کدام فلومتر برای برنامه شما بهترین کار را دارد؟

0

فلومترها از یک بار مصرف گرفته تا فلومتر الکترومغناطیسی ( مگنتیک فلومتر ) تا روتامتر و فلومتر کوریولیس، گزینه هایی که میتوان انتخاب کرد، در فلومترها بسیار زیاد است. با این حال تفاوت های مشخصی در عملکرد، دقت و قطعا قیمت وجود دارد. سنسورهای اولتراسونیک که به طور دقیق و غیر تهاجمی از طریق لوله های معمولی مورد استفاده قرار می گیرند، یک گزینه عالی چند منظوره است که در انتهای بالاتر مقیاس قیمت قرار می گیرد. اگر قیمت واحد پایین بدون کاهش دقت مطلوب باشد، سنسورهای نوع توربین یکبار مصرف گزینه خوبی هستند به خصوص اگر سیال کاری ویسکوزیته پایینی داشته باشد. اگر سیال های کاری با ویسکوزیته بالاتر درگیر باشند، جریان یکبار مصرف از طریق حسگرهای اولتراسونیک یکبار مصرف بهترین مناسب است. ای شاپ صنعت در زمینه فروش محصولات صنعتی و ابزار دقیق به شما کمک می کند تا فلومتر مناسب برای کار خود را انتخاب کنید.

هنگام انتخاب فلومتر باید موارد زیر را در نظر گرفت:

  • نوع اندازه‌گیری جریان – اندازه‌گیری سرعت، اندازه‌گیری جریان حجمی یا جرمی
  • سیال – نوع محیط (مایع، گاز یا دوغاب) و هر شرایط خاص مانند ذرات در محیط و ویسکوزیته رسانه
  • شرایط رسانه – فشار و دمای رسانه و اینکه آیا شرایط رسانه احتمالا ثابت می ماند یا تغییر می کند
  • محدوده جریان – محدوده جریان مورد نیاز رسانه (حداقل و حداکثر قرائت مورد نیاز)
  • دقت – دقت مورد نیاز قرائت ها
  • ملاحظات زیست محیطی – ملاحظات ویژه نصب مانند نصب بهداشتی، نصب در منطقه ATEXیا نیاز به قرائت های ضد دستکاری

در اینجا یک نمای کلی برای برخی از گزینه های فلومتر در دسترس شما آورده شده است:

فلومترهای یکبار مصرف مواردی که گزینه CIP بهینه نیست، در کاربردهای بهداشتی بالا مانند تولید بیوفارما، مواد غذایی یا ساخت نیمه هادی استفاده می شود. انواع سنسورها شامل سنسورهای تهاجمی است که با سیال کار تماس پیدا می کنند و پس از هر بار استفاده دور انداخته می شوند و مدل های غیرتهاجمی که با سیال کار تماس ندارند و بنابراین قابل استفاده مجدد هستند. با توجه به ارزش بالای سیالات کاری معمولی، قابلیت اطمینان سنسور، دقت و سازگاری با جریان کار، الزامات کلیدی برای فلومترهای یکبار مصرف هستند. اگر دقت بسیار دقیق مورد نظر باشد، <1٪، فلومترهای نوع Coriolis برای کاربردهای یکبار مصرف در دسترس هستند. فلومترهای یکبار مصرف کوریولیس در سطح بالایی از مقیاس قیمت قرار دارند.

 انواع فلومتر

فلومتر کوریولیس: دقت بسیار بالا و بدون افت فشار. مترها جریان جرمی را دنبال می کنند و نسبت پایین آمدن بسیار بالایی را ارائه می دهند. با این حال هزینه اولیه زیاد است، گرفتگی ممکن است رخ دهد، و مترها در اندازه کلی بزرگتر هستند.

فلومترهای کوریولیس اندازه گیری جریان جرم واقعی را از طریق دو طرح ارائه می دهند: یک لوله یا دو لوله موازی. آنها از طریق یک نوسان عمل می کنند که در یک فرکانس مرجع در لوله(های) القا می شود. بر اساس قانون دوم حرکت نیوتن (F = m x a)، فرکانس نوسان با تغییر در سرعت جریان جرمی تغییر خواهد کرد. در میان دقیق ترین فناوری های موجود، فلومترهای کوریولیس برای طیف وسیع و رو به رشدی از کاربردهای گاز و مایع مناسب هستند. این دستگاه ها داده های چند پارامتری را در مورد جرم، چگالی و دما ارائه می دهند. آنها در تولید دارو، تاسیسات تصفیه فاضلاب، تاسیسات هسته ای، اندازه گیری گاز طبیعی و انتقال نگهداری استفاده می شوند.

