اعظم (عالیه) روحانی همسر شهید مطهری کیست بیوگرافی و علت درگذشت + فرزندان

3

اعظم (عالیه) روحانی همسر شهید مرتضی مطهری متولد ۱۳۱۷ در مشهد بود او مادر همسر علی لاریجانی رئیس سابق مجلس و مادر علی مطهری نماینده سابق مجلس می باشد که در ۵ اسفند ۱۴۰۱ در سن ۸۴ سالگی درگذشت. در ادامه به معرفی و بیوگرافی اعظم (عالیه) روحانی همسر شهید مطهری و فرزندانش همراه با عکس و سوابق و زندگی شخصی و خصوصی وی می پردازیم.

بیوگرافی اعظم (عالیه) روحانی همسر شهید مطهری کیست

بیوگرافی اعظم (عالیه) روحانی همسر شهید مرتضی مطهری

اعظم (عالیه) روحانی همسر شهید آیت الله مرتضی مطهری متولد ۱۳۱۷ در مشهد بود او مادر همسر علی لاریجانی رئیس سابق مجلس و مادر علی مطهری نماینده سابق مجلس می باشد که در ۵ اسفند ۱۴۰۱ در سن ۸۴ سالگی درگذشت. همسر استاد شهید آیت الله مطهری در شب جمعه و شب میلاد امام حسین (ع) دار فانی را وداع گفت. پیکر عالیه روحانی همسر شهید مطهری پس از تشییع در تهران برای تدفین و خاکسپاری به قم منتقل می‌شود.

تحصیلات

اعظم (عالیه) روحانی دارای دیپلم ادبی  طبیعی بود و خودش می گوید: “استاد به من زبان عربی آموخت”.  از دوازده سالگی شعر گفته ام اکنون اشعار بسیاری دارم که در طی این سال ها سروده ام . من جزوء اولین زنانی بودم که وارد سیاست شدم اما از سیاست بیزار هستم .سیاست عرصه پاکی نیست و اصلا دوست ندارم مردم را تشویق به ورود به این عرصه کنم. دوست ندارم بچه ها وقت خود را به این امور بدهند.

اعظم (عالیه) روحانی همسر شهید مطهری کیست بیوگرافی و علت درگذشت + فرزندان

سوابق

اعظم روحانی در خانواده ای مذهبی و روحانی در مشهد به دنیا امد. پدرش از روحانیون معروف مشهد بود. حاجیه خانم عالیه روحانی به تحصیلات و شعر علاقه زیادی داشت و چندین بیت شعر نیز سروده است. ایشان در دوران جوانی مدتی برای برخی مجلات متن و شعر می نوشت و  همکاری داشت.

زندگینامه اعظم (عالیه) روحانی همسر شهید مرتضی مطهری

ازدواج، همسر و فرزندان

حاجیه خانم اعظم (عالیه) روحانی همسر شهید مرتضی مطهری زمانی که ۱۴ سال داشت در سال ۱۳۳۱ با این شهید ازدواج کرد. ثمره این ازدواج چهار دختر به نامهای فریده، وحیده، حمیده ، سعیده و سه پسر با نام علی و محمد و مجتبی است.

ایشان درباره نحوه آشنایی با شهید مطهری و ازدواج گفتند “۱۳ ساله بودم که آقای مطهری شاگرد پدرم بود. نزد ایشان در مشهد درس حکمت می خواندند. در سن ۳۱ سالگی من را از پدر خواستگاری کرد. در ۱۴ سالگی به عقد ایشان در آمدم.از آنجا که استاد بسیار درگیر درس و فعالیت های سیاسی بود، دیر تر از سایر برادرانش ازدواج کرد. در بیست و هفت سالگی، هفت فرزند داشتم و هر کدام با دیگری حدود یک سال و نیم فاصله داشتند.

یکی از دخترهای شهید مطهری به نام فریده همسر علی لاریجانی رییس مجلس هشتم است. فریده ۱۵ سال داشته که به عقد علی لاریجانی بیست ساله در می آید.
استاد مطهری در سن ۵۷ سالگی سه ماه پس از پیروزی انقلاب توسط گروهک فرقان ترور شد.یازدهم اردیبهشت ۵۷ ساعت ۱۱:۴۵ دقیقه راهی منزل دکتر سحابی برای شرکت در جلسه ای بودند که حادثه ترور به وقوع پیوست

علت فوت و درگذشت همسر شهید مرتضی مطهری چه بود + بیوگرافی

دامادهای شهید مرتضی مطهری

عباس‌ هادی‌ زاده مهندس نساجی، احمد یزدی داروساز، علی لاریجانی رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی و مجید عباسپور دکتری محیط زیست و استاد دانشگاه صنعتی شریف دامادهای اویند

مراسم تشییع پیکر

نماز پیکر مرحومه اعظم روحانی را رهبر معظم انقلاب اسلامی اقامه کرد.به گزارش مهر، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیش از ظهر جمعه با حضور در کنار پیکر سرکار خانم اعظم (عالیه) روحانی، همسر شهید آیت‌الله مرتضی مطهری ضمن قرائت فاتحه، بر پیکر آن همراه و یار استاد مطهری نماز اقامه کردند. در این مراسم جمعی از اعضای خانواده و بستگان شهید مطهری نیز حضور داشتند.

قرار است مراسم تشییع همسر استاد مطهری ساعت ۹ صبح شنبه ششم اسفند از مقابل منزل شهید برگزار و به شهر مقدس قم برای تدفین منتقل می‌شود. این مراسم از خیابان شهید کلاهدوز(دولت) بلوار کاوه به طرف شمال، خیابان شهید اخلاقی شرقی، خیابان شهید مطهری، بن بست داراب غربی، پلاک ۲۴ آغاز خواهد شد. پیکر بانو اعظم روحانی همسر استاد شهید آیت الله مطهری پس از تشییع در تهران برای تدفین و خاکسپاری به قم منتقل می‌شود.

3 دیدگاه در “اعظم (عالیه) روحانی همسر شهید مطهری کیست بیوگرافی و علت درگذشت + فرزندان

  1. س گفت:

    خداوند رحمتش کنه .
    شهید مطهری مقام والای داره .
    و قطعا با پشتوانه چنین همسر فداکاری بوده که توانسته آن همه خدمات علمی و فرهنگی را ارائه نماید. ان شاءالله با اهل بیت علیهم السلام محشور بشود‌.

  2. حمید کلباسی گفت:

    سیره و روش خدا پسندانه استاد شهید مطهری و همسر گرانقدرشان باید الگوی زندگی مقامات ارشد ایران و خانواده شان باشد

  3. حلما گفت:

    عروس ها را هم معرفی می کردید خب

نظرات