شرایط بورسیه پزشکی کانادا

0

کانادا به دلیل داشتن دانشگاه‌های معتبر، اساتید مطرح، سیستم آموزشی سطح بالا و… به عنوان یکی از محبوب‌ترین کشورها برای ادامه تحصیل شناخته شده است. یکی از رشته‌های پرطرفدار در کشور کانادا رشته پزشکی است، هر ساله دانشجویان بسیاری برای ادامه تحصیل در این رشته درخواست پذیرش خود را ارسال می‌کنند.

 بورسیه پزشکی کانادا

اما ادامه تحصیل در کشور کانادا  در رشته پزشکی می‌تواند هزینه مالی بسیاری برای دانشجو به همراه داشته باشد. از این رو بسیاری از دانشجویان به منظور ادامه تحصیل در این رشته به دنبال اخذ بورسیه تحصیلی هستند. بورسیه تحصیلی می‌تواند تمام هزینه تحصیل در رشته پزشکی یا بخشی از آن را بپردازد. البته بورسیه تحصیلی بر اساس شرایط و ضوابط خاصی به دانشجویان تعلق می‌گیرد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با بورسیه تحصیلی رشته پزشکی با انواع بورسیه پزشکی دانشگاه‌های کانادا هم آشنا شوید.

شرایط تحصیل پزشکی کانادا چیست؟

دانشجویان برای ورود به رشته‌های پزشکی دانشگاه‌های کانادا باید یک دوره چهار ساله(لیسانس) را در رشته علوم پایه بگذرانند. به عبارتی دیگر دانشجو باید لیسانس یا معادل تحصیلی آن را در رشته‌های علوم پایه ازجمله زیست، شیمی، فیزیک یا رشته‌های مرتبط داشته باشد. معدل مورد نیاز برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی این کشور از نمره ۴، حداکثر ۳٫۵ است. بیشتر دانشجویانی که در رشته پزشکی دانشگاه‌های کشور کانادا مشغول به تحصیل هستند دارای معدل ۳٫۸ بوده‌اند.
دانشجویانی که دوره تحصیلی خود را در علوم پایه به اتمام رسانده‌اند باید برای ورود به رشته پزشکی، آزمون MCAT را با موفقیت پشت سر بگذارند. متقاضیان این آزمون بسیار زیاد هستند و ظرفیت پذیرش و تعداد قبول شدگان محدود است.
این آزمون یک تست استاندارد برای دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل در رشته پزشکی در کشورهای آمریکا، کانادا و استرالیا را دارند. در این آزمون مفاهیم طبیعی، رفتاری، علوم اجتماعی، مهارت حل مسئله، تفکر انتقادی و… مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

دانشجویان باید در دوره پیش‌نیاز تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های کانادا، دروس فیزیک با آزمایشگاه، انگلیسی، شیمی عمومی با آزمایشگاه، شیمی آلی با آزمایشگاه و بیولوژی با آزمایشگاه را با موفقیت پشت سر بگذارند.

انواع بورسیه پزشکی کانادا

بورسیه پزشکی کانادا

دانشجویان رشته پزشکی هم مانند دیگر رشته‌های تحصیلی می‌توانند نسبت به اخذ بورسیه تحصیلی اقدام کنند. اما چند نوع بورسیه تحصیلی در رشته پزشکی وجود دارد؟

باید بگوییم که بورسیه‌های تحصیلی در رشته پزشکی کشور کانادا به دو بخش دولتی و غیردولتی تقسیم شده است. بورسیه‌های دولتی این دانشگاه عبارتنداز:

  • بورسیه CSA Group Graduate Scholarship 2021
    این بورسیه تحصیلی مختص دانشجویان ارشد رشته‌های مهندسی، علوم بهداشت و علوم اجتماعی است.
  • بورسیه British Council Award 2021
    این نوع بورسیه تحصیلی برای تمام دانشجویان بین‌المللی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است.
  • بورسیه Tan Kee Postgraduate Scholarships 2021
    این بورسیه تحصیلی به تمام رشته‌ها به غیر از رشته MBA در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تعلق می‌گیرد.
  • بورسیه EU Joint Neurodegenerative Disease Research International Awards 2021
    این نوع بورسیه تحصیلی به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که در دوره دکتری رشته پزشکی در حال ادامه تحصیل هستند.
  • بورسیه Education Future International Scholarship 2021
    این بورسیه تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد و کارشناسی تمام رشته‌های تحصیلی است.
  • بورسیه Banting International Postdoctoral Fellowships 2021
    این بورسیه تحصیلی مخصوص دانشجوهای دوره پست دکتری، علوم بهداشت و علوم انسانی است.
  • بورسیه CFGR Bertram Scholarship 2021
    به تمام دانشجویان دوره دکتری در تمام رشته‌ها تعلق می‌گیرد.