فلومترهای اختلاف فشاری: تغییرات فشار را برای تعیین سرعت جریان اندازه گیری می کنند. آنها دارای یک روزنه محدود کننده جریان یا عنصر جریان آرام هستند که افت فشار را از طریق محدودیت ارزیابی می کند. افت فشار بین نقاط بالادست و پایین دست متناسب با سرعت جریان است. این فناوری زمانی که هیچ قطعه متحرکی مورد نظر نیست، یا زمانی که به زمان پاسخگویی فوق سریع نیاز است، به خوبی کار می کند. فلومترهای فشار دیفرانسیل معمولاً در کاربردهای صنعتی بیشتر، مانند اندازه گیری خروجی سوخت (به عنوان مثال، بنزین یا سوخت جت)، در تولید مواد شیمیایی تخصصی، آزمایش اندازه گیری ساده آب، یا در مزارع آبی یافت می شوند. آنها همچنین در آزمایشگاه ها برای اندازه گیری و کنترل جریان گازها هنگام مخلوط کردن یا جداسازی آنها از طریق کروماتوگرافی استفاده می شوند.

انواع فلومتر

فلومتر دنده ای : دقت بالا اندازه گیری مستقل از ویسکوزیته سیال است. بدون نیاز به اجرای مستقیم لوله دقت در هنگام اندازه گیری جریان سیالات با ویسکوزیته پایین کمی کاهش می یابد.

فلومتر دنده ای  از روتورهای ضد همگام بیضی شکل (دنده ها) استفاده می کنند که برای چرخش با عبور مایع در هم قفل می شوند. مقدار سیال عبوری از چرخ دنده های بیضی به خوبی کنترل می شود و دقت بالایی به متر می دهد. طرح ها معمولاً ناهموار و ساده هستند و امکان نصب در تهاجمی ترین محیط ها را فراهم می کنند. در واقع، دنده متر یکی از معدود انواعی است که برای سیالات با ویسکوزیته بالا مناسب است. فلومترهای چرخ دنده ای که در هیدرولیک و سایر کاربردها شامل مایعات بسیار چسبناک استفاده می شوند، در صنعت خمیر و کاغذ، انتقال سوخت یا روغن و تولید به خوبی کار می کنند. از آنجایی که چرخ دنده ها از جنس استنلس استیل هستند، برای صنایع پتروشیمی یا هر کاربرد دیگری که شامل روغن های سبک تا سنگین باشد، ایده آل هستند.

فلومتر مغناطیسی : بدون انسداد مسیر جریان، بدون افت فشار، بدون قطعات متحرک. این متر می تواند دوغاب های سنگین را تحمل کند. با این حال، سیال اندازه گیری شده باید رسانا یا مبتنی بر آب باشد و کنتور باید به زمین باشد.

فلومتر مغناطیسی (یا مگنتیک ) در دو سبک طراحی موجود است: درج و تمام سوراخ. سیم پیچ های موجود در متر یک میدان مغناطیسی ایجاد می کنند. هنگامی که یک سیال رسانا از میدان عبور می کند، ولتاژی از طریق یک الکترود در دیواره کنتور یا پروب ورودی تولید می شود. این ولتاژ تولیدی متناسب با جریان است. مگمترها با اندازه گیری محتوای الکتریکی آب یا سایر سیالات کار می کنند. فناوری مغناطیسی شامل هیچ قطعه متحرکی نیست و طرح‌های تمام سوراخ هیچ نفوذی به جریان جریان ندارند. مگمترها فلومترهای سطح بالاتری هستند و در صنایع غذایی و آشامیدنی، تصفیه آب، تولید خمیر و کاغذ، معدن، تولید مواد شیمیایی و صنایع پتروشیمی استفاده می شوند. آنها نباید با سیالات با رسانایی کم مانند آب یونیزه شده استفاده شوند.

