تمام نکاتی که باید برای تحصیل در ترکیه و اخذ ویزای تحصیلی بدانید

0

تحصیل در ترکیه این روزها بین دانشجویان و دانش آموزان ایرانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. وجود ساختار آموزشی با کیفیت بالا و همچنین دانشگاه هایی با رتبه های علمی برتر در سطح جهانی باعث شده است که افراد بسیاری در سطح جهان به ویژه ایرانیان به فکر تحصیل در ترکیه باشند. فاصله نزدیک ترکیه به ایران و همچنین نزدیکی فرهنگ دو کشور از عوامل جذابیت دریافت ویزای تحصیلی ترکیه به حساب می آیند. با ما در این مقاله از ویتراپو همراه باشید تا به شرایط تحصیل در ترکیه بپردازیم و با مراحل دریافت ویزای تحصیلی ترکیه و همچنین تعدادی از دانشگاه های برتر خصوصی و دولتی ترکیه، هزینه های دریافت ویزای تحصیلی ترکیه و زندگی در این کشور بیشتر آشنا شویم.

 تحصیل در ترکیه

مزایای تحصیل در ترکیه چیست؟

شاید قبل از هر چیزی بهتر باشد به این سوال پاسخ دهیم که مزایای تحصیل در ترکیه چیست؟ همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم از مهم ترین مزایای تحصیل در ترکیه و دریافت ویزای تحصیلی ترکیه می‌توان به فاصله نزدیک به ایران، فرهنگ نزدیک دو کشور و تعداد بالای دانشگاه های خصوصی و دولتی که با آخرین روش های روز اروپا دروس را تدریس می‌کنند، اشاره کرد. در واقع در صورتی که تمایل داشته باشید تا در ترکیه به ادامه تحصیل بپردازید می‌توانید با پرداخت هزینه کمتر نسبت به سایر کشورهای اروپایی از شرایط خوبی بهره مند شوید. در ادامه نگاهی تیتروار می اندازیم به مزایای تحصیل در ترکیه :

–        فاصله جغرافیایی کم

–        فرهنگ نزدیک دو کشور

–        سیستم آموزشی پیشرفته

–        دانشگاه هایی با رنکینگ جهانی خوب

–        هزینه های تحصیل و زندگی پایین

–        امکان تحصیل به زبان ترکی یا انگلیسی

قدم به قدم تا دریافت ویزای تحصیلی ترکیه

اولین قدم برای تحصیل در ترکیه و دریافت ویزای تحصیلی این کشور دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه های این کشور می باشد. برای پذیرش از دانشگاه باید در ابتدا رشته و مقطع تحصیلی خود را مشخص کنید و با مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظر مدارک لازم برای درخواست پذیرش را مشاهده نمایید. پس از ارسال درخواست پذیرش بایستی که منتظر جواب درخواست خود بمانید. در صورتی که دانشگاه به درخواست شما پاسخ مثبت داد و به اصطلاح مورد پذیرش قرار گرفتید با در دست داشتن نامه پذیرش و سایر مدارک مورد نیاز می توانید به صورت آنلاین و در سایت سفارت ترکیه برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه درخواست بدهید. بعد از دریافت ویزای تحصیلی یک ماه فرصت دارید که به ترکیه و سازمان مهاجرتی این کشور مراجعه کرده و ویزای اقامتی خود را نیز دریافت نمایید.

لازم به ذکر است که در تمامی مراحل فوق می توانید از مشاورین دفتر مهاجرتی ویتراپو کمک گرفته و با استفاده از تجربه آنها بهترین نتیجه را برای خودتان رقم بزنید. انتخاب یک شرکت مهاجرتی معتمد برای همراهی در مسیر دریافت ویزای تحصیلی ترکیه شاید یکی از بزرگ ترین دغدغه های هر مهاجری باشد. یک شرکت مهاجرتی قابل اعتماد تمامی اطلاعات مورد نیاز شما برای تصمیم گیری درباره مسیر مهاجرت تان را با صداقت کامل در اختیارتان می گذارد. مشاورین مهاجرتی ویتراپو با سال ها تجربه در زمینه اخذ ویزاهای تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری، استارت آپ و غیره شما را تا پایان مسیر دریافت ویزای تحصیلی ترکیه همراهی می کنند.

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه

–        پاسپورت با یک سال اعتبار

–        کپی پاسپورت

–        عکس پرسنلی

–        نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظرتان

–        فیش پرداختی هزینه شهریه دانشگاه

–        فرم درخواست ویزای دانشجویی که با صحت کامل باید پر شده باشد.

