همه چیز درباره چای لاهیجان

0

همه چیز درباره چای لاهیجان

چای لاهیجان همان‌طور که می‌دانید چای یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌ها بعد از آب در بین ایرانی‌ها به شمار می‌آید. مصرف چای در ایران بسیار مرسوم است و خیلی از خانواده‌ها روز خود را با یک فنجان چای داغ و دم کشیده شروع می‌کنند و برخی از قوم‌های ایرانی بر این نوشیدنی دلچسب تعصب زیادی دارند.

داستان و افسانه‌های زیادی در پیدایش چای وجود دارد و برخی از کارشناسان بر فواید و مضرات نوشیدنی چای اختلاف‌نظر دارند و ما در این مقاله سعی بر این داریم که تمامی نکات بپردازیم، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 چای لاهیجان

تاریخچه چای

افسانه‌ها و شایعه‌های زیادی در پیدایش و کشف چای وجود دارد که هر کشوری سعی بر این دارد که امتیاز آن را به نام خود ثبت کند؛ ولی بیشتر روایت‌ها این‌گونه نقل شده است که چای از کشور چین به دیگر کشورها و فرهنگ‌ها تزریق شده است و چینی‌ها درختچه چای را با نام علمی  Camellia sinensis می‌شناسند.

در افسانه‌ها آمده است که شخصی به نام شِن نونگ امپراتور چین که ۲۷۳۷ سال پیش از میلاد مسیح در چین حضور داشتند و خود عاقه به گیاه‌شناسی ماهری بوده اند و یک روز که در زیر درختچه‌ای نشسته بودند و زمانی که برای امپراتور آب جوشیده‌ای برای دم‌کردن گیاه می‌آورند به طور اتفاقی برگی از درختچه چای داخل ظرف آب جوش وارد می‌شود و شن نونگ در آنجا پی به برگ چای می‌برد و مطالعات خود را درباره چای شروع م کند و پی می برد که برگ چای خواص بسیاری دارد.

جالب است بدانید که اولین سرویس چای‌خوری هم در چین در زمان خاندان “هان” در سال ۲۲۰ تا ۲۶۰ میلادی کشف شده است؛ ولی نوشیدنی چای به طور رسمی از سال ۶۱۸ تا ۹۰۶ وارد فرهنگ چینی‌ها شده است و به‌عنوان یک نوشیدن اشرافی استفاده می‌شد.

چای لاهیجان

بسیاری از افرادی که در کاشت و برداشت درختچه کاملیا سیننسیس فعالیت می‌کردند ثروتمند شده‌اند. از آن سال‌ها گیاه چای به‌تدریج وارد کشورهای اروپایی، انگلستان شد و کم‌کم در تمامی دنیا چای را به‌عنوان یک نوشیدنی دلچسب و گرم شناختند.

البته کشورهای اروپایی از سایر کشورها دیرتر با این گیاه آشنا شدند و تقریباً از نیمه قرن شانزدهم بود که توسط تاجران و بازرگانان پرتغالی این گیاه وارد اروپا شد؛ ولی به‌سرعت در بین عموم محبوبیت پیدا کرد.

امروزه در تمامی سراسر دنیا چای دم کرده را مصرف می‌کنند و کشورهای زیادی در کاشت و تولید چای پیش‌قدم هستند و کشور ایران هم یکی از این کشورهاست. معمولاً چای در کشورهایی کشت می‌شود که به طور میانگین سالانه ۱۲۰۰ میلی‌لیتر حداقل بارندگی داشته باشند و کشورهایی که نوع خاک آن‌ها اسیدی است و PH پنج و نیم دارد، بهتر کشت می‌شود.

نمی‌توان تاریخ دقیق را برای ورود چای به ایران ثبت کرد؛ ولی کشور ما، چین، هند و ژاپن از پرمصرف‌ترین کشورها هستند. در روایت‌هایی آمده است که قبل از اینکه چای در اروپا به ثبت برسد، به ایران وارد شد و تقریباً در دوره صفویان بوده است که مردم مصرف چای را در برنامه روزانه خود قرار داده اند قبل از ان از قهوه استفاده می کردند و مکان هایی به نام قهوه خانه وجود داشت.