فلومتر پدالی: زمان پاسخگویی سریع، تعمیر و نگهداری آسان، ارزان، نصب برخی از آنها ممکن است دشوار باشد. از قطعات متحرک استفاده می کند و نیاز به لوله کامل دارد.

فلومتر توربینی: شامل یک روتور پره ای است که در امتداد خط مرکزی جریان جریان قرار دارد. قطعه چرخان به گونه ای طراحی شده است که هنگام عبور از سنسور مغناطیسی یا نوری، یک پالس ایجاد کند. فرکانس پالس ها متناسب با سرعت سیال است. برخی از طرح‌ها دقت بالایی دارند و می‌توانند مایعات با ویسکوزیته کمی بالاتر از طرح‌های پروانه‌ای معمولی را تحمل کنند. همچنین برخی از طراحی های توربین با دستورالعمل های بهداشتی مطابقت دارند.

آبیاری و تصفیه آب دو کاربرد رایج برای فلومترهای توربین هستند. آنها همچنین در صنایع نفت و گاز، آب و برق و فاضلاب استفاده می شوند. هنگامی که با اتصالات بهداشتی استفاده می شود، توربین متر جریان را در برنامه های غذایی و نوشیدنی کنترل می کند. این مترها بهترین انتخاب برای کاربردهای کم جریان نیستند.

فلومتر التراسونیک: فناوری پیشرفته تر و تطبیق پذیری بیشتری را نسبت به انواع دیگر ارائه می دهد. این طرح‌ها تغییر فرکانس سیگنال اولتراسونیک را که از طریق مایع ارسال می‌شود، اندازه‌گیری می‌کنند. دو نوع متر اولتراسونیک داپلر و گذر زمان هستند. فناوری‌های داپلر از ذرات یا هوادهی در سیال به عنوان مکانیزم بازتابی برای اندازه‌گیری سرعت سیال استفاده می‌کنند. فناوری‌های زمان گذر به تفاوت فرکانس در سیگنال‌های رو به جلو و معکوس که از طریق یک مایع تمیز ارسال می‌شوند، برای اندازه‌گیری سرعت سیال متکی هستند. سیال نباید دارای مواد جامد یا هوادهی باشد، زیرا پالس های صوتی را مختل می کنند. اینها فناوری‌های ایده‌آلی برای ایجاد پروفیل‌های جریان از طریق یک فرآیند موجود هستند، زمانی که تغییر لوله‌کشی امکان‌پذیر نیست.

به دلیل تطبیق پذیری آنها، فلومترهای اولتراسونیک در فهرست طولانی از صنایع از جمله مدیریت تاسیسات، تولید خمیر و کاغذ، تولید مواد شیمیایی و معدن استفاده می شود. آب/فاضلاب، پتروشیمی و مزارع آبی نیز از این فناوری استفاده می کنند. می توان از متر التراسونیک برای اندازه گیری خورندگی جریان سیال دوغاب استفاده کرد.

انواع فلومتر

وری ایبل فلومتر: راه اندازی و استفاده آسان با هزینه راه اندازی کم. تعمیر و نگهداری بسیار کم قابل استفاده برای مایعات و گازها با این حال، این مترها دقت کمی دارند و ممکن است در برابر مواد سوزاننده مقاومت نکنند.

ورتکس فلومتر: از یک سنسور فشار برای اندازه گیری پالس های فشار گردابه هایی که از سیالی که یک نوار بدنه بلوف را از طریق جریان عبور می کند، استفاده می کنند. یک تشبیه ساده از این پدیده، اهتزاز پرچم در باد است. پالس ها متناسب با سرعت جریان هستند. بسیاری از کاربران این فناوری را به دلیل نداشتن قطعات متحرک و حساسیت کم به تغییرات در شرایط فرآیند جذاب می دانند.

اگرچه بسیاری ممکن است کمتر با فلومتر گردابی آشنا باشند، این گزینه ای است که دقت بالایی را ارائه می دهد. از آنجایی که بدنه کنتور و میله گردابی را می توان به صورت یکپارچه قالب گیری کرد، این طرح برای استفاده در کاربردهای تهاجمی یا با خلوص بالا ایده آل است. این کنتورها در صنایع نفت و گاز، آب/فاضلاب و صنایع غذایی و آشامیدنی به خوبی کار می کنند. آنها همچنین در آب و برق، تولید مواد شیمیایی و تصفیه آب استفاده می شوند.

نظرات