راهنمای خرید روان کننده بتن

0

امروزه خرید به یک امر بسیار تخصصی تبدیل شده است. چون نیازها فراوان و انتخاب‌ها بسیار زیاد شده‌اند. وقتی گزینه‌های فراوانی در مقابل ما وجود داشته باشد باید بتوانیم با راهکار مناسب بهترین انتخاب را داشته باشیم. انتخابی قابل دفاع و مطمئن! پس در ادامه با ما باشید تا بتوانید یک خرید رضایت بخش را در زمینه روان کننده بتن انجام دهید.

روان کننده بتن

افزایش اسلامپ بتن با استفاده از روان کننده بدون افزودن آب میسر است.

برای خرید روان کننده باید از مسیر صحیح وارد شوید. معمولا افراد برای خرید مصالح ساختمانی با فروشندگان کم اطلاع مشورت می‌کنند. ولی در موارد حساسی مثل ترکیبات افزودنی شیمیایی به بتن بهتر است که با کارشناسان خبره و متخصصان اهل فن مشورت کنید.

دلیل آگاهی قبل از خرید یک محصول شیمیایی بتن حساسیت بالای آن در اثرگذاری پی و اسکلت یک ساختمان است. با یک انتخاب غلط امکان نابودی یک پروژه در مدت زمان کمی فراهم خواهد شد. پس برای خرید روان کننده بتن کاملا از شرایط و تاثیرات آن بر بتن اطلاع پیدا کرده و سپس به مصرف این محصول بپردازید. یکی از موارد مهم در خرید روان کننده بتن استاندارد بودن آن است.

به همین دلیل در این مقاله مواردی را برای شما بیان می‌کنیم تا بتوانید روان کننده مورد نظر خود را انتخاب کنید. در این مقاله مواردی کلی در مورد روان کننده بتن و کاربرد هر یک از انواع آن بیان می‌کنیم.

روان کننده بتن چیست؟

با شروع فصل گرما تبخیر آب شدت بیشتری پیدا می‌کند. به همین دلیل جلوگیری از شدت تبخیر آب در ساخت و ساز اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. این کار هزینه نسبتا زیادی دارد. همین موضوع هم سبب به فکر افتادن دانشمندان برای راه جایگزین بهتر شد. نتایج تحقیقات روی بتن به کشف ترکیباتی برای حفظ روانی بتن با وجود کاهش آب شد. این مواد به دلیل کاهش نیاز آبی بتن در ابتدا با نام کاهنده آب بتن وارد بازار شدند.

پس روان کننده بتن به موادی گفته می‌شود که نیاز آبی بتن را کم کند. این محصولات با گذشت زمان و اثبات خود در حفظ مقاومت بتن، بسیار پرمصرف شده‌اند. این محصولات نقش مستقیمی در چینش ذرات سیمان کنار هم دارند.

ذرات سیمان در حضور آب به صورت لخته یا کلوخه درمی‌آیند. یعنی در بین این فضاها ذراتی غیر قابل تماس با آب وجود دارد؛ که این موضوع یعنی کاهش درصد مشارکت سیمان در واکنش هیدراسیون. وظیفه مواد روان کننده بتن ایجاد نیروی دافعه بین ذرات سیمان است. این دافعه در روان کننده با استفاده از ایجاد نیروی الکترواستاتیکی اعمال می‌شود. در اینجا متوجه یک موضوع مهم شدیم. و آن نیاز آبی بیشتر برای ذرات ریزتر سیمان است. پس برای سیمان ریزدانه‌تر روان کننده بیشتری مورد نیاز خواهد بود.

وقتی در یک بتن سیمان کمتری با آب مشارکت داشته و در واکنش هیدراسیون شرکت کند. مقاومت کمتری را در بر خواهد داشت. پس تمام تلاش ما برای شرکت همه سیمان در واکنش هیدراسیون است. دلیل این موضوع هم ساخت بتن باکیفیت‌تر است.

