در حال جوش باقی بگذارید.سپس بلافاصله گوجه‌فرنگی‌ها را در یک کاسه یخ بگذارید تا پوست آن‌ها به راحتی کنده شود. بعد از مدت کمی پوست گوجه‌فرنگی‌ها را به راحتی با دست جدا کنید. برای درست کردن یک املت گوجه‌فرنگی حرفه‌ای و خوشمزه به هیچ‌وجه نباید گوجه‌فرنگی پوست داده باشد. سپس گوجه‌فرنگی‌ها را در قطعات ریز و نگینی خرد کنید.در یک ماهیتابه بزرگ و ترجیحا نچسب گوجه‌فرنگی‌ها را بریزید و روی شعله ملایم گاز اجازه دهید آب گوجه‌فرنگی گرفته شده و نرم شوند. از همان ابتدای پخت گوجه‌ها شنبلیله را اضافه کنید تا مزه خامی آن گرفته شود. حین پختن گوجه‌فرنگی و شنبلیله مرتب این ترکیب را هم بزنید تا ته نگیرد. کمی مانده به تمام شدن آب گوجه‌فرنگی زردچوبه را اضافه کنید و هم بزنید تا هم زردچوبه به خورد گوجه‌فرنگی و شنبلیله برود و هم طعم خامی آن گرفته شود.بعد از کشیده شدن آب گوجه‌فرنگی و پختن شنبلیله، کره را اضافه کنید. بعد از آب شدن کره تخم‌مرغ‌ها را داخل ماهیتابه بشکنید. به هیچ‌وجه بلافاصله بعد از اضافه کردن تخم‌مرغ شروع به هم زدن نکنید. از سوی دیگر هم زدن تخم‌مرغ نباید زیاد به تاخیر بیفتد چون تخم‌مرغ‌ها تکه تکه می‌شوند. چند ثانیه صبر کنید تا تخم‌مرغ‌ها کمی خودشان را بگیرند و سپس شروع به هم زدن کنید. نمک را در این مرحله اضافه کنید و بعد از سرخ شدن تخم‌مرغ‌ها روی املت کمی فلفل سیاه و آویشن بپاشید و تمام.

طرز تهیه انواع املت ایرانی

املت مرغانه انار :

مواد لازم :

انار ۱عدد
رب انار ۱ ق غذا خوری
تخم مرغ ۲عدد
سیر ۳ حبه
پیاز ۱عدد
کره ۱۰۰ گرم
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه :

ابتدا انار را دان کنید و پیازها را پوست بگیرید و نگینی بسیار ریز خرد کنید سپس سیر را پوست بگیرید و آن را نیز پوره یا ریز خرد کنید.در ادامه کره را داخل تابه بریزید تا ذوب شود می توانید به همراه کره کمی روغن نیز اضافه کنید تا کره نسوزد سپس پیاز را اضافه کنید و خوب تفت دهید تا سبک و طلایی شود در ادامه سیر را نیز اضافه کنید و تفت داده تا بوی سیر بلند شود و بعد کمی نمک و فلفل سیاه بزنید.بعد از تفت خوردن پیاز و سیر رب انار را اضافه کنید و کمی تفت دهید و در ادامه دانه های انار را بریزید و با مواد تفت دهید سپس برای چند دقیقه درب تابه را ببندید تا دانه ها انار نرم شوند.بعد از نرم شدن دانه های انار نوبت افزودن تخم مرغ می باشد تخم مرغ ها را داخل تابه بشکنید و بعد صبر کنید تا تخم مرغ ها کامل پخته شوند و سپس از روی حرارت بردارید و با کته یا با نان تازه سرو کنید. نوش جان

طرز تهیه املت انار

املت ورقه بادمجان :

مواد لازم :

بادمجان ۳ عدد متوسط
تخم مرغ ۳ تا ۴ عدد
سیر ۴ حبه
گوجه فرنگی ۲ عدد
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

دستور پخت و مواد لازم

برای تهیه ورقه بادمجان خوشمزه و مخصوص به روش گیلانی در ابتدای کار، بادمجان ها را شسته و پوست می کنیم و حلقه حلقه کرده درون آب نمک به مدت نیم ساعت خیس می کنیم تا تلخی آن گرفته شود.سپس در روغن کافی در یک ماهی تابه آن را سرخ می کنیم و کنار می گذاریم. یک ماهی تابه برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم. سیر های له شده را به آن اضاقه کرده و کمی تفت می دهیم.زردچوبه را اضافه کرده کمی تفت می دهیم تا رنگ آن باز شود. گوجه ها را حلقه کرده و داخل سیر ها قرار می دهیم و با شعله کم می گذاریم تفت بخورد و نرم شود. نمک و فلفل را اضافه کرده کمی مخلوط می کنیم.سپس مواد را روی بادمجان های سرخ شده درون ماهی تابه دیگر می ریزیم. در یک کاسه تخم مرغ ها را با کمی فلفل و نمک هم می زنیم تا از لختگی خارج شود. سپس روی گوجه و بادمجان می ریزیم و درب ماهی تابه را می بندیم.حالا با شعله کم اجازه می دهیم تا تخم مرغ ها سفت شود. مواد را به صورتی که تخم مرغ رو قرار گیرد درون ظرف سرو می ریزیم و با کمی جعفری تازه آن را تزیین می کنیم. این غذا را می توان با نان سرو نمود یا در کنار برنج میل کرد.

