طلاق یک طرفه از طرف مرد چقدر طول می‌کشد؟

1

طلاق از طرف هر یک از زن و مرد اعلام شود، باید مدت زمان قانونی خود را طی کند. این مسئله به عوامل مختلفی بستگی دارد که نمی‌توان از آنها چشم پوشی کرد. طلاقی که از طرف زن یا مرد برای آن اقدام شود، از طلاق توافقی به زمان بیشتری نیاز دارد. همین دلیل باعث شده است که زن و مردهای بسیاری دادخواست خود برای طلاق را به شکل توافقی ثبت کنند.

طلاق یک طرفه از طرف مرد

البته این مسئله به شرايط طلاق از طرف مرد یا زن بستگی دارد. اگر آنها بتوانند درباره مسائل مهمی که محل اختلاف هستند توافق کنند، این طلاق برای آنها راه حل خوبی است. طی کردن مراحل طلاق به صبر و حوصله نیاز دارد. وجود وکیل در کنار زن و مرد و آگاهی دقیق از قوانین می‌تواند این فرایند طولانی را کوتاه‌تر کند.

در درخواست طلاق از طرف مرد چه مراحلی باید طی شود؟

ابتدا مرد باید دادخواست طلاق خود را به شکل آنلاین ثبت کند. ثبت دادخواست در سامانه ثنا و در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی انجام می‌شود. بعد از این مرحله مرد باید منتظر بماند تا زمان رسیدگی به دادخواست او را دادگاه مشخص کند. این زمان اصلاً پیش بینی پذیر نیست. ممکن است به دلیل وجود پرونده‌های زیاد مجبور باشد که زمان زیادی را در نوبت بماند. ضمن این که برخی از شعبه‌ها نیز خیلی از بقیه شلوغ‌تر هستند. ممکن است بعد از گذر مدت زمانی طولانی به آنها وقت بدهند.

شرايط طلاق از طرف مرد هر چه باشد، قاضی دادگاه بر طبق قانون زن و مرد را برای داوری ارجاع می‌دهد. آنها یک هفته وقت دارند یکی از افراد متأهل فامیل که دست‌کم ۳۰ سال داشته باشد به عنوان داور برگزینند. فردی که با مسائل خانوادگی آشنایی داشته باشد و سعی خود را برای برقراری آشتی انجام دهد. اگر آنها داوری را مشخص نکنند، قاضی این کار را خواهد کرد. مدت زمانی را که صرف مشاوره می‌شود و به قطعیت مشخص نیست هم باید به این زمان اضافه کرد.

بعد از جلسه داوری اگر زن و مرد سر حرف خودشان باشند، دادگاه گواهی عدم سازش را صادر می‌کند. آنها با در دست داشتن این گواهی می‌توانند به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کنند. بدون این گواهی امکان جاری شدن صیغه طلاق وجود ندارد. به این مسئله مهم نیز باید توجه شود که این گواهی تنها سه ماه اعتبار دارد. در صورت مراجعه نکردن زن و مرد برای ثبت طلاق دوباره باید مراحل را از اول طی کنند.

چرا ممکن است مراحل طـلاق از طـرف مرد طولانی شود؟

طلاق یک طرفه مراحل طولانی‌تری از طلاق توافقی دارد. کل فرایند طلاق ممکن است تا یک سال هم کش پیدا کند. اگر زن به حکم دادگاه اعتراض کند، مرد نمی‌تواند با در دست داشتن حکم طلاق به دفترخانه برود. تجدید نظر خواهی یا فرجام خواهی زن روند را متوقف خواهد کرد. گواهی عدم سازش در این موارد غیر قطعی اعلام می‌شود. کل مراحلی که در طلاق از طرف مرد باید طی شود، ممکن است مدت زمانی طولانی نیاز داشته باشد. مدت زمان ثبت دادخواست طلاق، نوبت دادن دادگاه و ارسال احضاریه را نمی‌توان به طور قطعی مشخص کرد. ارجاع به داوری نیز به زمان خود نیاز دارد. مهم ترین مسئله توافق درباره حق و حقوق زن و مرد  است.

اگر آنها نتوانند بر سر مسائل مهم به توافق برسند مراحل طولانی‌تر هم خواهد شد. مهریه و حضانت فرزندان و نفقه و اجرت المثل از مهم‌ترین این مسائل به شمار می‌روند. اگر زن در جریان دادگاه به حکم اعتراض کند، روند از آنچه هست به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.

درخواست اعسار مهریه در طلاق از طرف مرد

مهریه مهم‌ ترین مسئله‌ای است که زن و مرد باید درباره آن به یک نقطه مشترک برسند. ممکن است مرد توان پرداخت مهریه را نداشته باشد. هرچند او اقدام به طلاق کرده باشد. او باید بتواند ناتوانی خود در پرداخت مهریه به صورت یکجا را به دادگاه ثابت کند. در این صورت درخواست اعسار مهریه یا تقسیط آن پذیرفته می‌شود. برای گذراندن تمام این مراحل زن و مرد می‌توانند وکیل داشته باشند. ممکن است مرد تصور کند که داشتن وکیل به این معنا است که او پول کافی برای پرداختن مهریه دارد. اما او به سادگی می‌تواند به دادگاه نشان دهد که پرداخت دستمزد وکیل ربطی به پرداخت مهریه ندارد.

1 دیدگاه در “طلاق یک طرفه از طرف مرد چقدر طول می‌کشد؟

  1. دادثنا گفت:

    با سلام خدمت مدیریت محترم سایت حرف تازه
    سایت بسیار عالی دارید خدا خیرتون بده مقالتون در خصوص طلاق بسیار عالی و کامل بود
    با تشکر مدیر سایت حقوقی دادثنا

نظرات