طرز تهیه شیرینی نخود چی با روغن صاف قنادی با فر

1

شیرینی نخود چی یک شیرینی نوستالژیک و سنتی ایرانی است که از سالهای دور در بهترین روزهای سال یعنی عید نوروز استفاده می‌شود.

بسیار عالی و پرخاطره تر میشود که این شیرینی هنر دستپخت کدبانوی خانه باشد. اینجا طرز تهیه مرحله به مرحله شیرینی نخود چی را با روغن صاف قنادی آموزش میدهیم، بسیار خوشحالیم که در شادی شما سهیم هستیم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نخود :

  • آرد نخودچی مرغوب ۵۰۰ گرم
  • روغن صاف قنادی ۲۵۰گرم
  • پودر قند یا شکر ۳۰۰ گرم
  • هل ساییده و حل شده ۱ قاشق غذا خوری
  • پودر یا خلال پسته برای تزیین

آرد نخودچی

من در اینجا از روغن مرغوب صاف قنادی که بارها امتحان شده استفاده کردم. اول روغن را در محیط آشپزخانه میگذاریم تا کمی نرم شود .

سپس آن را در ظرف مناسبی ریخته و با هم زن حدود ۲ دقیقه هم میزنیم، تا روغن کاملا یکنواخت شود.

در این مرحله پودر قند یا شکر دانه ریز رو اضافه میکنیم و حدود ۵ دقیقه هم می‌زنیم تا پودر قند کاملا به خورد روغن رفته و یکنواخت شود.

اگر روغن صاف خوب هم زده شود شیرینی لطیفت تر و با کیفیت تری خواهیم داشت، بعد از هم زدن پودر قند و روغن، آرد نخودچی رو که قبلاً الک کرده ایم کم کم به مواد اضافه میکنیم و با لیستک هم می‌زنیم، باید مواد کاملا به خورد هم برود.

وقتی مواد کاملا مخلوط شد زعفران دم کرده را اضافه میکنیم میزان زعفران و غلظت آن در رنگ شیرینی بسیار موثر است، حالا در این مرحله هل ساییده شده رو به مواد اضافه میکنیم و خوب با لیستک هم می‌زنیم .

وقتی مواد خمیری شکل و منسجم شد دوبار آن را با چرخ گوشت چرخ میکنیم تا یک خمیر یک دست و نرم داشته باشیم.

حالا خمیر را جمع کرده و داخل سلفون یا نایلون میگذاریم به طوری که هوا به آن نرسد، ۲۴ ساعت به این خمیر در محیط آشپزخانه استراحت می دهیم.

بعد از ۲۴ ساعت ابتدا فر را روی دمای ۱۷۰ درجه سانتیگراد تنظیم میکنیم، خمیر را روی یک صفحه صاف با وردنه صاف کرده تا قطر آن از نیم تا یک سانت شود.

حالا خمیر را با قالبهای مخصوص به اشکال مختلف قالب می‌زنیم. اگر قالب در دسترس نداشتید به اندازه یک فندوق درشت از خمیر برداشته و به شکل گلوله دایره ای دربیاورد.

یا کمی فشار دهید یا روی آن مهر بزنید، در مرحله آخر با پودر یا خلال پسته تزیین کرده و داخل سینی فر که درون آن کاغذ روغنی انداخته ایم میچینیم.

زمان پخت بستگی به فر دارد معمولا از۱۵ تا ۲۰ دقیقه با دمای ۱۷۰ درجه سانتیگراد شیرینی ها پخته شده و زیر آن طلایی میشود.

بعد سینی را از فر خارج کرده و میگذاریم در همان سینی کاملا خنک شود. تا وقتی که شیرینی ها داغ هستند اصلا به آنها دست نمیزنیم، بعد از خنک شدن داخل ظرف مورد نظرمان سرو میکنیم.

طرز تهیه نخودچی

طرز تهیه شیرینی نخود چی با روغن صاف قنادی بدون فر:

شیرینی نخودچی که طرفداران زیادی دارد و بسیار خوش طعم است در عید نوروز مصرف بالایی دارد .

مواد لازم برای تهیه این شیرینی قابل دسترس است و در تهیه آن مواد خیلی خاصی استفاده نمیشود. در اینجا با ما همراه باشید تا یک شیرینی نخودچی ترد و خوشمزه در منزل تهیه کنید.

مواد لازم برای شیرینی نخودچی بدون فر:

  • آرد نخودچی ۱ لیوان
  • هل ۲ عدد
  • شکر ریز یا پودر قند ۱ لیوان
  • روغن صاف قنادی ۱ لیوان
  • طرز تهیه شیرینی نخود چی بدون فر

مرحله ۱

ابتدا آرد نخود چی را داخل تابه ریخته و با حرارت ملایم تفت میدهیم تا بوی خامی آرد گرفته شود و عطر خوب آرد نخودچی بلند شود، در این مرحله تابه را از روی حرارت برمی‌داریم تا کم کم خنک شود.

مرحله ۲

هل و شکر را با هم آسیاب میکنیم تا کاملا پودر شود هل اگر موقع استفاده آسیاب شود عطر خود را حفظ می‌کند .

