طرز تهیه ۱۰ نوع حلوا مجلسی و آسان + آموزش حلوا های محلی ونکات مهم خوشمزه شدن

0

طرز تهیه حلوا مجلسی : حلوا علاوه بر دسر می‌تواند در وعده‌های غذایی روزانه، در مراسم‌های سوگواری، در ماه رمضان به عنوان افطاری و همچنین در ماه محرم به عنوان نذری کاربرد داشته باشد.ه همین دلیل ما طرز تهیه ۱۰ نوع حلوا ویژه ۱۴۰۲ را برای شما آماده کرده ایم. همراه ما باشید.

طرز تهیه حلوا مجلسی

طرز تهیه ۱۰ نوع حلوا مجلسی و آسان + آموزش حلوا های محلی ونکات مهم خوشمزه شدن

۱ : حلوا زرده همدان :

مواد لازم

زرده تخم مرغ ۱۰ عدد
شکر یا پودر شکر ۱/۲ لیوان
گلاب ۱/۴ لیوان
زعفران دم کرده ۲ قاشق چایخوری
نشاسته ذرت ۲ قاشق غذاخوری
کره ۱ قاشق غذاخوری

در مرحله اول زرده‌ها را با هم ترکیب می‌کنیم. تخم‌مرغ یکی از مواد غذایی است که مرجع پروتئینی محسوب می‌شود و هر وقت بخواهند پروتئین غذایی را سنجش بزنند آن را با پروتئین‌های مرجع تخم‌مرغ مقایسه و اندازه‌گیری می‌کنند.بعد از آنکه تخم‌مرغ را کاملاً به هم زدیم شکر را به آن اضافه می‌کنیم و آنقدر هم می‌زنیم تا شکر داخل زرده ترکیب بشود. وقتی مواد کاملاً ترکیب شدند و زرده تخم‌مرغ حالت کرمی رنگ به خودش گرفت، حالا باید مواد را حرارت بدهیم تا زرده‌های تخم‌مرغ پخته شود. دو علت دارد پختن زرده تخم‌مرغ یکی اینکه حاوی بیماری نباشه و دیگری اینکه بغلظت مناسب برسد. برای غلظت بیشتر می‌توانیم از نشاسته ذرت استفاده کنیم.در این مرحله مواد را روی حرارت غیرمستقیم قرار می‌دهیم و نشاسته ذرت را کم‌کم اضافه می‌کنیم تا مواد به قوام بیاید.درنهایت زعفرانی که با گلاب قاطی شده است را به مواد اضافه می‌کنیم.وقتی مواد به غلظت مناسب رسید و رد قاشق روی حلوای شما ماند حلوای زرده آماده است و می‌گذاریم سرد شود و می‌توانید داخل قیف ریخته و تزیین کنید.بله به همین سادگی حلوای زرده همدان آماده شد و می‌توان مورد استفاده قرار داد.

طرز تهیه حلوا

۲: حلوا زعفرانی :

مواد لازم
آرد سنگک ۱ پیمانه
شکر ۱ پیمانه
آب ۱ پیمانه
پودر هل ½ قاشق چایخوری
گلاب ½ پیمانه
زعفران دم کرده به مقدار کافی
کره ۱۰۰ گرم
روغن مایع ½ پیمانه

برای تهیه حلوای زعفرانی خوشمزه ابتدای کار شهد حلوا را آماده می کنیم، برای این منظور شکر را به همراه آب، پودر هل و زعفران دم کرده درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس هم می زنیم تا ذرات شکر حل شود.حالا شهد را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا گرم شود، سپس از روی حرارت بر می داریم. توجه داشته باشید شهد جوش نیاید و فقط گرم شود. در ادامه آرد را درون یک تابه مناسب می ریزیم، سپس تابه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم.در این مرحله آرد را به مدت ۳۰ دقیقه تفت می دهیم تا بوی خامی آن گرفته شود. در ادامه آرد را از روی حرارت بر می داریم و درون الک می ریزیم، سپس الک می کنیم و مجددا آرد را درون تابه بر می گردانیم.حالا تابه را مجددا روی حرارت قرار می دهیم و کره را به آن اضافه می کنیم تا ذوب شود. در ادامه روغن مایع را به حلوا اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم و تفت می دهیم تا به رنگ دلخواه مان برسد، سپس از روی حرارت بر می داریم.در این مرحله شهد را طی ۳ مرحله به حلوا اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا شهد جذب حلوا بشود، سپس حلوا را مجددا روی حرارت قرار می دهیم و هم می زنیم تا حلوا درون تابه جمع شود و شهد کاملا جذب شود.
در نهایت حلوا را درون تابه به روش گهواره جمع می کنیم، سپس درون قیف ماسوره ای با سر ماسوره ستاره می ریزیم . در ادامه حلوا را درون ظرف مورد نظرمان با قیف پایپ کرده و به دلخواه تزئین می کنیم. نوش جان.

