لاغری بعد از زایمان چرا سخت است؟ معرفی شیوه های موثر لاغری

0

لاغری بعد از زایمان موضوعی مهم و چالش بر انگیز برای مادران است. این روزها در شبکه های اجتماعی شاهد آن هستیم که افراد مشهور و سلبریتی ها بلافاصله بعد از زایمان با اندامی متناسب و بدون هیچ اضافه وزنی در صحنه های مختلف حاضر می شوند. آیا لاغری پس از زایمان برای سلامتی مضر است ؟ آیا نیاز به مراقبت دائمی تحت نظر پزشک داریم ؟ آیا خودمان می توانیم با رعایت نکاتی از اضافه وزن در هنگام بارداری و بعد از آن جلوگیری کنیم؟ پاسخ تمام سوالات در ادامه مطلب بیان شده است.

 لاغری بعد از زایمان

مهمترین علل اضافه وزن در حین بارداری و پس از آن

این موضوع که خانم ها در هنگام بارداری بین ۱۱ تا ۱۶ کیلوگرم وزن اضافه می کنند امری طبیعی است که علل های مختلفی از جمله وجود جنین ، کیسه آب، جفت ، انبساط رحم و… دارد. اما علل دیگری نیز وجود دارد که موجب می شود تا اضافه وزن بیش از اندازه در خانم ها باردار اتفاق بیوفتد که مهم ترین آنها عبارتند از :

    • وجود باور غلط خوردن غذا به اندازه ی دو نفر در هنگام بارداری
    • استرس و اضطراب نگهداری از فرزند که می تواند عوارضی همچون پرخوری و یا کم خوابی به دنبال داشته باشد.
    • عدم فعالیت و تحرک در زمان بارداری و بعد از فرزند آوری
  • افسردگی بعد از زایمان که در بسیاری موارد باعث می شود تا مادارن دچار پرخوری شوند.
  • ترشح هورمون پرولاکتین که باعث تولید شیر مادر می شود که از دیگر اثرات آن در بدن مادر افزایش اشتها است.
  • مشکلات تیروئید و کم کاری آن بعد از زایمان که باعث ایجاد چاقی و اضافه وزن می شود.
  • دیابت بعد از زایمان که یکی از عوارض آن می تواند چاقی و اضافه وزن باشد

برای لاغری پس از زایمان چه راهکارهایی وجود دارد ؟

تا اینجا با عوامل بروز اضافه وزن آشنا شدیم اما مهم ترین سوال اینست که چگونه بتوانیم به وزن ایده آل خود بعد از زایمان برسیم؟ قبل از هر اقدامی باید با پزشک در این خصوص مشورت کنیم زیرا بعضی از افرادی که دچار اضافه وزن مفرط شده اند گاها نیاز به عمل لاغری  دارند. برای آشنایی با انواع عمل می توانید سری به مقاله انواع عمل لاغری بزنید.اما برای لاغری به صورت طبیعی چه راهکارهایی پیشنهاد می شود؟ برای این موضوع باید چند نکته مهم را در نظر داشت:

واقع بین بودن و پرهیز از لاغری سریع بعد از زایمان

این تصویر را که میتوان همانند بسیاری از بازیگران و چهره های شاخص به سرعت به اندام ایده آل خود برسید را از ذهن خود پاک کنید. چرا که بر طبق تحقیقات انجام شده بهتر است در بازه زمانی ۶ تا ۱۲ ماه به وزن قبل از بارداری خود باز گردید. برنامه کاهش وزن در بازه زمانی ۶ ماه پس از بارداری میتواند ماهیانه حدود ۱ تا ۱٫۵ کیلوگرم باشد. توصیه می شود بعد از بازه زمانی ۶ ماهه پس از زایمان، برای رسیدن به وزن دلخواه خود اقدام به رژیم گرفتن البته بهمراه مشورت با پزشک کنید.

از رژیم های لاغری سریع برای لاغری بعد از زایمان استفاده نکنید.

این موضوع که بدن مادر بعد از زایمان به جهت ترمیم و شیردهی، نیاز به مواد مغذی و کالری دارد بر کسی پوشیده نیست. لذا برای ترمیم سریعتر و شیردهی مناسب حتما از غذاهای پر خاصیت و مغذی استفاده کنید. از مصرف غذاهای آماده و دارای مواد افزودنی خودداری کنید و سعی کنید از مواد غذایی ارگانیک و طبیعی بهره مند شوید

انجام تحرک و ورزش برای لاغری بعد از زایمان

ورزش و داشتن رژیم غذایی مناسب می تواند تاثیر به سزایی در لاغری مادران بعد از بارداری داشته باشد. طبق تحقیقات مشخص شده است که مادرانی که علاوه بر داشتن رژیم، ورزش کافی داشته اند ، ۱٫۷ کیلوگرم از مادرانی که صرفا رژیم داشته اند ، بیشتر وزن کم کرده اند. انجام ورزش های قدرتی مانند وزنه زدن، کمک به سزایی در کاهش وزن و افزایش بافت عضلانی می کند. در پژوهشی بر روی مادران شیرده مشخص شده است مادرانی که ورزش های قدرتی را انجام می دهند نسب به سایر مادارن، حجم استخوان و بافت عضلانی کمتری از دست می دهند.

لاغری بعد از زایمان

دریافت رژیم مناسب لاغری بعد از زایمان

اینکه چه رژیم غذایی مناسبی برای لاغری بعد از زایمان داشته باشیم قطعا با مشورت پزشک می تواند صورت گیرد. برای این موضوع با پزشکان متخصص تغذیه مشورت بگیرید. در شهر تهران بسیاری از بیمارستان های دولتی تحت نظر علوم پزشکی این  خدمات را ارائه می دهند که از جمله آنها میتوان به بیمارستان امام خمینی ، بیمارستان شریعتی، بیمارستان بعثت نهاجا تهران و … اشاره کرد.

استفاده از غذاهای سالم و ارگانیک و پرهیز از غذاهای فست فود

فرآیند ترمیم بافت ها در بدن مادر به همراه تولید شیر برای کودک نیازمند دریافت هر چه بیشتر مواد مغذی است. داشتن استراحت کافی و بهره مندی از غذاهای سالم که کالری اضافی نداشته باشند می تواند هم در روند شیردهی تاثیر به سزایی داشته باشد و از سوی دیگر به کاهش وزن مادران و رسیدن به اندامی مناسب کمک کند.

لاغری بعد از زایمان

کلام آخر

برای لاغری پس از زایمان به هیچ وجه عجله نکنید و با صبر حوصله و با پایبندی به رژیم سعی در کاهش وزن خود داشته باشید. تمامی عوامل موثر در شیردهی را در نظر داشته باشید زیرا که وجود غذاهای مغذی برای ماداران شیرده امری ضروری است. گاها مادران بعد از زایمان دچار کاهش وزن شدید می شوند که این موضوع خطرناک بوده و در سلامت مادر و همچنین کیفیت شیر نوزاد تاثیر نامطلوبی دارد. به همین جهت کنترل و نظارت بر وزن مادر پس از زایمان ضروری است.

نظرات