–        نامه تمکن مالی

–        گواهی سلامت پزشکی

–        گواهی عدم سوپیشینه

همانطور که اشاره کردیم بعد از دریافت ویزای تحصیلی باید برای دریافت ویزای اقامتی ترکـیه اقدام کنید. اقامت شما در ترکـیه به خاطر دوران تحصیل شما است پس به این نوع اقامت،‌ اقامت تحصیلی نیز گفته می شود. برای دریافت اقامت تحصیلی خود به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

–        پاسپورت معتبر

–        کپی از تمامی صفحات پاسپورت

–        عکس پرسنلی

–        نامه پذیرش دانشگاه مورد نظرتان

–        فیش پرداخت هزینه دریافت مجوز اقامت تحصیلی

تحصیل در ترکیه و تمدید ویزای تحصیلی

توجه داشته باشید که بعد از دریافت ویزای تحصیلی باید برای دریافت ویزای اقامت تحصیلی ترکیـه اقدام کنید. این ویزا معمولا به صورت یک ساله است و باید هر سال ۶۰ روز مانده به زمان پایان آن نسبت به تمدید آن اقدام نمایید. برای تمدید ویزای تحصیلی ترکـیه باید مدارک زیر را به همراه خود داشته باشید و به سازمان مهاجرتی ترکیـه مراجعه کنید:

–        مدارک شناسایی

–        مدارک محل زندگی در ترکیه

–        مدارک مربوط به حضور شما در یکی از دانشگاه های معتبر ترکیه

تحصیل در ترکیه

شرایط تحصیل در ترکیه چگونه است؟

حال که با روند دریافت ویزای تحصیلی ترکیه آشنا شدیم بهتر است که به شرایط کلی تحصیل در ترکیه بپردازیم. به صورت کلی دانشگاه های ترکیه در دوسته خصوصی و دولتی قرار می‌گیرند. به طور معمول شهریه دانشگاه های خصوصی از دولتی بیشتر است. همچنین زبان تدریس در دانشگاه های خصوصی می تواند انگلیسی یا ترکی باشد ولی در اکثر دانشگاه های دولتی فقط به زبان ترکی دروس ارائه می شود. برای ورود به بسیاری از دانشگاه های ترکیه باید در یک آزمون ورودی یا یک آزمون بین المللی مانند YOS یا SAT شرکت نمایید. همچنین یکی دیگر از شرایط ورود به دانشگاه و تحصیل در ترکیه داشتن مدرک بین المللی زبان ترکی یا انگلیسی مانند آیلتس یا تافل می باشد. برای دریافت نامه پذیرش از دانشگاه های ترکیه به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

–        برگه درخواست پذیرش

–        مدرک دیپلم  و ریز نمرات دبیرستان

–        مدرک زبان انگلیسی یا ترکی

–        رزومه علمی یا نامه انگیزشی

–        فیش پرداخت مبلغ ثبت نام

–        نامه تمکن مالی

اسامی دانشگاه های برتر برای تحصیل در ترکیه

در صورتی که می خواهید ویزای تحصیلی ترکیه را به دست آورید باید شناخت خوبی نیز نسبت به دانشگاه های این کشور داشته باشید تا به راحتی بتوانید تصمیم خود را برای آینده بگیرید. در ادامه نگاهی تیتروار به برخی از  بهترین دانشگاه های ترکیه خواهیم انداخت.

–        دانشگاه بغازیچی

–        دانشگاه کوچ

–        دانشگاه بیلکنت

–        دانشگاه سابانجی

–        دانشگاه حاجت تپه

–        دانشگاه فنی استانبول

–        دانشگاه آنکارا

–        دانشگاه یدی تپه

–        دانشگاه آتاتورک

–        دانشگاه خاورمیانه

–        دانشگاه اژه

–        دانشگاه آناتولی

–        دانشگاه مرمره

–        دانشگاه فنی ییلدیز

–        دانشگاه آیدین

معرفی دانشگاه کوچ ترکیه

در صورتی که قصد تحصیل در ترکیه را دارید دانشگاه کوچ می تواند یکی از بهترین انتخاب های شما باشد. سطح علمی دانشگاه کوچ بسیار بالا است و از آخرین متدها و روش های استاندارد روز اروپا پیروی می کند. شروع به کار این دانشگاه به سال ۹۳ میلادی باز می گردد. با توجه به رشته تحصیلی مورد نظرتان می توانید در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه تحصیل کنید.

معرفی دانشگاه سابانجی ترکیه

اگر قصد تحصیل در ترکیه در یک دانشگاه مدرن و به روز را دارید به شما دانشگاه سابانجی را پیشنهاد می کنیم. دانشگاه سابانجی در شهر استانبول ترکیه قرار گرفته است. یکی دیگر از خوبی ها این دانشگاه این است که از رشته های زیادی حمایت می کند در نتیجه شانس بالایی برای پذیرش خواهید داشت. دانشگاه سابانجی در سال ۹۴ فعالیت خود را آغاز کرده است و توانسته که رتبه علمی ۵۲۱ تا ۵۳۰ در سطح جهانی را به دست آورد.