طرز تهیه حلوا زعفرانی

۳: حلوا هویج :

مواد لازم :
آرد سفید ۱ پیمانه
روغن مایع ½ پیمانه
شکر ½ پیمانه
گلاب ¼ پیمانه
هویج تازه ۵ عدد متوسط
پودر هل ½ قاشق چایخوری

دستور پخت :

برای تهیه حلوای هویج مجلسی ابتدا هویج ها را پوست می گیریم و به همراه ۲ پیمانه آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا هویج ها به طور کامل بپزند و آب موجود در قابلمه تبخیر شود.در این مرحله هویج را به وسیله مخلوط کن یا غذاساز به صورت پوره در می آوریم و کنار می گذاریم. در ادامه آرد را الک می کنیم و داخل یک تابه مناسب می ریزیم، سپس تابه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و آرد را به خوبی تفت می دهیم.آرد را باید در حدی تفت دهیم که بوی خامی آن گرفته شود، البته تفت دادن آرد را باید تا زمانی ادامه دهیم که رنگ آن تغییر نکند وگرنه باعث می شود روی کیفیت رنگ حلوا تاثیر منفی بگذارد و در پایان پخت حلوای خوشرنگی نداشته باشیم.پس از اینکه بوی خامی آرد گرفته شد، روغن مایع را به آرد اضافه می کنیم و به خوبی با هم ترکیب می کنیم تا کاملا یکدست شوند. پس از مخلوط شدن آرد و روغن، گلاب را به همراه شکر و پوره هویج به تابه اضافه می کنیم.حالا مواد حلوا را به صورت مداوم چند دقیقه هم می زنیم تا با هم کاملا ترکیب و یکدست شوند. توجه داشته باشید که تفت دادن مواد را باید به اندازه ای ادامه دهیم که حلوا از دیواره های تابه جدا شود و وسط تابه جمع شود.
حالا تقریبا حلوای ما اماده است، می توانیم آنرا در قیف یک بار مصرف بریزیم و با ماسوره دلخواه داخل قالب های کاپ کیک قیف بزنیم یا اینکه به صورت یکجا داخل یک دیس مناسب بریزیم و به سلیقه خود تزیین کنیم.

10 نوع حلوا مجلسی

۴:حلوا شیر :

آرد یک پیمانه
روغن مایع نصف پیمانه
کره پنجاه گرم
شیر دو پیمانه
شکر یک پیمانه
گلاب نصف پیمانه
پودر هل ١/۴ قاشق چای خوری
زعفران دمکرده غلیظ سه قاشق غذاخوری یا بیشتر

برای تهیه این حلوای خوشمزه و خوش طعم ابتدا شکر رو در قابلمه یا ظرفی مناسب بریزید. شیر رو به شکر اضافه کنید.و کمی مخلوط شیر و شکر رو هم بزنید. حدود یک چهارم قاشق چایخوری پودر هل یا یکی دو عدد دانه ی هل رو هم داخل شیر و شکر بریزید.بعد این مخلوط رو روی حرارت کم و ملایم قرار بدید تا زمانی که شکر در شیر حل بشه.وقتی شروع کرد به قل زدن کافیست نباید این شربت بجوشدو اگر هم بزنید متوجه میشید که شکر کاملا در شیر حل شده است.در آخر زعفران غلیظ رو به میزان سه تا پنج قاشق غذاخوری به شیر و شکر حل شده اضافه کنید و سپس نصف پیمانه گلاب یا دو سوم پیمانه گلاب داخل مخلوط شیر و شکر و زعفران اضافه کنید.