آموزش املت ورقه بادمجان

طرز تهیه املت شاپوری :

مواد لازم :

تخم مرغ ۳ عدد
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
خوراک لوبیا چیتی ½ قوطی
آب نارنج ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

آموزش :

برای تهیه املت شاپوری به روش رشتی ابتدا یک تابه مناسب را روی حرارت کم قرار می دهیم، سپس کمی روغن داخل آن می ریزیم و اجازه می دهیم تا کمی داغ شود. در ادامه رب گوجه فرنگی را داخل تاب می ریزیم.حالا رب گوجه فرنگی را به خوبی تفت می دهیم تا بوی خامی آن گرفته شوند و رنگ آن نیز کمی تیره تر شود. در اواسط تفت دادن رب گوجه فرنگی مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم و با رب تفت می دهیم.در این مرحله تخم مرغ ها را داخل پیاله ای می شکنیم و در صورت اطمینان از سالم بودن آن ها را به رب گوجه فرنگی سرخ شده اضافه می کنیم. نیاز نیست زرده آن را با سفیده مخلوط کنید همان طور سالم داخل تابه می اندازیم.البته اگر دوست دارید تخم مرغ املت به خوبی هم بخورد می توانید تخم مرغ ها را به خوبی با رب گوجه فرنگی هم بزیند تا با هم یکدست شوند. زمانیکه سفیده اطراف تخم مرغ ها خودشان را گرفتند کنسرو لوبیا را از اطراف تابه داخل تابه می ریزیم.توجه داشته باشید که قبل از اینکه خوراک لوبیا را اضافه کنیم، حتما باید آب اضافی آن را بگیریم. در ادامه نارنج را می شوییم و از وسط نصف می کنیم و روی لوبیا ها محکم فشار می دهیم تا آب آن روی تخم مرغ ها و لوبیاها بریزد.
حالا با قاشق آرام لوبیاها را جابجا می کنیم و اجازه می دهیم تا کمی روی حرارت بماند تا زرده تخم مرغ ها نیز بپزند. در پایان تابه را از روی حرارت بر می داریم و این املت شاپوری متفاوت را به همراه نان تازه نوش جان کنید.

آمزش انواع املت بین المللی

املت فرانسوی :

مواد لازم :

تخم مرغ ۳ عدد
شیر ۳ قاشق غذا خوری
فلفل دلمه ای نصف یک عدد
گوجه فرنگی نصف یک عدد
ژامبون گوشت یا مرغ ۳-۴ ورق
ذرت کنسروی ۲ قاشق غذاخوری
قارچ درشت ۴ عدد
پیاز کوچک ۱ عدد
پنیر پیتزا ۴ ورق
نمک، فلفل سیاه، پاپریکا، آویشن به مقدار لازم
آبلیمو ۱ قاشق چایخوری

پخت :