مدارک لازم برای اخذ بورسیه پزشکی کانادا

متقاضیانی که دارای صلاحیت علمی هستند می‌توانند از بورسیه تحصیلی در رشته پزشکی استفاده کنند. این رشته یکی از بهترین رشته‌های تحصیلی در کشور کاناداست، سالانه عده بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل در آن درخواست پذیرش خود را ارسال می‌کنند. بورسیه کشور کانادا با وجود محدود بودن با تقاضای بسیار زیادی روبه‌رو است.
با توجه به مطالب منتشر شده در وب‌سایت کن اپلای، مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی کانادا به شرح زیر خواهد بود: برای اینکه بتوانید بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های کانادا دریافت کنید باید مدارک زیر را تکمیل کنید:

  • مدارک تحصیلی ترجمه شده همراه با اسکن
  • ریز نمرات ترجمه شده همراه با اسکن
  • عکس ۳/۵ در ۴/۵
  • آدرس و کدپستی دانشجو
  • انگیزه نامه قوی
  • توصیه نامه
  • مدرک زبان با نمره بالا (آیلتس یا تافل)
  • ارائه مقالات معتبر در سطح بین‌المللی

بهترین دانشگاه های کانادا برای اخذ بورسیه

بورسیه پزشکی کانادا

بورسیه‌های ارائه شده به دانشجویان در کشور کانادا معمولا شامل بورسیه خصوصی کانادا، بورسیه مالی، بورسیه دولتی کانادا و بورسیه دانشگاه‌ها است. اما همانطور که می‌دانید کشور کانادا دارای دانشگاه‌ها و موسسات بسیار معتبری است، تمام این موسسات بورسیه تحصیلی ارائه نمی‌دهند و تنها برخی از آن‌ها را می‌توان به عنوان بهترین دانشگاه کانادا برای اخذ بورسیه تحصیلی معرفی کرد. این دانشگاه‌ها عبارتنداز: دانشگاه یورک، دانشگاه تورنتو، دانشگاه کارلتون، دانشگاه دالهاوزی، دانشگاه کلگری، دانشگاه واترلو، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه ترنت و دانشگاه منیتوبا.

هزینه های تحصیل پزشکی در کانادا

هزینه تحصیل در رشته پزشکی، هزینه زندگی دانشجو در این کشور را هم تحت پوشش خود قرار می‌دهد. هزینه ادامه تحصیل در رشته پزشکی در کشور کانادا در مقایسه با کشورهای آمریکا، انگلیس و…. مناسب‌تر است. دانشجویان می‌توانند به منظور کاهش هزینه‌ تحصیل، با اخذ بورسیه به دنبال کاهش این هزینه باشند. در جدول زیر هزینه تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی کشور کانادا را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

نام دانشگاه پزشکی هزینه تحصیل در دانشگاه
تورنتو ۲۷٫۸۵۰ دلار کانادا
مک گیل ۳۷٫۳۹۶ دلار کانادا
بریتیش کلمبیا ۱۷٫۷۵۵ دلار کانادا
آلبرتا ۱۲٫۰۴۰ دلار کانادا
مک مستر ۹۵٫۹۵۵ دلار کانادا
مونترال ۱۴٫۳۱۰ دلار کانادا
کلگری ۱۵٫۹۸۶ دلار کانادا
اتاوا ۲۲٫۵۰۰ دلار کانادا
انتاریو ۲۶٫۴۵۶ دلار کانادا
دالهاوزی ۱۸٫۳۰۰ دلار کانادا
لاوال ۱۹٫۲۷۱ دلار کانادا
کوئین ۲۴٫۲۶۰ دلار کانادا