حلوا شیر

۵:حلوا دو رنگ زنجبیلی:

آرد سفید قنادی ۴ پیمانه
روغن جامد ۱ پیمانه
کره ۲ قاشق غذا خوری
پودر قند ۲ پیمانه
زنجبیل ۱ الی ۲ قاشق غذا خوری
پودر هل ۱ قاشق چای خوری
پودر کاکائو ۲ قاشق غذا خوری
شکلات تخته ای نصف پیمانه
بادام خرد شده به مقدار لازم

برای تهیه حلوا آرد سفید قنادی رو داخل تابه ای الک کنید و روی حرارت بسیار ملایم قرار بدین و هم بزنید تا خامی آرد کاملا گرفته بشه و عطر آرد بو داده بلند بشه این کار ممکنه حدود یک ساعت طول بکشه حرارت باید کاملا ملایم باشه تا آرد به آرامی تفت بخوره و اصلا تغییر رنگ نده.حرارت بالا باعث تیره شدن رنگ آرد و عوض شدن طعم حلوا میشه آرد رو هم بزنید تا به صورت یکدست بو داده بشه و ته نگیره اگه خامی آرد به خوبی گرفته نشه موقع خوردن، حلوا به سقف دهان میچسبه و طعم خامی کاملا حس میشه.وقتی آرد کاملا بو داده شد زنجبیل رو به آرد اضافه کنید و یکی دو دقیقه روی حرارت تفت بدین بسته به ذائقه میتونید مقدار زنجبیل رو کمتر یا بیشتر کنید بعد به نسبت رنگ هایی که برای حلوا در نظر دارین آرد رو چند قسمت کنید.من برای حلوای دو رنگ آرد رو به نسبت مساوی تقسیم کردم این کار رو میتونید چشمی انجام بدین یا از پیمانه ها کمک بگیرین که مواد کاملا دقیق به دو قسمت تقسیم بشن این کار باعث میشه اندازه لایه ها مساوی و یک اندازه باشه و در زیبایی حلوا تاثیر داره.هر کدوم از آردها رو داخل تابه جدا گانه مجددا الک کنید. الک کردن آرد تاثیر زیادی در بافت و لطافت حلوا داره پس حتما این کار رو انجام بدین.وقتی آرد کاملا بو داده شد زنجبیل رو به آرد اضافه کنید و یکی دو دقیقه روی حرارت تفت بدین بسته به ذائقه میتونید مقدار زنجبیل رو کمتر یا بیشتر کنید بعد به نسبت رنگ هایی که برای حلوا در نظر دارین آرد رو چند قسمت کنید. من برای حلوای دو رنگ آرد رو به نسبت مساوی تقسیم کردم این کار رو میتونید چشمی انجام بدین یا از پیمانه ها کمک بگیرین که مواد کاملا دقیق به دو قسمت تقسیم بشن این کار باعث میشه اندازه لایه ها مساوی و یک اندازه باشه و در زیبایی حلوا تاثیر داره.

آموزش حلوا دو رنگ زنجبیلی

۶:حلوا سه آرد :

آرد سنگک ۴ پیمانه
مخلوط آرد سفید، آرد نخود و آرد برنج نرم ۱ پیمانه
روغن ۲ لیوان
شکر ۵ پیمانه
آب ۴ لیوان
گلاب ۱ لیوان
هل و زعفران به میزان لازم
وانیل مقدار کم

ابتدا آرد سفید را داخل ظرفی قرار دهید سپس ظرف را روی حرارت گاز گذاشته و با شعله کم به آهستگی تفت بدهید. زمانی که رنگ آرد از حالت سفیدی به رنگ کرم نخودی برگشت، وانیل را اضافه کنید.آرد برنج را به موادی که در مرحله اول درست کرده بودیم اضافه کرده و خوب هم بزنید. سعی کنید آردها را الک کنید. در این حین شربت حلوا را آماده کنید به این صورت که روی گاز قرار دهید و بگذارید یک جوش بزند و بعد از قل خوردن حرارت گاز را خاموش کنید. سپس آرد را روی حرارت بگذارید و روغن را اضافه کنید. زمانی که کمی سفت شد مانند “طرز تهیه فرنی” آن زمان متوجه خواهید شد که به اضافه کردن آرد نیازی ندارد سپس کمی با کره تفت بدهید.ظرف را از روی حرارت برداشته و در این مرحله شربت را به آرد تفت داده شده، اضافه کنید و سریع هم بزنید تا به خورد آن برود.حلوا را تفت بدهید، تا زمانی که حلوا خودش را بگیرد. در این زمان ظرف را تکان دهید تا داخل ظرف به حالت دورانی بچرخد و حالت ترد و زیبایی به خود بگیرد.بله به همین سادگی حلوای سه آرد خوشمزه آماده می‌شود.

