قطعی اینترنت اینستاگرام و واتساپ و فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ برای همیشه (مهر ۱۴۰۱)

0

قطعی اینترنت اینستاگرام و واتساپ دائمی است فیلتر اینستاگرام برای همیشه (مهر ۱۴۰۱)

قطعی واتساپ مهر ۱۴۰۱

در اخبار جدید امده قطعی اینترنت اینستاگرام و واتساپ و فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ دائمی است و منتظر رفع فیلتر این شبکه اجتماعی محبوب نباشید. منابع خبری در توییتر از جایگزینی ایتا و روبیکا به جای اینستاگرام و واتساپ خبر دادند و به نوعی تلویحا قطعی اینترنت اینستاگرام و واتساپ به صورت دائمی تایید کردند

از ساعاتی پیش زمان احتمالی رفع فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ در شبکه های اجتماعی به بحث و جدل روز تبدیل شده و سوال امروز کاربران درمورد قطعی اینستاگرام و واتساپ تا کی ادامه دارد؟ و چه زمانی فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ در ایران برداشته می شود؟ به یکی از موضوعات مهم و حائز اهمیت اینروزها تبدیل شده است

فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ

چند روزی از تصمیم شورای امنیت کشور برای فیلترینگ تعدادی از شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها می گذرد و در آخرین اظهارنظر، احمد وحیدی وزیر کشور اعلام کرد این محدودیت ها تا عادی شدن شرایط ادامه خواهد داشت.

پس از شروع اغتشاشات و آشوب ها در کشور به بهانه فوت مهسا امینی دختر ۲۲ ساله سقزی، اینستاگرام و واتساپ از سوی شورای امنیت کشور فیلتر شد و دسترسی به این دو اپلیکیشن با فیلترشکن امکان پذیر است. برخی منابع از فیلرینگ دائمی اینستاگرام خبر دادند و برخی نیز آن را موقتی اعلام کردند. باید منتظر ماند و دید که اینستاگرام و واتساپ هم به سرنوشت تلگرام دچار شده و برای همیشه فیلتر باقی خواهند ماند یا نه؟

در حال حاضر کاربران ایرانی با استفاده از فیلترشکن در تلاش برای دور زدن فیلترینگ اینستاگرام و دسترسی به این شبکه های اجتماعی را دارند. در واقع اکنون فقط اپلیکیشن های ایرانی در حوزه پیام رسان‌ها و شبکه های اجتماعی آزاد هستند و تمام شبکه های اجتماعی خارجی در ایران مسدود شده‌اند.

قطعی اینستاگرام و واتساپ تا کی ادامه دارد

با توجه به این که شورای امنیت به خاطر مسائل امنیتی تصمیم به فیلتر کردن اینستاگرام و واتساپ گرفته، تصمیم رفه مسدودی و برداشتن فیلترینگ اینستاگرما و واتساپ با نظر این نهاد می باشد و همچنین با توجه به گفته‌های وزیر ارتباطات، این احتمال وجود دارد که فیلترینگ این شبکه های اجتماعی موقتی باشد. قطعا تا آرام شدن اوضاع و فروکش کردن اعتراضات خیابانی، اینستاگرام و واتس اپ همچنان فیلتر باقی خواهند ماند و پس از عادی شدن شرایط باید منتظر بمانیم و ببینیم چه تصمیمی درباره ادامه فعالیت شبکه های اجتماعی خارجی در ایران می‌گیرند.

آیا مسدود کردن اینستاگرام و واتس اپ دائمی است؟

احتمالا فیلترینگ Instagram و Whatsapp پس از آرام شدن اوضاع برداشته خواهد شد، اما برخی افراد نیز به خلاف این موضوع اعتقاد دارند. تعدادی از فعالان رسانه‌ای معتقدند که محدودیت و فیلترینگ اینستاگرام ادامه خواهد داشت، اما احتمالا محدودیت‌های سرویس‌های گوگل و واتس اپ در روزهای آینده برطرف می‌شود.

با تشدید محدودیت های اعمال شده روزهای اخیر از سوی وزارت ارتباطات و شرکت زیرساخت اینترنت و شورای ملی فضای مجازی بر اپلیکیشن ها و درگاه های دانلود اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی و برنامه های نرم افزاری قوت گرفته اما همچنان مهمترین نقل قول درباره آینده این اپلیکیشن ها همان است که خبرگزاری تسنیم در شب نخست اعمال محدودیت ها به نقل از مقامات وزارت ارتباطات و نهاد امنیتی صادرکننده این دستور نوشت: «این محدودیت ها دائمی نیست و به طور موقت اتخاذ شده است.»

این تقریبا همان حرفی بود که عیسی زارعپور وزیر ارتباطات درباره اش صبح چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفته بود: «قطع سراسری پهنای باند اینترنت بین الملل یا فیلترینگ نخواهیم داشت اما به طور موقت و بنا بر تصمیم نهادهای امنیتی ممکن است محدودیت هایی ایجاد شود.»

اگرچه طرفداران طرح صیانت چون روح الله مومن نسب و تعدادی دیگر از چهره های تندروی دیگر بر ضرورت تداوم این تصمیمات تاکید کرده اند اما آیا این تصمیم قرار است تداوم داشته باشد؟ آخرین گفت و گوی سید ابراهیم رئیسی با شبکه ای آمریکایی در تهران نشان می دهد او همچنان بر وعده انتخاباتی اش پایبند است.

او در پاسخ به سئوال فعالیتش در شبکه های اجتماعی گفت: «ما همواره تاکید کردیم فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بسیار مهم است و بسیاری از مسائل زندگی روزمره مردم در این فضا دارد شکل می گیرد . از ارتباط تا کسب درآمد.»

این جمله را در کنار گفته های اخیر او درباره کیفیت اینترنت و صحبت هایش در مناظره های انتخاباتی که صراحتا به دو میلیون فالوئر صفحه اینستاگرامش اشاره کرد و با تاکید بر اینکه بسیاری از مردم با این شبکه اجتماعی کسب درآمد می کنند ، نشان می دهد او همچنان اعتقادی بر فیلترینگ این شبکه ها ندارد و در جایگاه بالاترین مقام اجرایی کشور در راس دولت به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی و رئیس شوراهای عالی دیگر مرتبط با مسئله ، زیر بار چنین تصمیم نرود.

مشکلات چالشی برای کسب و کار مجازی

بر اساس آخرین گزارش ارائه شده از سوی مرکز ملی رصد اقتصاد دیجیتال کشور ، ۹ میلیون کاربر دارای کسب و کار مستقیم از اینستاگرام و بیش از ۱.۷ میلیون شغل اعلام کرده است.

افرادی که تعطیلی اینستاگرام در شرایط فعلی امرار معاش شان را به چالشی جدی مواجه می کند. همچنین بر اساس اعلام نت بلاکس هر ساعت فیلترینگ اینستاگرام خسارتی ۱.۵ میلیون دلاری برای ایران دارد و در سوی دیگر مرکز کسب و کارهای دیجیتال تهران در بیانیه ای از تداوم فیلترینگ و لطمات این تصمیم بر زندگی مردم گلایه کرده است. ۴۵۰ هزار پیج فعال فروشگاهی در اینستاگرام با این فیلترینگ دچار دردسر شدند و یک میلیون نفر به صورت مستقیم و ۳ میلیون نفر به تبع این چالش درآمدهای اینستاگرامی شان به چالش افتاده است.

نظرات