لیست خوراکی های چهارشنبه سوری [سفره چهارشنبه سوری خاص داشته باشید]

0

لیست خوراکی های چهارشنبه سوری [سفره چهارشنبه سوری خاص داشته باشید]

🔥 خوراکی های چهارشنبه سوری متنوع و متفاوت است و شاخص ترین آن ها پخت رشته پلو و آش رشته و تنقلات و انواع میوه می باشد. جشن چهارشنبه سوری یکی از قدیمی ترین جشن های ایرانی است که در آخرین چهارشنبه سال، زمان بین غروب آفتاب تا پاسی از شب برگزار می شود. در این شب خانواده ها دور هم جمع میشوند و کوچکترها به دیدار بزرگترهای خانواده می روند، ضمن صرف شام و خوردن میوه و تنقلات، آتش بازی و از روی آتش پریدن اوقات خوشی را دور هم سپری می کنند

خوراکی های چهارشنبه سوری

از آیین های شب چهارشنبه سوری، خوراکی های چهارشنبه سوری، آتش بازی، فال گوش ایستادن و گرفتن فال حافظ و پریدن از روی آتش و قاشق زنی، تخم رنگی که معمولا با پوست پیاز رنگ شده به بچه‌ها هدیه می‌دهند، آجیل مخصوص شب چهارشنبه سوری که به آن آجیل هفت رنگ می‌گویند می‌خورند، مراسم شال اندازی ، کوزه شکستن و خوردن پلو چهار رنگ و ….. می باشد. پهن کردن سفره شب چهارشنبه سوری با تزیینات مخصوص یکی دیگر از برنامه های جالب آخرین چهارشنبه سال است.

خوراکی های چهارشنبه سوری : آجیل

برای شب چهارشنبه سوری دسرها و غذاها و خوراکی های خاص و ویژه ای تدارک دیده میشود که در هر شهر و خانواده ای متفاوت است، اما پختن رشته پلو و آش رشته یکی از رسومات مهم در این شب است که به قول قدیمی ها رشته کار دستت بیایید!

اگرچه با توجه به رسم و رسوم هر شهر و خانواده، چیدمان سفره چهارشنبه سوری متفاوت است، اما از خوراکی های رایج این شب تنقلات و کشمش و برنجک و باسلوق است. البته نمی‌توان غذای خاصی را نام برد و گفت این حتما متعلق به چهارشنبه سوری است، چون در هر شهر و خانواده غذای مخصوص خود را به آن اجاق می گویند تهیه میشود. اما چند مورد خوراکی و غذا هستند که از هم شاخص‌تر هستند که در زیر به شما می‌گوییم:

  • تخمه هندوانه
  • تخمه کدو
  • تخمه خربزه
  • پسته
  • فندوق
  • بادام
  • نخود
  • گندم بو داده شده روی آتش مقدس
  • شاهدانه بو داده شده روی آتش مقدس

خوراکی های شب چهارشنبه سوری

همچنین ببینید: طرز تهیه رشته پلو غذای سنتی ایرانی برای چهارشنبه سوری
طرز تهیه آش رشته مجلسی

خوردنی های چهارشنبه سوری : میوه ها

چهارشنبه سوری میوه شاخصی ندارد و هر میوه ای می توانید بنا به وسع و جیبتان بخرید، آن هم با گرانی میوه که اینروزها بیداد می کند. میوه آرایی یکی از هنرهای بسیار جذابه که بیشتر در پذیرایی مراسم های رسمی کاربرد، شما می توانید میوه های خود را در این مراسم به شکل زیبایی تزیین کنید

خیار، سیب قرمز، سیب زرد، موز، آناناس، کیوی، و سایر میوه های فصل هم در سفره شب چهارشنهب سوری گذاشته می شود.
آجیل متشکل از انواع تخمه، مغز بادام، گردو، فندق، پسته و …، میوه های خشک از انجیر ، برگه هلو، مویز گرفته تا کشمش و انواع برگه ، نقل و باسلوق، سنجد، گندمک یا گندم برشته، شاهدانه ، نخود برشته و برنجک از تنقلات رایج شب چره آخرین چهارشنبه سال هستند.

چیپس، پفک، انواع سالادهای مناسب چهارشنبه سوری، فینگرفودها، دسر و شیرینی ها، ژله، پشمک و باسلوق و … از شیرینی های رایج سفره شب چهارشنبه سوری هستند که اکثر افراد بخصوص بچه ها به آنها علاقه خاصی دارند.

غذاهای چهارشنبه سوری

در این شب با پختن انواع شیرینی، درست کردن تخم مرغ رنگی، سبزی پلو ماهی، هندوانه، انار، انواع تنقلات از جمله کشمش، گردو، تخمه، آجیل مشکل گشا و انجیرخشک شب نشینی می‌کنند.

غذاهای چهارشنبه سوری

پلوهای معروف چهارشنبه‌سوری

دلمه برگ
آجیل پلو زعفرانی
شیرین پلو شیرازی
کشمش پلو زعفرانی
مرصع پلو
هویج پلو
پلو هفت رنگ
و غیره

غذاهای مرسوم گیلانی‌ها در شب چهارشنبه سوری ترش تره با برنج بود که ترش تره را با چهل گیاه درست می‌کردند. خاتم تره، ترنگ زبان، خَنَش، چواش، خانه‌سوزان، برگ سیر، باقلا‌ولک، کبار، چینی گول، چوچاق، شیرین‌واش، خالی‌واش، روغنی‌واش، بِنه، و گوسفند تعدادی از این گیاهان بودند

پختن آش ترش و آش چهل گیاه یا همان آش گزنه گرفته تا روشن کردن هفت کپه آتش به خاطر تقدس عدد هفت. فالگوش ایستادن، شال انداختن برای گرفتن مشتلق و قاشق زنی از دیگر آداب و رسوم مازندرانی‌ها در جشن چهارشنبه سوری هستند.

بیشتر مردم در شب چهارشنبه آخر سال، آش رشته یا انواع آش محلی مربوط به منطقه خود را درست می‌کنند. در واقع گفته می‌شود خوردن آش رشته به این دلیل است که رشته امور را در سال جدید به دست گرفته و سال موفق و پرباری داشته باشیم.

علاوه بر آش رشته، بسیاری از مردم آشی به نام آش ابودردا نیر تهیه می‌کنند. در اصل بیشتر کسانی این آش را می‌پزند که بیماری در خانه دارند و شفای او را در سال جدید می‌خواهند. مردم شهر‌های مختلف کشور همچنین در سه شنبه آخر سال آش‌های مختلفی می‌پزند. مازندرانی‌ها آش ترش دارند که ۷ میوه ترش توی آن است و اردبیلی‌ها هم آش میوه.

نظرات