چند درصد مهریه به وکیل تعلق میگیرد؟

0

هزینه وکیل مهریه، به طور کلی ۱۰ درصد کل مهریه است. مهریه، مالی است که در عقد نکاح دایم یا موقت، به زن تعلق می‌گیرد. برخلاف نظر بسیاری از افراد، مهریه را فقط زمانی می‌توان به اجرا گذاشت که زوج قصد طلاق داشته باشند. در حالی که این‌گونه نیست. مهریه متعلق به زوجه است و هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را مطالبه کند. مهریه می‌تواند عند المطالبه و یا عندالاستطاعه باشد. در گزینه اول، هر زمان که زوجه مطالبه کرد، مهریه باید توسط زوج پرداخت شود. در گزینه دوم توان مالی زوج سنجیده شده و بر اساس آن مهریه پرداخت می‌شود. حتی در طلاق توافقی نیز بر برخلاف ذهنیت عموم که حتما باید مهریه بخشیده شود، زن میتواند مهریه خود را دریافت کند.

وکیل مهریه

مهر المسمی، مهر المثل، مهر السنه و مهر المتعه انواع دیگری از مهریه هستند که شرایط خاص خود را دارند. اما گاهی اوقات زوج برای دادن مهریه، لجاجت می‌کند و با دلایل خود، پرداخت مهریه را به تعویق می‌اندازد. در این شرایط زوجه حق دارد با گرفتن وکیل، برای گرفتن مهریه خود اقدام کند.

هزینه وکیل برای گرفتن مهریه چقدر است؟

این موضوع که وکیل برای روند پیگیری دریافت مهریه، هزینه ای دریافت می‌کند، برای همه مشخص است. اما موضوع این است که هزینه وکیل مهریه چقدر است؟

مهریه را یک دعوای مالی می‌دانند که بر اساس میزان آن، حق الوکاله مهریه تعیین می‌شود. این مقدار هزینه که باید به وکیل داده شود و یا همان میزان حق الوکاله برای اجرا گذاشتن مهریه، بر اساس عوامل مختلفی تعیین می‌شود. برای دریافت اطلاعات دقیق از حق الزحمه وکیل مهریه بهتر است با یک وکیل خبره مشورت کنید.

زمانی که شما یک وکیل می‌گیرید تا پیگیری روند دریافت مهریه را انجام دهد، باید قراردادی بین شما که موکل هستید و وکیل تان تنظیم شود. مبلغی که به وکیل تعلق می‌گیرد در این قرار داد ذکر می‌شود. تا زمان دریافت مهریه، ممکن است به جلسات مشاوره نیاز پیدا کنید. هزینه این جلسات معمولا زیاد نیست.

در حالی که هزینه وکیل مهریه بر اساس شرایط و رضایت دو طرف طلاق تفاوت دارد. این تعرفه ممکن است با تعرفه حق‌ الوکاله مهریه در عرف نیز تفاوت داشته باشد.

گاهی اوقات ممکن است پروسه طلاق نیز به مشکل بخورد و نیاز باشد وکیل آن را پیگیری کند. این مورد نیز با حق الوکاله جمع و حساب می‌شود. البته باز هم مقدار آن به شرایط و رضایت دو طرف طلاق بستگی دارد.

چند درصد مهریه به وکیل تعلق میگیرد؟

به طور کلی ده درصد مهریه وصول شده، به وکیل تعلق می‌گیرد. اما برخی اوقات امکان دارد وکیل برای دریافت مهریه شرایطی را در نظر بگیرد که موجب شود این ده درصد بیشتر یا کمتر شود. در نهایت با رضایت طرفین هزینه پرداخت می‌شود. معمولا قسمتی از هزینه وکیل مهریه به عنوان پیش پرداخت به وکیل پرداخت شده و باقی مانده آن در مرحله اجرا و در زمان دریافت مهریه، اجرا می‌شود.

هزینه وکیل برای گرفتن نفقه چقدر است؟

هزینه وکیل نفقه از موضوعات پر اهمیت است که برخی افراد با بی اطلاع بودن از این هزینه، دچار زیان می‌شوند. قبل از اینکه در مورد هزینه نفقه صحبت کنیم باید ببینیم نفقه چیست؟ بر طبق مضمون ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی، نفقه یعنی اثاث منزل، خوراک، مسکن، پوشاک، هزینه‌های بهداشتی و درمانی، نیاز‌های متناسب و همچنین متعارف با وضعیت زوجه توسط زوج تامین شود.

در عقد نکاح دائم، مرد باید نفقه زن را تامین و پرداخت کند. در صیغه یا نکاح منقطع، اجباری نیست که مرد نفقه زن را تامین و پرداخت کند. اما طرفین می‌توانند با هم توافق کنند و در عقد موقت نفقه به زن تعلق گیرد.

البته نکته مهم در پرداخت نفقه این است که مرد زمانی باید نفقه را پرداخت کند که زوجه از او تمکین کرده باشد. در خصوص پرداخت نفقه مانند تمام مسائل، استثناهایی وجود دارد. برای مثال:

از آنجایی که زندگی کردن زن با مرد به زن ضرر شرافتی، مالی و جسمی ‌ایجاد می‌کند، زن می‌تواند از سمت قانون نفقه را دریافت کند بدون اینکه از زوج تمکین کند.

