ایده های جالب برای تزیین سفره شب یلدا ۹۷ + میوه آرایی شب چله

0

ایده های جالب برای تزیین سفره شب یلدا

چند روزی بیشتر به پایان فصل پاییز نمانده است، و آخرین شب پاییز شب یلدا است که اهمیت زیادی بین خانواده های ایرانی دارد. در این مطلب ما چند ایده جالب را برای شب یلدا آموزش خواهیم داد و همچنین مدلهای جالب دیگری از تزیین سفره شب یلدا و میوه های شب چله را در ادامه این مطلب میتوانید ببینید.

آموزش اول

مواد لازم حباب ژلاتینی:
ژلاتین ۲ ق س
آب ۱/۴ پیمانه
بادکنک کوچک و ضخیم
سیخ چوبی
رنگ در صورت تمایل

سفره شب یلدا

طرز تهیه :

پودر ژلاتین را روی آب سرد بپاشید و مخلوط کنید و روی بخار کتری بن ماری کنید تا ژلاتین کاملا حل شود و مایع یکدست و شفافی حاصل شود. برای داشتن حباب های رنگی میتوانید مقداری رنگ خوراکی به مایع اضافه کنید.
به ازای هر مقدار پودر ژلاتین باید ۲ برابر آب بردارید که مایع غلیظی داشته باشید.
بادکنها را شسته و آنها را باد کنید و در انتهای هر بادکنک یه سیخ چوبی فرو کنید.
از بادکنکهای ضخیم استفاده کنید و آنها را بیش از حد باد نکنید، بادکنک نازک و بزرگ در آخر به ژلاتین میچسبد و جدا نمیشود.
بادکنکها را داخل کاسه ژلاتین بچرخانید و سیخ را در اسفنج فرو کنید و ۵ دقیقه زمان دهید تا کمی خشک شود، هر ۵ دقیقه بادکنکها را داخل ژلاتین بچرخانید و اجازه دهید خشک شوند، این روند را ۳ تا ۵ مرتبه تکرار کنید تا لایه ضخیمی از ژلاتین روی بادکنک را بپوشاند.
هر بار ژلاتین تمام شد مجدد درست کنید تا بادکنکها را کاملا پوشش دهید.
بادکنک ها را ۱۲ تا ۲۴ ساعت در محیط استراحت دهید تا کاملا خشک شوند. سپس با قیچی به آرامی سوراخ کنید تا باد بادکنک خالی شود و آنرا از داخل حباب ژلاتینی خارج کنید و لبه های حباب را با قیچی مرتب کنید. تکه های بادکنکی که به حباب چسبیده با پنس جدا کنید و داخل حباب را با دستمال تمیز کنید.
اگر بادکنک از داخل حباب به راحتی جدا نشد، حباب ها را چند ساعت در محیط استراحت دهید تا بادکنکها به راحتی جدا شوند.
سپس کاپ کیک ها را آماده کنید.

insta : marjan_rezazadeh
🍓 @cookfa

مواد لازم برای کاپ کیک :
تخم مرغ ۲ عدد
آرد ۱/۲ پیمانه
شکر ۱/۲ پیمانه
روغن مایع ۱/۳ پیمانه
شیر یا ماست ۱/۳ پیمانه
پودر کاکائو ۲ ق س
پودر قهوه ۱ ق م
بکینگ پودر ۱ ق م
وانیل ۱/۸ ق چ
نمک ۱ پنس

طرز تهیه :

تخم مرغ و شکر و وانیل را برای چند دقیقه بزنید، روغن و شیر را اضافه کنید و در حد مخلوط شدن بزنید، مواد خشک الک شده را اضافه و مخلوط کنید و قالبهای کاپ کیک را تا ۲/۳ با مایه پر کنید. سینی را برای ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در فر ۱۸۰ درجه از قبل گرم شده قرار دهید تا کاپ کیکها بپزند(۸ کاپ کیک).
بعد از خنک شدن، با ماسوره وسط کاپ کیک را خالی کنید و با سس شکلاتی یا اسمارتیز و ترافل پر کنید و روی آنرا با خامه فرم گرفته بپوشانید و مقداری پودر نارگیل روی خامه بپاشید تا حالت برف را تداعی کند. یک کوکی یا آبنبات را در مرکز کاپ کیک فرو کنید و حباب ژلاتینی را روی خامه فیکس کنید و کاپ کیک ها را سرو کنید.
از هر دستور کیک و کاپ کیکی میتوانید استفاده کنید.