طرز تهیه حلوا مجلس ختم

۷:حلوا سیاه اردبیل :

جوانه گندم ۱ پیمانه
آرد سبوس‌دار (سنگک) ۴ پیمانه
آب ۱ پیمانه
کره محلی یا مارگارین ۱۸۰ گرم
پودر گردو ۱۰۰ گرم
پودر کنجد ۵۰ گرم
شیره انگور ۰.۵ لیتر
ادویه مخصوص به میزان لازم
خلال پسته برای تزیین ۱ قاشق سوپخوری

گندم را به مدت ۳ روز تقریبی داخل آب بگذارید تا جوانه بزند و زمانی که جوانه زد آن را خشکش کنید تا آماده آسیاب شدن شود.بعد از اینکه جوانه گندم را آسیاب کردید آرد سنگک را به همراه آرد جوانه گندم با آب مخلوط‌ کنید تا خمیری یکدست درست شود. خمیر درست‌ شده را روی شعله گاز با درجه کم می‌گذاریم و دائماً به هم می‌زنیم. این هم زدن ممکن است ۶ ساعت طول بکشد و زمان تهیه این حلوا بیش از ۷ ساعت طول می‌کشد.زمانی که آرد را دارید تفت می‌دهید روغن محلی یا مارگارین را به آن اضافه کرده و به هم بزنید تا حلوا به روغن بیافتد.هنگامی که حلوا به‌ طور کامل برشته و تغییر رنگ داد ادویه مخصوص که شامل دارچین، زنجبیل، فلفل سیاه، هل، گلپر، زیره، زردچوبه است را به آرد اضافه کنید. پودر گردو و کنجد را نیز اضافه کرده تا به خورد حلوا برود. سپس شیره انگور را به حلوا اضافه می‌کنیم تا کاملاً در حلوا حل شود. ۵ دقیقه بعد از اضافه کردن شیره انگور زیر حلوا را خاموش‌ کنید.حلوا سیاه اردبیل شما آماده است. این حلوا را می‌توانید در یخچال نگهداری کنید. به مدت زیادی این حلوا ماندگاری دارد و زمان سرو این حلوا روی آن را با خلال پسته تزیین کنید.

ظرز تهیه حلوا سیاه اردبیل

۸:حلوا بادام قالبی :

آرد سفید قنادی ۱ پیمانه
پودر قند ۱/۲ پیمانه
کره ۱۰۰ گرم
پودر بادام ۵۰ الی ۶۰ گرم
پودر هل ۱ ق سوپ خوری
پودر زنجبیل ۱/۲ ق غذا خوری

ابتدا آرد را الک کنید تا سبک شود. داخل یک تابه مناسب بریزید و با حرارت ملایم تفت دهید تا بوی خامی آرد گرفته شود. در این نوع حلوا ها نباید آرد زیاد تغییر رنگ دهد و رنگ آن باید روشن باقی بماند در حد ۳۰ دقیقه با حرارت خیلی کم تفت دهید. در ادامه آرد را الک کنید و از تابه خارج کنید.در ادامه کره را داخل تابه ریخته و مجدد آرد را اضافه کنید و با پشت قاشق چوبی مواد را خوب هم بزنید تا به مدت ۵ دقیقه کره با آرد تفت بخورند. در این مرحله پخت حلوا تمام شده است . آن را داخل یک کاسه ریخته و بگذارید تا از حرارت بیفتد. حدود ۵ دقیقه بعد پود قند و هل و زنجبیل و بادام را اضافه کنید.شما می توانید خود در خانه آرد بادام تهیه کنید و یا از بسته بندی های آماده استفاده کنید. دستکش انداخته حالا مواد را خوب هم بزنید تا مخلوط و یکدست شود. حلوا بادام شما آماده شدهاست و باید آن را تزئین و سرو کنید. برای سرو این حلوا چند روش وجود دارد.می توانید یک سینی برداشته و مواد را به قطر ۲ سانت داخل آن به صورت کاملا فشرده بریزید و بعد صبر کنید تا کمی خنک شود و حلوا را به صورت اسلایسی برش بزنید. می توانید داخل قالب سیلیکونی ریخته و مواد را قالبی تهیه کنید و یا از قالب های یخ می توانید استفاده کنید و در انتها با پودر دلخواه تزئین کنید. نوش جان

