۵ کتاب که دخترها باید بخوانند

0

۵ کتاب که دخترها باید بخوانند

در دهه اخیر تلاش های فراوانی صورت گرفته تا به دختران و زنان یادآوری شود که چقدر قدرتمندند و پتانسیل انجام هر کاری را دارند. مدتی است زنان در فیلم‌ها نقش‌های پررنگ‌تری ایفا می‌کنند و قهرمان اغلب انیمیشن‌ها دختران هستند. بسیاری از زنانِ نویسنده نیز تجربیات زندگی خود را در قالب زندگی‌نامه در اختیار عموم قرار داده‌اند تا الهام‌بخش هم‌نوعان خود باشند. همچنین خرید کتاب‌های انگیزشی و رمان‌های فوق‌العاده‌ای که در این زمینه وجود دارند، به دختران کمک می‌کند هویت خود را بیابند، با ناملایمات بجنگند و زندگی با کیفیت‌تری را تجربه کنند. در این مطلب قصد داریم ۵ نمونۀ عالی از کتاب‌هایی که دختران باید بخوانند را معرفی کنیم.

 کتاب

کتاب «غرور و تعصب»

مایۀ تعجب است که با گذشت سه قرن از انتشار رمان «غرور و تعصب»، زنان همچنان با چالش‌های مشابهی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. مسائلی مانند ارثیه نابرابر دختران و پسران، خانواده‌های سطحی‌نگری که کمال دخترانشان و تصویر اغراق‌شدۀ اجتماع و فرهنگ از یک دختر کامل را فقط در ازدواج خلاصه می‌کنند. دختری که باید که علاوه‌بر چهره و اندام زیبا، هم‌زمان صاحب انواع هنر و تحصیلات و اخلاق باشد تا بتوان به او لقب باشخصیت داد. خرید رمان «غرور و تعصب» را به کسانی پیشنهاد می‌کنیم که به خواندن رمان‌های کلاسیک علاقه‌مندند و دغدغه‌های مشابهی با جین آستین، نویسندۀ این رمان فوق‌العاده دارند. در این رمان سرگذشت پنج خواهر را می‌خوانید که در خانواده‌ای سنتی زندگی می‌کنند و هرکدام با شخصیت منحصربه‌فرد و انتخاب‌هایشان، سرنوشت این خانواده را رقم می‌زنند. آستین با شخصیت‌پردازیِ قوی و گنجاندن مفاهیم اخلاقی در پسِ داستانی عاشقانه، به‌خوبی توانسته از مسائل زمانۀ خود، که برای  قرن بیست‌ویکم نیز بوی آشنایی می‌دهند، انتقاد کند.

کتاب

کتاب «عادت می‌کنیم»

یکی از نمونه‌های خوب رمان‌های ایرانی برای مطالعۀ دختران و زنان، کتاب «عادت می‌کنیم» به نویسندگی زویا پیرزاد است. این کتاب را از زبان سه نسل می‌خوانید: زنی به نام آرزو، مادرش ماه‌منیر و دختر او به نام آیه. تعارضات جاری بین این سه نسل در قالب زندگی روزمره آنها و واگویه‌های درونی‌شان از جذابیت‌های این رمان است. پیرزاد با گرد هم آوردن زنان از اقشار مختلف اجتماع و در دل دیالوگ‌های خواندنی آنان سعی کرده تا تفاوت زن سنتی با زن مدرن و زاویه دید آن دو را آشکار سازد. حضور زنانی که اغلب شاغل‌اند و همسران کم‌تلاشی دارند، رنگ‌وبویی فمنیستی به رمان داده که باید آن را نه به چشم تعصب، بلکه به دیدۀ تحسین نگریست؛ چراکه گنجاندن تعداد زیادی از معضلات در قالب رمانی نه‌چندان طولانی و بازگو کردن آن‌ها از طریق چند شخصیت محدود، حکایت از چیره‌دستی نویسنده دارد. زویا پیرزاد نویسندۀ ارمنی‌تبار ایرانی است که تاکنون موفق به دریافت جوایز بسیاری شده است. او در اکثر رمان‌هایش به نقد وضعی زنان می‌پردازد و به بازگو کردن چالش‌هایی می‌پردازد که زنان برای در هم شکستن کلیشه‌های جنسیتی با آن‌ها روبه‌رو هستند و این درحالی است که می‌خواهند نقش زنانه، مادرانه و دخترانۀ خود را نیز به بهترین شکل انجام دهند و حفظ نمایند.

کتاب

کتاب «این منم»

یک ضرب‌المثل ژاپنی می‌گوید: «اگر هفت‌بار زمین خوردی، هشت‌بار برخیز». اما گاهی اوقات نیروی اراده برای بلند شدن کافی نیست. یا شاید چنان سخت زمین خورده‌ای که بدون کمک گرفتن نمی‌توانی بلند شوی. روثی لینزی کسی بود که فقط یک‌درصد احتمال داشت برخیزد و بتواند روی پاهایش راه برود. وقتی به اتفاقی که برای او افتاد می‌اندیشیم، خود را آخر خط می‌یابیم. او در ۱۷سالگی و در اوج جوانی با آمبولانس تصادف کرد و حالا وظیفۀ هریک از اعضای بدنش را دستگاهی الکترونیکی انجام می‌داد. درحالی‌که روثی فقط ۵درصد شانس زنده ماندن داشت، معجزه‌ای اتفاق افتاد اما این تازه شروع ماجرای مشقت‌بار او بود. با خرید آنلاین کتاب «این منم»، داستان واقعی و پرفرازونشیب روثی لینزی زیر را بخوانید. داستانی که خود روثی آن را سفری از درماندگی به التیام نامیده است. شاید خواندن این کتاب به کسانی که زمین خورده‌اند کمک کند تا بتوانند بار دیگر بلند شوند.

