خوراکیهای خطرناک در بارداری چه چیزهایی هستند؟

1

خوراکیهای خطرناک در بارداری چه چیزهایی هستند

خوراکیهای خطرناک در بارداری چه چیزهایی هستند و چه غذاها و خوراکی هایی باعث سقط جنین میشود؟ فهرست غذاها و خوراکیهای ممنوع در بارداری و تغذیه زنان باردار از ماه اول تا نه ماهگی را در این بخش از مجله حرف تازه میخوانید.

خوراکیهای خطرناک در بارداری برای مادر و جنین چه چیزهایی هستند؟ + فهرست

 

جگر از خوراکیهای خطرناک در بارداری

خانم های باردار کمتر جگر بخورید؛ مصرف بیش از اندازه ویتامین A در دوران بارداری به ویژه در سه ماه اول باعث می شود جنین تان به خوبی رشد نکند.
تنها ویتامین A موجود در ۱۰۰ گرم جگر، چندین برابر بیشتر از میزانی است که در بارداری به آن نیاز دارید.
متخصصان می گویند جگر گوسفند یا مغز آن که از خوراکی های محبوب ایرانی ها هستند، در خود باکتری «لستریا» دارند و بر جنین در حال رشد اثر منفی می گذارند، حتی می توانند باعث سقط جنین یا مرده زایی شوند.

در دوران بارداری چه چیزهایی نباید خورد؟

قهوه در بارداری: در ماه های بارداری قید خوردن قهوه و نسکافه را بزنید. شما در این ماه ها تنها می توانید ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز مصرف کنید و اگر بیشتر از این میزان نوشیدنی کافئین دار در برنامه غذایی تان بگنجانید، نوزادی کم وزن را به دنیا می آورید.

بادام زمینی در بارداری

در ماه های بارداری باید قید خوردن خوراکی هایی که به آنها آلرژی دارید را بزنید
بادام زمینی از خوراکی هایی است که توصیه می شود خانم های باردار نخورند
گفته می شود این دانه پرطرفدار می تواند کودک شما را کم هوش کند.
متخصصان می گویند برای جلوگیری از بیمار شدن فرزندتان نه تنها در ماه های بارداری بلکه در دوران شیردهی هم باید قید خوردن هر خوراکی که در آن بادام زمینی به کار رفته را بزنید.

در دوران بارداری چه چیزهایی نباید خورد؟

 

سوسیس و کالباس از خوراکیهای خطرناک در بارداری

مصرف این خوراکی ها که در آنها به وفور مواد نگهدارنده به کار رفته باعث می شود خطر ابتلای فرزندتان به آلرژی بعد از تولد بیشتر شود و البته ریسک ابتلایش به سرطان هم بالا برود.
برخی از پژوهش ها احتمال ابتلا به تومور مغزی و دیابت در صورت مصرف این خوراکی های سرشار از نیترات را هم ثابت کرده اند، پس اگر به خاطر خودتان از آنها صرف نظر نمی کنید، برای حفظ سلامت فرزندتان سراغش بروید.

خوردن استیک در بارداری

استیک بخورید چون: گوشت خام یا گوشتی که به میزان کافی پخته نشده، می تواند باکتری سالمونلا یا توکسوپلاسموز را به جان شما برساند و به جنین تان آسیب بزند
گوشت نیم پز می تواند این باکتری ها را به بدن تان وارد کند و برای دور شدن از چنین خطری باید گوشت را در دمای ۷۵ درجه سانتی گراد به خوبی بپزید.

ماهی جنوب از خوراکیهای خطرناک در بارداری

ماهی جنوب بخورید چون مصرف بیش از اندازه جیوه در دوران بارداری می تواند فرزندی کم هوش را به شما هدیه دهد.
به همین دلیل بهتر است در ماه های بارداری، قید خوردن بسیاری از ماهی های جنوب که جیوه فراوان دارند و به رشد عصبی فرزندتان صدمه می زنند را بزنید و به جای آنها سراغ ماهی هایی مثل سالمون یا کنسرو ماهی تن بروید؛ میزان جیوه آنها کمتر است.
البته مصرف ماهی که امگا ۳ فراوانی دارد برای شما در دوران بارداری نفع زیادی هم دارد.

چه چیزهایی باعث سقط سریع جنین میشود

کمتر نخود بخورید چون حبوبات از جمله این مواد هستند که با خوردن شان بیشتر از خانم های باردار دیگر نفخ می کنید و به خاطر نفخ احساس ناخوشایندی را تجربه می کنید.