همانطور که گفتیم هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی تنها شامل هزینه تحصیل در دانشگاه نیست. هزینه زندگی در کشور کانادا هم به عهده دانشجو می‌باشد، این مقدار هزینه با توجه به شرایط دانشجو، نحوه زندگی و… می‌تواند متفاوت باشد.
میانگین هزینه زندگی دانشجویان در کشور کانادا حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار در سال است. از این رو دانشجویان باید برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور کانادا تمکن مالی خود را که ۱۰ هزار دلار کانادا است به اثبات برسانند.

بررسی شرایط تحصیل و اخذ بورسیه دندانپزشکی در کانادا

بورسیه پزشکی کانادا

با توجه به مطالب منتشر شده در وب‌سایت کن اپلای در رابطه با شرایط تحصیل دندانپزشکی در کانادا : داشتن معدل حداقل ۴ برای ورود به دانشگاه‌های دندانپزشکی کانادا لازم است، البته این معدل می‌تواند با توجه به استان و دانشگاه مورد نظر تغییر کند. از دیگر مدارک مورد نیاز برای ورود به این رشته داشتن مدرک لیسانس در رشته‌هایی پیش نیاز دندانپزشکی و کسب نمره مورد نظر در آزمون‌های لازم برای ورود به دندانپزشکی از دیگر ویژگی‌های مورد نیاز است. اما در رابطه با ورود به دانشگاه‌های دندانپزشکی کانادا ذکر چند نکته حائز اهمیت است:

  • بیشتر دانشگاه‌های دندانپزشکی در کشور کانادا به تحصیلات قبلی شما، دانشگاهی که در آن در خوانده‌اید و داشتن پیشینه قوی علوم نیاز دارند.
  • دوره‌های آموزش مقدماتی دندانپزشکی باید قبل از اینکه وارد دانشگاه شوید به پایان رسیده باشد.
  • برای ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی در برخی از استان‌ها باید بعد از اتمام تحصیلات متوسطه باید دو سال در رشته‌های علوم پایه تحصیل کنید.
  • قوانین دانشگاه‌های دندانپزشکی در هر استانی در کشور کانادا ممکن است با یکدیگر کمی تفاوت داشته باشد.
  • بیشتر دانشگاه‌های دندانپزشکی نیاز به توصیه نامه دارند.
  • دانشجویان رشته دندانپزشکی باید دارای مدرک زبان با حداقل نمره ۵/۶ باشند.
  • در بسیاری از مواقع دانشگاه به منظور ارزیابی بیشتر نیاز به آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT) و آزمون پذیرش (CASPer) دارد.

دانشجویان رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های کشور کانادا در صورتی که واجد شرایط باشند، می‌توانند از بورسیه‌های تحصیلی کانادا در این رشته استفاده کنند. دولت کانادا برای سال جاری(۲۰۲۲) حدود ۲۰۰ بورسیه تحصیلی برای دانشجویان رشته دندانپزشکی در نظر گرفته است. برخی از این بورسیه‌های تحصیلی فول فاند هستند و تمام هزینه زندگی و تحصیل دانشجو را تحت پوشش قرار می‌دهد. اما برخی از آن‌ها تنها به منظور کمک هزینه تحصیلی صادر می‌شوند، از ۵ هزار دلار تا ۷۰ هزار دلار را تحت پوشش خود قرار خواهند داد.

کلام آخر

کشور کانادا کشوری مهاجرپذیر بوده و توانسته تا به این لحظه دانشجویان بسیاری را برای ادامه تحصیل به سمت خود جذب کند. زیرساخت‌های قوی که دولت کانادا برای دانشجویان فراهم کرده است باعث شده تا بسیاری از دانشجویان حتی بعد از فارغ‌التحصیلی هم در این کشور ماندگار شوند. در حال حاضر تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم می‌تواند شانس ورود به دانشگاه را برای دانشجویان افزایش دهد. دانشجویانی که برای ادامه تحصیل از مقطع دبیرستان وارد کانادا می‌شوند شانس بیشتری برای ورود به دانشگاه‌های این کشور خواهند داشت.

نظرات