کتاب

کتـاب «شدن»

حتماً پیش آمده با خود فکر کنید اگر من به جای فلان شخص بودم چه می‌کردم یا اگر دیگران در شرایط من بودند، چه عکس‌العملی نسبت به شرایط زندگی من داشتند؟ خواندن زندگی‌نامۀ افراد معروف به ما کمک می‌کند تا با پی بردن به چالش‌های زندگی شخصی و کاری آن‌ها و اقدامات‌شان که اغلب مایۀ شگفتی می‌شود، به تحلیل بهتری از شرایط دست پیدا کنیم. گویی در عمر محدود خود بارها زندگی را تجربه می‌کنیم و از دید افراد مختلف به مسائل نگاه می‌کنیم. مثلاً تا‌به‌حال فکر کرده‌اید بانوی اول کاخ سفید بودن چه حسی دارد؟ پس از اینکه تصمیم گرفتید باید چه بپوشید و چگونه رفتار کنید، مسئولیت‌های سنگینی را به یاد بیاورید که کل جهان متوجه چگونگی انجام آن کارها توسط شماست. هر تصمیم شما می‌تواند آینده کشورتان و حتی جهان را تحت‌تاثیر قرار دهد. علاوه‌بر این‌ها شما همچنان یک مادر و یک همسر هستید که این مسئولیت ها نیز بر سختی اوضاع می‌افزاید. با خرید کتاب انگیزشی «شدن»، روایتی از زندگی شخصی میشل اوباما، همسر رئیس‌جمهور اسبق آمریکا را می‌خوانید که البته به همسر رئیس‌‍‌جمهور بودن محدود نمی‌شود. او از اتفاقاتی می‌گوید که از زمان کودکی و نوجوانی‌اش در محلۀ سیاه‌پوست‌ها به‌وقوع می‌پیوست و از باری که از همان دوران به‌عنوان مسئولیت اجتماعی بر دوش خود حس می‌کرد. همین احساس‌مسئولیت او را وادار کرد تا  با هر سختی که شده در بهترین دانشگاه‌ها تحصیل کند، با تمام مشکلات بجنگد، موانع را پشت سر بگذارد و سرانجام پا به عرصۀ وکالت بگذارد. فعالیت‌های بشردوستانۀ میشل اوباما هیچگاه پیش و پس از آشنایی او با باراک اوباما متوقف نشد و از او چهره‌ه‌ای تاثیرگذار و ماندگار ساخت. کتاب «شدن» فقط یک ماه پس از انتشار با چنان استقبالی مواجه شد که توانست عنوان پرفروش‌ترین کتاب سال آمریکا را از آنِ خود کند.

کتاب

کتـاب «۱۳ کاری که زنان دارای ذهن قوی انجام نمی‌دهند»

در آخر، خرید آنلاین کتاب «۱۳ کاری که زنان دارای ذهن قوی انجام نمی‌دهند» را به دخترانی پیشنهاد می‌کنیم که قصد دارند کمی آگاهانه‌تر محیط اجتماعی و رفتارهایشان را مورد ارزیابی قرار دهند. میل به آراستگی و زیبایی همیشه در دختران و زنان وجود داشته و روی کار آمدن شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و اینستاگرام، آنها را بیش ‌از پیش در معرض فشار قرار داده تا همیشه مرتب، زیبا، خوش‌اندام و شاد باشند. این درصورتی است که دیگران اغلب بهترین عکس‌ها و شادترین پیشامدها را در شبکه‌ها اجتماعی منتشر می‌کنند و ما از چالش‌های پشت پردۀ زندگی آنان باخبر نیستیم. تحقیقات نشان می‌دهد ۸۸درصد زنان در شبکه‌های اجتماعی خود را با دیگران مقایسه می‌کنند و نیمی از آنها خود را بدتر، زشت‌تر یا ناراحت‌تر از دیگران می‌پندارند. به این فکر کنید که اگر این تصورات روی قضاوت‌ دختران و زنان از خودشان و دیگران سایه بیفکند، چه آسیب‌های روحی شدیدی را در آیندۀ نزدیک متحمل خواهند شد.‌

کتاب

کلام آخر

با خرید کتاب انگیزشی یا خرید رمان‌ هایی که به آگاهی دختران می‌انجامد، می‌توانیم به ساختن جامعه‌ای با دختران شادتر، قوی‌تر و با اعتمادبه‌نفس‌ بیشتر و همچنین مادرانی مسئولیت‌پذیر و خوشحال دست پیدا کنیم. با مراجعه به سایت بوک‌لند می‌توانید علاوه بر خرید کتاب‌های بالا، در سرزمین کتاب‌های خواندنی به گشت‌و‌گذار بپردازید و خرید آنلاین کتاب ‌هایی را تجربه کنید که در جلد خود نمی‌گنجند.

نظرات