آموزش دوم

آبنبات چوبی انار

مواد لازم :
آب انار ترش ۱/۲ لیوان
شکر دانه ریز ۱ لیوان
پودر تارتار ۱/۸ ق چ
رنگ قرمز خوراکی
قالب سیلیکونی آبنبات و شکلات

سفره شب یلدا

طرز تهیه :
نصف لیوان آب انار را در قابلمه بریزید و روی شعله بسیار ملایم قرار دهید تا زمانیکه حجم آب انار نصف شود.
اگر آب انار ترش نبود حتما مقداری آبلیمو اضافه کنید که آبنبات ترش مزه ای داشته باشید.
شعله حتما باید بسیار کم باشد تا رنگ آب انار تیره نشود.
آب انار که نصف شد، یک لیوان شکر دانه ریز و پودر تارتار را اضافه کنید و چند دقیقه صبر کنید تا شکر کاملا ذوب شود.
نیازی به هم زدن نیست و میتوانید خیلی آرام قابلمه را تکان دهید تا به ذوب شدن شکر کمک کنید.
شکر که مایع شد، با برس خیس اطراف ظرف را مرتب تمیز کنید که کریستال های شکر وارد مایع نشود و در نهایت باعث شکرک زدن آبنبات نشود.
اگر به دماسنج آشپزخانه دسترسی دارید، دمای مایع را تست کنید تا زمانیکه دما به ۳۰۰ درجه فارنهایت برسد به پخت با شعله بسیار ملایم ادامه دهید.
در صورتیکه به دماسنج دسترسی ندارید، یک کاسه آب یخ کنار دست خود داشته باشید و گاهی یک قطره از مایع را در کاسه بریزید و چند لحظه صبر کنید، اگر آبنبات داخل کاسه سریعا سفت شد و حالت شکننده آبنباتی داشت به پخت پایان دهید. آبنباتی که در کاسه سفت شده را با دندان تست کنید، اگر نرم بود همچنان به پخت ادامه دهید تا زمانیکه ترد و شکننده شود.
آبنبات که آماده شد، میتوانید یک قطره رنگ خوراکی قرمز ژله ای یا پودری به آن اضافه کنید تا خوشرنگ تر شود.
مایع را داخل قالب سیلیکونی آبنبات بریزید و چوب آبنبات را داخل قالب قرار دهید، قالبها نیازی به چرب کردن ندارند. اجازه دهید قالب ها چند ساعت در محیط بمانند تا آبنبات کاملا سفت شود. سپس به راحتی از قالب خارج و سرو کنید.

insta : marjan_rezazadeh
🍓 @cookfa

پ.ن: #پودر_تارتار از کریستالیزه شدن و شکرک زدن شکر جلوگیری میکند، قابل حذف است و به جای آن میتوانید از همان مقدار آبلیمو استفاده کنید. تارتار را از لوازم قنادی تهیه کنید.
پ.ن: تعداد آبنبات ها بستگی به سایز قالبها دارد.
پ.ن: پخت بیش از حد مایع آبنبات و شعله زیاد، باعث تیره شدن رنگ آب انار میشود و شکر طعم کاراملی و سوخته میگیرد. تمامی مراحل با شعله بسیار ملایم انجام شود.


آموزش سوم

رویال آیسینگ

رویال آیسینگ Royal icing از محبوب ترین و مهم ترین رویه های تزئینی دنیای شیرینی پزی است که از ترکیب سفیده تخم مرغ و پودر قند بدست می آید. آیسینگ علاوه بر اینکه ماندگاری بالا دارد، رنگ پذیر، صاف و براق است و از همه مهم تر تنوع آثار خلق شده با آن بی انتهاست. ‌

مواد لازم:
سفیده تخم مرغ نصف ۱ تخم مرغ
تارتار یا آبلیمو ۱/۸ ق چ
وانیل ۱/۴ ق چ
پودرقند ۱/۲ پیمانه
رنگهای خوراکی مایع یا ژله ای یا پودری

