نرخ قانونی کمیسیون املاک در ترکیه در خرید و فروش و اجاره املاک

0

این روزها کمتر کسی وجود دارد که به مهاجرت فکر نکند و در حال حاضر از جمله کشورهایی که بیشترین مهاجر را به خود می‌بیند؛ ترکیه است. اما متقاضیان قبل از هر گونه اقدام، باید به جوانب مختلفی از مهاجرت به این کشور توجه داشته باشند که یکی از مهم‌ترین آنها کمیسیون املاک در ترکیه است. همانطور که می‌دانید از جمله بهترین روش‌های مهاجرت به ترکیه، خرید ملک است که البته شرایط و قوانین مختص به خود را دارد. مانند بسیاری از کشورها در ترکیه نیز برای زیر نظر داشتن معاملات ملک، وزارت مسکن وجود دارد و اگر افراد در این کشور قصد خرید، اجاره و حتی فروش ملک را داشته باشند؛ باید درصد مشخصی از کمیسیون را برای املاکی‌ها در نظر بگیرند. حال به توجه به اهمیت این موضوع ما در این مقاله قصد داریم به بررسی کمیسیون املاک در ترکیه بپردازیم تا اگر قصد هر گونه معامله ملک در این کشور را دارید؛ اطلاعات‌تان در این زمینه کامل باشد.

   کمیسیون املاک در ترکیه

درصد کمیسیون برای خرید ملک دست دوم

در مورد مقداردرصد کمیسیون برای خرید ملک دست دوم، باید بگوییم که در ترکیه برای خرید یک ملک دست دوم حداقل باید ۳ درصد کل هزینه‌ی ملک در قالب کمیسیون پرداخت شود که البته این هزینه باید توسط خریدار در نظر گرفته شود. ضمناً گفتنی است که درصد عنوان شده به جز هزینه‌های انتقال سند و دیگر هزینه‌های خرید و فروش ملک است. به طور مثال اگر ملک دست دوم دارای قیمت ۴۷۰ هزار لیر باشد و در نهایت مبلغ پرداخت شده ۴۴۰ هزار لیر در نظر گرفته شود؛ خریدار با پرداخت ۳ درصد کمیسیون می‌تواند ملک را به‌طور کامل از آن خود کند. کمیسیون املاک در ترکیه برای ملک‌های دست دوم ممکن است قوانین جدید را نیز وضع کنند که در این صورت نیاز به مراجعه و استعلام از مراکز معتبر مهاجرت به ترکیه خواهید بود.

حق کمیسیون برای فسخ قرارداد

اگر در مشاور املاک ترکیه، خریدار و فروشنده بر سر خرید و فروش یک ملک به توافق رسیده باشند اما به هر دلیلی پس از گذشت زمان مشخص، یکی از طرفین خواهان فسخ قرارداد باشد؛ مشاور املاک این حق را دارد که مبلغی را به‌عنوان کمیسیون دریافت کند. همانطور که مشخص است حق کمیسیون برای فسخ قرارداد، برای جبران هدر رفت زمان و تلاش مشاور املاک برای تثبیت شدن معامله ملک است. گفتنی است که پرداخت حق کمیسیون املاک در ترکیه در این شرایط بر عهده فردی است که معامله را فسخ می‌کند. ضمناً گفتنی است که برای در جریان بودن از جزئیات این نوع کمیسیون‌ها و اطلاع از تغییرات احتمالی قوانین، کافی است که از مراکز معتبر مهاجرت با خرید ملک در ترکیه در ارتباط باشید.

کمیسیون معاوضه املاک

از دیگر کمیسیون‌هایی که ممکن است برای مشاور املاک در ترکیه در نظر گرفته شود؛ حق کمیسیون معاوضه املاک است. البته این مورد به ندرت پیش می‌آید؛ چرا که دو ملک با ارزش یکسان کمتر وجود دارد. با این حال اگر شرایطی پیش بیاید که دو فرد تصمیم گرفته باشند که ملک‌هایشان را با یکدیگر تعویض کنند؛ ملزم به پرداخت ۲ درصد کمیسیون خواهند بود که البته باید توسط هر دو طرف معامله پرداخت شود. البته ناگفته نماند که در این خصوص باید همه‌ی شرایط دو ملک با یکدیگر مقایسه شود تا در صورت نهایی شدن معاوضه، مشکلی پیش نیاید. به طور کلی اگرچه این مورد کمسیون خیلی کم اتفاق می‌افتد؛ اما قانون املاک در ترکیه به صراحت میزان کمیسیون را مشخص کرده است تا در صورت انجام، مشکلی پیش نیاید.

