انحصار وراثت املاک قولنامه ای * تقسیم ارث ملک قولنامه ای

0

انحصار وراثت املاک قولنامه ای یک مسئله تخصصی است که در امور حقوقی مورد توجه بسیاری از مراجعین قرار می گیرد. املاک قولنامه ای به خودی خود مشکلات بسیار زیادی برای صاحبین به وجود می آورند. حال اگر مسئله انحصار وراثت این املاک مطرح شود نیز دردسرهای فراوانی در این روند به وجود می آید. برای رسیدگی به امور املاک قولنامه ای پس از فوت دارنده این املاک، باید حتما برگه انحصار وراثت مربوطه را در دست داشته باشید.

 انحصار وراثت املاک قولنامه ای

آشنایی با املاک قولنامه ای

برای این که در خصوص پرونده انحصار وراثت املاک قولنامه ای اطلاعات دقیق تری داشته باشید، باید حتما به ماهیت املاک قولنامه ای نیز توجه کنید. برخی از املاک مشکلات پیچیده ای دارند و به همین خاطر به صورت قولنامه ای خرید و فروش می شوند. به طور مثال در برخی از ساختمان ها مشکلاتی نظیر جا نمایی غیر اصولی پارکینگ وجود دارد.

برخی ساختمان ها از تعداد طبقات غیر مجاز تشکیل شده اند؛ در برخی از ساختمان ها استانداردهای مربوط به ایمنی محیط رعایت نشده است و… هر یک از این ساختمان ها به دلیل مشکلات یاد شده قادر به دریافت پایان کار و به دنبال آن سند رسمی نخواهند بود. به همین خاطر از قولنامه برای خرید و فروش آن ها استفاده می شود. ورثه این قبیل املاک برای تصرف در این موارد نیز باید حتما از حکم انحصار وراثت رسمی استفاده کنند.

پروسه کلی انحصار وراثت املاک قولنامه ای

تقسیم ملک قولنامه ای بسیار پیچیده است و مراحل قانونی گسترده ای دارد. برخی از این املاک محدود هستند و برخی به صورت نامحدود قولنامه می شوند. برای این که از گواهی های حصر وراثت استفاده شود، روش های متعددی وجود دارند. در این زمینه می توان به دنبال رفع مشکلات ساختمان مورد نظر رفت. در صورتی که تخلفات موجود در محیط ساختمان برطرف شوند، تهیه سند برای آن بسیار ساده خواهد بود.

در روش بعدی شما می توانید در قبال خطاهایی که در ساختمان مورد نظر وجود دارد، خسارت هایی را به شهرداری پرداخت کنید. شما می توانید کلیه تخلفات مربوط به پروژه ساختمانی خود را از سازمان شهرداری مربوط به محل استعلام کنید. پس از تسویه حساب و پرداخت خسارت ها، پایان کار ساختمان مورد نظر ارائه می شود. سپس سند تک برگی ملک در دسترس ورثه قرار می گیرد. این سند تک برگ تنها راهی است که برای انحصار وراثت اموال مورد نظر کارایی دارد و از روش دیگری نمی توان برای این فرایند اقدام کرد.

چه مدارکی برای انحصار وراثت لازم است؟

برای انحصار وراثت املاک قولنامه ای باید مدارک به خصوصی را فراهم کرده و با استفاده از آن ها برای دریافت این حق قانونی استفاده کنید. برخی از این مدارک را در زیر مشاهده می کنید:

  • گواهی های فوت فرد متوفی برای انحصار وراثت اموال او
  • دریافت استشهادیه محضری
  • شناسنامه فرد متوفی
  • عقدنامه یا رونوشت مربوط به آن
  • شناسنامه های هر یک از ورثه
  • در صورتی که فرد متوفی وصیت نامه داشته باشد، باید این برگه نیز ضمیمه مدارک مورد نظر شود.

