بیوگرافی دکتر رسول جلیلی رئیس دانشگاه شریف کیست و اهل کجاست +‌سوابق و اخراج

0

بیوگرافی دکتر رسول جلیلی رئیس دانشگاه شریف کیست و اهل کجاست +‌سوابق و اخراج

بیوگرافی دکتر رسول جلیلی کیست

دکتر جلیل رسولی رئیس دانشگاه شریف متولد ۲۸ مرداد ۱۳۴۰ در اقلید فارس می باشد. او رئیس دانشگاه صنعتی شریف تهران بود که در آبان ماه ۱۴۰۲ اخراج شد. در ادامه به معرفی و بیوگرافی کامل رسول جلیلی رئیس دانشگاه شریف و همسر و فرزندانش و دخترش کیست همراه با سوابق و آثار و پیج اینستاگرام تا اخراج و علت اخراج از دانشگاه شریف و سوابق وی می پردازیم. با ما همراه باشید

رسول جلیلی رئیس دانشگاه شریف کیست

بیوگرافی دکتر رسولی رئیس دانشگاه شریف و دخترش کیست

دکتر رسول جلیلی رئیس دانشگاه شریف که از سال ۱۴۰۰ ریاست این دانشگاه را بر عهده داشت در آبان ۱۴۰۲ از سمت خود عزل و اخراج شد. وی دارای مدرک تحصیلی دکترای علوم کامپیوتر از دانشگاه سیدنی استرالیا است و از اساتید شناخته شده دانشگاه صنعتی شریف و دانشیار دانشکده مهندسی کامپیوتر این دانشگاه و عضو شورای عالی فضای مجازی است. ایشان در آبان ۹۲ از سوی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا  تحریم شد.

زندگینامه

رسول جلیلی متولد ۲۸ مرداد ۱۳۴۰ در اقلید، رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف، دانشیار دانشکده مهندسی کامپیوتر این دانشگاه و عضو شورای عالی فضای مجازی است. پس از تشکیل شورای عالی فضای مجازی به دستور سیدعلی خامنه‌ای در ۱۷ اسفند ۱۳۹۰، رسول جلیلی، برای عضویت در این شورا منتخب شد.

وی دارای مدرک تحصیلی دکترای علوم کامپیوتر از دانشگاه سیدنی استرالیا است و از اساتید شناخته شده دانشگاه صنعتی شریف و دانشیار دانشکده مهندسی کامپیوتر این دانشگاه و عضو شورای عالی فضای مجازی است. ایشان در آبان ۹۲ از سوی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا  تحریم شد.

بیوگرافی رسول جلیلی

سوابق اجرایی و مدیریتی

دکتر رسول جلیلی از سال ۱۳۷۴ تا کنون در دانشگاه صنعتی شریف مشغول به تدریس و پژوهش است. پس از تشکیل شورای عالی فضای مجازی با حکم مقام معظم رهبری به عضویت این شورا منصوب شد و تا سال ۹۶ این سمت تمدید شد. او ۲۶ مهر ۱۴۰۰ توسط محمد علی زلفی گل وزیر علوم و تحقیقات به سمت سرپرستی دانشگاه صنعتی شریف در دولت رئیسی منصوب شد. رسول جلیلی علاوه بر عضویت در شورای عالی فضای مجازی، سوابق دیگری چون معاون صنایع امور اقتصاد سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، عضو هیئت علمی و مدیر گروه IT دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، عضو هیئت مؤسس و رئیس هیئت مدیره شرکت امن‌افزار گستر شریف و عضو گروه نرم‌افزار صنایع پیشرفته وزارت صنعت و معدن را در کارنامه دارد،

سال ۷۰، مصادف با رحلت امام، اعزام دانشجو به خارج محدود می‌شود، اما با این وجود برای استرالیا پذیرش می‌گیرد و با همسر و دو دخترش عازم دانشگاه سیدنی می‌شود تا با اجتماع ایرانیان مقیم سیدنی آشنا شود . او چهار سال علم کامپیوتر می‌خواند و عضو انجمن اسلامی است و بچه‌ها هم مدرسه ایرانیان را می‌روند. او مرداد ۷۴ به ایران بازمی گردد و به عنوان استاد در شریف پذیرفته می‌شود

سطح تحصیلات

وی دوره لیسانس رشته علوم کامپیوتر را در دانشگاه فردوسی مشهد گذراند و در سال ۱۳۶۶ در دوره کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد. برای ادامه تحصیل در رشته علوم کامپیوتر به دانشگاه سیدنی استرالیا رفت و در گرایش «سیستم‌های عامل توزیع شده» موفق به دریافت مدرک دکترا شد. او دارای بیش از ۲۵ مقاله در مجله‌های معتبر بین‌المللی و ۱۵۰ مقاله در کنفرانس‌های علمی است.