کمیسیون املاک در ترکیه

عواقب عدم پرداخت کمیسیون املاک

طبق قوانین مشاور املاک در ترکیه، مبلغ تعیین شده به‌عنوان کمیسیون باید به نماینده املاک پرداخت شود. این موضوع سبب ایجاد حق قانونی برای مشاور مستغلات می‌شود و در واقع نوعی بدهی برای خریدار یا فروشنده خواهد بود. به طور کلی کمیسیون املاک در ترکیه باید پرداخت شود و در صورت عدم پرداخت، نماینده املاک به طور قانونی می‌تواند مراتب شکایت را به دادگاه ارجاع دهد. البته در صورت اثبات، ممکن است جریمه‌های سنگین‌تری برای خریدار یا فروشنده در نظر گرفته شود که با توجه به این شرایط، توصیه می‌کنیم چنانچه به خرید یا فروش ملک در ترکیه اقدام می‌کنید و یا حتی قصد معاوضه ملک را دارید؛ حتماً کمیسیون لحاظ شده برای مشاور املاک را پرداخت نمایید تا به مشکل بر نخورید.

تعیین درصد کمیسیون املاک در ترکیه

ممکن است با این سوال روبرو شده باشید که مقدار درصدی که برای هر نوع معامله ملک در ترکیه پرداخت می‌شود؛ توسط چه کسانی در نظر گرفته خواهد شد که البته این سوال یک دغدغه‌ی قانونی به نظر می‌آید. همانطور که می‌دانید نمایندگان املاک نوعی واسط هستند و شغل‌شان تجزیه و تحلیل آنچه است که مشتریان به آن نیاز دارند. بنابراین پر واضح است که برای شکل‌گیری یک معامله مناسب اعم از خرید یا فروش یا حتی اجاره‌ی ملک، وقت و زمان هزینه می‌کنند که در مقابل، مستحق دریافت دستمزد هستند. این دستمزد در قالب کمیسیون است که مقدار و یا درصد آن توسط آیین نامه تجارت معاملات ملکی در ترکیه مشخص خواهد شد که در این صورت همه‌ی ارکان کشور، موظف به پیروی از آن هستند.

کمیسیون املاک در ترکیه

نکات مهم برای پرداخت هزینه کمیسیون ملک ترکیه

طبیعتاً اگر قصد داشته باشید در تکیه ملک خریداری کنید؛ حتماً باید به طور کامل با قوانین مختلف از جمله موارد مربوط به هزینه کمیسیون اطلاعات داشته باشید. ما در ادامه به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • اگر از شرکت‌های سازنده‌ی ملک، به صورت مستقیم ملک خریداری کنید؛ نیازی به پرداخت کمسیون نخواهید داشت.
  • فسخ معاملات ملک نیاز به در نظرگرفتن کمیسیون املاک در ترکیه است. گفتنی است فردی که خواهان فسخ قرارداد است؛ باید مبلغ کمیسیون را به مشاور املاک پرداخت کند.
  • گفتنی است که هزینه‌های کمیسیون با دیگر هزینه‌ها مانند مالیات خرید و… کاملاً جدا و باید پرداخته شود و در این گونه مواقع هیچ نوع تبصره‌ای وجود ندارد.
  • طبق قوانین املاک ترکیه، ۳ درصد از هزینه ملک به‌عنوان کمیسیون پرداخت خواهد شد که البته برای اطمینان از این مورد، حتماً باید به مراکز معتبر مهاجرت به ترکیه از طریق ملک مراجعه کنید.

مهاجرت به ترکیه با خرید ملک

همانطور که می‌دانید یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به کشور ترکیه، خرید ملک است. در واقع طبق قوانین در نظر گرفته شده در ترکیه، افرادی که قصد دارند به این کشور مهاجرت کنند باید طبق یک شرایط خاص به خرید ملک اقدام نمایند. حال اینکه چه شرایط و با چه قیمت‌هایی نیاز به خرید ملک است باید از مراکزی که در این خصوص به افراد خدمات می‌دهند؛ استفاده کرد.  برای این منظور ما در ادامه به یک مجموعه‌ی معتبر اشاره می‌کنیم که در بحث کمیسیون املاک در ترکیه نیز کاملاً مسلط است.

کمیسیون املاک در ترکیه

کسب اطلاعات درباره کمـیسیون املاک در ترکیه با اویم استانبول

شرکت مهاجرتی اویم استانبول در زمینه مهاجرت از طریق خرید ملک فعالیت می‌کند و تا کنون توانسته است که بسیاری از افراد را با همین روش به خاک ترکیه بفرستد. حال اگر شما هم در حال حاضر علاقه به مهاجرت به این کشور دارید؛ کافی است که با مشاوران این مجموعه در ارتباط باشید. از مزایای استفاده از تیم تخصصی اویم استانبول می‌توان به ارائه اطلاعات در خصوص کمیسیون املاک در ترکیه، صفر تا صد شروع کار و زندگی در این کشور، چگونگی نحوه خرید خانه در استانبول و مواردی از این دست اشاره کرد. به طورکلی برای اینکه بتوانید از کلیه‌ی خدمات اویم استانبول استفاده کنید؛ کافی است که با بکارگیری از راه‌های ارتباطی قرار داده شده در سایت https://evimistanbul.ir/ با مشاوران این مجموعه در تماس باشید.

نظرات