در ایران کشور لاهیجان یکی از بهترین چای‌ها را تولید می‌کند و ایرانی‌ها چای لاهیجان را از باکیفیت‌ترین و خوش‌عطرترین چای‌ها می‌دانند و جالب است بدانید که چای لاهیجان به بسیاری از کشورها صادر می‌شود. تقریبا از سال های ۱۳۳۰ بود که کشور لاهیجان به کاشت درختچه‌های چای مشغول شد و به سرع گسترش پیدا کرد و امروزه از محبوب ترین چای های شناخته شده است.

البته ناگفته نماند که امروزه مجموعه‌های زیادی چای خشک را با انواع طمع دهنده‌ها، اسانس و رنگ‌ها مخلوط می‌کنند و به بازار عرضه می‌کنند و این نکته بسیار مهم است که شما چای باکیفیت و ارگانیک را از مجموعه‌ها و شرکت‌های معتبر خریداری کنید.

مجموعه چای نورجعفری یکی از معتبرترین تولیدگنندگان چای سیاه است که به صورت آنلاین و غیر آنلاین فعالیت دارد و شما برای خرید چای لاهیجان می توانید به این مجموعه مراجعه کنید و چای عالی و ارگانیک را خریداری کنید.

فواید چای

همان‌طور که اشاره کردیم بسیاری از منتقدان و کارشناسان تغذیه بر فواید و مضرات چای اختلاف‌نظر دارند و شما باید بدانید که اگر شما چای باکیفیت و اصیل را بدون هیچ اسانس و طعم‌دهنده‌ای خریداری کنید، کلی فواید دارد و می‌تواند به‌عنوان یک گیاه دارویی برای پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها شناخته شود.

چای سیاه ارگانیک بدون هیچ افزودنی یک آنتی‌اکسیدان قوی و سرشار از مواد مغذی است که می‌تواند به بهبود عملکرد مغز و سیستم دفاعی بدن کمک کند و برخی معتقد هستند که یک نوشیدنی ضدسرطان است. چای سیاه اصل کالری بسیار کمی نسبت با دیگر نوشیدنی‌ها دارد و در ادامه به برخی از فواید این نوشیدنی پرطرف‌دار می‌پردازیم:

چای یک آنتی‌اکسیدان قوی

چای سرشار از آنتی‌اکسیدان و پلی‌فنول است که برای ازبین‌بردن رادیکال‌های آزاد و کاهش آسیب سلولی در بدن استفاده می‌شود و از دیگر خواص آن می‌توان به بالابردن سیستم ایمنی بدن اشاره کرد که خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد و چای سیاه و سبز یکی از منابع غنی آنتی‌اکسیدان است.

وجود پلی‌فنول برای پیشگیری از سرطان و اختلال DNA بسیار مفید است و چای یک نوشیدنی پرخواص در این زمینه است که مصرف روزانه آن می‌تواند بدن شما را تا حدودی در مقابل بیماری‌های مزمن ایمن کند.

همچنین بانوان که زیاد چای می‌نوشند کمتر دچار سرطان‌های ناحیه زنانگی به‌خصوص سرطان تخمدان می‌شوند و همچنین بسیاری از مطالعات نشان داده است که وجود پلی‌فنول باعث کندشدن رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.

آنتی‌اکسیدان دیگری بنام فلاونوئیدها در گیاه چای وجود دارد که برای سلامت قلب بسیار مفید است و اگر روزانه یک فنجان چای بنوشید، قلب سالم‌تری دارید همچنین فلاونوئیدها در مواد دیگری چون سبزیجات، میوه‌ها و شکلات تیره وجود دارد.

درمان فشارخون با چای ارگانیک

برخی از پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند، اگر افراد به مدت ۱۲ هفته به‌صورت روزانه چای ارگانیک و بدون افزودنی را بنوشند، کمتر در معرض فشارخون قرار می‌گیرد. نوشیدن روزانه چای به شما کمک می‌کند که  مقدار تری – گلیسیرید را ۳۶٪ کاهش، سطح قند خون را ۱۸٪ کاهش و نسبت پلاسما LDL/HDL را ۱۷ ٪ کاهش دهد.