حق الوکاله نفقه چقدر است؟

میزان حق الوکاله در خصوص نفقه، بر اساس رضایت طرفین یعنی موکل و وکیل تعیین می‌شود. پس از تعیین، این هزینه در قرارداد ذکر می‌شود. اما اگر موکل و وکیل در خصوص هزینه به توافق نرسند، موکل باید بر طبق تعرفه قانونی، هزینه وکیل نفقه را پرداخت کند.

وکیل مهریه

هزینه دادرسی مهریه به عهده کیست؟

خانم‌هایی که به دنبال دریافت مهریه هستند، دردسرهای زیادی را متحمل می‌شوند. یکی از این دردسرها علاوه بر هزینه وکیل مهریه، هزینه دادرسی مهریه است. پرداخت این هزینه بر عهده شخص شاکی است. یعنی فردی که به دادگاه می‌رود و شکایتی علیه فرد دیگر تنظیم می‌کند، باید در همان ابتدا هزینه دادرسی شکایت را پرداخت کند.

در واقع دادگاه زمانی که هزینه دادرسی شکایت را دریافت کرد، کار خود را شروع می‌کند؛ بنابراین از آنجایی که زوجه دادخواست را برای دریافت مهریه مطرح می‌کند، موظف است در همان ابتدا هزینه دادرسی مهریه را پرداخت کند.

اما با این حال پرداخت این هزینه در هر دادگاهی توسط محکوم است، حتی اگر دادخواست از طرف زوجه باشد. بعد از پایان دادگاه این هزینه نیز به دوش زوج گمارده خواهد شد. در صورتی که زوجه درخواست اعسار کند و این درخواست مورد پذیرش قاضی قرار گیرد، دیگر نیاز نیست که هزینه دادرسی مهریه را پرداخت کند و فقط باید هزینه وکیل مهریه را بدهد.  پس از این مورد، دادگاه سریعا بحث مهریه را مورد اجرا قرار می‌دهد.

پس از تصمیمات لازم و حکم دادگاه، زوج نمی‌تواند هیچ گونه اعتراضی کند. بنابراین در ابتدا به دلیل خواهان بودن زوجه ملزم به پرداخت هزینه دادرسی است، اما در صورت نداشتن تمکن مالی، می‌تواند درخواست اعسار از پرداخت هزینه رسیدگی به مهریه را به دادگاه ارائه دهد.

هزینه دادرسی مهریه چقدر است؟

هزینه دادرسی مهریه و هزینه وکیل مهریه در گذشته مقدار مشخصی بود. این هزینه باید توسط فردی که دادخواست می‌داد، پرداخت می‌شد. اما در قانون جدید مهریه، این گونه نیست. یعنی هزینه دادرسی مهریه بر اساس مهریه متغیر است.

هر چقدر میزان مهریه بیشتر باشد، هر چقدر زوجه بخش بیشتری از مهریه را طلب کند، هزینه دادرسی مهریه نیز بیشتر است. در مقابل هر چقدر مهریه کمتر باشد و زوجه بخش کمتری را دریافت کند، هزینه دادرسی مهریه نیز کمتر است.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که هزینه مرتبط به دریافت مهریه، تنها به هزینه دادرسی مهریه منتهی نمی‌شود. بلکه هزینه‌های دیگری هم به دنبال دارد.

آیا برای گرفتن مهریه وکیل لازم است؟

امروزه با بالا رفتن آمار طلاق، تقریبا همه افراد جامعه از نحوه گرفتن مهریه، هزینه وکیل مهریه و مسایل مرتبط با آن آشنایی دارند. برخی افراد حتی برای گرفتن مهریه اقدام به گرفتن وکیل نمی‌کنند، این موضوع اشتباه است. شما هر چقدر هم که اطلاعات داشته باشید، به اندازه یک وکیل خبره نیستید و نمی‌توانید به تمام موضوعات پیگیری کنید.

وکیل با داشتن تسلط کافی بر مهارت‌های حقوقی و آشنایی با مراحل و روند رسیدگی به پرونده مهریه، نقش مهمی ‌در موفقیت آن دارد. بنابراین داشتن یک وکیل برای گرفتن مهریه، لازم و ضروری است.

در ضمن به دلیل پیگیری مداوم وکیل دریافت مهریه در زمان کوتاه تری انجام می‌شود. توصیه می‌شود با انتخاب یک وکیل متخصص از گروه وکلای پارسای، روند دریافت مهریه و دریافت نفقه را کوتاه کرده و مهریه را دریافت کنید.

وکالت تخصصی با گروه وکلای پارسای

یکی از روش‌هایی که می‌توان در مورد موضوعاتی چون گرفتن مهریه، گرفتن نفقه، هزینه دادرسی مهریه، هزینه وکیل مهریه و … اطلاعات بیشتر کسب کرد، دریافت مشاوره از گروه وکلای پارسای است. مشاوره حقوقی مهریه توسط این گروه ارائه می‌شود.

مشاوره حقوقی برای موکلین بسیار مهم است. گروه وکلای پارسای امکان مشاوره حضوری برای افراد ساکن در تهران و کرج و ایرانیان مقیم خارج از کشور را فراهم آورده است. با اعتماد به وکیل‌های متخصص و مجرب پایه یک دادگستری خانم و آقا در گروه وکلای پارسای، روند دریافت مهریه و نفقه خود را سریع تر پیش ببرید.

نظرات