فیلم کامل آموزش ثبت اعتراض به دهک بندی خانوار در سامانه حمایت معیشتی

0

فیلم کامل آموزش ثبت اعتراض به دهک بندی خانوار در سامانه حمایت معیشتی

درخواست بازبینی و اعتراض به دهک بندی خانوار

فیلم کامل آموزش ثبت اعتراض به دهک بندی خانوار در سامانه حمایت معیشتی را ببییند: در سال‌های اخیر چند سامانه در حوزه رصد اطلاعات رفاه خانوار طراحی و مجدد مورد باز طراحی و به‌روزرسانی قرار گرفته‌ است و حالا سامانه جدید حمایت معیشتی راه اندازی شد. کسانی که به نحوه دهک‌بندی خود اعتراض دارند می‌توانند از طریق سامانه جامع رفاه ایرانیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (hemayat.mcls.gov.ir) اعتراض خود را ثبت کنند و نتایج را مشاهده کنند و افراد می‌توانند دهک درآمدی را که در آن قرار گرفته‌اند، مشاهده کنند.

درخواست بازبینی و اعتراض به دهک بندی خانوار

سامانه حمایت hemayat.mcls.gov.ir برای رصد دهک بندی درآمدی خانوارها کاربرد دارد. سرپرست خانوار پس از ثبت‌نام، می‌تواند با وارد کردن کد ملی و شماره همراه خود، وارد این سامانه شود. با به روزرسانی جدید این سامانه، آن دسته از سرپرستان خانوار که یارانه آنها از سال‌ها پیش قطع شده‌بود یا این‌که پس از دریافت آخرین مرحله یارانه ۴۵هزار تومانی، از یارانه جدید خط خوردند، امکان ثبت اعتراض را دارند؛ ضمن این‌که می‌توانند دهک درآمدی را که در آن قرار گرفته‌اند، مشاهده کنند.

روی پیوندهای مرتبط با این سامانه هم یک کلیپ آموزشی بارگذاری شده که چهار مبنای دهک‌بندی را تشریح کرده‌است: «بعد خانوار، تراکنش‌های بانکی، اطلاعات خودرو، حقوق و درآمد افراد». همچنین توصیه‌هایی به سرپرستان خانوارهایی که به دهک‌دهی شناخته شدن خود اعتراض دارند، ارائه شده‌است: اگر فرزند صاحب درآمد دارید، خانوارش را از طریق سامانه هدفمندی یا پلیس+۱۰ جدا کند، کارت بانکی حقوق و درآمدهای ثابت خود را از کارت‌های تجاری جدا کنید و این‌که کارت‌های بانکی خود را در اختیار فعالیت‌های تجاری دیگران قرار ندهید.

نحوه اعتراض به دهک بندی

بر اساس اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها، معترضان به دهک‌بندی اعلام شده یا افرادی که یارانه آنان از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ قطع شده، می‌توانند جهت ثبت یا پیگیری اعتراض و درخواست بازبینی دهک‌بندی خود به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند و یا با تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند.

کسانی که به نحوه دهک‌بندی خود اعتراض دارند برای ثبت درخواست بازبینی و اعتراض به نحوه دهک بندی خود فیلم زیر را ببینید که اموزشی و بسیار مفید است:

لیست یارانه‌بگیران و دهک‌بندی ثابت نیست

لیست یارانه‌بگیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثابت نیست و هر شش ماه یکبار تغییر می‌کند. آخرین به روز رسانی این فهرست یک روز پیش از واریز یارانه تیر صورت گرفت.

کاهش یارانه واریزی افراد می‌تواند ناشی از شناور بودن موقعیت دهک درآمدی افراد باشد. موقعیتی که به دلیل به روز رسانی اطلاعات مربوط به دهک‌های درآمدی ثابت نیست و مدام تغییر می‌کند.

مبنای این به روز رسانی، آزمون وسع و بازبینی اطلاعات مالی و بانکی مربوط به شهروندان در دوره‌های زمانی معین است. یکی از نتایج احتمالی این اتفاقمی‌تواند جابجایی دهک‌های درآمدی افراد و تغییر فهرست یارانه‌بگیران باشد.

این فرد نمی‌تواند در سامانه ثبت نام، ثبت نام کند؛ زیرا دهک دهمی است؛ بنابراین یا واقعا دهک دهمی است و از دریافت یارانه منصرف می‌شود و یا فکر می‌کند اینطور نیست و باید یارانه بگیرد؛ بنابراین اعتراض می‌زند؛ اما امکان اعتراض هم برای این فرد وجود ندارد؛ چرا که برای اعتراض زدن نیازمند شماره حسابی است که یارانه می‌گرفته؛ اما این فرد به طور مستقل یارانه‌ای دریافت نمی‌کرده که شماره حساب داشته باشد؛ بنابراین امکان دریافت یارانه برای این افراد و یا سایر افرادی که شرایط مشابه دارند وجود ندارد؛ حال چاره چیست؟ سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به این سوال پاسخ می‌دهد.

طیبه حسینی، در مورد این افراد به اقتصاد آنلاین، گفت: این افراد باید منتظر بمانند تا مرداد ماه از سامانه جدید رونمایی شود و بتوانند در آن سامانه ثبت نام و یا ثبت اعتراض کنند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که یارانه‌های قبلی این افراد چه می‌شود اظهار داشت: اگر آن زمان هنوز بنا برآن بود که معوقات پرداخت شود، یارانه ماه‌های گذشته این افراد نیز پرداخت خواهد شد.

نظرات