طرزتهیه دلمه برگ مو به روش رستوران + آموزش ساده و بدون دردسر دلمه خوشمزه

0

طرزتهیه دلمه برگ مو : دلمه برگ مو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی است که با ترکیبات متنوعی درست می شود.به همین علت ما آموزش دلمه برگ مو ۱۴۰۲ را برای شما آماده کرده ایم. همراه ما باشید.

طرزتهیه دلمه برگ مو

طرزتهیه دلمه برگ مو به روش رستوران + آموزش ساده و بدون دردسر دلمه خوشمزه

مواد لازم :

گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
برنج ۱ پیمانه
لپه ¾ پیمانه
پیاز ۱ عدد
سبزی معطر خشک یا تازه ۶ قاشق غذاخوری
زرشک (اختیاری) ۳ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ ۳ قاشق غذاخوری
رب انار ۱ قاشق غذاخوری سرخالی
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری سرخالی
آبغوره یا سرکه ¼ پیمانه
آب ۲ لیوان
گوجه سبز و لیمو ترش تازه به مقدار کافی
برگ انگور به تعداد کافی
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار کافی
روغن مایع، تخم گشنیز و پاپریکا به مقدار کافی

طرز تهیه دلمه :

برای تهیه دلمه برگ مو خوشمزه در ابتدای کار لپه را شسته و درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم، سپس اجازه می دهیم لپه به مدت ۲ ساعت درون آب بماند تا کاملا خیس بخورد. پس از گذشت این زمان لپه را آبکشی می کنیم.پس از آبکشی کردن، لپه را درون یک قابلمه مناسب ریخته و ۳ لیوان آب به آن اضافه می کنیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده، سپس اجازه می دهیم لپه به مدت ۲ ساعت درون آب جوش بماند تا کاملا پخته شود.پس از گذشت این زمان، قابلمه را از روی حرارت برداشته و لپه را آبکشی می کنیم تا آب اضافی اش خارج شود. در ادامه برنج را پس از شستشو با مقداری نمک درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس به اندازه که یک بند انگشت روی آن باشد آب می افزاییم.

طرز تهیه دلمه

حالا قابلمه را روی حرارت زیاد قرار داده تا آب اضافی اش خارج شده و پخت اولیه برنج انجام شود. در ادامه برنج را کمی زنده تر آبکش می کنیم تا در حین پخت درون دلمه ها شفته نشوند، سپس اجازه می دهیم آب اضافی اش خارج شود.در این مرحله پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم. در ادامه مقداری روغن مایع به تابه اضافه کرده و بلافاصله پیاز را می افزاییم، سپس تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود.حالا زردچوبه را به پیاز می افزاییم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا پیاز کمی طلایی و سرخ شود. در ادامه گوشت چرخ کرده را به تابه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا گوشت تغییر رنگ بدهد، سپس مقداری نمک به آن می افزاییم.

مواد لازم برای دلمه

در ادامه مقداری فلفل سیاه، پودر تخم گشنیز و پاپریکا به تابه می افزاییم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطرشان آزاد شود. حالا سبزی معطر خشک (شوید، مرزه، گشنیز و جعفری) را به تابه اضافه کرده و مخلوط می کنیم.حالا برنج را به همراه لپه، زرشک و زعفران دم کرده به تابه اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب شوند، سپس به مدت ۲ تا ۳ دقیقه تفت می دهیم تا مزه ها به هم غالب شوند. در ادامه یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب می کنیم.در ادامه قابلمه را روی حرارت زیاد می گذاریم تا آب جوش بیاید، سپس برگ های انگور را درون قابلمه قرار داده و اجازه می دهیم برگ ها درون آب جوش بمانند تا تغییر رنگ بدهد. حالا برگ ها را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی شان خارج شود.

نکات مهم آموزش دلمه

در این مرحله یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم، سپس مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم و چند برگ کف آن قرار می دهیم. در ادامه می توانیم برای پیچاندن دلمه ها یک برگ را به صورتی که برچستگی رگبرگ ها درون دلمه قرار بگیرد، درون قالب مافین قرار می دهیم.حالا ۱ قاشق غذاخوری از مواد دلمه میان برگ انگور می ریزیم و اضافی برگ را جمع کنیم. در ادامه به همین ترتیب دلمه ها را درست می کنیم و به صورت فشرده درون قابلمه می چینیم تا باز نشوند. دلمه ها را می توانید به صورت سیگاری نیز جمع کنیم.برای این منظور ۱ قاشق غذاخوری از مواد دلمه در میان برگ می ریزیم، سپس دو طرف برگ را جمع کرده و از ابتدا به انتها رول می کنیم. در ادامه به همین ترتیب دلمه ها را می پیچانیم تا مواد تمام شوند. حالا سس دلمه ها را آماده می کنیم.

آموزش بستن برگ دلمه

برای درست کردن سس دلمه، رب انار را به همراه رب گوجه فرنگی، آب، آبغوره و مقداری روغن مایع درون یک کاسه مناسب ریخته، سپس مخلوط می کنیم تا باهم آمیخته شوند. در ادامه مخلوط سس را به صورت پخش روی دلمه ها می ریزیم.حالا چند عدد گوجه سبز و چند اسلایس لیمو ترش تازه روی دلمه ها می چینیم و یک بشقاب سنگین روی آنها قرار می دهیم تا دلمه ها حین پخت از هم باز نشوند. در ادامه روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار می دهیم.در ادامه درب قابلمه را با دم کنی پوشانده و روی قابلمه قرار می دهیم، سپس قابلمه را روی شعله پخش کن می گذاریم. حالا اجازه می دهیم دلمه ها روی حرارت بمانند تا آب اضافی درون قابلمه کاملا تبخیر شده و دلمه ها پخته شوند.زمانی که دلمه ها کاملا پخته شدند، قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم، سپس دلمه ها را به آرامی درون ظرف مورد نظرمان می چینیم. در نهایت روی دلمه ها را با پیاز داغ و زرشک تزیین کرده و سرو می کنیم. نوش جان.

دلمه

همراه ما باشید

نظرات