وکیل کیفری

0

در ابتدا بهتر است شما را با مفهوم وکیل کیفری  آشنا کنیم. به طور کلی حق‌الوکاله  وکیل کیفری در تهران مبلغی است که در ازای قبول پرونده از جانب وکیل کیفری تهران و انجام پیگیری‌های لازم پرونده به وکیل ‌پرداخت می‌کنید. این مبلغ پرداختی اغلب با توافق میان وکیل و موکل و براساس موضوع پرونده و میزان پیچیدگی آن تعیین خواهد شد. از آنجایی که این مبلغ براساس توافقی مابین طرفین می‌باشد، پس از پایان پرونده، شما نمی‌توانید اعتراضی به میزان حق الوکاله وارد نمایید. زیرا که وکالت یک شغل آزاد به حساب می‌آید و قرارداد بین شما و وکیل گویای همه چیز خواهد بود.

 وکیل کیفری

حق‌الوکاله‌ی اغلب وکلا طبق تعرفه‌ی ۱۰% تعیین می‌شود. به عنوان مثال اگر موضوع پرونده‌ در رابطه با چک برگشتی به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان باشد، حق‌الوکاله‌ای که می‌بایست به وکیل بپردازید ۱۰ میلیون تومان خواهد بود. البته درصد حق الوکاله به عوامل دیگری مانند نوع چک، تضمینی یا امانتی بودن و … نیز بستگی دارد.

در رابطه با پرونده‌های کیفری نیز نوع پرونده، حق‌الوکاله‌ی وکیل کیفری را تعیین می‌کند. وکیل در ابتدا پرونده را بررسی و پس از آن مبلغ مورد نظر خود را به موکل اعلام می‌کند. در پرونده‌های مالی مانند دعاوی ملکی، مطالبه‌ی چک، سفته و …، ارزش مال، میزان حق‌الوکاله را تعیین می‌کند. عموما این گونه پرونده‌ها دستمزد بیشتری برای وکیل به همراه خواهند داشت. البته نوع وکیل نیز در تعیین تعرفه حق الوکاله تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال، درآمد یک وکیل پایه یک دادگستری با درآمد یک وکیل ملکی متفاوت است.

وکیل کیفری

تعرفه‌ی حق الوکاله در دعاوی کیفری:

حق‌الوکاله وکیل کیفری در دعاوی مربوطه نیز به عوامل گوناگونی بستگی دارد. در ادامه به بیان برخی پرونده‌های کیفری و حق الزحمه‌ای که وکیل کیفری دریافت می‌کند اشاره خواهیم کرد. این مبالغ بسته به اینکه مجازات در دادگاه‌های کیفری یک، نظامی یک و دادگاه انقلاب و یا دادگاه‌های کیفری دو، نظامی دو، اطفال و نوجوانان باشد متفاوت است:

  1. قطع عضو، سلب حیات، حبس ابد، حبس تعزیری درجه ۱ = حداقل پنجاه میلیون و حداکثر دو میلیارد ریال.
  2. تعزیری درجه ۲ و ۳ = حداقل سی میلیون و حداکثر ۱ میلیارد ریال.
  3. سایر جرایم کیفری ۱، نظامی ۱ و دادگاه انقلاب = حداقل ۱۰ میلیون و حداکثر ۵۰۰ میلیون ریال.
  4. دیات، حدود و تعزیری درجه ۴ و ۵ = حداقل ۱۰ میلیون و حداکثر ۵۰۰ میلیون ریال.
  5. تعزیری درجه ۶ = حداقل ۵ میلیون و حداکثر ۳۰۰ میلیون ریال.
  6. اعتراض به قرارهای قابل اعتراض دادسرا = حداقل ۱ میلیون و حداکثر ۱۰۰ میلیون ریال.
  7. فرجام خواهی کیفری، تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ آیین دادرسی کیفری و تقاضای اعاده دادرسی = حداقل ۲ میلیون و حداکثر ۲۰۰ میلیون ریال.
  8. سایر جرایم کیفری ۲، نظامی ۲ ، اطفال و نوجوانان = حداقل ۲ میلیون و حداکثر ۲۰۰ میلیون ریال.

مسلما  حضور فردی ماهر در دعاوی مختلف و آگاه به قوانین، نتیجه دلخواهی به وجود می‌آورد. از این رو شما عزیزان می‌توانید با همکاران ما در گروه وکلای پارسا در رابطه با مسائل قضایی خود مشورت نمایید.

نظرات