سفر به شیراز، شهر شعر و ادب و هنر

0

همه ما با شهر شیراز آشنایی داریم و در وصف زیبایی‌های آن بارها شنیده‌ایم. شیراز در میان مردم به‌عنوان شهر شعر و ادب و هنر شناخته شده است، زیرا در طول تاریخ همواره مورد توجه پادشاهان قرار گرفته و طبیعت زیبای آن، منبع الهام شاعران بزرگ تاریخ بوده است. بنابراین سالانه شمار زیادی گردشگر از اقصی نقاط کشور و جهان به این شهر سفر می‌کنند تا از قدم زدن در طبیعت زیبای آن لذت ببرند و در زمان بازدید از آثار باستانی این شهر پر رمز و راز خود را به دل تاریخ بسپارند. البته بهتراست برای سفر به شیراز اقامتی چند روزه را برنامه ریزی کنید و با رزرو آنلاین از اتاقک لذت سفر خود را چندین برابر کنید.

 سفر به شیراز

در این مقاله می‌خواهیم با هم به شیراز سفر کنیم و شما را با جاذبه‌های تفریحی، تاریخی و مذهبی این شهر آشنا کنیم.

شیراز کجاست؟

شیراز از شهرهای جنوبی کشور و مرکز استان فارس است. این شهر در دامنه کوه‌های زاگرس قرار گرفته و از سطح دریا ۱۴۸۶ متر فاصله دارد. در منطقه شمالی شهر، کوه‌های بمو، سبزپوشان، چهل‌مقام و باباکوهی واقع شده و با شهرهایی چون، کازرون، فیروز ‌آباد، جهرم، فسا، استهبان، ارسنجان، مرودشت، سپندان و ممسنی همسایه است.

جالب است بدانید، شهر شیراز در طول تاریخ چندین بار پایتخت سلسله‌های مختلف بوده است و آثار تاریخی به‌جای مانده در آن، قدمت ۶۵۰۰ ساله این شهر را نشان می‌دهد و همین امر آن را تبدیل به یکی از مناطق گردشگری ایران کرده است و مسافران می‌توانند از طرق مختلف راه‌های زمینی، ریلی و هوایی به این شهر سفر کنند.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شیراز

شهر شیراز یکی از شهرهای زیبا و خوش آب و هوای ایران است که قدمت آن به دوران قبل از اسلام بر‌می‌گردد. در واقع جاذبه‌های گردشگری ایران به قدری جذاب و دیدنی است که به جرات می‌توان گفت، افراد از قدم زدن در باغ‌های زیبای آن، گشت و گذار در ابنیه‌های تاریخی‌اش و لذت بردن از طبیعت چشم‌نوازش اوقات خوبی را سپری خواهند کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با جاذبه‌های گردشگری این شهر سراسر زیبایی آشنا کنیم.

ارگ کریم خان

سفر به شیراز

ارگ کریم خان از آثار تاریخی به‌جا مانده از دوران زندیه است. این ارگ، پس از این که شیراز ‌به‌عنوان پایتخت انتخاب شد، کریم خان زند دستور احداث آن را برای زندگی خود و اطرافیانش، در سال‌های ۱۷۶۶ تا ۱۷۶۷ میلادی صادر کرد. البته جالب است بدانید که، با روی کار آمدن حکومت پهلوی، این ارگ تاریخی به زندان تبدیل شد و امروزه هم می‌توانید از ارگ کریم خان در میدان شهرداری شیراز بازدید کنید.

حافظیه

آرامگاه حافظ شیرازی یا حافظیه از دیگر مناطق گردشگری شیراز به‌شمار می‌آید. این مکان تاریخی که در دوران زندیه احداث شده است، از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده که توسط یک تالار ۵۶ متری به یکدیگر متصل شده‌اند. حافظیه در شمال شرقی شهر شیراز واقع شده و برای رسیدن به آن باید به خیابان گلستان شیراز در جنوب دروازه قرآن بروید.

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک یکی از زیباترین مساجد ایران از نظر معماری است. این مسجد زیبا و تاریخی در دوران قاجار ساخته شده است. در نمای مسجد از کاشی‌های رنگارنگ و شیشه‌های رنگی استفاده شده و وقتی نور از داخل شیشه‌های رنگی به داخل مسجد می‌تابد، شبستان مسجد صورتی رنگ و رویایی می‌شود و به‌همین دلیل مسجد نصیرالملک، در میان عموم مردم با عنوان مسجد صورتی هم شناخته می‌شود.

دروازه قرآن

دروازه قرآن از دروازه‌های خروجی شهر شیراز به سمت مرودشت است که در شمال شهر و بین دو کوه چهل‌مقام و باباکوهی واقع شده است. در گذشته داخل آن یک قرآن قرار گرفته بود، تا مسافران برای سفر از زیر قرآن رد شوند. ساخت دروازه قرآن به دوران عضدالدوله دیلمی برمی‌گردد که البته بازسازی آن توسط کریم خان زند صورت گرفت.