حلوا بادام قالبی

۹: حلوا بیسکویتی:

بیسکوئیت پتی بور ۱ لیوان
کره ۲۰ گرم
روغن مایع ⅓ لیوان
مواد شربت حلوا
شیر ۱ لیوان
گلاب ¼ لیوان
شکر ½ لیوان
پودر هل ½ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

برای تهیه حلوای بیسکوئیتی خوشمزه در ابتدای کار شربت حلوا را آماده می کنیم، برای این منظور شیر را به همراه شکر درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و به آرامی هم می زنیم تا شکر کمی درون شیر حل شود.در این مرحله قابلمه را روی حرارت قرار داده و اجازه می دهیم شیر گرم شده و شکر به طور کامل درون شیر حل شود. پس از اینکه شکر به طور کامل درون شیر حل شد، پودر هل، گلاب و زعفران دم کرده را اضافه می کنیم.توجه داشته باشید که گرم شدن شیر کفایت می کند و نباید اجازه دهیم شیر به نقطه جوش برسد. در ادامه شربت را از روی حرارت کنار می گذاریم، سپس بیسکوئیت پودر شده را درون یک تابه مناسب می ریزیم.در این مرحله تابه را روی حرارت ملایم قرار داده و به آرامی تفت می دهیم. در حین تفت دادن باید مراقب باشیم تا بیسکوئیت نسوزد، پس از گذشت ۱۰ دقیقه بیسکوئیت را الک کرده و مجددا به تابه باز می گردانیم.حالا روغن و کره را به تابه اضافه می کنیم و مواد را به خوبی مخلوط می کنیم تا کره و بیسکوئیت یکدست شوند، سپس شربت را کم کم به تابه اضافه می کنیم و به صورت مداوم هم می زنیم تا حلوا منسجم شود.در این مرحله حلوا را به صورت گهواره ای درون تابه تکان می دهیم تا از دیواره های تابه جدا شود. در نهایت حلوا را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم و روی آنرا به سلیقه خود با حلوای پایپ شده تزیین کرده و سرو می کنیم.

آموزش حلوا بیسکویتی

۱۰ : حلوای نثار :

آرد ۲ کیلوگرم
نثار (پودر قند) ۱ کیلوگرم
روغن جامد ۱ کیلوگرم
عسل ۱ لیوان
گلاب ۵۰۰ لیتر
زعفران دم کرده ۲ گرم
کره ۱۰۰ گرم

برای تهیه حلوا نثار ارومیه خوشمزه در ابتدای کار روغن جامد را درون یک تابه بزرگ ریخته، سپس روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. حالا آرد را درون تابه الک کرده و به خوبی مخلوط می کنیم و به مدت ۳۰ دقیقه تفت می دهیم.توجه داشته باشید تفت دادن آرد به صورتی باشد که بوی خامی آن بدون تغییر رنگ دادن از بین برود. در ادامه پودر قند را درون تابه الک کرده، سپس با دستکش به خوبی ورز می دهیم تا پودر قند به خورد حلوا برود.در ادامه تابه را از روی حرارت کنار گذاشته، سپس کره را به آن می افزاییم و به خوبی مخلوط می کنیم تا کره ذوب شود. حالا زعفران را که با گلاب دم کرده ایم کم کم به تابه اضافه کرده و به خوبی ورز می دهیم.زمانی که حلوا منسجم شد، عسل را به آن اضافه کرده و پس از مخلوط کردن آنرا درون قالب مورد نظرمان ریخته و یا با نان بستنی های مینی سرو می کنیم. توجه داشته باشید حلوا را بیش از حد ورز ندهید که به روغن نیفتد. نوش جان.

طرز تهیه حلوای نثار

همراه ما باشید

نظرات