این سه روش می گوید که ممنوع الخروج هستید یا خیر / استعلام ممنوع الخروجی ۱۴۰۲

0

این سه روش می گوید که ممنوع الخروج هستید یا خیر / استعلام ممنوع الخروجی ۱۴۰۲

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه: از سه روش می‌توان فهمید که ممنوع الخروج هستید یا خیر

سردار علی ذوالقدری رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا در خصوص چگونگی اطلاع افراد از ممنوع الخروجی خود گفته است از سه روش می‌توان فهمید که ممنوع الخروج هستید یا خیر.

این سه روش می گوید که ممنوع الخروج هستید یا خیر / استعلام ممنوع الخروجی 1402
به گفته سردار ذوالقدری اگر فردی گذرنامه جدید درخواست کرده و آن را تحویل گرفته، پس معلوم است که آن فرد ممنوع الخروج نیست؛ روش دیگر این است که فردی که دارای گذرنامه است به اداره گذرنامه مراجعه کند تا وضعیتش بررسی شود.
روش سوم از طریق اپلیکیشن «پلیس من» است که فرد وارد سامانه گذرنامه شده و می تواند ممنوع الخروجی خود را بررسی کند.
او همچنین درباره این‌که آیا هرکس پرونده در دادگاه داشته باشد ممنوع الخروج است یا خیر؛ گفته است درخواست ممنوع‌الخروجی افراد از طرف دادستانی کل کشور صادر و به پلیس مهاجرت و گذرنامه اعلام می‌شود؛ ممنوع‌الخروجی صادر شده برای اشخاص مدنظر به مدت ۶ ماه است و بعد از این مدت اگر نیاز باشد به درخواست دادستانی کل کشور دوباره تمدید خواهد شد.

ممنوع‌الخروج بودن از جمله قرارهای نظارت قضایی تکمیل‌کننده، قرار تامین یا مجازات تکمیلی است که مقام قضایی می‌تواند با استفاده از آن مانع خروج متهم از کشور شود.

همچنین بخوانید: چگونه استعلام ممنوع الخروجی بگیریم؟ + سرویس استعلام اینترنتی

همچنین ممنوع‌الخروجی فقط تا شش ماه اعتبار دارد و بعد از آن کان‌ لم ‌یکن تلقی می‌شود. با وجود این، قاضی می‌تواند در صورت لزوم این حکم را تمدید کند.

بر اساس ماده ۱۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری، ۵ گروه از افراد ممنوع الخروج هستند و اجازه خروج از کشور را ندارند:

۱- بدهکاران قطعی مالیاتی و بدهکارانی که به موجب صدور حکم قطعی دادگاه یا صدور اجراییه در اجرای ثبت سازمان ثبت اسناد و املاک، بدهی آن‌ها محرز شده است.

۲- اشخاصی که در خارج از ایران به دلیل تکدی، ولگردی، سرقت، کلاهبرداری و هر دلیل دیگری، سوءشهرت داشته باشند.

۳- افرادی که مسافرت آن‌ها به خارج از کشور به تشخیص مقامات قضایی، مخالف مصالح جمهوری اسلامی ایران باشد.

۴- کسانی که با اعلام کتبی مقامات قضایی، حق خارج شدن از کشور را ندارند.

۵- کسانی که اخذ گذرنامه و خروجشان از کشور به اراده فرد دیگر، پدر، شوهر و… محول شده است.

سامانه استعلام از ثبت احوال

همچنین می توانید با مراجعه به سایت ثبت احوال به آدرس my.ssaa.ir/portal/executive/inquery-exitban از ممنوع الخروج خود باخبر شوید
همچنین استعلام ممنوع‌الخروجی با کد ملی ، دیگر روش پیش روی شماست و البته تنها مربوط به پرونده های ادارات اجرای اسناد رسمی است. برای استعلام ممنوع‌الخروجی با کد ملی درباره پرونده های ادارات اجرای اسناد رسمی، باید با به سامانه «ثبت من» مراجعه کنید.

سامانه «ثبت من» درگاه یکپارچه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است که خدمات ثبتی مختلفی از جمله ثبت شرکت ها، تصدیق اصالت سند، استعلام ممنوع‌الخروجی و غیره را در اختیار کاربران قرار می دهد.

راهکارهای متفاوتی برای رفع ممنوع‌الخروجی وجود دارد. به گفته رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه انتظامی کشور، نکته مهمی که باید در رفع ممنوع الخروجی به آن دقت کنید این است که هر شخصی به هر دلیلی که ممنوع‌الخروج شده است باید از همان ارگان اقدام به رفع ممنوع‌الخروجی خود کند.
به طور مثال، بدهکاران باید بدهی خود را به صورت کامل پرداخت کنند یا رضایت طلبکار را جلب کنند. در صورتی که مبلغ بدهی زیاد و پرداخت آن به صورت یکجا غیرممکن باشد، فرد می تواند با تقسیط بدهی، ممنوع‌الخروجی خود را رفع کند.

این روزها اغلب درباره افراد می شنویم که در فرودگاه و قبل از سفر، از وضعیت ممنوع الخروجی خود آگاه شده اند؛ تجربه تلخی که علاوه بر خسارت های مالی ناشی از لغو سفر، سبب آسیب های روحی نیز می شود. برای اینکه از این خسارت ها در امان بمانید، فراموش نکنید قبل از هر اقدامی برای سفر، ابتدا وضعیت ممنوع‌الخروجی خود را استعلام کنید.

نظرات