بهترین روش­های یادگیری زبان انگلیسی چیست؟ (راهنمای جامع)

0

زبان انگلیسی در زندگی امروز کاربردهای زیادی دارد. اکثر افراد با شرکت در کلاس­ها و دوره­های زبان آموزی اقدام به یادگیری این زبان می­کنند و زمان زیادی را در این کلاس­ها می‌گذرانند، اما به نتیجه دلخواه  خود نمی­رسند. این موضوع ممکن است موجب دلسردی فرد شود. حال سوال این است که بهترین روش­های یادگیری زبان انگلیسی چیست؟ بهره­گیری از متدهای نوین آموزش باعث شده تا یادگیری زبان انگلیسی حتی در منزل نیز به راحتی امکان­پذیر باشد و موجب افزایش انگیزه و علاقه در زبان­آموز شود. در این مقاله به معرفی  بررسی این روش­ها می­پردازیم.

یافتن بهترین روش­های یادگیری زبان انگلیسی

شما تنها کسی نیستید که به دنبال بهترین و ساده­ترین راه برای یادگیری زبان انگلیسی هستید. دانشمندان و زبان­شناسان سال­ها در تلاش برای یافتن آن بوده­اند. مطالعات زیادی در مورد چگونگی پردازش زبان­های مختلف و یادگیری زبان توسط مغز ما انجام شده است؛ به­خصوص در کودکان که به نظر می­رسد مشکل کمتری در یادگیری زبان­های جدید دارند. مشکل این است که بسیاری از مطالعات متناقض هستند و هنوز یک راه واحد به عنوان بهترین روش یاد گرفتن زبان انگلیسی معرفی نشده است.

در واقعیت، ساده­ترین راه برای یادگیری زبان انگلیسی وجود ندارد؛ زیرا مواردی مانند سن، مکان، تجربه یادگیری گذشته، زمان صرف شده برای یادگیری، خلاقیت و بسیاری ازعوامل دیگر بر نحوه یاد گرفتن شما تأثیر می‌گذارند. به عبارت بهتر هر کسی باید شیوه خاص خود را برای یاد گرفتن مهارت‌های مختلف زبان پیدا کند. برای مثال شاید شما با گوش دادن به یک کتاب صوتی بهترین چیزها را یاد بگیرید؛ اما دوستتان ترجیح دهد در یک کلاس ساختاریافته شرکت کند. یا اینکه شاید شما از کتاب­های درسی انگلیسی چیزهای زیادی به دست آورید، اما فرد دیگری تماشای یک فیلم انگلیسی را ترجیح دهد. اینکه چگونه یاد می‌گیرید، از چه چیزی لذت می‌برید و چگونه فکر می‌کنید، تعیین می‌کند که کدام روش برای شما بهتر عمل می‌کند.

مهم نیست که تاکنون برای یادگیری زبان انگلیسی چه کار کرده‌اید، تحقیقات نشان می‌دهند که همیشه می‌توانید به عقب برگردید. برای امتحان کردن روش­های جدید هیچگاه دیر نیست. بنابراین به ادامه این مقاله نگاهی بیندازید و ساده‌ترین راه را برای خود در یادگیری زبان انگلیسی پیدا کنید.

بررسی بهترین روش­های یادگیری اصولی زبان انگلیسی

قبل از شروع هر برنامه یادگیری، آگاهی از سطح مهارت فعلی انگلیسی شما بسیار مهم است زیرا نوع برنامه­ای را که باید دنبال کنید تعیین می­کند. بنابراین لازم است یک آزمون تعیین سطح بگیرید. اگر قصد دارید به­طور اصولی و از صفر زبان انگلیسی را فرا بگیرید، ما در این مقاله سه ​​مورد از قوی­ترین روش­های یادگیری زبان انگلیسی را مورد بررسی قرار دادیم.