معرفی دانشگاه آنکارا ترکیه

اگر قصد تحصیل در ترکیه و در یکی از دانشگاه های دولتی آن را دارید به شما دانشگاه آنکارا را پیشنهاد می دهیم. سالیانه چیزی نزدیک به ۷۰ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. از بزرگ ترین مزیت های دانشگاه آنکارا این است که بسیاری دروس بر خلاف دولتی بودن آن،‌ به زبان انگلیسی نیز ارائه می گردند.

معرفی دانشگاه بیلکنت ترکیه

دانشگاه بیلکنت با آغاز فعالیت خود در سال ۸۴ میلادی یکی از دانشگاه های برتر برای تحصیل در ترکیه است. رتبه علمی این دانشگاه بسیار خوب است و از بهترین دانشگاه های فنی ترکیه به شمار می رود. جالب است بدانید که اساتید این دانشگاه از ۴۰ کشور مختلف گرد هم آمده اند تا تجربیات و دانش خود را به دانشجویان منتقل کنند. سالیانه نزدیک به ۱۳ هزار دانشجو در مقاطع مختلف در این دانشگاه به تحصیل مشغول هستند.

معرفی دانشگاه یدی تپه ترکیه

در صورتی که قصد تحصیل در ترکیه و زندگی در یکی از بهترین شهرهای آن یعنی استانبول را دارید، دانشگاه یدی تپه می توانید یکی از بهترین گزینه های شما باشد. از دیگر مزیت ها این دانشگاه این است که اکثر دروس آن به زبان انگلیسی ارائه می گردد. این دانشگاه با داشتن ۱۳ دانشکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که در رشته های داروسازی، علوم اقتصادی، اجتماعی، معماری، رشته های مهندسی، ادبیات، هنر و غیره مشغول به تحصیل شوید.

معرفی دانشگاه آتیلیم ترکیه

چهارمین دانشگاه برتر ترکیه از لحاظ علمی دانشگاه آتیلیم است. با تحصیل در این دانشگاه این فرصت را نیز خواهید داشت تا در یکی از بزرگ ترین شهرهای ترکیه که پایتخت آن نیز به شمار می رود، یعنی آنکارا زندگی کنید. سطح علمی دانشگاه آتیلیم بسیار بالا است و ۶۲ مین دانشگاه برتر قاره اروپا نیز به حساب می آید. این دانشگاه با داشتن ۱۴ دانشکده مختلف رشته های مختلفی را برای دانشجویان ارائه می کند.

معرفی دانشگاه آیدین استانبول

در صورتی که قصد تحصیل در ترکیه و زندگی در شهر استانبول را دارید،‌ می توانید در دانشگاه آیدین این شهر مشغول به تحصیل شوید. دانشگاه آیدین از بزرگ ترین دانشگاه های ترکیه به حساب می آید و تعداد رشته های زیادی را در مقاطع کارشناسی و همچنین ارشد ارائه می کند. آمادگی برای ورود به بازار کار شعار این دانشگاه است و حداکثر تلاش اساتید آماده کردن دانشجویان برای این امر است.

معرفی دانشگاه باشنکت ترکیه

در صورتی که قصد تحصیل در ترکیه آن هم رشته های پزشکی را دارید دانشگاه باشنکت از بهترین فرصت های شما است. تاسیس این دانشگاه خصوصی به سال ۹۰ میلادی باز می گردد. سطح علمی این دانشگاه بسیار بالا است و برای ورود به آن باید که با تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی رقابت نمایید.

معرفی دانشگاه بیلگی استانبول

شهر استانبول مقصد بسیاری از کسانی است که قصد تحصیل در ترکیه را دارند. به همین منظور دانشگاه های این شهر گزینه مناسبی برای این دسته از دانشجویان به شمار می آیند. دانشگاه بیلگی که از سال ۹۶ مشغول به فعالیت است چیزی نزدیک به ۲۰ هزار دانشجوی بین المللی دارد. همچنین این دانشگاه با داشتن ۷ دانشکده مختلف رشته های مختلفی برای علاقه مندان به یادگیری ارائه می کند.