اگر چایی که می‌نوشید باکیفیت و ارگانیک باشد و هیچ مواد افزودنی به آن اضافه نشده باشد، به طور قابل‌توجهی می‌تواند شما را در برابر بیماری‌های قلب و عروق ایمن کند؛ ولی این نکته که چای شما باید اصل و ارگانیک باشد را حائز اهمیت قرار دهید.

سلامت دهان و دندان

هنگامی که شما چای لاهیجان باکیفیت را دم می‌کنید بسیاری از  آنتی‌اکسیدان‌های در آن آزاد می‌شوند و می‌توانند اثرات مثبتی بر روی بدن داشته باشند.  جدیداً به این موضوع برخورده‌اند که چای سیاه میزان پلاکت‌های دندان‌ها را کاهش می‌شود و می‌تواند از رشد باکتری و میکروب در دهان جلوگیری کند.

پولی فنول موجود در چای باعث می‌شود که باکتری‌های دهان در حفره‌های دندان‌ها رشد نکنند و از رشد آنزیم‌های چسبنده دهان جلوگیری می‌کند. این تحقیقات توسط مصریان به ثبت رسید و نشان داد که داوطلبانی که روزانه ۵ دقیقه دهان و دندان خود را با چای شستشو می‌دانند، میزان باکتری و اسیدهای مضر دندان در دهان آن بسیار کمتر بوده است.

جلوگیری از سکته مغزی

همان‌طور که می‌دانید سکته مغزی بر اثر مسدودشدن و لخته‌شدن خون در رگ‌ها به وجود می‌آید و امروزه می‌توان میزان قابل‌توجهی از سکته مغزی را با مدیریت سبک زندگی خود کاهش داد. سکته مغزی از دومین عامل مرگ‌ومیر در جهان است و اگر شما  مدیریت رژیم غذایی، فعالیت بدنی، کنترل فشارخون را انجام دهید و از دخانیات دوری کنید کمتر در معرض سکته مغزی قرار می‌گیرید.

مطالعات بسیاری نشان داده است که نوشیدن چای سیاه و چای سبز شما را در برابر سکته مغزی ایمن می‌کند و اگر شما روزانه به طور متوسط ۳ الی ۴ فنجان چای بنوشید ۳۲ درصد کمتر از باقی افراد در معرض سکته قرار می‌گیرید.

کنترل دیابت با نوشیدن چای سیاه

جالب است بدانید که مصرف منظم و رو قاعده چای می‌تواند دیابت نوع ۲ را کاهش دهد و افراد کمتر در معرض آن قرار گیرند. چای سیاه دم‌کرده بدون مواد افزودنی، می‌تواند یک نوشیدنی با کالری بسیار پایین نزدیک به آب باشد.

دیابت زمانی در بدن انسان اتفاق می‌افتد که انسولین زیادی توسط بدن ایجاد شود و نوشیدن چای سبز و چای سیاه می‌تواند میزان تولید انسولین در بدن شما کنترل کند.

کاهش استرس با نوشیدن چای

بسیاری از محققان دریافته‌اند که در چای سیاه دم‌کرده مقدار قابل‌توجهی آمینواسید L-theanine وجود دارد که می‌تواند به کاهش استرس کمک کند و تمرکز و آرامش زیادی را به افراد ببخشد. مصرف روزانه و منظم چای بدون افزودنی و ارگانیک سطح هورمون استرس‌زای کورتیزول را کاهش می‌دهد.

افزایش سیستم دفاعی بدن

وجود ماده‌ای به نام آنتی‌ژن آلکیلامین در چای می‌تواند میزان قابل‌توجهی سیستم ایمنی بدن شما را افزایش دهد. علاوه بر وجود آنتی‌ژن آلکیلامین ماده دیگری به نام تانین‌ها وجود دارد که می‌تواند با ویروس‌ها در هنگام مریضی مقابله کند.