سوابق رسول جلیلی

خانواده دکتر رسول جلیلی

خودش فرزند اول و پسر ارشد یک خانواده ۱۰ نفری در این شهر کوچک است و پدرش گیوه‌دوز بود. هنوز به سن مدرسه نرسیده است که پدرش بقالی کوچکی در همان محل راه می‌اندازد به امید اینکه خدمت به جای تولید زندگی او و هفت سر عائله‌اش را تامین کند. دوران دبستان را در مدرسه «رضا پهلوی» که بعدها شد شهید صادقی گذراند و دوران دبیرستان را در مدرسه ۲۵ شهریور یا امام خمینی فعلی پشت سر گذارند. او در کنار تحصیل به شدرش کمک می کرد و در اینباره گفته:  به پدرم در حساب و کتاب کمک می‌کردم که همیشه خدا نسیه بود و به کشاورزی و دامداری همان یکی دو گاوی که داشتیم هم می‌رسیدم. بهارها بعد از مدرسه یونجه می‌چیدم و بعدها شبدر». در ۱۶ و ۱۷ سالگی حتی به کاشی‌کاری هم رسیده بودم.

 

رئیس دانشگاه صنعتی شریف کیست

دوران انقلاب

با اوج گیری انقلاب ۵۷ او نیز با وجود سن کم با انقلاب و مبارزان همراه شد.

ورود به دانشگاه

سال ۵۸ که در کنکور شرکت کرد و با رتبه‌ ۳۶۵۸ در دانشگاه فردوسی مشهد قبول شد. در فردوسی مشهد با عبدالحمید دیالمه آشنا می‌شود که پرچمدار حرکت اسلامی در دانشگاه است و بعدها در انفجار دفتر جمهوری اسلامی شهید شد. پس از انقلاب فرهنگی و تعطیل شدن دانشگاه ها به شهرش که بازمی‌گردد جمعی از دانشجویان اصفهان و شیراز در اقلید اردوهای جهاد سازندگی راه انداخته‌اند و به حکم دوستی وارد جریان فرهنگی جهاد می‌شود. دانشگاه سال ۶۲ باز می‌شود و این بار متاهل به مشهد بازمی‌گردد و در پی انقلاب فرهنگی رشته کامپیوتر نیز به رشته‌ها اضافه می‌شود. می‌فهمد می‌تواند با توجه به معدلش تغییر رشته بدهد و چون شاگرد اول دانشکده است وارد رشته کامپیوتر می‌شود. با کمک بسیج اقتصادی و آنچه پس از آتش‌سوزی مانده خانه‌ای دواتاقه اجاره می‌کنند و همسرش هم با انتقالی گرفتن به مشهد می‌شود نان‌آور خانواده: «تا لیسانس مدیون ایشان بودیم که انصافاً در کارش هم خوب بود و شده بود مربی پرورشی دانشسرا».

زندگینامه رسول جلیلی

همسر و فرزندان رسول جلیلی کیست

در دهه ۶۰ خانواده برایش همسری از همان بستگان در اقلید پیدا می‌کنند. همان اولین انتخاب می‌شود همسرش که معلم پرورشی مدرسه‌ای در شهر خودشان است. با خنده می‌گوید: «من هیچ تصوری از عاشقی و شکست عشقی و نامزدی و اینها ندارم. اولین خواستگاری‌ای که رفتیم همسردار شدم و با هم بر هر سختی‌ای که بعد از آن بود غلبه کردیم. عقدمان را هم خود آقا (مقام معظم رهبری) خواندند در زمانی که هنوز رئیس‌جمهور بودند و برکت آن عقد برایمان مانده است».

او دارای ۳ فرزند دختر است و درباره فرزندانش گفته: هر کدام در یکی از سه مقطع زندگی‌اش به دنیا آمده‌اند؛ یکی لیسانس، یکی فوق‌لیسانس و دیگری دکترا. سه دختر دکتر جلیلی همگی تحصیل کرده و با علم و کمالات هستند.

همسر و فرزندان رسول جلیلی کیست

فرزند دومش هم متولد می‌شود و چون باید نزدیک دانشگاه شریف باشند در ستارخان مستاجر می‌شوند و به سبب اختلاف فرهنگی و با شروع موشک‌باران‌های تهران، به ویژه منطقه غرب، دانشگا‌ه‌ها به طبقه منفی یک هتل استقلال منتقل می‌شوند. بنابراین دوباره اسباب‌کشی می‌کنند: «من خانه گیر نیاوردم و خانمم یک بار رفت و خانه گرفت. موفقیت من واقعاً مدیون خانمم است».