باغ ارم

سفر به شیراز

باغ ارم، از باغ‌های تاریخی و زیبای شهر شیراز است. طبق آخرین اطلاعات به دست آمده، قدمت آن حداقل به قرن‌های دهم و یازدهم هجری می‌رسد. البته باغ ارم در دوران زندیه، در اختیار سران ایل قشقائی قرار گرفته بود و در آن، برای مقر فرمانروایی خود، عمارتی احداث کرده بودند. در این باغ تاریخی، می‌توانید کتیبه‌های قدیمی، معماری‌های زیبا، نقاشی‌ها و کاشی‌کاری‌های رنگی و عمارت‌های گوناگون مشاهده کنید.

شاهچراغ

بارگاه ملکوتی شاهچراغ متعلق به برادر امام رضا (ع) و فرزند ارشد امام موسی کاظم (ع) است و از جاذبه‌های مذهبی شهر شیراز، محسوب می‌شود. در زمان بازدید و زیارت شاهچراغ محو آیینه‌کاری‌ها و کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای رنگ آن می‌شوید و از معماری اسلامی و ایرانی آن لذت می‌برید.

بازار وکیل

بازار سنتی وکیل یکی از مراکز خرید مهم و قدیمی شیراز است. این بازار که از آثار تاریخی دوران کریم خان زند به شمار می‌آید، از معماری منحصر‌به‌فردی برخوردار است. جالب است بدانید، بنای اصلی بازار که از گچ، آهک و آجر تشکیل شده، از زمان تاسیسش تا به حال، هم‌چنان سالم مانده است. بنابراین بازار وکیل همواره مورد توجه گردشگران قرار گرفته تا در کنار بازدید از نمای زیبای بازار، سوغات و صنایع دستی هم بخرند.

صنایع دستی شیراز

سفر به شیراز

وقتی از شیراز صحبت می‌کنیم به یاد مردمی خونگرم و مهمان‌نواز می‌افتیم که با لهجه شیرین شیرازی‌شان به مسافران این شهر گل و بلبل خوش‌آمد می‌گویند. صنایع دستی زیبای این شهر هم برگرفته از خلق‌ و خوی مردمان این دیار دوست‌داشتنی است و به‌نوعی امضای این شهر محسوب می‌شود.

در این شهر صنایع دستی رنگارنگ و جذابی نظیر قالی، گبه، کاشی هفت‌رنگ، منبت‌کاری، خاتم‌کاری، نقره‌کاری و گیوه توسط دستان هنرمندان مردمانش تولید می‌شود.

بنابراین اگر به شیراز سفر کردید، می‌توانید این صنایع دستی زیبا و رنگارنگ را به‌عنوان سوغاتی برای خود یا عزیزانتان به‌یادگار ببرید. البته علاوه بر صنایع دستی می‌توانید خوراکی‌های خوشمزه‌ای چون عرقیجات گیاهی، مربای بهار‌نارنج، نان یوخه، رنگینک، لیموی شیرازی، بادام سوخته، کلوچه و مسقطی را هم برای سوغاتی انتخاب کنید.

غذاهای محلی شیراز

سفر به شیراز

سفر به شیراز، زمانی کامل می‌شود که غذاهای محلی و خوش‌طعم آن را بعد از گشت و گذار در این شهر پر از دیدنی میل کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. اگر بخواهیم غذاهای محلی شیراز را نام ببریم باید ابتدا کلم پلوی شیرازی را معرفی کنیم که همراه با سالاد مخصوص شیرازی، لذت سفر را دو‌چندان خواهد کرد. شکر پلو، قورمه به، هویج پلو و آش سبزی هم از دیگر غذاهای محلی خوش عطر و بوی شیرازی‌ها هستند.

نکاتی برای اقامت در شیراز

به قطع برای سفر به شیراز، باید اقامتی چند روزه، در نظر گرفت تا گردشگران از تمامی مناطق گردشگری آن دیدن کنند و از جای‌جای آن لذت ببرند.  اما ممکن است مسافران با سفر به شیراز، به‌ویژه در ایام تعطیلات، با مشکل جا و اقامتگاه مواجه شوند، زیرا در ایام تعطیلات، شیرازبسیار شلوغ می‌شود و افراد زیادی این شهر را برای سفر انتخاب می‌کنند.

البته شیراز به‌عنوان شهری بزرگ و تاریخی، انواع هتل و محل‌های اقامتی را در اختیار دارد و گردشگران از میان آن‌ها، می‌توانند براساس بودجه و سلیقه شان یکی را انتخاب کنند تا اقامتی شیرین و خاطره انگیز داشته باشند. اما بهتر است قبل از حرکت، یکی از اقامتگاه‌های اتاقک در شیراز را به‌صورت آنلاین رزرو کنید تا در زمان سفر و رسیدن به این شهر زیبا و تاریخی با خیالی آسوده به تفریح و بازید از جاذبه‌های گردشگری آن بپردازید و در کنار دوستان و خانواده لحظات خوبی را سپری کنید.

نظرات