انحصار وراثت املاک قولنامه ای

مراحل انجام انحصار وراثت

برای اجرای بهتر این فرایند پس از دریافت سند رسمی املاک باید برگه انحصار وراثت به صورت قانونی دریافت شود. برای این منظور هر یک از ورثه باید مدارک مورد نیاز را فراهم کرده و به همراه استشهادیه معتبر ارائه دهند. برای تکمیل فرم استشهادیه معتبر باید حتما ۳ نفر شاهد آن را امضا کرده باشند. سپس این برگه ها به دفاتر اسناد رسمی ارجاع داده می شوند. این مراکز صحت استشهادیه مورد نظر را تایید می کنند. سپس افراد باید با در دست داشتن مدارک نام برده شده به دفاتر قضایی مربوطه مراجعه کنند. در این دفاتر الکترونیکی اطلاعات مورد نظر ثبت شده و درخواست مراجعین از مراجع قضایی ارائه خواهد شد. به این ترتیب مراحل صدور گواهی انحصار وراثت طی می شود.

سپس پرونده به شورای حل اختلاف ارجاع داده می شود. در این مرکز آگهی های مربوط به حصر ورثه منتشر می شوند. انتشار آگهی مربوطه به صورت نامحدود خواهند بود. این آگهی ها به منظور اطلاع رسانی به همه ورثه متوفی منتشر می شوند. به این ترتیب اگر ورثه دیگری برای فرد متوفی وجود داشته باشد، برای احقاق حقوق خود اقدام خواهد کرد. این آگهی به مدت یک ماه منتشر می شود. در صورتی که شخص دیگری مراجعه نکرد، گواهی حصر وراثت صادر خواهد شد.

هزینه حصر وراثت برای املاک قولنامه ای

در خصوص انحصار وراثت املاک قولنامه ای هزینه ها کمی متفاوت هستند. در این جا ورثه باید خسارت های شهرداری را برای دریافت گواهی انحصار وراثت پرداخت کنند. این هزینه ها در هر یک از املاک قولنامه ای متفاوت خواهند بود. انتشار آگهی های مربوط به این گواهی ها به صورت رایگان انجام می شود. اما متقاضیان باید برای ثبت درخواست خود در مراکز الکترونیکی قضایی هزینه ای را پرداخت کنند.

این هزینه ها در طول هر سال با تغییراتی همراه خواهند بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشورت در رابطه با هزینه های انحصار وراثت املاک قولنامه ای می توانید به سایت مجرب ترین وکیل شیراز حامد اسکندری مراجعه نموده و با مشورت با وکلای دادگستری به طور دقیق از جزئیات این موضوع باخبر شوید.

انحصار وراثت املاک قولنامه ای

مالیات تعیین شده برای ارثیه املاک قولنامه ای

انحصار وراثت املاک قولنامه ای با پرداخت هزینه مالیات مربوط به این املاک قابل انجام خواهد بود. ورثه باید در خصوص پرداخت این مالیات ها اقدام کرده و سپس تقسیم ارث کنند. مالیات مربوط به هر یک از این املاک بسته به نوع ساختمان متفاوت خواهد بود. ساختمان های تجاری، مسکونی و اداری هر یک از میزان مالیات به خصوصی برخوردار هستند. همچنین این مالیات ها برای هر یک از طبقات وراث متفاوت هستند.

جمع بندی

در این مطلب در خصوص تقسیم ملک قولنامه ای پس از انحصار وراثت در مجامع قضایی اطلاعاتی را بررسی کردیم. وکلای انحصار وراثت و مشاورین حقوقی حوزه املاک همواره با پیچیدگی های حصر وراثت اموال قولنامه ای دست و پنجه نرم می کنند. گواهی انحصار وراثت املاک قولنامه ای با استفاده از ترفندها و راهکارهای قانونی که توسط وکلای این عرصه ارائه می شوند، به سهولت دریافت خواهد شد.

گواهی های مربوط به حصر وراثت پس از طی مراحل قانونی و گذشت مدت زمان به خصوصی ارائه می شوند. متقاضیان هزینه به خصوصی برای دریافت برگه انحصار وراثت پرداخت نخواهند کرد. اما برای دریافت سند مربوط به املاک قولنامه ای موظف به پرداخت هزینه خواهند بود.

نظرات