۱-     آموزش زبان انگلیسی به روش غوطه وری

روش غوطه وری را روش طبیعی نیز می­نامند. کلمه غوط وری به معنای احاطه کامل به چیزی است. برای یادگیری از طریق غوطه وری، باید همیشه خود را با زبان انگلیسی احاطه کنید. این روش نه تنها به یادگیری زبان انگلیسی کمک می‌کند؛ بلکه برای شبیه شدن به افراد انگلیسی‌زبان هم بسیار مفید است. استفاده از روش غوطه وری برای یادگیری زبان انگلیسی در واقع نحوه عملکرد مغز شما را تغییر می­دهد تا بیشتر شبیه مغز یک فرد انگلیسی‌زبان باشد.

 آموزش زبان انگلیسی

این روش شما را هر روز بیشتر در معرض یادگیری زبان انگلیسی قرار می­دهد و فرایند یادگیری برایتان ساده‌تر خواهد کرد. شاید بتوانید با یک ساعت مطالعه در روز به درک خوبی از زبان انگلیسی برسید؛ اما اگر می‌خواهید مانند یک فرد بومی صحبت کنید، باید خودتان را همواره در معرض این زبان قرار دهید..

دلیل این کار چیست؟ به نحوه یادگیری نوزادان فکر کنید. آن‌ها بدون دانستن هیچ کلمه­ای به دنیا می­آیند و بلافاصله با زبانی عجیب احاطه می­شوند. کم‌کم از گوش دادن به این زبان و تماشای افراد دیگر کلمات خاصی را یاد می­گیرند. سپس می­آموزند که چگونه این کلمات کنار هم قرار دهند. در نهایت شروع به روان صحبت‌کردن می­کنند. به همین دلیل است که این روش، طبیعی نامیده می­شود. هر چه بیشتر خود را با زبان انگلیسی احاطه کنید، راحت­تر یاد خواهید گرفت.

اگر می­خواهید مکالمه زبان انگلیسی را سریع‌تر شروع کنید و یا در حفظ کردن قواعد گرامری و یادگیری آن مشکل دارید، می­توانید از طریق صحبت کردن و گوش دادن به بهترین شکل یاد بگیرید. اگر در یک کشور انگلیسی‌زبان زندگی می کنید، نیمی از راه را طی کرده‌اید. در اینجا چند کار وجود دارد که می‌توانید با انجام آن هر روز بیشتر در معرض انگلیسی قرار بگیرید.

  • زبان تلفن همراه، رسانه‌های اجتماعی و هر وب سایت دیگری را که به­طور منظم استفاده می­کنید، به انگلیسی تغییر دهید.
  • به گروه­های آنلاین در دنیای مجازی که به زبان انگلیسی صحبت می­کنند بپیوندید. گروه‌هایی را پیدا کنید که علایق شما را به اشتراک بگذارند؛ بنابراین چیزهای مشترکی برای صحبت کردن دارید.
  • اپلیکیشن­های تخصصی در زمینه آموزش زبان انگلیسی را بر روی تلفن همراه یا رایانه خود نصب کنید.
  • سریال­های تلویزیونی و فیلم­ها را با زبان انگلیسی تماشا کنید. حتی اگر کلمات را درک نکنید، بدون اینکه متوجه شوید در حال یادگیری الگوها هستید.
  • اخبار را تماشا کنید و به رادیو به زبان انگلیسی گوش دهید. در یک مجله یا روزنامه انگلیسی مشترک شوید. انگلیسی را به اولین زبانی که هر روز می­شنوید و صحبت می­کنید تبدیل کنید.
  • می‌توانید از هر کلمه‌ای فلش کارت بسازید.

یادگیری سریع انگلیسی

با اینکه خواندن کتاب­های درسی می­تواند به شما در یادگیری زبان انگلیسی کمک کند، اما نباید تنها به آن‌ها تکیه کنید. کتاب­های درسی برای آموزش گرامر و واژگان عالی هستند؛ اما ممکن است در انجام مکالمه کمک زیادی به شما نکنند. اگر می­خواهید بیاموزید که چگونه انگلیسی صحبت کنید، باید به این زبان گوش بدهید. با گوش دادن بیشتر، می‌توانید واژگان و گرامر مفیدی را بیاموزید بدون اینکه آن‌ها را حفظ کنید.