تحصیل در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه چقدر است؟

حال که با روند دریافت ویزای تحصیلی ترکیه آشنا شدیم و شرایط تحصیل در ترکیه را نیز متوجه شدیم بهتر است نگاهی به هزینه تحصیل در ترکیه بیاندازیم. مقدار هزینه های دوران تحصیلی شما در ترکیه به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال این که در کدام شهر ترکیه قصد زندگی کردن داشته باشید، یا در کدام رشته و در چه دانشگاهی بخواهید مشغول تحصیل شوید بر روی هزینه تحصیل در ترکیه تاثیر گذار خواهد بود. در ادامه نگاهی به لیست هزینه های معمول تحصیل و زندگی در ترکیه می اندازیم:

  •       شهریه دانشگاه
  •       هزینه های اقدام برای گرفتن پذیرش (شامل ویزا، بلیط  و …)
  •       هزینه های مدارک زبان ترکی یا انگلیسی
  •       هزینه اجاره خانه
  •       هزینه مواد غذایی
  •       هزینه پوشاک
  •       حمل و نقل
  •       سرگرمی
  •       کتب های درسی
  •       اینترنت

هزینه شهریه دانشگاه های ترکیه چقدر است؟

شهریه دانشگاه های ترکیه بسته به نوع خصوصی یا دولتی بودن دانشگاه متفاوت است. معمولا دانشگاه های خصوصی از شهریه بالاتری نسبت به دانشگاه های دولتی برخوردارند. همچنین میزان هزینه شهریه بسته به رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی متفاوت خواهد بود. شهریه موردنیاز برای تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه حدودا از ۲۵۰ تا ۱۵۰۰ دلار می‌باشد. اما لازم به ذکر است که شهریه تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور حدودا۵ الی ۲۰ هزار دلار به صورت سالانه است.

هزینه زندگی در ترکیه چقدر است؟

در صورتی که قصد تحصیل در ترکیه را دارید و می خواهید ویزای تحصیلی ترکیه را دریافت نمایید بهتر است با هزینه زندگی در ترکیه به خوبی آشنا باشید. یکی از معیارهای مهم هزینه های زندگی در ترکیه محل زندگی و شهر موردنظر شما در این کشور می‎‌باشد. اما به طور متوسط هزینه زندگی برای یک دانشجو با خوابگاه در ترکیه حدودا برابر با ۲۵۰۰ الی ۳۰۰۰ لیر می‌باشد. لازم به ذکر است که شهرهایی مانند استانبول،‌ ازمیر و آنکارا جز گران ترین شهرهای ترکیه محصوب می شوند.

شرایط مجوز کاری در صورت تحصیل در ترکیه

ذکر این نکته ضروری است که به عنوان دانشجو در ترکیه به شما به مجوز کار تمام وقت داده نمی شود. در صورت که مشغول به تحصیل در ترکیه هستید می توانید به کارهای پاره وقتی همچون تدریس زبان، پرستار بچه، راهنمای تور، نویسندگی، گارسونیی، صندوقدار، کار در آشپزخانه رستوران ها،‌ باریستایی روی بیاورید تا بخشی از هزینه های زندگی در ترکیه را جبران نمایید. همچنین دانشجویانی که رزومه بسیار خوبی دارند می توانند در حین دوره تحصیل در شرکت های مرتبط با رشته تصحیلی شان به صورت پاره وقت مشغول به کار شوند و درآمد کسب کنند.

شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم

یکی از مزیت های تحصیل در ترکیـه این است که محدودیت سنی برای تحصیل در این کشور وجود ندارد. بنابراین با هر سن و سالی می توانید در آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه شرکت کنید. البته به این نکته توجه کنید که اگر در آزمون ورودی نمره کسب شده شما با فرد دیگری یکسان باشد و شما برای یک صندلی با یکدیگر مشغول به رقابت باشید، فردی برنده رقابت خواهد بود که سن کمتری داشته باشد. لازم به ذکر است که متقاضیان برای تحصیل در ترکیـه با مدرک دیپلم بهتر است که کمتر از ۳۰ سال سن داشته باشند.

تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی

برای بسیاری از افراد یادگیری زبان ترکی کاری سخت و طاقت فرسا است. از همین رو کشور ترکیه برای جذب حداکثری دانشجویان بین المللی بسیاری از رشته های دانشگاهی را در مقاطع مختلف به زبان انگلیسی ارائه می دهد. سیستم آموزشی ترکیه بسیار پیشرفته و مطابق آخرین استانداردهای روز اروپا و جهان می باشد. بسیاری از رشته های پرطرفدار در دنیا همچون مهندسی، رشته های علوم انسانی، بازرگانی، مالی و پزشکی در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا را می توانید به زبان انگلیسی در ترکیه تحصیل کنید. لازم به ذکر است که جهت تحصیل در مقطع کارشناسی باید در هر ۴ مهارت آزمون آیلتس حداقل نمره ۶ و نمره کلی حداقل ۷۵ در آزمون تافل را کسب کرده باشید. همچنین در صورتی که قصد داشته باشید تا در مقطع ارشد به ادامه تحصیل بپردازید باید در آزمون آیلتس در هر ۴ مهارت حداقل نمره ۶.۵ و در آزمون تافل  حداقل نمره ۸۰ را کسب کنید.

نظرات