 

سفره شب یلدا

طرز تهیه :
سفیده تخم مرغ را در کاسه تمیز و خشک بریزید و شروع به زدن کنید تا کف کند و فومی شکل شود، معمولا طی ۱ دقیقه به این مرحله میرسد.
پودر تارتار یا آبلیمو و وانیل را اضافه کنید و به زدن ادامه دهید تا زمانیکه سفیده کاملا فرم بگیرد و از ظرف نریزد. طی چند دقیقه به این مرحله میرسید.
چون مصرف تخم مرغ خام برای سلامتی مناسب نیست، ظرف را روی بخار کتری قرار دهید و در حالیکه مشغول زدن هستید پودرقند چندبار الک شده را طی چند مرحله اضافه کنید و حدود ۳ تا ۴ دقیقه به زدن و ترکیب پودرقند با سفیده ادامه دهید تا آیسینگ یکدستی حاصل شود.
آیسینگ را با رنگهای مختلف رنگ آمیزی کنید و در قیف بدون ماسوره یا با ماسوره ساده ریز بریزید.
ابتدا دور تا دور کوکی را دورگیری کنید سپس داخل کوکی را پر کنید و اجازه دهید در محیط کمی خشک شود و سپس با آیسینگ دیگر طرح دلخواه را کشیده و تزیین کنید.
برای طرح های ادغامی، در حالیکه آیسینگ پایه روی کوکی خیس است با رنگ دیگر طرح مد نظر را ایجاد کنید و با خلال یا سوزن به ترکیب رنگها بپردازید.
برای از بین بردن حباب های سطح کار از خلال یا سوزن استفاده کنید، چندبار کوکی یا سینی زیر کوکی را به سطح بکوبید تا حباب ها از بین بروند و سطح آیسینگ یکدست شود.
اجازه دهید کوکی ها حداقل یک روز در محیط خشک و سفت شوند، سپس در نایلون های کوچک قرار دهید و با روبان بسته بندی و تزیین کنید.

insta : marjan_rezazadeh
🍓 @cookfa

پ.ن: برای تهیه #ایسینگ از پودر سفیده تخم مرغ یا از پودر رویال آیسینگ استفاده میشود که میتوانید از لوازم قنادی تهیه کنید، با توجه به حجم بالای بسته ها و قیمت نسبتا زیاد، استفاده از سفیده تخم مرغ و این روش، کاربردی و کم هزینه است.
پ.ن: #تارتار پودری سفید، بی بو و لطیف جزو اسیدهای خوراکی است و برای پایدار کردن حجم سفیده تخم مرغ در تهیه مرنگ و آیسینگ استفاده میشود. و میتوانید از لوازم قنادی تهیه کنید.
پ.ن: #کوکی_رویال_آیسینگ ماندگاری طولانی دارد و میتوانید در ظرف دربسته نگهداری کنید.

آموزش های بالا از کانال آشپزی کوکفا و با دستور آشپزی خانم رضازاده تهیه شده است که ادرس کانال در انتهای دستورهای پخت درج شده است.


در ادامه میتوانید مدلهای جدید و زیبایی از تزئینات سفره شب یلدا و میوه آرایی مخصوص این شب را ملاحظه کنید

 

سفره شب یلدا

 

سفره شب یلدا

 

سفره شب یلدا

 

سفره شب یلدا

 

سفره شب یلدا

میوه آرایی به شکلهای مختلف برای سفره شب یلدا

سفره شب یلدا

 

سفره شب یلدا

 

سفره شب یلدا

 

سفره شب یلدا

ایده تزیین سفره شب یلدا

    سفره شب یلدا

 

سفره شب یلدا

 

سفره شب یلدا

تزیین میوه برای سفره شب یلدا

سفره شب یلدا

مدلهای جذاب سفره شب یلدا

سفره شب یلدا

 

سفره شب یلدا

 

سفره شب یلدا

 

سفره شب یلدا

 

سفره شب یلدا

 

سفره شب یلدا

 

سفره شب یلدا

 

سفره شب یلدا

مدل سفره شب یلدا

سفره شب یلدا

نظرات