کاربرد روان کننده بتن

همان طور که از اسم این محصول پیداست روانی بتن مهم‌ترین اثر این ماده است. پس هر کجا که بتن مستعد سفت شدن باشد از این محصول استفاده می‌کنیم. یکی از کاربردهای اصلی روان کننده بتن هوای گرم است. در هوای گرم بتن بسیار سریع‌تر از حالت عادی سفت می‌شود.

در زمان مصرف روان کننده بتن علاوه بر روانی در طول زمان اثرات دیگری مثل افزایش مقاومت بتن نیز مشاهده خواهد شد. پس از این محصول به صورت غیر مستقیم برای افزایش مقاومت بتن و کاهش خلل و فرج آن هم استفاده می‌شود. چون این محصول قدرت بالایی در پخش کردن ذرات سیمان ندارد خیلی روی افزایش مقاومت آن نمی‌توان حسابی باز کرد. پس اگر به دنبال افزایش چشمگیر بتن هستید به سراغ محصولات قوی‌تری همچون ابرروان کننده‌ها باید بروید.

در مقاطعی که تراکم میلگرد بالا است بتن به سختی قالب را پر می‌کند. بتن مورد استفاده در این مکان باید روانی لازم را داشته باشد تا تمامی گوشه و کنار مثل عمق قالب ستون را پر کند.

روان کننده بتن

استفاده از روان کننده بتن برای عبور آسان بتن از بین شبکه میلگرد

یکی از کاربردهای روان کننده بتن برای ساخت قطعات پیش ساخته بتنی است. دلیل این موضوع قالب گیری راحت و کاهش تخلخل بتن است. این امر در نهایت سبب تولید یک محصول باکیفیت و پرمقاومت خواهد شد.

برخی موارد نیز اهمیت کمتری دارد. مثل استفاده از روان کننده بتن در حضور سنگدانه آبکش. یا راحتی پمپاژ بتن و گیر نکردن آن در لوله بتن ریزی.

انواع روان کننده بتن

روان کننده بتن در سه دسته تولید می‌شود. بر اساس استاندارد ASTM C494 سه گروه اصلی تندگیر و کندگیر و معمولی برای این محصول وجود دارد. پایه این محصولات لیگنوسولفونات است. این مواد از خمیر کاغذ به راحتی استخراج می‌شوند. بتن معمولا حاوی ۲۰ درصد آب است. از این مقدار کمتر از نصف آن برای شرکت در واکنش هیدراسیون مصرف می‌شود. بقیه این آب فقط برای روانی بتن بوده و در نهایت نیز پس از خشک شدن به فضای خالی تبدیل می‌شود. این محصول جایگزین آب اضافی در بتن خواهد بود.

روان کننده دیرگیر یا کندگیر برای شرایط بد آب و هوایی طراحی شده است. یعنی سرعت خشک شدن آب و تبخیر بتن بسیار شدید بوده و قوام آن سریع از دست می‌رود.

روان کننده تندگیر یا زودگیر برای مقاطع شیبدار و یا هوای سرد است. این روان کننده هم روانی بتن را زیاد می‌کند. و هم سبب گیرش سریع بتن شده تا در موارد خاص بتن ریزی دچار مشکل نگردد.

نوع سوم روان کننده بتن معمولی نیز همان خواص گفته شده روان کننده بتن را دارد.

روان کننده بتن

نحوه جداسازی ذرات بتن توسط روان کننده

روش مصرف روان کننده بتن

روان کننده بتن را به سه شکل مصرف می‌کنند. اولین روش مخلوط کردن روان کننده با بتن در محل است. این روش راحت‌ترین روش است. در محل نیز مقدار روانی قابل نیاز تنظیم می‌شود.

روش دیگر افزودن روان کننده بتن به مصالح در محل ساخت بتن است. با این کار هم روان کننده به خوبی با سنگدانه و سایر مصالح قاطی می‌شود. هم استهلاک بچینگ و دستگاه‌های ساخت بتن کم می‌شود.

روش دیگری با ترکیب دو روش ذکر شده وجود دارد. یعنی هم می‌توان از مزایای گروه اول و هم از گروه دوم بهره برد. پس توصیه کارشناسان نیز استفاده از روش سوم است.