تمامی موارد ذکر شده بخشی کوچک از فواید چای بود و اگر شما چای لاهیجان ایرانی عالی را از مراکز معتبر خریداری کنید می‌توانید از خواص ارزشمند آن بهره ببرید. چای‌هایی که با افزودنی‌های مضر و رنگ‌های خوراکی مجاز ترکیب شده‌اند نه‌تنها این خواص را ندارند؛ بلکه می‌تواند برای بدن شما بسیار مضر باشد، پس در خرید چای لاهیجان باکیفیت بسیار دقت فرمایید.

انواع چای از نظر نوع برداشت محصول

درختچه چای یک گیاه همیشه‌سبز حتی در فصل زمستان است؛ ولی در سال طی سه نوبت بهار، تابستان و پاییز چای را برداشت می‌کنند. بهترین برداشت چای در زمانی است که در فصل بهار برگ‌های جوان و تازه‌ای دارد و آن چای را چای سرگل بهاره می‌نامند.

نوع برداشت و استفاده قسمت‌های مختلف گیاه چای در کیفیت و طمع آن نقش مهمی دارد و در ادامه به قسمت‌های مختلف درختچه جای اشاره خواهیم کرد:

سرگل بهاره چای یکی از باکیفیت‌ترین و خوش‌عطرترین نوشیدنی است که فقط در فصل بهار به دست می‌آید و قیمت بسیار بالاتری دارد.

قلم برگ چای

قلم برگ چای که از خوش‌رنگ‌ترین چایی‌ها محسوب می‌شود، درواقع برگ سوم گیاه چای که شامل برگ‌های بالایی گیاه چای است را چای قلم می‌گویند.

قسمت ممتاز برگ چای

چای ممتاز ترکیبی از برگ‌های مختلف چای از قسمت‌های پایین و بالا درختچه است.

قسمت شکسته برگ چای

برگ‌های ریزتری که در قسمت پایین و میانه بوته قرار دارد را چای شکسته می‌گویند.

باروتی برگ چای یا کله مورچه‌ای

پایین‌ترین قسمت بوته چای را برگ باروت یا کله مورچه‌ای می‌گویند که بسیار ریز هستند.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که اشاره شد چای سیاه یکی از محبوب‌ترین و باکیفیت‌ترین نوشیدنی‌های ایرانی‌ها محسوب می‌شود که مجموعه‌های زیادی در تولید آن فعالیت دارند؛ ولی متأسفانه تولیدکنندگان با افزودن مواد و طعم‌دهنده یا رنگ‌ها خوراکی خواص بی‌نظر چای را کاهش می‌دهند و موجب می‌شود که این گیاه‌درمانی و دارویی به نوشیدن مضر تبدیل شود.

همان‌طور که اشاره کردیم اگر چای را به‌صورت درست اصولی دم کنید و چای ارگانیک را خریداری کنید، می‌توانید از فواید شگفت‌انگیز آن بهره‌مند شوید. وجود مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان در چای می‌تواند از بروز بیماری‌های مزمن زیادی جلوگیری کند و می تواند به وطر قابل توجهی تولید انسولین را کنترل کند.

چای لاهیجان

بهترین چای ایرانی که می‌توانید خریداری کنید چای لاهیجان است و شما باید از مراکز معتبر و قابل‌اطمینان چای را خریداری کنید. بهترین چای، چایی است که در فصل بهار کشت می‌شود و به‌صورت اصلی و طبیعی خشک شده باشد و هیچ افزودنی دیگری ندارد. شما می‌توانید در هنگام دم دادن چای گیاه‌های معطر دیگری چون زنجبیل، گل محمدی، به‌لیمو، دارچین و بهارنارنج را به آن اضافه کنید تا طعم بهتری داشته باشد.

قیمت‌های چای با توجه به نوع درجه‌بندی برداشت و کیفیت آن متفاوت است؛ ولی قیمت چای لاهیجان سرگل بهاره از مابقی چای‌ها بالاتر است. برای خرید چای لاهیجان می‌توانید به‌صورت حضوری یا غیرحضوری به مجموعه چای نور جعفری مراجعه کنید و یک چای باکیفیت و عالی را با بالاترین کیفیت خریداری کنید.

نظرات