موز در بارداری

کمتر موز بخورید چون درست است که پتاسیم موجود در موز می تواند در بارداری فایده زیادی داشته باشد، اما باعث یبوست میشود.

موز به خودی خود می تواند افراد مستعد به یبوست را به این مشکل گرفتار کند و در بارداری، ممکن است این مشکل را برای تان دوچندان کند.

چه چیزهایی نباید در بارداری بخوریم + اسامی و لیست غذاهای ممنوع در بارداری

آجیل در بارداری

کمتر آجیل بخورید چون خوردن آجیل و خوراکی هایی که باعث بیشتر شدن آکنه روی پوست تان می شوند و زیاد خوردن شان در این ماه ها هم شما را به مادری چاق تبدیل می کند و هم زیبایی تان را تهدید می کند

الکل از خوراکیهای خطرناک در بارداری

مصرف الکل در دوران بارداری خطرات هولناکی به همراه دارد و از رشد جسمی و ذهنی جنین جلوگیری می کند و عامل نارسایی جنین و مشکلات روحی کودک می شود.

آیا می‌دانید از چه موادغذایی باید دوری کنید؟ توصیه‌های اینچنینی هر سال تغییر می‌کنند و خیلی از چیزهایی که خوردن آنها قبلاً برای خانم‌های باردار اشکالی نداشت الان در لیست مواد غذایی ممنوعه برای آنها قرار گرفته است.

پنیر نرم در بارداری

بهتر است از مصرف پنیرهایی مثل پنیر فتا، پنیر بز و سایر پنیرهای نرم خودداری کنید. اما چرا؟ چون ممکن است پاستوریزه نباشند و آلوده به لیستریا باشند، باکتری که می‌تواند موجب مسمومیت غذایی شود. این پنیرهای نرم به این علت خطرناک هستند که مثل پنیرهای چدار و پارمزان با فراوری باکتری‌هایشان به طور طبیعی کشته نشده است و چون زنان باردار سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض بیماری‌های مربوط به مواد غذایی قرار دارند که اگر در سه ماهه اول بارداری اتفاق بیفتد ممکن است موجب سقط‌ جنین یا زایمان زودرس شود.
مصرف گیاهان دارویی چون پونه و بابونه نیز خطر سقط جنین را به دنبال دارد و از این رو مصرف آن برای خانم‌های باردار ممنوع است.
شیری که برای مادران باردار ممنوع است

شیر غیر پاستوریزه برای خانم های باردار خطرناک است زیرا احتمال آلودگی شیر به میکروبی به نام لیستریا که یکی از مهمترین عوامل سقط جنین است، برای آنها وجود دارد ، این باکتری با عبور از جفت خون مادر را مسموم کرده و باعث عفونت می‌شود از این رو جان فرزند درون شکم مادر را تهدید کند.

میوه های خطرناک در بارداری

میوه آناناس و آب آن یکی از موادغذایی و نوشیدنی‌هایی است که خطرزایمان زودرس و سقط جنین را به دنبال دارد، حتی برخی پزشکان و متخصصان طب سنتی برای زایمان زودرس آناناس را توصیه می کنند.

این میوه خوشمزه حادوی ماده ای به نام برملائین است که موجب نرم شدن دهانه رحم شده و بر اثر تولید یک ماده خاص موجب سقط جنین می شود، از این رو مصرف آن در سه ماه اول بارداری بسیار خطرناک و ممنوع است.

خربزه تلخ:

دومین لیست از غذاهایی که موجب سقط جنین در اوایل بارداری می شوند،خربزه تلخ است ؛ خربزه تلخ غنی از ویتامین B، آهن، روی، پتاسیم، منگنز، منیزیم است، بنابراین این میوه نقش مهمی در فراهم آوردن مواد مغذی به بدن و افزایش سیستم ایمنی بدن میشود با این حال، زنان باردار، نباید خربزه تلخ مصرف کنند ،چون ممکن است باعث انقباض رحم، خونریزی جنین و آسیب شود علاوه بر این، خربزه تلخ می تواند رحم را تحریک کند و می تواند منجر به زایمان زودرس شود

1 دیدگاه در “خوراکیهای خطرناک در بارداری چه چیزهایی هستند؟

  1. آوا گفت:

    خیلی عالی بود واقعا ممنون از مطالب کاربردی تون!!!
    دکتر مونا کوچک پور دربارهی این موضوع خوب توضیح دادن:)

نظرات