برای درست کردن مواد داخلی املت یک عدد پیاز کوچیک رو نگینی خرد کنید و با یک قاشق روغن تفت بدین تا سبک و طلایی بشهقارچ های شسته شده رو ورقه ای خرد کنید و بعد از طلایی شدن پیاز ها داخل تابه بریزین.و هم بزنید و حرارت رو بالا ببرید تا قارچ ها کمتر آب بندازن و سیاه نشن و یک قاشق چایخوری آبلیمو روی قارچ ها بریزین تا رنگ‌شون تیره نشه مواد رو هم بزنید تا قارچ ها کاملا بپزن و آبشون کشیده بشه بعد حرارت رو پایین بیارین و گوجه نگینی خرد شده و فلفل دلمه‌ای خرد شده و ذرت رو اضافه کنید و مخلوط کنید و اجازه بدین کمی با هم بپزن و مقداری نمک و آویشن هم اضافه کنید.بعد از روی حرارت بردارین و کمی که از دما افتاد ژامبون خرد شده و در صورت دلخواه یک قاشق جعفری خرد شده اضافه کنید.
سبزیجاتی که داخل املت استفاده میشه کاملا قابل حذف و جایگزین کردن هستن. میتونید به دلخواه و سلیقه خودتون از هر چیزی که دوست دارید استفاده کنید. مثلا اگه گوجه فرنگی نداشتین میتونید از نصف قاشق چایخوری رب استفاده کنید. میتونید از سبزیجات دیگه‌ای مثل نخود فرنگی یا اسفناج یا هویج داخل املت استفاده کنید. به جای ژامبون میتونید از سوسیس سرخ شده یا تکه‌های مرغ پخته استفاده کنید. تخم مرغ‌ها رو داخل ظرفی بشکنید.و با چنگال یا همزن بزنید تا از حالت لختگی خارج بشن و کف کنن. بعد مقداری نمک و فلفل سیاه و پاپریکا ( پودر فلفل دلمه ای قرمز خشک شده) اضافه کنید.و مجددا با همزن بزنید و در آخر شیر رو اضافه و مخلوط کنید (میتونید نصف قاشق چایخوری زعفران دم کرده هم داخل مواد بریزین تا خوش رنگ و خوش عطر بشه).اگه به بوی تخم مرغ حساس هستین حتما تخم مرغ‌ها رو به خوبی با همزن بزنید و ادویه کافی استفاده کنید اما اگه مشکلی با تخم مرغ ندارین (مثل نیمروی ساده) میتونید تخم مرغ‌ها رو با چنگال بزنید در حدی که فقط از حالت لختگی خارج بشه و استفاده از ادویه‌ها به جز نمک هم اختیاریه. داخل تابه رو کمی با روغن چرب کنید.و روی حرارت قرار بدین تا داغ بشه بعد تخم مرغ های هم زده رو داخل تابه بریزین طوری که یک لایه نازک تخم مرغ کف تابه رو بپوشونه. اجازه بدین تخم مرغ کاملا خودش رو بگیر. میتونید برای چند دقیقه در تابه رو بذارید تا زودتر بپزه. وقتی کاملا پخت روی نصف تخم مرغ پخته رو با پنیر موزارلای ورقه‌ای بپوشونید.و اجازه بدین کمی آب بشه و بعد از سبزیجات پخته شده روی پنیرها بریزین و صاف کنید و مجددا روی سبزیجات رو با پنیر ورقه‌ای بپوشونید. (به جای پنیر موزرلای ورقه‌ای میتونید از پنیر پیتزای رنده شده هم استفاده کنید و همچنین به جای پنیر موزارلا (پیتزا) میتونید از پنیر گودا یا پارمزان هم استفاده کنید که بیشتر طعم دهنده هستند اما کش دار نیستند).بعد نصف دیگه تخم مرغ پخته رو برگردونید روی پنیر و سبزیجات برگردونید و کمی با پشت قاشق فشار بدین تا به پنیر بچسبه. اجازه بدین کمی داخل تابه سرخ بشه و پنیر ها کاملا آب بشن و بعد داخل ظرف سرو انتقال بدین و با دورچین انواع سبزیجات دلخواه تزئین و سرو کنید.این املت حتما باید گرم سرو بشه چون اگه بمونه پنیر سفت میشه و دیگه خوشمزه و دلچسب نیست.

طرز تهیه املت دنور

املت گوجه با سبزیجات :

مواد لازم :

گوجه فرنگی ۴ عدد
تخم مرغ ۵ عدد
پیازچه ۱ عدد
فلفل دلمه ای کوچک ۱ عدد
سیر ۲ حبه
گشنیز تازه خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
نمک به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم

دستور پخت :

ابتدا در یک ظرف مناسب پیازچه، فلفل دلمه‌ای و سیر را خرد می‌کنیم.در یک ماهیتابه مناسب درب‌دار و نچسب به میزان لازم روغن می‌ریزیم و مواد خرد شده مرحله قبل را در آن می‌ریزیم و به آن‌ها نمک و فلفل سیاه و گشنیز تازه اضافه کرده و تفت می‌دهیم.در یک ظرف مناسب دیگر گوجه را با رنده ریز، رنده می‌کنیم و سپس پوره گوجه فرنگی را به مواد داخل ماهیتابه اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم که آب گوجه فرنگی روی شعله گرفته شود.در یک ظرف مناسب دیگر تخم مرغ ها را شکسته و با همزن دستی هم می‌زنیم تا یک دست شود و سپس به مواد ماهیتابه اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم که همگی با هم پخته شوند.املت آماده شده را در ظرف سرو می‌ریزیم. برای تنوع دادن به املت می‌توانید به دلخواه خود سبزیجات اضافه کنید.

طرز تهیه املت سبزیجات

طرز تهیه املت قارچ :

مواد لازم :

تخم مرغ ۴ عدد
قارچ نیم کیلو
فلفل سبز ۱ عدد
پیاز ۲ عدد
نمک به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم

آموزش :

ابتدا پیاز و فلفل سبز را نگینی و قارچ را به دلخواه خرد می‌کنیم.در یک ماهی‌تابه مناسب درب‌دار و نچسب روغن می‌ریزیم و به آن پیاز و فلفل سبز خردشده، نمک و فلفل سیاه را اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم که بپزند.سپس قارچ خردشده را اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم تا جایی که کاملا آب قارچ گرفته شود.در یک ظرف مناسب تخم مرغ ها را شکسته و با همزن دستی مخلوط می‌کنیم تا یک دست شوند. سپس به ماهی‌تابه اضافه می‌کنیم و درب آن را قرار داده و اجازه می‌دهیم تا پخته شود.املت آماده شده را در ظرف سرو می‌ریزیم و برای بهتر شدن طعم آن و تزیین، می‌توانیم سبزی خشک در کنار آن قرار دهیم.املت قارچ ما آماده است. امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید.

طرز تهیه املت قارچ

همراه ما باشید

نظرات