با افزودن این مواد به بتن برخی از پارامترهای بتن باید بررسی شود. هوازایی و کف بتن یکی از مواردی است که بعد از افزودن باید مورد بررسی قرار گیرد. سرعت تولید اترینگایت در حضور لیگنوسولفونات کم می‌شود. به همین دلیل زمان گیرش بتن و مهم‌تر از آن زمان برداشتن قالب در زمان استفاده از روان کـننده بتن به طور جدی باید بررسی شود.

روان کننده بتن

تسطیح بتن حاوی روان کـننده کار بسیار راحتی است.

معمولا روان کـننده بتن به صورت مایع تولید می‌شود. به همین دلیل مخلوط کردن آن در بتن کار راحتی است. این مایع زرد رنگ است. در ترکیبات این محصول کلر وجود ندارد. به همین دلیل قابلیت مصرف در بتن آرمه برای این محصول وجود دارد. پس با خیال راحت بتن خود را روان کرده و از آن استفاده نمایید.

خرید روان کـننده بتن

برای خرید روان کـننده بتن با چند کلیک ساده قادر خواهید بود محصول را در محل مورد نظر دریافت نمایید. به همین دلیل شما قادر به مقایسه چند محصول و چندین شرکت در عرض چند دقیقه خواهید بود.

امروزه فروشگاه‌های اینترنتی محصولات را به صورت تخصصی به بازار عرضه می‌کنند. این فروشندگان با ارایه خدمات پس از فروش و ارایه مشاوره به خریداران توسعه بسیار زیادی داشته‌اند.

البته برای خرید روان کـننده امکان مراجه حضوری به دفاتر فروش شرکت‌های تولیدی روان کـننده نیز وجود دارد. ولی این روش سنتی به دلیل دغدغه‌های امروزی و ارزشمند بودن وقت افراد در حال رنگ باختن است.

قیمت روان کـننده بتن

در بین محصولات افزودنی بتن روان کـننده پرمصرف‌ترین است. دلیل این موضوع هم قوام بتن است که در هر حالتی امکان رخ دادن آن وجود دارد.

این محصول بین ۰٫۵ تا ۱٫۵ درصد وزنی سیمان به بتن اضافه می‌شود. پس قیمت روان کننده بتن تاثیر زیادی در بتن نخواهد گذاشت. چون مصرف این افزودنی بسیار کم است. برای قیاس دو محصول غلظت این ماده در مقایسه باید بررسی شود.

محصولات روان کـننده بتن به دلیل سهولت در ساخت جزو مواد ارزان برای افزودن به بتن به حساب می‌آیند. خمیر کاغذ یک ماده ارزان در صنایع شیمیایی به حساب می‌آید.

فروش روان کـننده بتـن

فروشندگان محصولات شیمیایی ساختمان بیشتر به فروش اینترنتی روی آورده‌اند. مهم‌ترین این موضوع گرایش مصرف کنندگان به خرید اینترنتی است. برای فروش محصولات روان کـننده بتن به راحتی می‌توان در صفحات وب کلیه محصولات را معرفی کرد و برای فروش ارایه نمود.

در این روش چون نیازی به حضور خریدار نیست. امکان فروش به مناطقی دور دست وجود دارد. مثلا در شهر قم می‌توان به راحتی محصولاتی به تمام نقاط ایران و یا حتی جهان ارسال کرد.

پس باید با توجه به نکات گفته شده بهترین انتخاب را در زمینه خرید روان کننده بتن داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر و تخصصی راجع به پروژه یا سازه خودتان با کارشناسان و متخصصان ما در ارتباط باشید.

گروه مهندسین مشاور رامکا با تکیه بر تجربه و دانش فنی روز دنیا، با خلاقیت هر چه تمام‌تر، آماده پاسخگویی به تمام سؤالات شما در زمینه بتن و صنعت شیمی ساختمان هستند. کافی است با ما تماس بگیرید و راه‌حل را از رامکا بخواهید!

نظرات