در دانشگاه و دانشکده رتبه اول می‌شود و به عنوان آموزشیار یا AR در دانشگاه استخدام شود تا در میانه جنگ تحمیلی سرباز شود. در نیروی هوایی سپاه با تعهد خدمت وارد سربازی شش‌ساله‌ای می‌شود. در پاسداران وظیفه به خدمت است و در زمینه موشکی به کارهای پژوهشی می‌پردازند

سال ۷۰، مصادف با رحلت امام، اعزام دانشجو به خارج محدود می‌شود، اما با این وجود برای استرالیا پذیرش می‌گیرد و با همسر و دو دخترش عازم دانشگاه سیدنی می‌شود تا با اجتماع ایرانیان مقیم سیدنی آشنا شود . او چهار سال علم کامپیوتر می‌خواند و عضو انجمن اسلامی است و بچه‌ها هم مدرسه ایرانیان را می‌روند. او مرداد ۷۴ به ایران بازمی گردد و به عنوان استاد در شریف پذیرفته می‌شود

عکس های خانواده رسول جلیلی

مسئولیت ها و سوابق شغلی رسول جلیلی

عضویت در شورای عالی فضای مجازی،

معاون صنایع امور اقتصاد سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی،

عضو هیئت علمی و مدیر گروه IT دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف

عضو هیئت مؤسس و رئیس هیئت مدیره شرکت امن‌افزار گستر شریف

عضو گروه نرم‌افزار صنایع پیشرفته وزارت صنعت و معدن

نسبت رسول جلیلی با سعید جلیلی

علت اخراج رئیس دانشگاه صنعتی شریف

پس از روی کارآمدن دولت سیزدهم، محمدعلی زلفی‌گل وزیرعلوم، دکتر رسول جلیلی را روز ۲۶ مهرماه به سرپرستی این دانشگاه منصوب کرد.

دکتر رسول جلیلی رئیس دانشگاه شریف که از سال ۱۴۰۰ ریاست این دانشگاه را بر عهده داشت در آبان ۱۴۰۲ از سمت خود عزل و اخراج شد

به نظر می‌رسد تغییر ریاست دانشگاه شریف پیرو اتفاقات ناهنجار در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان پردیس کیش دانشگاه باشد.
در آن زمان نیز سخنگوی وزارت علوم درتوییتی اعلام کرده بود: وزیر علوم دستور پیگیری و بررسی و اعلام نتیجه ظرف ۴۸ ساعت را صادر کرده است. با متخلفین در هر سطحی برخورد قانونی و جدی انجام خواهد شد.

دانشگاه صنعتی شریف نیز پس از آن در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «مراسم دانش‌آموختگی ۸۱ نفر از دانشجویان پردیس بین‌الملل دانشگاه صنعتی شریف در جزیره کیش، روز پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲، برگزار شد. متأسفانه، در بخش پایانی مراسم، هنگام اهدای جوایز و گرفتن عکس دسته‌جمعی، مواردی از عدم رعایت شئونات و قوانین مشاهده شد که در شأن خانواده بزرگ دانشگاه صنعتی شریف نبود و منجر به امتناع رئیس و معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه از مشارکت در اهدای بخشی از جوایز و ترک سالن همایش از سوی رئیس دانشگاه شد

همچنین دکتر علی شمسی پور در نشست خبری با خبرنگاران که امروز در ساختمان مرکزی وزارت علوم برگزار شد، به علت تغییر و جابجایی انتصابات روسای دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: تغییرات روسای دانشگاه‌ها طبیعی است چرا که وقتی دولتی تغییر می‌کند انتظار می‌رود مدیران آن دولت نیز همسو با رای مردم تغییر کنند، بنابراین انتصابات و تغییرات طبیعی است.
دولت بعد هم برای خودش تغییراتی را خواهد داشت و طبیعت حکومت داری همین است.

ماجرای اغتشاشات دانشگاه شریف

در مهر ماه ۱۴۰۱ در تجمع اعتراضی در دانشگاه شریف تهران حواشی زیادی را در پی داشت. رسول جلیلی رئیس دانشگاه شریف از برقراری آرامش در این دانشگاه خبر داد و گفت: تمام دانشجویان خوابگاهی به خوابگاه‌های خود منتقل شده‌اند و جوی آرام در دانشگاه برقرار است.
وی با تاکید بر اینکه دانشجویان فرزندان ما هستند، به والدین آنها اطمینان خاطر داد که حال دانشجویان خوب است و نباید تحت تاثیر کارخانه دروغ‌پردازی رسانه‌های بیگانه قرار گیرند.

وی تاکید کرد که این تجمع تمام شده، دانشجویان از دانشگاه خارج شده‌اند و در حال حاضر دانشجویی در دانشگاه حضور ندارد، مگر دانشجوهایی که در آزمایشگاه‌ها در حال انجام امور تحقیقاتی خود هستند. رئیس دانشگاه شریف تاکید کرد که مسوولان این دانشگاه پیگیر آزادی دانشجویانی که طی روزهای گذشته بازداشت شده‌اند، هستند.

نظرات