برای این کار می‌توانید به یک پادکست گوش دهید و به جای تکرار کردن سخنان گوینده، خلاصه‌ای از آن را برای خودتان بگویید و صدایتان را ضبط کنید. در این خلاصه گویی سعی کنید از کلماتی که گوینده در صحبت‌های خود به کار برده استفاده کنید تا در ذهنتان ماندگار شوند.

یکی از گزینه­های عالی برای آموزش زبان انگلیسی اشتراک در مجلات انگلیسی زبان است. آن‌ها نه تنها مجموعه زیادی از مجلات برای همه نوع علایق دارند، بلکه مطالب خواندنی با کیفیت زیاد را ارائه می­دهند. همچنین می‌توانید از Meetup برای یافتن گروه‌های تمرین انگلیسی که حضوری ملاقات می‌کنند، استفاده کنید یا گروه‌هایی را برای پیوستن به فیس‌بوک جستجو کنید.

۲-     آموزش زبان انگلیسی به روش شرکت در کلاس درس

فقط به این دلیل که در کلاس­های انگلیسی شرکت نمی­کنید این روش را نادیده نگیرید. آموزش زبان انگلیسی در کلاس به این معنا نیست که باید در کلاس­های رسمی انگلیسی شرکت کنید. این فقط به این معنی است که خودتان را در شرایطی مشابه با کلاس درس قرار دهید. در این روش ابتدا از یادگیری لغات و قواعد پایه‌ای شروع می‌کنید و رفته‌رفته دانش زبانی خود را توسعه می‌دهید.

زبان انگلیسی

همانطور که قوانین را یاد می­گیرید، می­توانید شروع به ساختن جملات کرده و حتی اشتباه کنید. در طی فرآیند یادگیری با ایجاد دانش، اشتباه کردن و درس گرفتن پیشرفت می­کنید.  اگر در یکی از موقعیت­های زیر هستید می­توانید از این روش برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده کنید.

  • در حال فراگیری زبان هستید و ساختار و نظم را دوست دارید.
  • از وارد شدن به مکالمات احساس راحتی نمی­کنید، مگر اینکه گرامر و واژگان کافی را بدانید.
  • به‌جای اینکه تمام روز خود را با زبان انگلیسی احاطه کنید، هر روز مقداری از زمان را مطالعه می‌کنید.
  • می­خواهید انگلیسی را عمیقاً بفهمید.
  • در زبان انگلیسی مبتدی هستید.
  • در یک محیط کلاس درس به بهترین شکل یاد می­گیرید.

برای یادگیری زبان انگلیسی به روش کلاس درس، این نکات را امتحان کنید:

  • در دوره­های آموزش زبان انگلیسی حضور یابید.
  • اگر در دوره­ای شرکت نمی­کنید، یک معلم خصوصی یا یک فرد انگلیسی‌زبان پیدا کنید که مایل به کمک به شما باشد.
  • چند کتاب درسی خوب بگیرید. به این ترتیب می­توانید در زمان مطالعه روی یک چیز تمرکز کنید.
  • هنگامی که انگلیسی یا هر زبان دیگری را مطالعه می­کنید، نباید کلمات فردی را یاد بگیرید. زیرا به خاطر سپردن آن‌ها بدون زمینه معنا ندارد.  در عوض، باید عبارات کامل را مطالعه کنید. اگر بدانید معنی کلمات چیست و چگونه در یک جمله استفاده می­شود بهتر و بیشتر در حافظه سپرده می­شوند.
  • منابع آنلاین خوبی برای آزمایش خود پیدا کنید، مانند وب سایت­های یادگیری تعاملی یا آزمون­ها
  • هر روز یک بازه زمانی را برای مطالعه در نظر بگیرید.
  • به خودتان اجازه ندهید چیزهایی را که قبلاً یاد گرفته­اید فراموش کنید. حافظه خود را اغلب با مرور یادداشت­های قدیمی تجدید کنید. حتی می­توان یک روز مطالعه در هفته را به مرور اختصاص داد.

