خاویار، گرانترین محصول صادراتی ایران

0

خاویار، گرانترین محصول صادراتی ایران

خاویار یک غذای لذیذ و گران‌قیمت است که اغلب به صورت خام به‌عنوان پیش غذا مصرف می‌شود. از لحاظ تاریخی، با ارزش‌ترین انواع خاویار مانند سوروگا، بری و…، از ماهیان استروژن دریای خزر و دریای سیاه بدست می‌آیند. هر چند به دلیل صید بی رویه، هم اکنون استخراج و صادرات خاویار ماهیان دریایی و وحشی، ممنوع است؛ از این رو، بیشترین حجم خاویار در سراسر جهان توسط ماهیان پرورشی در حوضچه‌های پرورش ماهی تولید می‌شود.

خاویار ایرانی به دلیل طعم بی‌نظیر و خاص خود، جایگاه ویژه‌ای در بین تمام خاویار دوستان در سراسر جهان دارد. از این رو تولیدکنندگان ایرانی در تلاشند تا حجم تولید و صادرات خود را افزایش دهند تا سهم بیشتری در بازارهای جهانی کسب کنند.

 خاویار سوروگا

تولید خاویار سوروگا در ایران

خاویار در هر وعده حدود ۷۱ کالری دارد و سرشار از آهن و اسیدهای چرب امگا ۳، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. انواع مختلفی از ماهیان خاویاری در سراسر جهان موجود بوده که بسیاری از آن‌ها در خطر انقراض هستند. ماهیای اوزون برون دریای خزر نیز به‌عنوان کوچک‌ترین ماهی استروژن، خاویار سوروگا را تولید می‌کند. این ماهی نیز به دلیل خطر انقراض، در ایران در مزارع پرورش داده می‌شود.

در بین انواع خاویارها، سوروگا با ظاهری درخشان و طعمی دلچسب، بین افراد مختلف، محبوبیت خاصی دارد. در حال حاضر، این ماهی پوزه‌بلند که حدود ۲ متر طول دارد، در مزارع ماهی ایران پرورش داده می‌شود و از آن سوروگای مرغوب با دانه‌های ریز و خاکستری گرفته می‌شود. در طراحی مزارع سعی می‌شود، بهترین شرایط برای زندگی بدون استرس ماهی فراهم شود تا خاویار تولیدی بیشترین کیفیت را داشته باشد.

تولید و صادرات خاویار به چرخه اقتصاد کشور کمک زیادی می‌کند. تولیدکنندگان معتبر داخلی همچون باهوخاویار، علاوه بر تامین نیازهای داخل، این محصول پرطرفدار را به سایر کشورها نیز صادر می‌کنند. کشورهای زیادی در سراسر جهان همواره خواهان خاویار ایرانی مرغوب هستند و اظهار می‌کنند که طعم خاویار ایرانی بسیار لذیذ‌تر و خاص‌تر از انواع دیگر خاویار است.

تولید خاویار بری در ایرانی

ماهیان سیبری که به گروه تاسماهیان سیبری تعلق دارند، خاویار بری را تولید می‌کنند. هر چند زیستگاه اصلی این ماهیان، سیبری است اما در ایران نیز در مزارع پرورش داده می‌شود و در داخل و خارج از کشور به‌فروش می‌رسد. دانه‌های بری با بافت بسیار ظریف و نرم خود کمی ریزتر از سایر خاویارهای ایرانی هستند و به رنگ طوسی تا سیاه دیده می‌شوند. به طور کلی، بری عطر و طعم بسیار خالصی دارد و با طعم غالباً شور شناخته می‌شود. عطر و طعم خالص بری با طعمی شور شروع می‌شود و پس از آن نت‌های معدنی ظریفی را می‌چشیم.

خاویار بری

این گونه از خاویار در کشورهای اروپایی مانند بلژیک، آلمان، ایتالیا، فنلاند، چین و فرانسه با نام آکیتن شناخته می‌شود و با وزن حدود ۱۰ کیلوگرم یکی از کوچک‌ترین ماهیان خاویاری است. بری از نظر ظاهر و بافت به دانه‌های خاویار سوروگا شباهت دارد و با عطر و طعمی دلنشین معمولا جزء ارزان‌ترین و به‌صرفه‌ترین خاویارها است.

