بهترین پیشنهاد برای سرمایه‌گذاری یکساله در بورس

0

تصور کنید برای مدت یک سال به سرمایه خود نیاز ندارید و قصد دارید در این مدت از محل این سرمایه درآمد کسب کنید. در چنین شرایطی شاید سرمایه شما برای آغاز یک کسب و کار کافی نباشد؛ اما حتما می‌توانید آن را – فارغ از مبلغ – صرف سرمایه‌گذاری کنید. در این مقاله، سبدگردانی در بورس و سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌هایی مانند صندوق درآمد ثابت را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا ببینیم کدام روش در مدت زمان یک ساله از بازدهی بالاتری برخوردار است.

سرمایه‌گذاری یکساله در بورس

سبدگردانی در بورس، راهکاری برای سرمایه‌گذاری اختصاصی

اگر به دنبال ایده‌هایی برای یک سرمایه‌گذاری یک ساله هستید و میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارید حداقل یک میلیارد تومان است، می‌توانید سراغ استفاده از خدمات سبدگردانی در بورس بروید. در این دسته از خدمات شما با یک شرکت سبدگردان قرارداد سبدگردانی می‌بندید و شرکت مورد نظر در این دوره، مدیریت سرمایه شما را به عهده می‌گیرد. در نظر داشته باشید انتخاب یک سبدگردان معتبر از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنابراین حتما پیش از عقد قرارداد مطمئن شوید شرکتی که انتخاب کرده‌اید،‌ از سوی سازمان بورس مجوز فعالیت دریافت کرده باشد. به عنوان مثال شرکت سبدگردان فارابی یکی از معتبرترین شرکت‌های سبدگردان فعال در بازار سرمایه است.

عقد قرارداد سبدگردانی درست مانند این است که شما برای مدت یک سال مدیریت سرمایه خود را به دست کسی با دانش مالی و تجربه فراوان بسپارید. در چنین شرایطی می‌توانید از مدیریت دارایی‌ خود به بهترین شکل ممکن اطمینان داشته باشید.

کارمزد سبدگردانی در بورس

استفاده از خدمات سبدگردانی در بورس نیز مانند هر فعالیت تخصصی دیگری، مستلزم پرداخت هزینه آن است. هزینه این خدمات، تحت عنوان کارمزد سبدگردانی در بورس از متقاضیان دریافت می‌شود. کارمزد سبدگردانی از دو بخش کارمزد ثابت و متغیر تشکیل می‌شود. کارمزد ثابت سبدگردانی مستقل از میزان بازدهی سرمایه‌گذاری است و درصد ثابتی است که زمان عقد قرارداد، مورد توافق طرفین قرار می‌گیرد. در مقابل کارمزد متغیر سبدگردانی به بازدهی سرمایه‌گذاری شما بستگی دارد و تنها در صورتی ملزم به پرداخت آن خواهید بود که بازدهی سرمایه‌گذاری از میزان مشخصی بالاتر باشد. این  میزان مشخص نیز، هنگام امضای قرارداد مورد توافق قرار می‌گیرد.

تعیین میزان‌ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار پیش از عقد قرارداد سبدگردانی

هنگام تصمیم‌گیری در خصوص سرمایه‌گذاری، تعیین میزان ریسک‌پذیری یکی از مهم‌ترین مراحلی است که باید انجام شود. برخی از روش‌های سرمایه‌گذاری بازده فراوانی دارند، اما احتمال از دست دادن تمام یا بخشی از سرمایه شما نیز وجود دارد؛ بنابراین پیش از اقدام به سرمایه‌گذاری لازم است ببینید تا چه حد قادر به تحمل ریسک از دست دادن سرمایه خود هستید. اگر قصد استفاده از خدمات سبدگردانی را دارید، می‌توانید اطمینان داشته باشید که تحلیل‌گران شرکت سبدگردان، پس از بررسی دقیق میزان ریسک‌پذیری شما، بهترین سبد دارایی‌ را برای‌تان تنظیم می‌کنند.