کتاب­های درسی زیادی برای انتخاب وجود دارد، اما همه آن‌ها برای یادگیری به تنهایی خوب نیستند. کتاب­های خود را بر اساس آنچه می­خواهید یاد بگیرید انتخاب کنید و مطمئن شوید که کتاب دانش­آموز را همراه با پاسخ دریافت می­کنید. وب سایت­های زیادی وجود دارند که می­توانید مهارت­های گرامر خود را در آن‌ها محک بزنید و تست‌های انگلیسی تمرینی بیابید.

۳-     یادگیری زبان انگلیسی به روش دوگانه

عده­ای معتقدند که روش­های یادگیری غوطه­وری و کلاس درس در کنار هم نتیجه بهتری دارد و به همین دلیل آن­ها را با هم ترکیب می­کنند. محققان معتقدند که ایده خوبی است که با برخی از اصول اولیه شروع کنید و سپس به سمت غوطه ور شدن بروید. حتی اگر از طریق روش کلاس درس یاد می‌گیرید، یک روز باید با افراد واقعی به زبان انگلیسی صحبت کنید. غوطه وری دوگانه به شما این امکان را می­دهد که خود را آماده صحبت کنید و در عین حال قوانین زبان انگلیسی را نیز به شما آموزش می­دهد.

یادگیری انگلیسی

این روش را امتحان کنید اگر:

  • زمانی را برای اختصاص دادن به هر دو روش کلاس درس و یادگیری غوطه‌وری دارید.
  • در حال گذراندن دوره­هایی هستید که به زبان انگلیسی تدریس می­شوند.
  • در کشوری زندگی می­کنید که به زبان انگلیسی صحبت می­کنند.
  • در حال یادگیری سطح متوسط ​​یا پیشرفته انگلیسی هستید.

روش دوگانه بهترین روش برای زبان­آموزان سطح متوسط ​​انگلیسی است. اگر احساس می‌کنید که آماده استفاده از زبان انگلیسی در زندگی روزمره خود هستید، اما همچنان می‌خواهید به روشی ساختاریافته یاد بگیرید، گزینه خوبی است. در روش دوگانه می­توانید نکات و پیوندهای دو بخش قبلی را با هم ترکیب کنید. برای افزایش بازدهی در این روش، زمان­هایی را برای مطالعه زبان انگلیسی در نظر بگیرید و این نکته را در نظر داشته باشید که مطالعه طولانی‌مدت و بدون استراحت، می­تواند به یادگیری شما آسیب برساند.

یکی از راه‌های موثر در یادگیری زبان انگلیسی این است که صبح‌ها چیز جدیدی یاد بگیرید، سپس در طول روز از آن استفاده کنید. برای مثال، اگر صبح در مورد زمان گذشته یاد می‌گیرید، سعی کنید در مورد آخر هفته‌تان یا آخرین فیلمی که تماشا کرده‌اید به دوستتان بگویید. سعی کنید هر هفته با یک شریک تبادل زبان در ارتباط باشید. حتی اگر یک معلم خصوصی دارید یا در کلاس شرکت می­کنید، یک شریک تبادل زبان می­تواند به شما کمک کند و به شما اجازه می­دهد از زبان خود برای یادگیری استفاده کنید.

جمع ­بندی

با توجه به مطالب گفته شده پیشنهاد می­شود زبان­آموز به­طور خودآموز و با خرید کتاب­های تخصصی در زمینه یادگیری زبان انگلیسی و نصب اپلیکیشن­های تخصصی، شروع به فراگیری زبان انگلیسی کند. گوش دادن به پادکست­ها، سخنرانی­ها، موزیک و دیدن فیلم و سریال­هایی به زبان انگلیسی به عنوان مکمل عمل کرد و علاوه بر یادگیری قواعد و گرامر به مکالمه راحت­تر و درک مفاهیم نیز کمک بسیار می­کند. شما می­توانید با نصب اپلیکیشن زبانشناس علاوه بر یادگیری اصولی قواعد و گرامر، از میزان پیشرفت خود در هر مرحله آگاه شوید. به علاوه با استفاده از این برنامه می‌توانید همواره خود را در معرض زبان انگلیسی قرار داده و مهارت‌های انگلیسی خودتان را تقویت کنید.

نظرات