مرحله ۳

روغن صاف قنادی که من ترجیحا بخاطر کیفیت بالا و نتیجه پخت عالی از روغن صاف قنادی ماهان استفاده میکنم.

در این مرحله روغن را که قبلاً در دمای محیط آشپزخانه گذاشتیم تا نرم شود را کمی هم می‌زنیم، سپس آرد نخودچی سرد شده و شکرو هل پودر شده را به روغن اضافه میکنیم و با دست خوب مخلوط میکنیم تا به شکل خمیر یک دست دربیاید.

مرحله ۴

خمیر آماده شده را روی سطح صاف که کاغذ روغنی گذاشته ایم قرار میدهیم و با وردنه به قطر دو سانت خمیر را پهن میکنیم .

حالا با قالبهای مخصوص و به شکل دلخواه قالب می‌زنیم و روی شیرینی هارا با زعفران یا گلاب مرطوب کرده و با خلال پسته یا پودر پسته تزیین میکنیم .

و دریک ظرف در دار در یخچال نگهداری میکنیم، این مقدار شیرینی برای حدود ۱۰ نفر مناسب می‌باشد، حدود زمان آماده سازی هم حدودا۲۰دقیقه است.

طرز تهیه شیرینی نخودچی

طرز تهیه شیرینی نخود چی با روغن صاف قنادی  سریع و بدون استراحت:

شیرینی نخودچی راحت ترین و خوشمزه ترین شیرینی ایه که در نوروز استفاده بیشتری دارد. این دستور پخت خیلی سریع و ساده و بدون چرخ کردن و استراحت است.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نخود چی به روش ساده:

  • آرد نخود چی ۲۵۰ گرم ( ۲لیوان )
  • روغن صاف قنادی ۱۲۵ گرم (سه چهارم لیوان)
  • پودر قند ۱۲۵ گرم (سه چهارم لیوان)
  • پودر هل یک قاشق غذاخوری
  • آرد ۳ قاشق غذا خوری

روغن صاف قنادی را از قبل در دمای محیط میگذاریم تا نرم شود، روغن صاف را با پودر قند با هم زن می‌زنیم کمی که نرم شد آرد نخودچی و آرد سفید و پودر هل را بعد از یکبار الک کردن به مخلوط روغن و پودر قند اضافه میکنیم .

حالا خمیر را با وردنه به قطر ۲سانت پهن میکنیم و قالب می‌زنیم بعد از قالب زدن فقط  حدود نیم ساعت درون یخچال میگذاریم.

حالا شیرینی ها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد درون فر قرار میدهیم . مدت زمان پخت بستگی به نوع فر دارد، بعد از پخت شیرینی اجازه بدهید شیرینی ها خنک شود بعد به داخل ظرف مورد نظر انتقال دهید.

روغن صاف قنادی کیفیت خیلی بالا و ماندگاری بیشتری به شیرینی ها می دهد. برای تهیه شیرینی اگر روغن صاف قنادی در دسترس نبود میتوانیم درمنزل این روغن را تهیه کنیم، روغن صاف قنادی یا همان روغن ۵۰ به دلیل خالص بودن و نداشتن هوا و مایعات در درونش کیفیت خوبی به شیرینی ها میدهد.

همچنین روغن صاف قنادی دارای نقطه ذوب بالایی است و از بافت شیرینی خارج نمی‌شود و زمان پخت بیشتری به شیرینی میدهد.

برای تهیه این روغن از روغن جامد از روش بن ماری یا همان حرارت غیر مستقیم استفاده میکنیم.، روغن جامد را در ظرفی روی بخار کتری میگذاریم و یکم هم  می‌زنیم تا کاملا ذوب شود، یکم که خنک شد درون ظرف مورد نظر میریزیم .

در ظرف را نمی‌گذاریم تا کاملا خنک شود. بعد در ظرف را میگذاریم و درون یخچال میگذاریم ، این روغن در محیط مناسب خارج یخچال هم قابل نگهداری است. وقتی روغن جامد ذوب میشود. هوای داخل آن تخلیه شده و بعد از خنک شدن بافت نرم و لطیفی دارد.

طرز تهیه شیرینی نخودچی

روغن صاف قنادی آفتاب طلایی کوهستان

باعث افتخار است که رضایت مشتریان و کیفیت روغن صاف ماهان  ما را از اولین ها در تهیه و بسته بندی این محصول قرار داده.

شعار ما کیفیت و رضایت مشتریان است .

محصولات ما :

  1. روغن صاف قنادی
  2. کره گیاهی سفره
  3. روغن صاف یا شورتنینگ
  4. مارگارین صنفی صنعتی
  5. انواع روغن خوراکی

و بسته بندی انواع روغن ها و چربی های گیاهی و حیوانی و بسته بندی کره گیاهی

هیوا تیره

۰۹۱۲۸۱۲۰۴۰۹

۰۲۱۸۸۱۹۶۰۴۹

1 دیدگاه در “طرز تهیه شیرینی نخود چی با روغن صاف قنادی با فر

  1. Ali گفت:

    سلام ممنون ولی کاش عنوانش رو نمی نوشتید با فر چون هردو حالت توضیح دادید هم بافر هم بدون فر

نظرات