در نهایت با توجه به هزینه منطقی خدمات سبدگردانی در بورس، حرفه‌ای بودن مدیریت شرکت‌های سبدگردان از جمله سبدگردان فارابی و احساس اطمینان خاطر از مدیریت صحیح سرمایه شما، سرمایه‌گذاری در سبدگردان می‌تواند برای کسانی که از حداقل سرمایه یک میلیارد تومانی برخوردار هستند گزینه مناسبی باشد.

سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت

سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت یکی دیگر از راه‌های کسب سود از محل سرمایه است. اگرچه این شیوه از سرمایه‌گذاری نسبت به سایر روش‌ها از جمله خرید و فروش سهام به طور مستقیم یا سرمایه‌گذاری در صندوق‌های دیگر از جمله صندوق سهامی، مختلط و انواع دیگر آن‌ها بازدهی کمتری دارد؛ اما کاملا بدون ریسک است و اگر تصور می‌کنید بعد از پایان دوره یک‌ساله مورد نظر به سرمایه خود نیاز خواهید داشت، گزینه معقول‌تری به نظر می‌رسد.

صندوق درآمد ثابت برای چه‌کسانی مناسب است؟

زمانی‌که از سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت صحبت می‌شود، عموما این صندوق را تنها به‌‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز (محتاط) معرفی می‌کنند. این در حالی است که در واقعیت، لزوما افراد محتاط سراغ این صندوق‌ها نمی‌روند. صندوق‌های درآمد ثابتی از قبیل صندوق دوم اکسیر فارابی یا لبخند فارابی می‌توانند برای سایر سرمایه‌گذاران، حتی افراد ریسک‌پذیر و معامله‌گران حرفه‌ای نیز گزینه‌های مناسبی به‌شمار آیند.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای این صندوق‌ها برای زمانی است که فردی قصد دارد بعد از مدتی کوتاه از سرمایه خود برای خرید کالا یا مواردی از این دست استفاده کند. در این حالت افراد علاقه‌ای ندارند با سرمایه‌گذاری در یک دارایی پرریسک مانند صندوق سهامی، سرمایه خود را به خطر بی‌اندازند. در چنین شرایطی سرمایه‌گذاری در یک صندوق درآمد ثابت مانند صندوق دوم اکسیر فارابی می‌تواند گزینه‌ای باشد که ضمن داشتن بازدهی بالاتر از بانک، ریسک ندارد و افراد می‌توانند از حفظ اصل سرمایه خود مطمئن باشند.

از دیگر کاربردهای صندوق‌های درآمد ثابت به‌ویژه صندوق‌های قابل معامله (ETF) مانند لبخند فارابی، تنوع بخشیدن به پرتفوی معامله‌گران حرفه‌ای است. سرمایه‌گذاران حرفه‌ای عموما ترجیح می‌دهند همواره بخشی از سرمایه خود را صرف سرمایه‌گذاری در دارایی‌های بدون ریسک (اگرچه با بازده کمتر) کنند تا در صورت ریزش بازار یا وقوع اتفاقات غیر منتظره تا حدی سرمایه خود را محافظت کنند. این اقدام در جهت مدیریت ریسک می‌تواند تا حد قابل توجهی موثر باشد.

دریافت کد بورسی، لازمه فعالیت در بازار سرمایه 

فرقی نمی‌کند چه میزان سرمایه برای ورود به بورس و فعالیت در این بازار در نظر گرفته‌اید یا اینکه ترجیح می‌دهید از خدمات سبدگردانی در بورس استفاده کنید یا مایل به سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت هستید. به هر حال اگر قصد دارید در دوره یک ساله‌ای که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، سرمایه خود را وارد بورس کنید، لازم است پیش از هر کار نسبت به دریافت کد بورسی و ثبت‌نام و احراز هویت سجام اقدام کنید. فراموش نکنید تمام این اقدامات را می‌توانید کاملا به صورت آنلاین و البته رایگان از طریق کارگزاری فارابی انجام دهید.

نظرات