بزرگترین تولیدکنندگان خاویار علاوه بر تولید و افزودن یک خوراکی لوکس به برنامه غذایی افراد، در واقع به حفظ گونه‌های بومی نیز کمک می‌کنند. ایران یکی از کشورهای فعال در زمینه پرورش ماهیان خاویاری است که در طبیعت دریای خزر زندگی می‌کنند. در حال حاضر، مزارع پرورش ماهیان خاویاری در سراسر ایران و جهان ایجاد شده و این تنها آغاز رشد صادرات است.

میزان صادرات خاویار ایران

ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خاویار مرغوب در جهان است. به گفته مسئولان گمرکی در نیمه اول سال ۱۴۰۰ بیش از یک تن خاویار ایرانی به کشورهای مختلف صادر شده که ارزش آن بالغ بر ۵۰۰ هزار دلار بوده است. همچنین، گفته می‌شود این میزان صادرات حدود ۱۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹، افزایش داشته است.

بیشترین میزان صادرات این محصول به کشورهای امارات متحده عربی (۳۲ درصد وزنی) و انگلستان (۱۷ درصد وزنی) بوده و بعد از آن سایر کشورهایی همچون کویت، پرتغال، ژاپن، یونان، سوئیس و اسپانیا بیشترین سهم از صادرات را داشته‌اند. اما به طور کلی، کشورهای اروپایی بیشترین سهم از صادرات خاویار را دارند.

این غذای دریایی لاکچری با قیمت بالای خود، خریداران خاصی در سراسر جهان دارد و ارزش صادرات آن بسیار بالا است. از این رو، شایسته است خاویار همچون سایر محصولات خاص ایرانی به بهترین شکل به جهانیان معرفی و عرضه شود. انواع خاویار بری و سوروگا از جمله بهترین خاویارهای ایران هستند که تولید و عرضه آن‌ها توسط شرکت‌های بزرگی همچون باهوخاویار، در بهترین شرایط انجام می‌شود.

صادرات خاویار

قیمت خـاویار صادراتی ایرانی

امروزه با وجود افزایش آگاهی جامعه از غذاهای سالم و مغذی مانند خاویار، کشش و تقاضای بازار برای خرید این محصول، افزایش یافته است. از این رو باهوخاویار به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خاویار اصل و مرغوب، بهترین محصولات را عرضه می‌کند.

اولین و مهم‌ترین نکته در خرید خاویار توجه به اصالت کالا و استاندارهای لازم است. مجموعه باهوخاویار که علاوه بر عرضه داخلی در زمینه صادرات خاویار نیز فعالیت دارد، تمام استاندارها و مجوزهای لازم برای تولید و عرضه خاویار را نیز دریافت کرده است و تجربه زیادی در این زمینه دارد. بنابراین، در هنگام خرید از این برند، نسبت به بهداشتی‌بودن و اصالت محصول، اطمینان کامل خواهید داشت.

خاویار با توجه به معیارهایی مانند، گونه ماهی، قطر دانه‌ها، یکنواختی و کیفیت دانه‌ها، بسته‌بندی و قیمت‌گذاری می‌شود و حتی معمولا از یک برند تا برند دیگر قیمت کمی متفاوت است. مثلا قیمت خاویار بری نسبت به سوروگا کمتر و به‌صرفه‌تر است. علاوه بر این، قیمت خاویار صادراتی معمولا به دلیل هزینه حمل و نقل و کمرگ نسبت به خاویار در داخل کشور بیشتر است.

قیمت هر کیلوگرم خاویار صادراتی ایران حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار است که میزان قابل‌توجهی است.

جمع‌بندی

یکی از محصولات ایرانی که قادر است با محصولات خارجی رقابت کند، انواع خاویار سوروگا و سایر گونه‌های خاویار ایرانی است. خاویار یک غذای مقوی است که مواد مغذی فراوانی دارد و حتی یک قاشق از آن می‌تواند بیشترین نیازهای بدن را تامین کند. در سال‌های اخیر، با توجه به افزایش محبوبیت خاویار در بین ایرانی‌ها، در برخی مناطق ایران از جمله شمال کشور بهترین ماهیان خاویاری در مزارع پرورش داده می‌شوند و خاویار باکیفیتی تولید می‌کنند. تقریبا نیمی از خاویار تولیدشده، در داخل کشور مصرف شده و مقداری از آن نیز به سایر کشورها صادر می‌شود.

مجموعه باهوخاویار نیز از تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ خاویار است، که سالانه سهم زیادی در صادرات خاویار به کشورهای اروپایی و روسیه دارد. این مجموعه با برقراری ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان خاویار شرایط تولید، عرضه و صادرات را با قیمت مناسب فراهم می‌کند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان باهوخاویار تماس بگیرید.

نظرات